Wat zijn nog mooie plekken naast het 'standaard zuidelijke rondje'

Wij zijn aan het orienteren op een reis naar Peru in november. Zo’n 4-5 weken. We hebben al heel wat rond gekeken en willen het ‘standaard zuidelijke route’ graag gaan doen (Lima,Pisco/Ica,Nasca,Arequippa, Colca Canyon, Titicameer, Cusco en de Inca trail of andere trail.
Dan komen we dus uit op Cusco. Hoe kan je van Cusco het beste naar Lima reizen? Ik merk da het veel met het vliegtuig gedaan wordt. Ik begrijp dat over land ook mogelijk is maar dat dat een lange weg is. Heeft iemand daar ervaring mee.
Ik weet niet of we nog tijd over hebben. Maar ik zou graag willen weten of jullie nog tips hebben voor andere plekken/trips buiten dit standaard rondje.
Huaraz lijkt me ook heel mooi, maar is dat te doen ivm de regen in november?
Maar ik geloof dat er ook vanuit Cusco nog wel leuke trips zijn bijv. de jungle in ofzo.
Dus als je leuke tips/must-see’s hebt, hoor ik het graag!

Hallo Mjbaken,

Ik ben vanuit Ecuador Peru binnen gekomen. En dan zijn we langs Trujillo gekomen. Daar heb je mooie sites zoals Chan Chan en er is een tempel van de zon en de maan te zien, die tempel van de maan is werkelijk prachtig, ze hebben er allerlei muurschilderingen gevonden in kleur. Voor foto’s zie mijn weblog, fotoalbum, week 13! Dit is wel een uurtje of 8 ten noorden van Lima, maar met de nachtbus Cruz del Sur prima te doen! Verder worden er jungletours aangeboden in Iquitos, helemaal in het noordwesten en in Puerto Maldonado, in het zuidwesten. Ik zit nu in Peru en twijfel daar zelf ook nog over welke ik het best kan doen. Beide kun je alleen met het vliegtuig bereiken…

Veel plezier met de voorbereidingen en natuurlijk jullie reis!

Paul

Ik heb over land gereisd van Cusco via Ayacucho naar Lima, met onderweg wat tussenstops. Lees er alles over in dit topic. Ik vond het een ruige, mooie, niet-toeristische route met veel bijzondere dingen te zien.

Huaraz zelf is niet zo mooi maar de omgeving wel.

Als je zoekt op ‘noord Peru’ in Wereldwijzer, kom je op nog meer ideeën.
Of zoek eens via Google, bijvoorbeeld northern Peru.
En kijk ook eens in een Lonely Planet gids, voorin staan highlights, en een route langs ‘north coast’ en ‘roads less travelled’.

Je zou ook kunnen kiezen voor een jungle trip bij Puerto Maldonado of in Manu, maar dan kun je niet al teveel in noord-Peru zien. Misschien kun je wel in noord-Peru wat ruïnes combineren met de jungle bij Iquitos.

En om het nog effe wat moeilijker te maken: je zou ook kunnen denken aan een combi van zuidelijk Peru en enkele highlights in Bolivia. Vooral de Salar de Uyuni is fantastisch mooi, een van de meest fascinerende landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien. Het is vrij eenvoudig om met de bus van Puno naar Copacabana (Bolivia) te reizen. Bolivia trekt minder toeristen dan Peru.

Om te beginnen …je kan wel met de bus naar Puerto Maldonado…vanuit Cusco dan wel he…aan busterminal in Cusco kan je die boeken…ok tis mss wel handiger met het vliegtuig …maar via de weg is wel mogelijk dus…ik ben er een paar maanden geleden nog geweest met de motor !En er reden heel wat bussen op die zeer slechte weg !
Lunahuana is een plaats die ik je kan aanraden…het ligt op 2 uurkes van Lima (met den auto) of een 180km en het is een stadje in het district CANETE ,ongeveer halfweg van ICA…er heerst een microklimaat en dat wil zeggen…winter en zomer is het er schoon weer…altijd zonnig…je kan er een afdaling doen (teminste een stuk )van de RIO CANETE met rubberboten…of met quads een tourtje doen…tis er heel mooi voor een dag of 2 te relaxen !Het ligt tussen de bergen…maar ligt eigenlijk nog aan de voet van …en last van hoogte heb je dus niet.Je kan er trouwens lekker eten en de heerlijke pisco sour proeven !!!

He,

Heb gisteren een stuk over mijn plannen geschreven op het vogende forum http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=67160 misschien heb je er wat aan.

