Hoi allemaal,
Ik heb even een vraag over een mogelijke reisroute van Peru-Bolivia. Ik ben een 22-jarige studente en wil in mei en juni volgend jaar daar gaan backpacken. Eerder heb ik wel vrijwilligerswerk gedaan, maar nu ga ik dus in mijn eentje rondreizen (wat ik heel spannend vind!). Ik heb een vraag aan diegenen die er al zijn geweest. Reist men veel van Lima naar Cuszo (en dan bijv. La Paz in Bolivia)? Of is er niet echt een vaste reisroute?
Ik ga namelijk eerst 15 weken Spaans leren in Buenos Aires. Daarna wil ik naar La Paz vliegen en dan naar Lima trekken. Via Lima vlieg ik weer terug naar NL. Als blijkt dat de meeste backpackers de andere kant trekken, dan kan ik misschien beter van Buenos Aires naar Lima vliegen, trekken naar La Paz, en weer naar Lima terugvliegen (om vervolgens weer naar NL te gaan). Ik vroeg me af hoe dit zit voordat ik de ticket(s) boek.
Dankjewel alvast
Groetjes Nienke
Hallo allemaal,
Ik ben net als nienke geïnteresseerd in de reismogelijkheden. Ik hoor het graag!
Gr. Jop
Hoi,
Veel reizigers die twee of drie weken in Peru reizen, gaan langs deze route (maar stoppen misschien niet op elke plek):
Lima - Ballestas eilanden - Ica - (Nazca) - Arequipa & Colca Canyon - Puno & Titicacameer - Cusco & Machu Picchu, en dan vliegen velen van Cusco naar Lima. Een voordeel van deze opbouw is dat je langzaam stijgt in hoogte (met Arequipa als handige tussenstop op 2500 meter; Puno is op 3800m, Cusco weer wat lager maar de Inca Trail gaat soms over hoge punten) en dus kunt wennen aan minder zuurstof.
De weg tussen Lima en Cusco die ‘korter’ lijkt op de kaart (via Ayacucho) wordt niet door veel reizigers gebruikt maar is wel erg mooi (heb ik tijdens een tweede reis gedaan). Waarom die niet vaak wordt gekozen omdat het een heftig oncomfortabele route is met veel bergen (dus veel geslinger, en lange uren) en een heel stuk ongeplaveide weg.
Maar er zijn ook heel veel reizigers die andere routes of volgordes reizen. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld maandenlang op reis zijn van Chili naar Colombia of andersom ofzo, of die Bolivia en Peru combineren. Dus laat jouw route vooral afhangen van wat je zelf leuk en handig vindt.
Enkele opmerkingen van mijn kant over jouw plannen:
- Waarom wil je naar La Paz? Het is een dure stad om te gebruiken als vluchtbasis. Ik bedoel: ik denk dat Buenos Aires - La Paz duurder is dan Buenos Aires - Lima; net zo voor een vlucht naar Nederland. (Dus niet dat La Paz zelf een dure stad is; maar vliegen van / naar La Paz is vaak duur.) Verder is het gewoon een grote stad met stinkend verkeer, en het ligt op grote hoogte dus ook schrale lucht, felle zon (als ie schijnt) en weinig zuurstof. En ja ook heus wel wat mooie dingen, maar niet de moeite van het omreizen waard. Arequipa in Peru wordt vaak wel de mooiste stad van Peru genoemd. Ook Cusco vond ik leuker dan La Paz. Sucre (hoofdstad) in Bolivia vind ik ook een prettigere stad dan La Paz.
- De Salar de Uyuni in Bolivia is dan weer wél de moeite van het omreizen waard! 4-daagse tours vanuit Uyuni leiden je langs bizarre, prachtige landschappen (een van de mooiste die ik ooit ter wereld heb gezien). Gekleurde meren en bergen, een gigantische zoutvlakte, raar gevormde rotsen (die inspiratie waren voor Dalí), metershoge cactussen, flamingo’s, lama’s, moddergeisers, hot springs waarin je kunt badderen, etc etc.
- Bolivia en Peru zijn logistiek goed te combineren. Er zijn dagelijks bussen tussen Puno en Copacabana (en vast ook wel door naar La Paz). Bij de grens kun je gewoon je stempeltje krijgen (Nederlanders krijgen 30 dagen in Bolivia, 90 dagen in Peru).
