Na een tijdje mee te hebben gelezen en de reis die dichterbij komt ben ik benieuwd of jullie mij kunnen voorzien van advies over mogelijke reisroutes.
Ik ben woonachtig op Curacao en zal vanaf hier, via Bogota, naar Lima vliegen. Graag zou ik Peru en Bolivia combineren in 20 dagen tijd. Deze combinatie omdat ik ook heel graag Salar de Uyuni zou willen bezoeken.
Natuurlijk realiseer ik me dat de haalbaarheid afhankelijk is van de highlights die ik wil gaan bezoeken. Ik zit te denken aan: Lima, Isla Ballestas, Arequipa, Puno/Copacabana, La Paz, Uyuni (en terug kom ik er nog niet helemaal uit: per bus naar La Paz, vanuit daar vliegen naar Cuzco en zo MP en terug naar Lima?
Graag ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken of jullie uit ervaring mij van advies kunnen voorzien.
De Salar de Uyuni is inderdaad erg de moeite waard. 20 dagen is niet superveel dus je zult inderdaad wel een vlucht moeten gebruiken denk ik, in ieder geval Cusco - Lima.
La Paz - Cusco is waarschijnlijk wel duur om te vliegen; over grenzen vliegen is vaak erg duur.
Misschien kun je ook her en der een nachtbus nemen in plaats van een dagbus om tijd te besparen.
Ik denk dat het ook beter is om bij het Titicacameer een keuze te maken tussen de eilanden in de Peruaanse helft (vanuit Puno) te bekijken, of de Boliviaanse (vanuit Copacabana). Zelf vond ik die in de Peruaanse helft unieker, vooral die drijvende eilanden van riet van de Uros-mensen (ook al zijn die heel toeristisch, toch is het uniek). Puno zelf is een grauw stadje. (Copacabana is supertoeristisch en kun je makkelijk overslaan.)
Je kan ook eens kijken naar reisschema’s van Djoser, Baobab, Koning Aap of andere aanbieders, ik weet niet of die reizen naar Peru en Bolivia aanbieden… uiteraard ben jij als je zelfstandig reist, ook nog wel extra tijd kwijt aan het regelen van de bus, en zoeken naar hotels… dus plan het niet zo strak als zij doen. Maar de volgorde en de vervoersmethoden kunnen wel een leidraad zijn.
Ik kan me goed vinden in bovenstaand verhaal. La paz is groot & zeer druk ikzelf heb er weinig aan gehad beste is rechtstreeks vanuit puno een meerdaagse Uyuni boeken! wij hebben 3dagen genomen vanuit la paz en meer betaald en pas 's avonds laat toegekomen(niet zo plezant maar was weer leuke ervaring) Je kan in puno 's avonds vertrekken en aankomen rond 7u (superkoud, als je 3dagen doet moet je overnachten in vriestemperatuur ;)) in de morgen en de tours vertrekken dan vanuit uyuni rond 10u30 en ben je eigenlijk rechtstreeks gegaan terugkeer kun je eventueel nog even stoppen in la paz. Vlucht van Cusco nr Lima is aangeraden doordat de busrit +20u duurt. en je vanuit puno nr Cusco al genoeg op de bus gezeten zal hebben wij hadden wel stakingen die de rit verlengd hebben opnieuw zeer laat toegekomen rond middernacht en we werden overvallen met drugs aanboden op de markt v cusco… heeft er ook wel mee te maken dat we nog overnachting moesten zoeken…
vluchten over de grens zijn niet goedkoop mss als je tijdig reserveert dat het nog meevalt.
Arequipa vond ik de leukste stad en Colca Canyon kan ik ook wel aanraden als je geen wandeling tot MP¨doet anders verlies je redelijk wat tijd, wij hebben geen salkantay meer kunnen doen in 20dagen
Hartelijk bedankt voor de reacties, dat helpt! Weten jullie wat de temperatuur doorgaans is op de zoutvlakte (aangezien ik vanaf Curacao kom)?
Ik wist niet dat het mogelijk was om al in Puno een tour naar Uyuni te boeken, dat is super. Dan kan La Paz altijd nog op de terugweg aangedaan worden.
Ik ben erg benieuwd naar de landen, meer tips zijn natuurlijk van harte welkom!
Overdag is het op die zoutvlakte wel een graadje of 10-15 denk ik. De zon is heel fel dus neem een zonnebril mee. In de auto kan je prima met een t-shirt zitten, buiten kan het met de wind soms wat fris zijn.
Maar 's nachts kan het erg afkoelen, vriespunt ongeveer. Vooral als je een overnachting hebt bij Laguna Colorada op 4500 meter hoogte: heeeeel erg koud, en ook weinig zuurstof. Het beste tegen de kou helpt het om tegen een ander persoon aan te slapen… maar die moet maar net voorhanden zijn. En neem een comfortabele muts mee (bv. van fleece), het scheelt enorm als je je hoofd warm houdt… en even een nachtje met al je kleren aan slapen desnoods. Je kunt ook extra dekens vragen. Eigenlijk heb ik tijdens die nacht vooral last gehad van het lage zuurstofgehalte.
Ik weet niet of elke tour dáár een overnachting heeft. En zelf was ik er 13 jaar geleden en is er inmiddels misschien wel een soort kacheltje ofzo.
Een goede route hoor.
Een beetje krap maar goed te doen.
Lima-Ballestas eilanden - Arequipa-Colca - Puno- La Paz - Uyuni - La Paz - Cusco - Lima
Is veel om te bezoeken maar goed te doen.
Vliegen La Paz - Cusco is helemaal niet duur. De vlucht kost 90 USD en vertrekt op Donderdag en zondag met Aerosur. De bussen op de route La Paz-Cusco zijn slecht. Cusco-Lima zou ik ook gaan vliegen.