welke reistips voor februari/maart?

Beste mede-Peru-liefhebbers,

Ik ben in de bevoorrechte positie een Peruaanse partner te hebben die op volgende maand naar Peru weer eens even op visite gaat bij haar familie. Nu heb ik zelf ook vakantie, maar zit nog te kijken wat ik daar dan ga doen. Je kunt je voorstellen dat als je op visite gaat naar je ouderlijk huis je niet heel veel behoefte hebt om heel Peru door te reizen, maar je juist thuis wil zijn. Ik daarentegen wil wel graag wat zien in de weken dat ik er zit.

Ik ben al een keer in Peru geweest en heb al best veel gezien van de toeristische trekpleisters.
oa

  • Cusco
  • Lima (daar komt ze vandaan en heb ik alles al wel gezien)
  • Pachacamac
  • Machu Picchu
  • Ollantaytambo
  • Sacred Valley
  • Ica
  • Huacachina
  • Nazca Lines
  • Lunahuana
  • Aguas Callientes
  • Paracas

Misschien zitten er hier wel mensen met dezelfde ervaring (Peruaanse partner) en ik ben benieuwd of die leuke uitstapjes hebben gemaakt in de tijd dat hun partner “thuis” was.
Ik zou graag naar Arequipa willen maar aangezien je dan net in het regenseizoen zit met de gevaren van huaycos lijkt me dat niet de meest ideale bestemming in Februari.
Het noorden van Peru wordt vaak afgeschilderd als onveilig (denk aan Trujillo) dus ook daar ben ik niet zo zeker van.

Ik heb een sterke wens om Manu en Galapagos (Equador) te zien, maar vind de reizen die ik gezien heb erg duur.

Misschien dat er mensen zijn met tips?

Een aantal jaren geleden heeft iemand de volgende toeristische mogelijkheden in de nabijheid van Lima uit de krant “El Comercio” gehaald, in het Engels vertaald en op internet gezet. Mogelijk heb je hier wat aan.
http://www.hostellima.nl/

CHURÍN: Pure relaxation. Recommended to go in a 4x4, located six hours from Lima. How to get there: Head north on the Panamericana to Huacho, then head east along the road located at Km. 207 of the Panamericana Norte. The road is asphalted until Sayán, afterwards its a drivable dirt road.
2. HUANCAHUASI: Thermal baths located 20 Km., or one hour by car from Churín. Where to sleep: At Hostal Churín, Hostal Acuario. Advice: Take a bathing suit as well as warm clothes as it gets cold at night.
3. ALBUFERA DE MEDIO MUNDO: A small bucolic area to camp, see dozens of species, and walk along the shores of an enormous lagoon, about 7 kms. around. How to get there: Panamericana Norte until you arrive at the turn-off at Km. 171.
4. LOMAS DE LACHAY: A natural paradise, where you can camp and do ecotourism hikes. Located at Km. 101 of the Panamericana Norte.
5. CHANCAY: Ecological locale where there is a Hare Krishna community. In this spiritual park there are art and yoga workshops. How to get there: Turn off at Km. 63 of the Panamericana Norte and head to this seaside locale located at the Chacra y Mar beach.
6. SAN JERÓNIMO: Perfect for hiking, camping near waterfalls, and enjoying nature. Guides: Tititrek, phone 223-0806; Web: www.tititrek.com. For more information, call the tourism office of the Muncipality of Surco, phone 600-0153.
7. CANTA: The classic Holy Week getaway. Some of the attractions include the village of Obrajillo, the Cantamarca archeological complex, and the Cordillera de la Viuda mountain range. How to get there: Take Avenida Túpac Amaru (in north Lima) to leave Lima and follow the Canta-La Viuda road, which is in good conditions. To get there by bus from Lima: In front of doors number 4 and 5 of the Universidad Nacional de Ingeneria (in Rimac) you can find buses that go there.
8. CIENEGUILLA.: Located in the Lurín River valley, it is the winter getaway spot for people in Lima. Lodging: Sauce Alto Resort, bungalows for four people at US$90. Eat at the Palermo country restaurant (minimum consumption S/. 25); Cerro Colorado country restaurant (median price per dish S/. 30.)
9. AZPITIA: Nature, great food, and apple-flavored pisco. Where to eat and sleep: Hotel El Mayoral de Azpitia, phone 530-3022. Local people also offer lodging at reasonable prices.
10. CERRO AZUL: At Km. 131 of the Panamericana Sur, you can locate this marine wildlife refuge in which to bid farewell to the summer. There are all the services there.
11. LUNAHUANÁ: Tranquility, wine, shrimp, nature, and reflection to pass a relaxing weekend. Hotels: Hotel Embassy, phone 284-1194; Río Alto Hotel, phone 284-1125; Camping at Campamento San Jerónimo at Km 32 of the Lunahuaná river road.
12. YAUYOS: Located in the southeastern Lima mountains, a beautiful natural place best enjoyed in a 4x4.
13. VIÑAC: Perfect for adventure tourism. Horseback riding, mountain biking, and trekking. Where to sleep: Refugios del Perú, phone 421-6952, web: www.refugiosdelperu.com.
14. HUANCAYA: (Not to be confused with the central Andean city of Huancayo) It may be one of the most lovely spots for camping in the Lima area. How to get there: From Lunahuaná, follow the roads to the villages of Viñac, Yauyos y Huancaya.