Met twee maanden heb je daar een mooie tijd om aardig wat highlights te zien. Hoeveel weken ga je echt reizen?
- 15 weken Spaans leren is best heel lang… met 4 weken les (4 uur per dag) kom ik zelf al aardig ver maar ik heb wel een beetje 'n talenknobbel… met 8 weken les kunnen de meeste mensen denk ik echt wel genoeg Spaans leren om comfortabel mee te reizen.
- Lonely Planet reisgidsen hebben voorin altijd voorbeelden voor reisroutes, toegespitst op beschikbare reistijd en interesses (bv. archeologie).
- Op mijn website vind je foto’s en korte beschrijvingen van mijn reizen: 1997-1998: Chili - Bolivia - Peru (gringo trail = toeristenroute = de geëikte route); en 2006: Brazilië - Peru (o.a. Cusco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Lima).
- Via de gratis reistips in mijn handtekening vind je allerlei tips voor veiligheid en andere dingen die van pas kunnen komen bij je voorbereiding voor Zuid-Amerika. Alleen reizen is goed te doen (heb ik daar gedaan in 2006), maar je moet geen domme dingen doen zoals 's avonds laat na 9 uur nog rondlopen in je eentje, glimmende sierraden dragen, je handbagage met waardevolle spullen op de grond in de bus leggen en dan in slaap vallen… Maar als je je gezond verstand gebruikt en luistert naar je intuïtie moet het goedkomen. Het zijn prachtige landen met enorm veel te zien en doen!
¡Suerte!
Cécile
heej Cécile,
Allereerst, heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb het goed doorgelezen en heb er zeker wat aan in het plannen van mijn reis.
Ik heb al gekeken naar de vliegtickets van Buenos Aires (BA) naar Lima en van BA-La Paz. Deze tickets zijn even duur. Ik vlieg van Lima terug naar NL, want als ik van La Paz naar NL zou vliegen zou dit wel veel duurder worden. Ik heb verder nagedacht over een reisroute. Ik denk dat het beter is om in Lima te beginnen (dus te vliegen van BA-Lima) en vanuit daar naar Cuzco te reizen (via de kust, bekende route) en daarna naar Bolivia. Dit zie ik ook meer zitten met het wennen aan de hoogten. Ik wil niet zo zeer naar de stad La Paz, de zoutvlakten wil ik graag zien. Misschien gaan er bussen vanuit La Paz daarheen (ik weet verder niet of dat zo is, moet ik nog uitzoeken).
Ik dacht dat het handig was om terug te vliegen van La Paz naar Lima om daarna naar NL terug te gaan. Ik denk dat ik nu met de bus terugreis naar Lima. Ik weet dan wat de betrouwbare busmaatschappijen zijn en dit is (neem ik aan) goedkoper dan vliegen.
Ik ga na 14 weken Spaans leren en 11 weken rondreizen in Peru/Bolivia. Ik wil niet alleen Spaans kunnen spreken voor het rondreizen, ik wil het echt goed leren spreken, zodat ik het later nog steeds kan spreken. Mijn broer heeft 3 maanden Spaans geleerd in Granada, Spanje, en kan het echt goed. Straks kan ik constant met hem spaans praten, lijkt me super! Verder is taal niet mijn sterkste punt, dus ik leer het denk minder snel dan iemand met een talenknobbel :).
Ik ga zeker binnenkort op je site kijken voor tips en routes, dankjewel alvast.
Groetjes Nienke
Hoi Nienke,
Oh dat klinkt goed, 11 weken de tijd! Misschien kun je dan zelfs noord-Chili er nog wel bij pakken.
Voor zo’n tour door de Salar de Uyuni zoutvlakte en al die landschappen er omheen, kun je kiezen uit een rondje dat begint en eindigt in Uyuni (dus zelfde weg terug), of voor een ‘streep’ die begint in Uyuni en eindigt in San Pedro de Atacama in noord-Chili (of andersom). Die tours duren (3 of) 4 dagen.
San Pedro is ook wel een schattig (wel toeristisch) dorpje met heel veel mooie landschappen in de omgeving: maan-achtige woestijn (bv. te paard te verkennen), hoog spuitende geisers op het El Tatio geiserveld enzo.
