Hoe van Peru naar Uyuni, via Chili?

In september willen mijn vriendin en ik ongeveer 26 dagen gaan reizen door Peru. We willen dit combineren met Uyuni in Bolivia.

Nu is even de vraag hoe we de reis naar Uyoni het beste kunnen doen. Voor mij zijn er nu 3 opties:
1 - In de reis en dan van Arequipa via (Chili) Arica en San Pedro de Atacama en dan terug via Uyuni, La Paz naar Puno.
2 - Via Puno, naar La Paz, Uyuni, La Paz, Cusco.
3 - Via Cusco naar La Paz naar Uyuni, La Paz (vanuit hier naar huis, of via Lima)

De eerste optie heb ik nu in gedachte omdat we dan ook nog Chili mee pikken en niets dubbel doen. Echter lijkt het erop dat we op deze manier wellicht wat extra tijd verliezen.

Wellicht dat optie 2 en 3 dan sneller zijn. Bij optie 2 kiezen we we ervoor om Uyoni in het midden te doen en Cusco als laatste en bij optie 3 is dat net andersom.

Iemand ervaring met het combineren van Uyuni met Peru en om dit via Chili te doen, of juist niet? Hoe mooi is San Pedro de Atacama? Is dit de moeite waard of is het juist beter om sneller te reizen en zodoende nog een paar dagen de jungle in te kunnen bij Cusco?

Ikzelf heb vorig jaar de trip Arequipa-Tacna-Arica gemaakt.Met een nachtje Arica en 2 nachten Iquique even een strandvakantie meegepikt.van daaruit naar San Pedro geweest.San Pedro is erg toeristisch maar wel erg gezellig en een machtige streek.Je kan de geisers van Tatio doen (3de grootste geisergebied in de wereld en het hoogste),de maanvallei (heb ik per mountainbike gedaan,echt de moeite) en ook verschillende vulkanen gaan opwandelen.
Ik was al eens in San Pedro (vanuit Salta,Arg. geweest) en deed dan een 3-daagse excursie tot in Uyuni.De landschappen zijn ongelooflijk,zo mooi,zo on-aards,…meren in alle kleuren…en dan de zoutvlakte zelf(de grootste op aarde)…Wow!!!Vanuit Uyuni ben ik dan verder getrokken naar Potosí en Sucre.

Alvast een goeie reis!

Wij, mijn vrouw en ik zijn van Lima in 3 dg met de nachtbus naar Ayacucho en daarna overdag in 9 uur over onverharde wegen langs steile hellingen en diepe dalen via een fantastisch mooie Andesroute naar Andahuaylan gereisd en vandaar weer over de gangbare verharde weg naar Cusco. Daar hebben naast Macchu Pichu en H.Vallei diverse interessante bezienswaardigheden bezocht. Vervolgens naar Puno, La Paz, Sucre en Potosi naar Uynuni. Na uitvoerige gesprekken bij diverse reisbureaus een betrouwbaar reisbureau gezocht voor de 3 daagse naar San Pedro. Schriftelijk laten vastleggen in Sucre wat wij belangrijk vonden, nl satelietverbinding of anderszins voor communicatie voor hulp bij calamiteit, Engels sprekende gids, goede auto met chauffeur met ervaring in het gebied en busverbinding vanaf de grens naar San P. Bleek ondanks vermelding in het contract alle 4 niet aanwezig. Resulteerde in een fantastische reis met veel frustaties over chauffeur, auto, geen enkele vorm van communicatie. 6 uur wachten, bij dichte dikke laag sneeuw, op reeds vooraf betaalde bus van de grens naar San Pedro die niet kwam opdagen. Het uitwisselen van passagiers tussen Chili en Bolivia vindt plaats tussen 9 en 11 uur en daarna komt geen muis meer de berg naar de Boliviaanse grens op. Niemand kon ons helpen, de Bol. grensbeambten konden ook niet in contact komen met de bewoonde wereld. We vreesden de nacht in de Bol. zomer bij 0 graden in de buitenlucht te moeten doorbrengen. Om 3 uur kwam toch nog een busje met Chileense toeristen naar het Laguna Verde. Na lang onderhandelen en stapelen van koffers en mensen mochten we voor $10 p.p. mee naar 50 km verderop gelegen San Pedro. We waren 3 mnd onderweg en op diverse plaatsen in Ecuador, Galapagos, het regenwoud, Macchu Picho, Titikakameer geweest, maar de 3 daagse van Uyuni naar Chili was m.i. het mooiste van al die magnifieke plekken. Dus ZEKER DOEN, maar nog betere vooronderzoek als bij ons. Suc6

