Ik wil begin 2010 naar Peru, Bolivia, Argentinie en Brazilie en ik vroeg me af wie er in Peru is geweest onlangs en wat de echte aanraders zijn!!
Hoi hoi
Wij komen er net vandaan…
Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan zien. Arequipa en Cuzco zijn hele mooie steden en ook heel sfeer vol. Colca Canyon is erg gaaf, je hebt wel een hele grote kans om condors te zien en die zijn echt groot.
Uiteraard mag je Machu Pichu niet overslaan, dit kun je op allerlei manieren bezoeken, wij zijn er met de trein naartoe gegaan, wel erg relaxed…
De Heilige vallei waar veel inca ruines zijn is ook wel een aanrader vooral ook omdat je dan door landbouwgebied gaat en dan zie je het echte leven goed.
Het titicacameer is ook een goede belevenis, wel heel toeristisch. Je kunt een 7 uur durende boottocht erop doen, maar dat vonden wij wel erg lang, omdat de boot gewoon heeeeeeeeel langzaam gaat. Maar de Uros eilanden zijn wel bijzonder.
Onze hoogtepunt is toch wel Manu geweest. De Jungle. Dit is echt een pracht stuk natuurgebied en als je daarin geinteresseerd bent moet je dit niet overslaan.
Succes met je keuze.
Groeten Gean
Super, dank je wel voor je snelle reactie!!!
Ik ben ook in contact gekomen met een vrijwilligersproject in Huanchaco in Peru, waar ik waarschijnlijk 6-8 weken aan wil deelnemen. Ik ga alles uitzoeken en hoop in februari weer mijn spullen te pakken voor 8 maanden
Groetjes!!
Ik ben er in april/mei geweest voor 2 weken en ben in Cusco geweest, heerlijke stad om een paar dagen te verblijven. Uiteraard hoort hier een uitstapje naar Machu Piccu bij.
Frank
Ik ben drie maanden in Peru geweest (waarvan 8 weken cuzco) en wat mij betreft aanraders:
- cuzco!
Hele leuke, levendige stad, en ook in de omgeving (heilige vallei) erg veel te doen. Uiteraard ook Machu Picchu, maar dat was voor mij absoluut niet het hoogtepunt, maar moet je wel gezin hebben…
- arequipa en de colca canyon (ik heb helaas geen condors gezien door de mist): vanuit cabanaconde kun je geweldig in de canyon lopen, erg leuk en een stuk minder toeristiesch dan chivay
- titicacameer: ik heb een tweedaagse toch op het meer gedaan, uros eilanden, amantani en taquile. Ik heb geslapen bij een familie op amantani. Een bijzondere ervaring!
- Huaraz en omgeving: ligt in het noorden van peru, tussen de besneeuwde bergtoppen. Vanuit de stad zijn veel activiteiten en treks te ondernemen naar de adembenemende omgeving
- Huacachina (oase bij Ica): sandboarden, absoluut erg leuk en bijzonder op de hoge duinen
Dat waren mijn hoogtepunten! Veel plezier alvast!!
Peru:
- Pisco –> Islas Balestas is nog niet vernoemd zie ik
- Trujillo en Lambayeque –> pre-Inca ruïnes en -musea
- Iquitos –> jungle!
Bolivia:
- Rurrenabaque –> jungle!
- La Paz - Coroico –> Death Road / Duivelsweg / “Worlds morst dangerous road”, ‘weg’ (zandpad) met iedere 2 weken een ongeval, 200 doden per jaar, ongevallen zowel per bus (veruit de meesten), maar ook vliegtuigen storten er neer en sommige fietsende toeristen remmen niet op tijd…
- Copacabana –> Isla del Sol! Daar kwamen de Inca-heiligen vroeger vandaan. Zij werden niet geboren, maar geschapen… Copacabana is een dorpje wat in 15 jaar is veranderd van rustig plattelandsdorpje naar een toeristische trekpleister. Tegenwoordig schijnt er zelfs een PIN-automaat te staan!
Om te beginnen…Peru is meer dan Cusco alleen hoor…
Maar ff deze aanraders…
Mancora ,Tumbes in het noorden met daarbij Trujillo…is zeker ook niet te missen ,al heeft dat geen Machu Pichu gehalte is het toch de moeite.