En je zou dan vanuit Chili weer Peru in kunnen reizen.
Zo’n tour door de Salar de Uyuni kun je vast ook wel vanuit La Paz boeken maar dan verdwijnt er een hoop geld in de zak van een tussenpersoon, die zelf gewoon ook boekt bij een kantoortje in Uyuni. Dus je kunt beter zelf met de bus naar Uyuni en daar zelf boeken. Eventueel kun je dan ook nog eerst leuke mensen zoeken om samen mee te boeken.
Je hebt wellicht ook nog wat tijd om een jungle bezoekje in te voegen (wel malariapillen nodig dan) of naar het noorden van Peru te reizen. Maar het kan ook heel lekker zijn om wat minder plekken aan te doen, gewoon de tijd te nemen en op leuke plekken een aantal dagen achter elkaar te blijven en echt goed verkennen, lekker rustig over de markt lopen, dingen in de omgeving bekijken, de cultuur echt op je laten inwerken. Dan kun je ook lekker de inhoud van je tas uitstallen in plaats van telkens van hot naar her uitchecken, inchecken en leven uit je tas.
Dat is ook goedkoper want al die bussen kosten natuurlijk telkens geld (al zijn die niet duur, maar toch).
Ormeño is een maatschappij die o.a. lange afstandsritten biedt, ik heb die een keer gebruikt voor Lima - Santiago (57 uren aaaargh!) en die was prima. Binnen Peru zijn er wel wat maatschappijen die nog beter zijn, bv. Civa en Lineas, en bij veel toeristen is Cruz del Sur favoriet maar die vind ik zelf een beetje té luxe en overdreven (met bingo aan boord en niet eens een lunchstop, maar eten zoals in een vliegtuig… terwijl ik juist die stops in dorpjes in het midden van niks best leuk vind, en het reizen tussen de gewone Peruanen).
Probeer tijdens je cursus Spaans zoveel mogelijk met Argentijnen en andere Spaanstaligen om te gaan, en minder met de andere buitenlandse studenten, want dan heb je toch de neiging om Engels met elkaar te praten. Je leert het het snelst als je jezelf helemaal onderdompelt en dwingt om de hele dag Spaans te moeten praten, denken, dromen! Dat is in het begin dodelijk vermoeiend maar loont echt.
Ik lees dan ook veel stripverhaaltjes in die nieuwe taal; de plaatjes helpen je dan nog om de teksten te begrijpen.
En ik schrijf de hele dag woordjes op die ik wil leren, en die zoek ik dan 's avonds allemaal op en dan dus een beetje woordjes stampen net als vroeger… en proberen meteen te gebruiken.
Veel plezier met het maken van al je plannen.
Cécile
Mocht je inderdaad besluiten via Lima te reizen, en mocht je er willen/moeten verblijven, neem dan Casa Ana in overweging. Gunstig gelegen zowel ten opzichte van luchthaven als ten opzichte van busstations. Helpen ook met het kopen van busbiljetten en dergelijke zaken. Als het zover is, kijk eens naar http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
hallo,
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor mijn volgende backpack (aankomende zomer). Het zal of weer Azie worden en anders peru. Omdat ik maar 3,5 week heb om te reizen is mijn vraag hoe goed er te reizen is in Peru zonder Spaans te spreken…
groetjes
Dat is prima te doen hoor. Mét Spaans is leuker en makkelijker. Maar met handen en voeten en een Point It boekje (klik om te bladeren) kun je een heel eind komen.
Vooral in het zuiden is een voor de hand liggende route, ook wel bekend als de Gringo Trail… een logische route langs veel highlights, waar je keus hebt uit veel busmaatschappijen en hotels, en behalve Peruaanse restaurants ook heel veel toeristische restaurants tegenkomt met Italiaans, Chinees, Mexicaans eten etc.
Mocht je plannen hebben om in de toekomst nog eens naar Latijns Amerika of Spanje te reizen, dan zou ik je aanraden om nu snel een cursus Spaans te zoeken in Nederland en nog voor je reis wat te leren, en tijdens je reis te oefenen. Je zult er een volgende keer ook weer veel plezier van hebben!
In onze zomer schijnt het wel hoogseizoen te zijn in Peru.
bedankt voor de snelle reactie. Ik ga het meenemen in mijn overwegingen
groet maarten