Hoi allemaal,
Ik heb even een vraag over een mogelijke reisroute van Peru-Bolivia. Ik ben een 22-jarige studente en wil in mei en juni volgend jaar daar gaan backpacken. Eerder heb ik wel vrijwilligerswerk gedaan, maar nu ga ik dus in mijn eentje rondreizen (wat ik heel spannend vind!). Ik heb een vraag aan diegenen die er al zijn geweest. Reist men veel van Lima naar Cuszo (en dan bijv. La Paz in Bolivia)? Of is er niet echt een vaste reisroute?
Ik ga namelijk eerst 15 weken Spaans leren in Buenos Aires. Daarna wil ik naar La Paz vliegen en dan naar Lima trekken. Via Lima vlieg ik weer terug naar NL. Als blijkt dat de meeste backpackers de andere kant trekken, dan kan ik misschien beter van Buenos Aires naar Lima vliegen, trekken naar La Paz, en weer naar Lima terugvliegen (om vervolgens weer naar NL te gaan). Ik vroeg me af hoe dit zit voordat ik de ticket(s) boek.
Dankjewel alvast
Groetjes Nienke
Hallo allemaal,
Ik ben net als nienke geïnteresseerd in de reismogelijkheden. Ik hoor het graag!
Gr. Jop
Hoi,
Veel reizigers die twee of drie weken in Peru reizen, gaan langs deze route (maar stoppen misschien niet op elke plek):
Lima - Ballestas eilanden - Ica - (Nazca) - Arequipa & Colca Canyon - Puno & Titicacameer - Cusco & Machu Picchu, en dan vliegen velen van Cusco naar Lima. Een voordeel van deze opbouw is dat je langzaam stijgt in hoogte (met Arequipa als handige tussenstop op 2500 meter; Puno is op 3800m, Cusco weer wat lager maar de Inca Trail gaat soms over hoge punten) en dus kunt wennen aan minder zuurstof.
De weg tussen Lima en Cusco die ‘korter’ lijkt op de kaart (via Ayacucho) wordt niet door veel reizigers gebruikt maar is wel erg mooi (heb ik tijdens een tweede reis gedaan). Waarom die niet vaak wordt gekozen omdat het een heftig oncomfortabele route is met veel bergen (dus veel geslinger, en lange uren) en een heel stuk ongeplaveide weg.