Van Lima naart zuiden dan…Eerst een stop in Lunahuana een klein dorpke vlakbij Canete …ongeveer 2u30 van Lima tis er mooi en je kan er met quads rijden of de afdaling doen van de Rio Canete…goed voor een ontspannende 2 daagse…daarna Huacachina…ook heel mooi…bij Ica gelegen…je kan er met de woestijnbuggy’s mee enof lekker zwemmen in het meertje…vanhier uit naar Nasca voor die Lijnen als je dat wil zien…en verder door ofwel naar Cusco…of naar Arequipa…vanuit Nasca neemt de bus een afslag naar Cusco…een eeuwig durende bochten partij heb dan wel voor de boeg…ze delen kotszakjes uit in de bus…haha.
Ga je eerst naar Arequipa …dan kan je vanuit voormij de mooiste stad van Peru veel dingen gaan bekijken he…ondermeer de colcacanyon…maar er is meer hoor…
Arequipa - Puno is de volgende reisstap…waar je het meer opkan maar vergeet je warme kledy niet he…je kan er ook slapen bij plaatselijke bewoners…al vond ik dat niet zo heel leuk…maar dat is een persoonlijke mening .
Zo kom je stilaan in Cusco terecht waar weinig uitleg bijhoeft zeker ?
Veel succes …het uitzoeken van je eigen reisroute is een heel leuke bezigheid…geniet ervan.
Ik ben twee keer in Peru geweest, een keer 3 maanden en een keer 3 weken.
Mijn aanraders:
de klassieke onderdelen van de gringo trail, dus Lima (echt een mooie stad als je het een kans geeft, als je aanraders wilt geef maar een gil), Ballestas eilanden (bij Paracas / Pisco), Ica (zandduinen), Arequipa (supermooie stad), Colca Canyon (condors!), een tourtje naar de eilanden in het Titicaca meer met overnachting bij een lokale familie, Cusco, Pisac op een marktdag (veel indianenvrouwtjes) en neem daar dan ook een fantastische massage bij Royal Hotel, door twee vrouwen tegelijk!.
Maar ook:
- Ayacucho, mooie stad, veel Peruaanse studenten, een soort Cusco zonder de hordes toeristen
- Huancavelica, mooi bergdorpje met lauwwarm mineraal zwembad met geneeskrachtige werking (zeggen ze) en leuke marktjes en aardige, nieuwsgierige mensen
- De Sondor ruines en Laguna de Pacucha bij Andahuaylas
- Chavín de Huantar, heel indrukwekkende ruïnes en ik houd niet eens van ruïnes! Wat wel blijkt uit het feit dat ik nog nooit naar Machu Picchu ben geweest! Maar deze vond ik echt tof, vooral door de uitleg van de gids erbij. Het lijkt of er mensen van langer dan 2 meter hebben gewoond, vanwege de grote traptreden enzo… dit alles nog ver voor het Inca empire. En ook hadden ze onafhankelijk van de romeinen al riolering uitgevonden.
Ook hebben ze op loopafstand geweldige hot springs waarin je kunt badderen. - een jungle tour, bijvoorbeeld bij Puerto Maldonado zijn ze best betaalbaar; Manu duurder maar ook meer beesten en meer onaangetast. Van Iquitos weet ik niet zo hoe de prijs/kwaliteit verhoudingen liggen. In Peru en Bolivia zijn Amazone-jungletrips veel goedkoper dan in Brazilië!!
- Ga bij Cusco ook naar Huasao, naar de Hacienda van Hotel Niños. Een klein bergdorpje met nog nauwelijks toeristen. Je kunt er prachtige tochten te paard of met een mountainbike doen, met een gids. Huasao staat onder Peruanen bekend vanwege de energiekrachten in de bergen en de goede Quechua waarzeggers. (Quechua zijn de afstammelingen van de Inca’s.)
Foto’s vind je via mijn handtekening.
