3 weken Peru en veel vragen

Hallo,

Mijn broer en ik gaan in juli voor drie weken naar peru. We zijn druk aan het voorbereiden, maar zitten nog met een paar vraagjes. Het grootste probleem is tijdsdruk. Hieronder zet ik even het programma dat we voorlopig hebben, kunnen meer ervaren Peru-reizigers even laten weten wat jullie er van vinden? Dat zou ons erg vooruit helpen.

Do 7/7: aankomst 's ochtens vroeg in Lima, onmiddelijke doorreis per bus naar Pisco.
Vrij 8/7: Islas Ballestas en nachtbus naar Arequipa
Za 9/7: Arequipa
Zo 10/7: Canon del Colca
Ma 11/7: Canon del Colca
Di 12/7: Doorreis naar Arica + van Arica nachtbus naar San Pedro del Atacama
Woe 13/7: San Pedro del Atacama
Do 14/7: Start trekking naar Uyuni
Vrij 15/7: trekking naar Uyuni
Za 16/7: trekking naar Uyuni + nachtbus naar La Paz
Zo 17/7: onmiddelijk doorreizen naar Puno
Ma 18/7: Bezoek Uros-eilanden
Di 19/7: Doorreis naar Cuzco
Woe 20/7: Cuzco
Do 21 - Zo 24/7: 4 daagse Salkantay-trekking naar Machu Piccu
Ma 25/7: Cuzco
Di 26/7: Vlucht naar Lima
Woe 27/7: Lima
Do 28/7: 's ochtends vroeg vertrek terug naar Brussel

Ik maak me wat zorgen dat het wat krap gepland is, zeker met het uitstapje naar de zoutwoestijn in Chili/Bolivia. Maar dat is naar het schijnt zo’n unieke ervaring dat we het niet graag zouden laten vallen. Weet iemand of het misschien mogenlijk zou zijn om van Arequito gewoon naar Uyuni te reizen en van daaruit een uitstap te maken naar die zoutwoestijn voor een dag of twee en van Uyuni terug te reizen naar Puno?
Zijn er manieren om tijd te besparen in dit schema? Misschien door bepaalde dingen op voorhand te boeken? Of door een snellere route te nemen (ik denk dan aan Arequito-Arica-San Pedro en Uyuni-La Paz-Puno).
Is het waar (gelezen in mijn Trotter) dat je de Islas Ballestas best een dagje op voorhand boekt om een lange wachtrij te vermijden. En zijn er geen problemen als je op zondag in La Paz een bus zoekt naar Puno (volgens diezelfde trotter ligt alles daar zo’n beetje stil op zondag).

Veel dank aan diegenen die dit lezen en er op willen antwoorden.

Groetjes,
Britt

Hoi,

Precies al die vragen worden al beantwoord in deze thread. En zie ook deze.

Ik weet niet wat voor verwachting jullie hebben maar dat naar Uyuni is geen trekking, maar lui op je kont zitten in een jeep. :slight_smile:

Dat van zondag & bussen naar Puno weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat er dan geen bussen zouden gaan. Zelfs tijdens Pasen rijden de bussen gewoon door, zelfs meer dan normaal omdat veel mensen dan op reis gaan.

En voor de rest zie dus die andere threads!

Succes,
Cécile

Do 7/7: aankomst 's ochtens vroeg in Lima, onmiddelijke doorreis per bus naar Pisco.

Denk erom dat je helemaal kapot bent na je vliegreis. Het kan wel, maar ik zou dan naar Huacachina gaan en van daaruit de volgende ochtend naar de Islas Ballestas gaan. Dan kun je na je slopende reis even chillen, eventueel sandboarden en op adem komen in Huacachina, dat veel leuker is dan Pisco, daar is namelijk behalve die eilanden niet zoveel te beleven. Overigens zijn die eilanden vooral leuk om alle dieren die je ziet, maar bestaat voor de rest uit een boottocht van 2 uur. Dus als je al vaker pinguins, zeeleeuwen en vogels gezien hebt dan zou ik dit niet als een absolute must bestempelen.

Vrij 8/7: Islas Ballestas en nachtbus naar Arequipa

Dit is een goede mogelijkheid. Ik weet ff niet uit mijn hoofd of de bussen ook al vroeger gaan, maar het is de moeite waard om dat te bekijken (als je het niet erg vindt om overdag te reizen), dan kun je namelijk bij aankomst in Arequipa nog even in een hotel slapen.

Za 9/7: Arequipa

Een dag je om je cañón tour te boeken en in Arequipa rond te lopen (zeker de moeite waard). Ook kun je naar het museum van de mummy van Juanita.

