Hoi allemaal!
Ik zit op dit moment in Peru (Cusco, vrijwilligerswerk) en reis vanaf 11 juli naar Lima via de bekende zuid-route met familie die dan langskomt. Op 23/24 juli komen we aan in Lima en ik heb dan nog tm 3 augustus de tijd om terug te komen in Cusco, vanaf waar ik terugvlieg. Ik heb veel goede verhalen gehoord over het noorden (m. n. Huarez), en ik vroeg me af in hoeverre het realistisch is om in 10/11 dagen tijd via Huarez (hoewel dit niet erg praktisch is tov de route) - huanacayo-hupuanacavélica-ayacucho-abacay-Cusco af te leggen? Uiteraard is het niet de bedoelingen om non-stop in de bus te zitten. In tegenstelling tot de zuidelijke rout is er vrij weinig te vinden over een dergelijke route, dus ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen!
Ik reis alleen (als vrouw), maar naar wat ik heb begrepen zou dat ook in het noorden wel moeten kunnen als je maar goed oplet. Verder spreek ik ook Spaans. Ik zou wel een trek willen doen, maar mijn ambities liggen niet heel hoog hierbij, een dag of één/twee is voldoende.
Alvast bedankt!!
De route Lima - Huaraz - Huancayo - Huancavelica - Ayacucho - Andahuaylas - Abancay - Cuzco per bus in 10/11 dagen is zeker NIET realistisch. Dat komt door Huaraz. Laat je Huaraz vallen dan is het wel realistisch. Afhankelijk van je instelling bepaald aantrekkelijk. Er zijn er niet veel die het doen maar de commentaren van degenen die het doen zijn zeer positief.
Als alternatief zou je bijvoorbeeld Lima - Huaraz en omgeving - Lima of Lima - Chachapoyas en omgeving - Lima kunnen doen en dan vanuit Lima met een directe bus naar Cuzco (of vliegen).
http://www.hostellima.nl/
Dank!! Ik heb nu besloten om Huaraz, Trujillo em Chachapoyas te bezoeken, waarbij ik wil beginnen in Chachapoyas en daarna afreis naar de andere twee, en dan in Lima de bus/het vliegtuig terug te nemen naar Cusco, of dat deel van mijn vlucht te annuleren en terug te vliegen vanuit Lima.
Het is mij goed bevallen om vanuit Lima een directe bus te nemen naar Chachapoyas (Movil Tours) en dan weer naar het zuiden te reizen via Leymebamba, Las Balsas, CelendĂn, Cajamarca. In Cajamarca zit een Nederlander op de Plaza Mayor met een ijssalon Heladas Holanda. Het zou een beetje veel kunnen worden als je in dat geval ook nog Trujillo en Huaraz wilt bezoeken, maar dat zie je vanzelf wel. Het is maar een suggestie.
http://www.hostellima.nl
waarom wordt er zelden over caral gesproken als het over reizen in het noorden van peru gaat?
Ik ben geneigd te antwoorden dat we onderscheid moeten maken tussen archeologische bezienswaardigheden die ontdekt zijn en toeristisch hoogontwikkeld, bezienswaardigheden die ontdekt zijn en toeristisch nauwelijks ontwikkeld, bezienswaardigheden die ontdekt zijn en verder niets, en bezienswaardigheden die nog ontdekt moeten worden. Wellicht valt Caral in de tweede categorie.
Dit wordt begeleid door ontwikkelingen in de toeristenindustrie, die geleidelijk zijn, waarbij bepaalde patronen ontstaan (zoals âallen naar Machu Picchuâ), plus de beperkte opnamecapaciteit van de toeristen, die gewoonlijk maar een week of drie hebben en geen speciale belangstelling voor archeologie (er zijn ook andere interesses, zoals Spaans leren, vrijwilligerswerk, strandleven, stedeschoon, musea, feestvieren (uit je dak gaan), enz.). Dat er over Caral weinig of niet geschreven wordt kan men positief duiden. Geen massatoerisme, iets voor de fijnproevers, die moeten tenslotte ook aan hun trekken komen
Enkele jaren geleden stonden er plotseling twee reizigers aan de deur met de mededeling dat ze naar een archeologische vindplaats wilden waar ik nog nooit van gehoord had, iets ten noorden van Lima. We hebben toen op internet uitgezocht waar het was, en inderdaad waren er daar werkzaamheden aan de gang. We hebben een taxi geregeld naar die plek, met de bedoeling dat de reizigers daarna verder door zouden reizen naar het noorden. Later hoorden we van de taxi chauffeur dat het gebied afgesloten was en hen de toegang werd geweigerd. Waarschijnlijk met het oog op diefstal van waardevolle archeologische vondsten, een groot probleem in Peru en elders. Er zijn goede argumenten te bedenken om weinig publiciteit te geven aan (nieuwe) archeologische terreinen.
Onder de Peruanen is dit toch wel zeer gekend ( het nationaal teken van Peru komt van Caral). Ben er vorig jaar geweest, is een site dat klaar is voor het toerisme. Voor een 1 euro of twee bezoek je een plaats dat zoveel belangerijker is als machu picchu ( qua geschiedenis en ontdekking).
Het ligt op de pana america. Mensen dat naar het noorden reizen zouden slechts een paar uur verliezen. Een paar uur is toch niks als je reist in zuid amerika.
Met je eens, hoewel ik me afvraag welk nationaal teken je bedoelt en in hoeverre buitenlandse reizigers contact hebben met Peruanen. Maar mensen hebben nu eenmaal verschillende ideeën en prioriteiten. En we worden allen sterk beïnvloed door publiciteit en reclame.
het spiraaltje dat ze in de p van peru verwerken. dit spiraaltje staat ook symbool voor caral.
kan ook toeval zijn natuurlijk. mijn schoonfamilie is peruaan, alhoewel ik het gevoel heb dat
peruanen niet zoân reizigers/bezoekers zijn. maar men schoonbroer en schoonzus hebben dit bezocht
met school. En toen ik daar was waren er exact 5 andere bezoekers aanwezig, 2 amerikanen en 3 peruanen.
leuk om fotoâs te trekken (nooit ongewenst volk voor de lens aanwezig).
Dat van het spiraaltje in de P van Peru, dat wist ik niet. Peruanen zijn inderdaad geen grote reizigers, slechts een kleine bovenlaag kan zich veel veroorloven. De overgrote meerderheid concentreert zich op in leven blijven, schoolgelden betalen en doktersrekeningen. Het is inderdaad gebruikelijk dat bij beëindigen van basis- of middelbare school vindplaatsen als Caral bezocht worden, als men wat meer te besteden heeft zelfs plaatsen als Machu Picchu.
1 like
Hoi Iris!
Gaaf dat je Huaraz gaat bezoeken, was voor mij wel een van de hoogtepunten van Peru. De stad zelf niet natuurlijk, maar de trek die ik heb gelopen. Ik heb toen de 4-daagse Santa Cruz trektocht gemaakt via http://www.galaxia-expeditions.com/ en dat was goed bevallen!
Veel plezier!
Groetjes, Marit
Leuk dat dit topic geopend is! Ik heb heel mijn zuidelijke reis âgeplandâ. Nouja, eigenlijk heb ik niks gepland, maar ik heb wel steden waar ik heen wil etc. Het noorden daarentegen⊠Net Caral gegoogled, en ja hoor, dit staat op mijn lijstje. Thanks!