(From newspaper El Comercio)

Normaal gesproken zou ik Huaraz en omgeving van harte aanbevelen, op slechts 7 a 8 uur van Lima, maar je zit er hartje regentijd en dat betekent daar ook wel de meeste dagen regen(buien), vooral in de (wonderschone) Cordillera Blanca. In de langerekte vallei tussen de cordillera Blanca en Negra is het 's ochtends wel vaker zonniger.

In Arequipa (ik ben er net 2 maanden geweest) is het in de regentijd vooral vaak bewolkt, met in de loop van de dag soms regen, maar soms ook een week droog of alleen wat druppels. Echt zware, stadsontwrichtende buien (zoals vorig jaar toevallig) zijn zeer zeldzaam. In de loop van maart wordt het ook al snel minder met de neerslag. Het is sowieso in de hele Andesregio regentijd dus je moet een beetje geluk hebben als je de bergen in gaat. In Colca Canyon zul je weinig condors zien maar het landschap is wel spectaculair. Als je avontuurlijk bent ingesteld en van mooie natuur houdt, is de Cotahuasi Canyon ook een aanrader. Nauwelijks ontdekt door de toerist (dus in je eentje wel eenzaam), maar spectaculair, vooral de route van Cotahuasi naar Velinga (cataratas de Sipia), dat is ook in het droge deel van de canyon, richting de woestijn.

Naar Manu hoeft niet echt duur te zijn, zeker nu in het laagseizoen. Vanaf Cuzco heb ik vorig jaar januari een 4-daagse trip voor 250 dollar p.p. gedaan. Dag 1 en 4 zit je dan wel de meeste tijd in een busje, maar de afdaling naar het regenwoud is zeker spectaculair (met deze tijd wel vrij grote kans op opstoppingen door landslides). Maar als je echt dieper het gebied in wilt (wat ongetwijfeld spectaculairder is), lopen de bedragen inderdaad snel op richting de 700 dollar pp. De 4 daagse Manu trip is vergelijkbaar met andere amazone tripjes in Peru en Bolivia.

Misschien is het noorden niet zo’n slecht idee, Cajamarca, Tumbes, Piura. Mij verder niet bekend (behalve Máncora), maar regentijdtechnisch gezien wat minder risicovol.

Zeg je dit om dat het daar ook de tijd van het jaar niet voor is Sander?

Ja het zou voor mij dan wel een soort trip moeten worden waar er meerdere mensen meegaan op excursie.
Maar het risico van landslides klinkt mij al niet zo lekker in de oren. Kan gewoon link worden natuurlijk.

En qua veiligheid?

Bedankt voor je reactie Sander

Hallo Dick,

De meeste condors schijn je te zien ongeveer tussen april en november. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben. De regentijd hoeft verder niet echt een beletting te zijn voor een bezoek aan de Colca Canyon. Voor een bezoek aan het regenwoud van Tambopata kun je ook naar Puerto Maldonado vliegen. Ik denk dat het verschil in de tours met Manu niet zo groot is, behalve dat je in Tambopata waarschijnlijk meer keuze in (luxere) lodges hebt, omdat er meer mensen heen gaan.

Qua veiligheid, tja, ik geloof dat je in een gebied waarover je hebt gehoord dat het onveilig is, je automatisch minder risico loopt, dan in een gebied waar je je veilig compleet waant. Er wordt veel gezegd en geschreven over waar het wel en niet veilig zou zijn. En meestal spreekt men niet uit eigen ervaring, maar van horen zeggen. Nou kan het best zijn dat bepaalde gebieden bekend staan vanwege vele berovingen, maar dat zijn risico’s die je met gezond verstand goed kan mijden, lijkt me. En als je redelijk Spaans spreekt en vaak in Peru (Lima) bent geweest lijkt het me ook niet echt een probleem om naar het onbekendere noorden af te reizen. Goeie reis alvast!

Hoi!

Mijn naam is Valérie Demol en woon ondertussen al een drietal jaren in Peru, in Cusco!
Samen met mijn Peruaanse vriend hebben wij een reisbureau opgestart.
Als ik heb goed begrijp heb je het Titicacameer en de amazone nog niet bezocht, he?
Die zijn zeker de moeite waard, vooral de amazone dan! Zeker als je die nog niet gezien hebt!
Ik raad dan vooral Puerto Maldonado aan, die heb ik zelf nog voorbije september gedaan en was echt een adembenemende excursie…
Neem gerust eens een kijkje op onze website of mail ons voor meer info indien je geïnteresseerd bent! Je kan ons ook op facebook vinden als “Imperial Peru - travel agency”. Wij zijn nog maar net gestart met ons reisbureau dus de prijzen staan erg laag!
http://www.i-peru-travel-tours.com (wij zijn er nog volop aan aan het werken en binnen enkele weken komen de eerste promoties online!)

Ook als je gewoon graag wat tips wil mag je zeker contact opnemen! :slight_smile:

Alvast veel plezier, Peru is en blijft een prachtig land met ontzettend veel bezienswaardigheden!!

Groetjes,
Valérie