Zo 10/7: Canon del Colca
Ma 11/7: Canon del Colca

Je kunt ervoor kiezen of je een trekking door de Cañon doet of dat je alleen maar de condors gaat kijken. In het eerste geval kan dat in 2 of 3 dagen, maar 2 dagen is wel slopender. Als je van trekkingen houdt is het wel de moeite waard. Om het tweede geval kun je deze dag heel vroeg vertrekken of je kunt de dag ervoor aan het einde van de middag naar de cañon rijden en dan daar slapen. Om de condors te zien moet je namelijk om 6.00 's ochtends bij la cruz del condor zijn en het is iets van 6 uur rijden vanaf Arequipa.

Di 12/7: Doorreis naar Arica + van Arica nachtbus naar San Pedro del Atacama

Denk erom dat het vanaf Arequipa nog wel iets van 6 a 8 uur naar Arica is. En je moet een grens over, dus moet je overdag reizen. Hoe lang de bus van Arica naar San Pedro erover doet weet ik niet, maar het is wel een slopende reis denk ik. Je kunt vanuit Arequipa ook direct naar Puno, daar de islas flotantes (drijvende eilanden) bezoeken, dan de grens over en dan een retourtje La Paz Uyuni doen. Het is heel veel rijden, dat wel, maar als je tijd wilt besparen is het een overweging waard. Denk er wel om dat de bussen in Bolivia minder goed zijn dan in Peru en Chili. Een eventuele optie zou dan zijn dat je na het zien van de Condors terug gaat naar Arequipa en van daaruit naar Puno rijdt. Als je op tijd weggaat (6 uur reizen) dan kun je in Puno 's avonds nog een tour naar de eilanden regelen en dan de volgende dag na het bezoeken daarvan de grens oversteken naar La Paz om vervolgens de nachtbus naar Uyuni te nemen. Daar kun je dan een zoutvlakte tour boeken (dat is echt geweldig) en dan vertrek je een dag later of je kunt het al in La Paz boeken en misschien kun je dan zelfs wel meteen door, maar dat weet ik niet zeker. Als je dan weer terugkomt van je tour kun je weer de nachtbus naar La Paz nemen, van daaruit de grens naar Puno oversteken en diezelfde dag/avond naar Cuzco rijden. Let er echter wel op dat je dan van La Paz naar Uyuni 30 uur rijdt in 2,5 dag, vervolgens de gehele tour weer in de auto zit en vervolgens iets van 25 uur terug naar Cuzco rijdt in weer zo’n bestek. Het is een optie, daarom geef ik hem, maar wel slopend. Vooral Bolivia.

Woe 13/7: San Pedro del Atacama
Do 14/7: Start trekking naar Uyuni
Vrij 15/7: trekking naar Uyuni
Za 16/7: trekking naar Uyuni + nachtbus naar La Paz
Zo 17/7: onmiddelijk doorreizen naar Puno
Ma 18/7: Bezoek Uros-eilanden

Je kunt deze zelfde dag doorreizen naar Cuzco, tenzij je ook naar de eilanden verder op het Titicaca meer wilt. Je krijgt dan iets mee van de lokale cultuur en zit bij mensen thuis. Ik heb het niet gedaan, maar veel mensen vinden het wel de moeite waard. Je kunt er ook overnachten.

Di 19/7: Doorreis naar Cuzco
Woe 20/7: Cuzco
Do 21 - Zo 24/7: 4 daagse Salkantay-trekking naar Machu Piccu

Denk erom dat je nog een dag extra uittrekt voor Machu Picchu zelf. En ik zou nog een dag in de stad blijven in de stad blijven voordat je gaat trekken. Op zich kom je al uit de hoogte van Bolivia natuurlijk, maar even polsen hoe je je voelt kan nooit kwaad. Zeker als je zoveel in de bus zit. En in Cuzco zelf is ook genoeg te beleven. City tour, Sacred Valley Tour, Morray, Tipon, uitgaan en alleen daar rondlopen is al heerlijk.

Ma 25/7: Cuzco
Di 26/7: Vlucht naar Lima
Woe 27/7: Lima

Op zich is Lima niet zo boeiend, behalve dan het centrale plein en eventueel de ruine Pachacamac.

Do 28/7: 's ochtends vroeg vertrek terug naar Brussel

succes!

Hoi,

Ik vrees ook een beetje dat je wat veel hooi op je vork gaat nemen ,zoals gezegd de vlucht kan best vermoeiend zijn…maar als je goed kan slapen tijdens de vlucht scheelt dat wel !!!
Direct naar pisco gaat best…en die Islas gaan bezoeken …en dan de nachtbus nemen…hmmm , het zou ook genieten mogen zijn he !!! Als je echt van het een naart ander gaat crossen en hossen…pfff heb je erniks aan denk ik !voor de rest volg de tips van Cecilia maar !