Wij, mijn man en ik, willen in juli dit jaar ook van Lima naar Cusco reizen. We hebben nu een route in 4 dagen via Paracas, Nazca en dan de nachtbus naar Cusco. Dit zijn allemaal verharde wegen. We zouden echter ook graag overdag door de Andes reizen. Is de route via Ayacucho en Andahuaylan meegevallen? Hoe lang deden jullie er over naar Ayacucho en was deze weg ook onverhard?
Als ik je verhaal lees denk ik dat het beter is om de tour ter plaatse te regelen, dan kun je het misschien nog controleren voor je boekt en betaald. Ik lees zoveel over afspraken, die niet nagekomen worden. Lijkt me dus het beste enkele tour organisaties vooraf te selecteren op basis van recensies en dan ter plaatse regelen.
Wij willen en ieder geval nog in 2 dagen van Puno naar Arequipa, met een overnachting in Corporaque (Colca Canyon) reizen. Dat is overdag met een bus die onderweg stops maakt om wat meer te kunnen zien.

De reis van Lima naar Ayacucho op 2800m hebben we gemaakt in een luxe slaapbus over verharde wegen.
Het voorstel om niet in 22 uur het hoogteverschil tussen Lima en Cusco op 3500m. te overbruggen maar meer tijd te nemen om het lichaam aan t hoogteverschil te laten wennen door de alternatieve route te nemen via Ayacucho was van de hosteleigenaar in Lima. De reisduur in tweeen delen had ook onze voorkeur. Met dat idee zijn we eraan begonnen. Toen we echter in Ayacocho meteen de verdere reis naar Cusco wilden regelen bleek dat traject toch nog 20 uur te vergen. Hadden we dan maar 2 uur verdiend? Wat waren de mogelijkheden. 1. Begin maar aan die 22 uur, het is niet anders. 2. Terug over de verharde weg om aansluiting te krijgen op het traject dat de bus volgt van Lima naar Cusco. Dan zou het nog 30 uur duren voor we Cusco zouden bereiken. Geen prettig vooruitzicht. 3. Vliegen van Ayacucho naar Cusco kan maar 1x per week op zaterdag. Dan verliezen we teveel tijd. 4. De reis vervolgen maar het traject nogmaals in tweeen hakken, eerst naar Andahuaylan 8 1/2 u. en de volgende dag naar Cusco 10 1/2 uur
Alleen de laatste helft van de 2e dag was de weg weer verhard. De bus reed langs smalle onverharde wegen met vele gevaarlijke haarspeldbochten en langs diepe onbeveiligde ravijnen en overhangende rotswanden van het ene dal naar het andere. Als er een spaarzame tegenligger ons tegemoet kwam had de verantwoord rijdende chauffeur al zijn stuurmans kunst nodig.
De uitzichten op de besneeuwde toppen, de groene dalen, de authentieke huisjes, de kleurrijke bewoners met hun bezigheden, de beplante akkertjes en de vrij rondlopend lama’s waren overweldigend. Wij genoten van elk moment. De Peruanen keken niet eens naar buiten, trokken de gordijnen dicht of zaten te slapen. Voor hun was dit dagelijkse kost. Toen het voorbij was, waren we heel blij het op deze manier gedaan te hebben ondanks het feit, dat mijn vrouw voortdurend in de diepte naar een verongelukte bus had gezocht, zo zei ze later. Ze heeft die gelukkig niet gevonden.
Ik zou het beslist weer zo doen. Zo zien maar weinig toeristen de schoonheid van de Andes met zijn bewoners.
Doordat we nog een extra dag in het mooie Ayacucho wilden blijven duurde het 4 dagen voor we van Lima in Cusco arriveerden.