Hoe van Peru naar Uyoni

In september willen mijn vriendin en ik ongeveer 26 dagen gaan reizen door Peru. We willen dit combineren met Uyoni in Bolivia.

Nu is even de vraag hoe we de reis naar Uyoni het beste kunnen doen. Voor mij zijn er nu 3 opties:
1 - In de reis en dan van Arequipa via (Chili) Arica en San Pedro de Atacama en dan terug via Uyoni, La Paz naar Puno.
2 - Via Puno, naar La Paz, Uyoni, La Paz, Cusco.
3 - Via Cusco naar La Paz naar Uyoni, La Paz (vanuit hier naar huis, of via Lima)

De eerste optie heb ik nu in gedachte omdat we dan ook nog Chili mee pikken en niets dubbel doen. Echter lijkt het erop dat we op deze manier wellicht wat extra tijd verliezen.

Wellicht dat optie 2 en 3 dan sneller zijn. Bij optie 2 kiezen we we ervoor om Uyoni in het midden te doen en Cusco als laatste en bij optie 3 is dat net andersom.

Iemand ervaring met het combineren van Uyoni met Peru en om dit via Chili te doen, of juist niet? Hoe mooi is San Pedro de Atacama? Is dit de moeite waard of is het juist beter om sneller te reizen en zodoende nog een paar dagen de jungle in te kunnen bij Cusco?

Ik heb zelf op een veel rustiger tempo in die regio gereisd (5 maanden Chili, Bolivia en Peru; en later nog een keer 3 weken Peru) dus voor spoedscenario’s kan ik niet zoveel hulp bieden. Mij lijkt het nogal veel voor 26 dagen, vooral als je ook nog naar de jungle wilt (en ik neem aan nog wat meer plekken in Peru).

Het heet Uyuni, dat helpt misschien als je zoektermen gaat invullen in Zoek (wat ik je aanraad) of op Google.
Ik vond die 4-daagse tour over de Salar de Uyuni en omgeving wel een highlight in Zuid-Amerika. Echt supermooi en uniek.

Bij de volgorde kan ook nog bepalend zijn: wil je die Salar-tour doen als een reis van A naar B (San Pedro de Atacama naar Uyuni of andersom) of als een heen- en terugreis vanuit Uyuni? Waarbij je dus hele stukken dubbel moet reizen? Ik heb het laatste gedaan omdat destijds die tourtjes vanuit San Pedro nog niet zo bekend waren. Maar dat is dus veel dubbel reizen (bovenop het eventuele dubbel reizen tussen La Paz en Uyuni).

Ik was in 1997 in San Pedro de Atacama en het stadje zelf zal wel veel veranderd zijn, dus kan ik niet veel zinnigs over zeggen. Het was toen al erg toeristisch aan het worden. De omgeving was wel prachtig en bizar, en die blijft natuurlijk vrijwel gelijk. Echt maan-achtige landschappen en bizarre rotsformaties. Je kunt ook naar El Tatio geisers, een vlakte van meerdere voetbalvelden groot vol spuitende en bubbelende geisers, dampende riviertjes en gekleurde zwavelafzetting.

Bij Cuzco is geen jungle. Cuzco ligt in het hooggebergte. Wel worden in Cuzco tours aangeboden die je helemaal naar een junglegebied brengen. Ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om een tour te boeken in Puerto Maldonado zelf (waar je dan eerst zelf naartoe reist), of in Iquitos zelf (idem), in plaats van een tussenpersoon in Cuzco extra te betalen. Maar wie weet zijn de jungle tours naar Manu wel handiger te regelen vanuit Cuzco, dat weet ik niet.
Lees ook eens wat andere posts in dit Peru forum, daarin staat al veel info over routes en jungle etc etc. Met Zoek kom je ook een heel eind.

Succes met de keuzes. En houd er rekening mee dat je hoe dan ook een druk reisschema kiest (en snel reizen is ook vaak duurder). Probeer je keuzes in Peru te beperken, als je echt die Salar de Uyuni eraan wilt plakken. Eventueel kun je tijd besparen door nachtbussen te nemen.

Op mijn website vind je korte samenvattingen en veel foto’s van twee reizen door Peru, in 1998 en 2006.

Veel plezier!

Ik hoorde dat er vanaf september vluchten gaan zijn Cusco / La Paz Uyuni en andersom
Maar niet elke dag , kijk even op de website van amazonas bolivia , misschien een optie op te vliegen voor een stukje

1 like