Mijn vriend en ik plannen een reis naar Peru in november - december.
Wij zouden eerst het Noorden doen. Ik zie dat er bussen zijn vanuit Lima naar Chachapoyas. Deze zouden we dus eerst nemen.
Daar bezoeken we de watervallen. Daarna zouden we graag met de bus terugreizen naar Lima, maar wel met een heleboel tussenstops.
Nuevo Tingo (voor Kuelap)
Leymebamba (wandeltocht Laguna de los Condores)
Cajamarca (Cumbemayo)
Trojillo
Huaraz
Ik denk dat het mogelijk is om van het ene naar het andere te reizen per bus? Zijn hier in november dagelijkse bussen die deze routes doen? Of houden we best rekening met de dagen?
Ik had ook nog graag Caral bezocht. Is dit ook mogelijk met de bus of moeten we hiervoor een tour boeken vanuit Lima of een andere plaats?
Ik ben nog maar pas beginnen plannen, dus alles kan nog. We hebben 7 weken de tijd waarvan ik nu al aan een 4-tal weken zit voor het Noorden (inclusief Huayhuash Trek). Als er nog ander dingen op jullie lijstje staan in de buurt van waar we zitten, laat het dan gerust weten
Ik heb enkel Lima-Huaraz en Chiquain-Lima gedaan met de bus. In juli waren er dagelijks bussen. Voor de andere bestemmingen kan je best eens de websites van de busmaatschappijen zoals Cruz del Sur, Oltursa en Movil Tours checken.
De Huayhuash Trek + acclimatisatie tochten in Cordillera Blanca zijn echt geweldig. Wel jammer dat je in het verkeerde (natte) seizoen gaat.
Ik heb het al eens proberen opzoeken, maar ik vind nergens echt duidelijk terug waar de bussen juist stoppen. Ik vind bijvoorbeeld wel dat hij rijdt van A naar B, maar als en waar hij daartussen stopt, vind ik niet. Mijn Spaans is nu ook (nog) niet zo schitterend, dus het kan ook zijn dat ik het gewoon niet zie of niet terugvind hoor
Ik weet dat het een mindere periode is, maar we kunnen niet anders. November zou nog redelijk meevallen aangezien het het begin van het regenseizoen is? Dat lees ik toch, ben er natuurlijk zelf nog nooit geweest
Over het algemeen is er altijd wel vervoer te vinden tussen steden en dorpen in Peru. Altijd zijn er wel bussen, combi’s of collectivos (gedeelde taxi’s) te vinden. Het is echter niet altijd even comfortabel. Het probleem is wel dat je Spaans moet spreken om te vragen waar je moet opstappen e.d…
Ik ben zelf met het vliegtuig van Lima naar Tarapoto gevlogen en van daaruit naar Chachapoyas gegaan met collectivos. Een busverbinding is er ook met Movil Tours, maar aangezien we wat tussenstops wilde maken waren de collectivos makkelijker en sneller. Je kunt ook vanuit Lima de bus nemen naar Chachapoyas, maar dat is een erg lange rit. Volgens mij gaat deze bus langs Trujillo en Chiclayo. Vanuit Trujillo zou het mogelijk moeten zijn om naar Huaraz (eventueel via Chimbote) te gaan.
Gocta en Kuelap kun je in ieder geval met een tour doen vanuit Chachapoyas. Het is mogelijk om van Chachapoyas naar Cajamarca te gaan, maar deze weg was niet erg goed en het is afhankelijk van het weer of deze goed (veilig) begaanbaar is. Ik weet niet of de weg inmiddels verbeterd is. Natuurlijk kan je er wel altijd komen met de omweg via Chiclayo.