Route Peru/Chili/Bolivia/Peru in 25 dagen?

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik trekken in september naar Zuid-Amerika voor 3.5 weken.
En heb enkele vraagjes over mijn reisroute. Wat denken jullie ervan? Is deze best haalbaar of eerder nogal heavy?

Heeft er iemand ervaring met de verschillende grensovergangen? Gaat dit vlot of verlies je hier veel tijd mee?
Hoe lang ben je onderweg van Arequipa naar Arica? Kan je dit ook 's nachts doen? En van La Paz naar Puno?

1 Zaterdag 15/09/2012 Lima Aankomst 18u10
2 Zondag 16/09/2012 Arequipa (Vlucht?)
3 Maandag 17/09/2012 Arequipa
4 Dinsdag 18/09/2012 Colca Canyon
5 Woensdag 19/09/2012 Colca Canyon
6 Donderdag 20/09/2012 Tacna - Arica Bus en collectivo?
7 Vrijdag 21/09/2012 Arica
8 Zaterdag 22/09/2012 Arica Nachtbus naar San Pedro de Atacama
9 Zondag 23/09/2012 San Pedro de Atacama
10 Maandag 24/09/2012 San Pedro de Atacama
11 Dinsdag 25/09/2012 Salar de Uyuni
12 Woensdag 26/09/2012 Salar de Uyuni
13 Donderdag 27/09/2012 Salar de Uyuni
14 Vrijdag 28/09/2012 La Paz Nachtbus / Vlucht naar La Paz
15 Zaterdag 29/09/2012 La Paz Busreis La Paz - Puno
16 Zondag 30/09/2012 Puno
17 Maandag 1/10/2012 Puno Nachtbus naar Cuzco
18 Dinsdag 2/10/2012 Cuzco
19 Woensdag 3/10/2012 Cuzco
20 Donderdag 4/10/2012 Cuzco Trail
21 Vrijdag 5/10/2012 Cuzco Trail
22 Zaterdag 6/10/2012 Cuzco Trail
23 Zondag 7/10/2012 Cuzco MP
24 Maandag 8/10/2012 Cuzco - Lima -Amsterdam Vertrek: 20u15
25 Dinsdag 9/10/2012 Aankomst: 15u20

Of is de route Arequipa - Colca Canyon - Puno - La Paz - Uyuni - (Evt. Potosi?) - La Paz - Cuzco beter?

Ik kijk uit naar jullie meningen! Alvast bedankt!

Ik denk dat dit best heavy is. Wij gaan in mei voor 30dagen enkel Peru en stukje Bolivia.

Ik ben benieuwd naar de reacties en volg dit mee…

Mijn vriend en ik trekken in september naar Zuid-Amerika voor 3.5 weken.
En heb enkele vraagjes over mijn reisroute. Wat denken jullie ervan? Is deze best haalbaar of eerder nogal heavy?

Heeft er iemand ervaring met de verschillende grensovergangen? Gaat dit vlot of verlies je hier veel tijd mee?
Hoe lang ben je onderweg van Arequipa naar Arica? Kan je dit ook 's nachts doen? En van La Paz naar Puno?

Wij gaan 30 augustus voor 27 dagen weg en hebben ongeveer dezelfde route op het programma staan. Ik denk zelf wel dat het kan alleen het is wel een druk programma. Zelf ben ik daarom nu alle hotels en transporten al aan het boeken en ook al enkele belangrijke excursies. Dit om ervoor te zorgen dat we dit ter plaatse niet hoeven doen. Hiermee hoop ik tijd te besparen en zodoende de reis toch comfortabel te maken. Dus de route is denk ik haalbaar, maar wel ook uitdagend. Je hebt weinig rustdagen, maar dat is natuurlijk een keuze.

Grensovergangen kan ik helaas (nog) niets over zeggen.

Volgens mijn informatie is Arequipa naar Arica ongeveer 6 uur. Je reist eerst naar Tacna en daarna door naar Arica. Volgens mij zijn dat ook 2 verschillende bussen.

Meestal zijn de grensovergangen niet ’s nachts open. Dat geldt ook voor La Paz naar Puno (denk ik).

@pjoosten: welke busmaatschappij gaan jullie nemen om van Arequipa naar Tacna / Arica te reizen?

Dat weet ik eigenlijk niet. We hebben die bustickets geregeld bij ons hotel in Arequipa (Casa Arequipa).

Volgens mij reist Cruz del Sur ook van Arequipa naar Arica.

Ik kan het volgende vinden in de e-mails:
Finally we try to find the best way to travel from Arequipa to Arica, but unfortunately the bus company that we used to suggest canceled this service, so you must to take another bus company (flores hermanos) to Tacna and there take another bus to Arica. We can buy the ticket from Arequipa to Tacna when you arrive here, but the other tickets you need to buy once you arrive to Tacna, they leave each hour so no problem with that.