Er is een normale busverbinding tussen Lima en Cuzco.
De meeste gaan via Arequipa maar je kunt ook binnendoor. hebben wij gedaan. In Huacachina nog even stoppen om te sandboarden.
In Cusco niet vergeten te raften, wel op de Apurimac met Majuc de rest is simpel. Het Ausangate circuit bij Cusco is echt een aanrader, mooier dan de incatrail en goedkoper. Wel lopen, niet zoals de meeste israeliers met het paard. Als jullie nog tijd hebben en de jungle willen zien ga dan niet naar het dure Manu maar ga een paar dagen Bolivia in en doe de 5 daagse trip van Sorata naar Rurrenabeque. 2 dagen mountainbiken vanuit de bergen naar de jungle en dan 3 dagen per boot door national park Madidi.

Thanx, we hebben besloten om de laatste week richting de bergen bij Huaraz te gaan.
Raften lijkt me ook wel wat, hoe veel dagen moet je daarvoor uittrekken.
Jungle vind ik erg mooi, maar nu gaan we ons meer richten op bergen etc., aangezien we nu 1,5 jaar in Suriname zijn en daar al heel veel van de jungle hebben genoten.

Dat raften duurt 3 dagen 2 nachten, wel met Majuc gaan, de rest is bagger.
Wat de bergen betreft, volgens mij heb je bij Cusco minstens zo’n mooie bergen als bij HUaraz. Dat Ausangate circuit is volledig tussen 4 en 5,2 duizend meter tussen fantastische bergen met gletsjers.
Ook de Salkantaytrip moet de moeite waard zijn.
Huaraz ligt zo’n eind uit de richting en er zijn daar nogal eens overvallen op hikers.

Huaraz is een goede optie en ligt echt geen “eind uit de richting”. Is slechts een 8 uurtjes heen (goed te doen met de nachtbus – wel met een betere maatschappij gaan, Movil Tours en Cruz del Sur hebben goede bussen) en 6 uurtjes terug. Ik zou echter niet in het regenseizoen gaan want dan heb je grote kans dat het niet zo een hele prettige ervaring zal worden.

Lunahuana ligt ten zuiden van Lima op 4 uurtjes geloof ik waar je kunt raften, zou je in 2 dagen kunnen doen. Hotelletje nemen daar. Erg mooie natuur.

Paracas is goed te doen; tour van 1 of 2 dagen (Pisco ligt nog wel grotendeels in puin na de aardbeving maar er zijn een paar goede hotels die overeind gebleven zijn).

Als je van kamperen houdt in de bergen zou je eens kunnen googlen naar: “Canta” en “Markahuasi” ook erg mooi en dicht bij Lima

Cuscoperu.nl
http://www.cuscoperu.nl

we gaan in november/december, dus regentijd, maar we hebben onze zinnen al een beetje op de bergen rondom Huaraz gezet. Is het echt zo erg met de regen? Hoor van sommigen dat het wel mee valt.
Lijkt ons erg mooi daar, dus willen er graag heen.

Als je naar Huaraz gaat, denk dan ook eens aan Chavin de Huantar. Dat is weer 5 uur met de bus van Huaraz. Een heel klein plaatsje, met heel interessante ruïnes van ver voor de Inca’s (en ik houd niet eens zo van ruïnes! ben zelfs niet naar Machu Picchu geweest in twee Peru-reizen… couldn’t be bothered). En in Chavin zijn ook heerlijke hot springs in de vorm van baden (met een hokje en deur er omheen gebouwd), waar je dus in mag badderen voor maar 1 sol ofzo… spotgoedkoop in ieder geval.

Hola,
Ben ook recent naar Peru geweest, echt geweldig,inderdaad de standaard zuiroute moet je doen maar voor mij was een tocht naar het noorden toch iets anders. Ben uit eindelijk in Kuelap uitgekomen via een busreis naar het noorden.
Dit is echt de moeite waard, weinig toeristen en een ruine die niet onderdoet voor Machu Picchu maar veel minder toeristisch.
Moet wel zeggen dat de tocht er naartoe niet makkelijk was maar het is zeker de moeite waard.
Om er te komen kan je eerst lekker onderweg wat stoppen aan de kust want de stranden in het Noorden zijn de beste van Peru. En dan naar het binnenland.Ik had het wel vooruit geboekt omdat het niet een standaard tour is en het niet zo overweldigend wordt aangeboden.

Succes met de planning,
Wendy