Van Arequipa naar Tacna is inderdaad ongeveer zes uur. Maar let op, dat is tot Tacna. Om naar Arica te komen moet je met ander vervoer de grens over. Als alles meezit neemt de grensovergang ongeveer een uur in beslag, eerst de Peruaanse overgang en later de wat meer efficiënte Chileense overgang. De afstand tussen Tacna en Arica is zo’n 60 km. Dus je moet op zijn minst op twee uur rekenen om van Tacna naar Arica te komen. Dat wordt dan ongeveer acht uur.
Daar komt nog bij de tijd die je in de busstations van Tacna doorbrengt. Het busbedrijf Flores Hermanos is genoemd. Dat heeft zijn basis in Tacna, het is daar ooit door de gebroeders Flores opgericht. Dat bedrijf heeft niet de beste reputatie (relatief vaak hebben ze pech en ook wel eens een ongeluk), vandaar dat in een eerder bericht het hostel in Arequipa Flores Hermanos noemt als een alternatief voor een bedrijf van hun voorkeur dat voor die route niet meer beschikbaar is.
In Tacna moet je van de terminal waar je bus aankomt een (zeer korte) afstand lopen naar een naastgelegen terminal vanwaar bussen en (gedeelde) taxi’s vertrekken naar Arica. Negeer alle personen die je onderweg aanspreken en ga naar het bureautje in die terminal (ergens in een hoek) waar je aan de toonbank je bus of taxi naar Arica kunt regelen. Ze vertrekken regelmatig.
Nog even een opmerking over de gedachte dat je bij een vol programma er goed aan zou doen zoveel mogelijk van te voren te regelen. Die gedachte gaat er vanuit dat de zaken in Peru in detail lopen zoals gepland. Dat is vaak niet het geval. Er komen in Peru nogal veel onverwachte situaties voor (zoals wegblokkades door stakers, of in de bergen door bij zware regen neergestorte modder en rotsblokken, uitgevallen of zwaar vertraagde bussen, enz.). Het is mij altijd goed bevallen om zo weinig mogelijk van te voren te regelen waardoor ik het min of meer uitgestippelde reisprogramma flexibel kan hanteren. Ik zie overigens niet zozeer het bezwaar van een zwaar programma, zolang je maar ervan uitgaat dat je al reizend wel sommige dingen anders zult doen of zult overslaan. Maar goed, ik ben een reiziger die er geen probleem mee heeft dat hij in de loop van de dag niet weet waar hij 's avonds terecht komt.
http://www.hostellima.nl/

Ik denk ook dat het een haalbaar programma is, druk, maar haalbaar :slight_smile: Let even op de wandelroute die je naar Machu Picchu wilt nemen. Heb je de Inca Trail al geboekt? Ik was helaas een van de velen die te laat was en heb de Salkantay Trek uiteindelijk geboekt. Google Dos Manos is, ik heb via hun geboekt en ben was er erg blij mee!

De grens bij Puno/Bolivia is inderdaad alleen overdag open. Ik heb in de avond een bus vanuit Cuscogenomen en om 7 uur ´s ochtends gingen we de grens over. Drie kantoortjes in en uit, een aantal rijen, maar met een klein uurtje ben je wel de grens over!

Sharon

Bedankt SharonForrest voor je reactie. Wij gaan de incatrail niet lopen, maar we zijn nog niet uit welke trail wel. We twijfelen tussen de inka jungle trek en de salkantay trail. Wat vond jij van je trail? Mag ik vragen hoeveel je er voor betaald hebt? Heb je evt nog andere tips?

Wat is de beste richting ivm hoogteziekte?
Lima - Arequipa met colca canyon - Arica - San Pedro de Atacama - Uyuni - La Paz - Puno - Cuzco - Lima

of

Lima - Cuzco - Puno - La Paz - Uyuni - San Pedro de Atacama - Arica - Arequipa met colca canyon - Lima

Grtz!

Poeh, zeker 13 van de 25 dagen urenlang per dag onderweg zijn in bussen, vliegtuigen en jeeps, ik moet er niet aan denken.

Cecillia74, dan tel je de jeep tour van San Pedro naar Uyuni ook mee…
Zelf deed ik hem in 4 dagen van Tupiza naar Uyuni. Het is waar, het is veel zitten en je bent alleen maar bezig van de ene plek naar de andere te komen. Maar ik vind het niet hetzelfde als bv een busrit van La Paz naar Puno. In de jeep zat ik alleen maar te genieten van het uitzicht en vond ik het super tof!
Wel was ik idd blij dat ik daarna een dag mocht lopen ipv zitten.

Wat mij vooral op valt aan de planning is dat je van Uyuni naar La Paz gaat en dan direct door naar Puno. Dat betekent dat je van een busrit daar aan komt rond een uurtje of 6 sochtends, en dan ergens moet wachten om over te stappen op een bus richting Puno. Dat is wel zwaar hoor! Plus dat je echt helemaal niks van La Paz ziet!
Wat ik zelf zou doen, is even rust nemen in La Paz en de stad te bekijken (misschien de death road mountainbiken ofzo), en dan door naar Cusco. Puno en lake titticaca overslaan dus. Ik vind Titicaca wel leuk, maar ook super touristisch en het was niet een hoogtepunt voor mij. Maar velen zijn het hier wellicht niet mee eens…
Je kunt trouwens na je laatste Salar de Uyuni dag al meteen de nachtbus nemen. Dat doen de meeste mensen. Is ter plekke te boeken.

Succes!

Klopt, ik tel de jeeptour over Salar de Uyuni mee, dat was ook van 's ochtends vroeg tot in de avond urenlang in een jeep zitten (met af en toe kort uitstappen).
En ook Arequipa - Colca Canyon tel ik mee, was ook 5 uur heen, en dan nog ter plaatse wat uurtjes van hot naar her, en 5 uur terug.

Ik kan ook altijd erg genieten van het uitzicht, ook uit normale bussen, maar als het meer dan 3 lange ritten per week zijn (met alle gedoe van slepen met bagage, de rit van/naar station van dien), vind ik het echt niet meer leuk en geniet ik dus ook niet meer van het uitzicht. Bovendien blijft er dan zo weinig tijd ‘ter plaatse’ over, gewoon in het dorpje / stadje / natuurgebied zelf.

Het lijkt mij nogal optimistisch om te denken dat je een schema waar Koning Aap bijvoorbeeld 30 dagen voor neemt, zelf kunt proppen in 25 dagen. Terwijl Koning Aap alles al van tevoren geboekt heeft en dus geen tijd kwijt is aan bustickets zoeken, hotels vergelijken en zoeken etc.

In ieder geval zou ik aanraden om wel flexibel genoeg te zijn om te beseffen dat het ook wel eens anders kan lopen, bv. een modderlawine, staking of wegblokkade kan plannen in de soep gooien en dan moet je het dus niet erg vinden om je (strikte? althans zo lijken ze) plannen om te gooien.

Tja, het is een geweldige route, maar voor 25 dagen eigenlijk te lang met erg veel zitkilometers. Je passeert een hoop moois waar je geen tijd voor hebt, bijvoorbeeld: Lima zelf, al is het een dagje, Islas Ballestas & Paracas, Huacachina (relaxte oase in de woestijn), Nazca, omgeving La Paz (Deathroad, Chacaltaya & Valle de la luna, Tiwanaku, Amazonetrip naar Rurrenabaque is een aanrader), de eilanden Amantani en Taquile op het Titicacameer (een stuk boeiender dan de Islas flotas), om maar wat te noemen.

Ik begrijp heel goed dat jullie zoveel mogelijk toeristische highlights willen bezoeken, die zijn ook absoluut de moeite waard en leveren mooie foto’s op. Maar besef dat het wel een sleur kan worden, en strakke tijdschema’s leveren hoe dan ook stress op.

Mijn advies zou zijn om Uyuni (en dus ook Tacna, Arica en San Pedro) over te slaan en in een iets rustiger tempo Zuid-Peru met oversteek naar La Paz te doen, van daaruit bijvoorbeeld nog naar de Amazone te gaan (Rurrenabaque). Er is vanuit La Paz sowieso echt zoveel te doen qua natuur/cultuur. En vandaaruit via Puno naar Cusco te gaan, waar je je ook prima een klein weekje kunt vermaken.

Ik sluit ook aan bij het advies om van tevoren zo min mogelijk vast te leggen qua busreizen. Het is heel eenvoudig dit terplekke te regelen, en waarschijnlijk ook veel goedkoper. Goeie busmaatschappij in Peru is Cruz del Sur. Wat betreft grensovergangen: vanuit Puno naar La Paz (of andersom) kun je het beste een minibusje nemen, waarna je bij Copacabana de grens overstapt op een volgend minibusje, da’s beduidend sneller.

Succes ermee

Wat denken jullie van dit schema? Is dit haalbaarder? Ik zou echt graag naar Salar de Uyuni gaan. Rurrenabaque intereseert me minder. Wij hebben vorig jaar de Pantanal in Brazilie reeds bezocht. Dit is waarschijnlijk voorlopig laatste keer dat ik naar Zuid-Amerika ga. Dus zou graag zoveel mogelijk hoogtepunten meepikken.

1 Zaterdag 15/09/2012 Lima Vlucht Vertrek: 12u30 Aankomst 18u10
2 Zondag 16/09/2012 Ica/Huacachina
3 Maandag 17/09/2012 Arequipa
4 Dinsdag 18/09/2012 Arequipa
5 Woensdag 19/09/2012 Colca Canyon Overnachting Chivay
6 Donderdag 20/09/2012 Colca Canyon
7 Vrijdag 21/09/2012 Colca Canyon Overnachting Puno
8 Zaterdag 22/09/2012 Puno
9 Zondag 23/09/2012 Puno
10 Maandag 24/09/2012 La Paz Busreis Puno - La Paz
11 Dinsdag 25/09/2012 La Paz
12 Woensdag 26/09/2012 La Paz
13 Donderdag 27/09/2012 Salar de Uyuni Vliegtuig / Nachtbus La Paz - Uyuni
14 Vrijdag 28/09/2012 Salar de Uyuni
15 Zaterdag 29/09/2012 Salar de Uyuni Vliegtuig / Nachtbus Uyuni - La Paz
16 Zondag 30/09/2012 Extra dag
17 Maandag 1/10/2012 La Paz Vlucht La Paz - Cuzco: 248$
18 Dinsdag 2/10/2012 Cuzco
19 Woensdag 3/10/2012 Cuzco
20 Donderdag 4/10/2012 Cuzco Trail
21 Vrijdag 5/10/2012 Cuzco Trail
22 Zaterdag 6/10/2012 Cuzco Trail
23 Zondag 7/10/2012 Cuzco MP
24 Maandag 8/10/2012 Cuzco - Lima Vertrek: 20u15
25 Dinsdag 9/10/2012 Aankomst: 15u20

Deze route houdt inderdaad iets meer speling over. De volledige Uyuni tour, vanuit Uyuni en terug naar Uyuni is volgens mij 4 dagen. Je hebt ongetwijfeld kortere varianten, die alleen naar de zoutvlakte gaan, maar de rest van de landschappen is minstens zo spectaculair (Lagunas, geisers). Zelf heb ik 'm wel vanuit San Pedro gedaan, dan is het 3 dagen, omdat je niet meer terug hoeft, maar door reist (vanuit Uyuni ging ik naar Potosi).

Ik bedenk me nu, dat wanneer je deze reis sowieso naar Salar de Uyuni wilt, het op zich niet eens zoveel uit maakt met die andere route. Nu reis je twee keer hetzelfde traject (La Paz - Uyuni), al dan niet met vliegtuig. En anders doe je er iets langer over omdat je via Arica en San Pedro gaat (op zich ook beide prima om kort te verblijven), maar reis je niet twee keer dezelfde route én boek je 1 dag ‘winst’ omdat je bij start in San Pedro, aan het eind van de Uyuni trip niet terug hoeft te keren naar Uyuni. Dan kun je in La Paz altijd nog bekijken of je vliegt naar Cusco, of via Copacabana en Puno gaat.

De trajecten Arica - San Pedro en Uyuni - La Paz zijn beide zo’n 12-14 uur volgens mij, die je kun je dan met de nachtbus doen (niet echt feest, maar je ontkomt er niet aan).

In je eerste schema kun je eventueel ook nog wel wat schuiven en inkorten (zeker als je een vlucht neemt, die zijn alleen wel prijzig, zeker internationaal).

De pantanal is inderdaad vergelijkbaar met de ‘pampas’ bij Rurrenabaque, wetlands in de tropen met veel dieren.

De death road is wel een avontuurlijk activiteit om te doen in 1 dagje (downhill biken van de toendra op 4700 meter hoogte tot de jungle op 1200 meter). Ook vond ik Valle de la Luna (maanlandschap) in combi met Chacaltaya (beklimming van de hoogste ski piste ter wereld met een fantastisch uitzicht over La Paz en El Alto) een prima dagtripje om vanuit La Paz te doen.

Als je trouwens naar de Colca Canyon gaat, zou ik niet in Chivay overnachten. Maar in de canyon zelf. De meeste tours (incl. trekking) vertrekken volgens mij ook 's ochtends om 7 uur met de bus vanuit Arequipa. Dan ga je eten in Cabanaconde en vandaaruit zo’n 1000 meter afdalen in de kloof, waar je kunt overnachten (erg mooi). Dag 2 loop je dan door de kloof en de laatste dag start je 's ochtends heel vroeg met de beklimming, om de zon boven de canyon op te zien komen en condors te aanschouwen, waarna je weer naar Arequipa gaat. Er zijn ook mensen die 1 dag naar de Colca Canyon gaan maar dan zit je voornamelijk in de bus. Het landschap ervaar je toch het mooist te voet (of op de fiets, maar dat wordt lastig).

Enfin, ik hoop dat je er wat aan hebt. Geniet ervan!