Aangezien Bolivia geen eigen forum heeft, geef ik je hierbij ook nog een aanrader voor Bolivia: het dorp Sorata, 5 uur met de bus van La Paz. Bijna geen toeristen, lager gelegen dus prettig klimaat, groen, Spaanse koloniale architectuur, heeeeeeel relaxed, lekkere restaurantjes, en een goede uitvalsbasis voor korte (2 uur) en lange (meerdere dagen naar een gletsjer) wandelingen / hikes, en alles daar tussenin. ‘Hotel Sorata’ heeft leuke kamertjes met uitzicht op de bloementuin (vraag dus om die), een restaurant, een mooie bibliotheek met uitzicht op het mooie Plaza de Armas met palmbomen, en veel info over de wandelingen die je in de omgeving kunt maken.
En natuurlijk is in Bolivia een tour over de Salar de Uyuni echt onmisbaar, ik vond dat een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien (en ik heb best al wat continenten bezocht), alleen IJsland kwam in de buurt. Gekleurde mere, gekleurde bergen, een gigantische zoutvlakte met mooie patronen, een zouthotel, een raar eiland met héle grote cactussen, hot springs, moddergeisers, maan-achtige landschappen, lama’s en vicuña’s, flamingo’s, desolate dorpjes in het midden van niks… Echt bizar.
Nog even wat anders: heb je al bedacht in welke volgorde je door die landen gaat reizen en hoe lang in elk land? En via welke route ongeveer?
Qua kosten zou het denk ik fijn zijn om te starten in de dure landen (Argentinië en Brazilië) en te eindigen in de goedkopere (Peru, en Bolivia het goedkoopst). Maar ik weet niet of je qua klimaat (en festivals) dan goed uitkomt.
Van Brazilië naar Peru kan via de Amazonerivier, van Manaus naar Iquitos met een boot. Is wel stroomopwaarts dus traag, maar wel meer kans om wat van de kant (dus dieren) te zien dan andersom; stroomafwaarts schijn je in het midden van die superbrede rivier te varen en dus niet zoveel te zien behalve af en toe een papegaai die overvliegt of met wat geluk een dolfijntje.
Van Brazilië naar Peru kan ook van Rio Branco (of Porto Velho) in de provincie Acre, over de weg naar Puerto Maldonado in Peru, dit heb ik gedaan. Vanuit Puerto Maldonado kun je jungle trips maken. Een vlucht naar Cusco is ongeveer $69 of je kan 3 dagen met een bus of truck :-).
Tussen Peru en Bolivia zijn goede busverbindingen via het Titicacameer (Puno - Copacabana), bij de grens wel goed op je spullen letten en ook niet in zomaar een minibusje stappen. Liefst gewoon met één maatschappij helemaal van begin- naar eindpunt.
Hoi Cecilia,
Ik zal eerst 2/3 maanden naar Peru gaan om daar een vrijwilligersproject te doen vlakbij Trijjando. Daarna dus door Peru reizen naar Bolivia, naar Argentinie en ik wil eindigen in Brazilie. Vandaar zal ik vliegen naar Amerika waar ik nog een aantal weken op een summercamp zal gaan werken, waar ik 2 jaar geleden ook ben geweest.
Ik zal in totaal denk ik 2 tot 3 maanden uittrekken voor het reizen.
Bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag!!
groetjes
Ooooeeeeh dat is wel heel korte tijd voor zoveel landen van dat formaat! Je zult heel veel van bovenstaande tips moeten laten voor wat ze zijn…
als je mij zou vragen wat een mooie tijd is per land om op een relaxed tempo te reizen (ongeveer 2-3 keer per week een lange busrit of vlucht) en toch aardig wat highlights te zien, dan zou ik zeggen:
- Peru: 1 maand
- Bolivia: 1 maand
- Argentinië: 2 maanden
- Brazilië: 2-3 maanden
… dus ongeveer twee keer zo lang…
Als je sneller wilt reizen, zul je in verhouding meer tijd in bussen doorbrengen en minder tijd hebben om daadwerkelijk dingen te bekijken.
Of je zult minder highlights kunnen aandoen en dus echt goed keuzes moeten maken over wat je overslaat. In het laatste geval heb je wel wat meer rust en tijd om die plekken die je wél bezoekt, ook goed te bekijken en op je in te laten werken, in plaats van als een soort Japanner klik-klik-klik allemaal flitsbezoekjes afleggen.
Ook een heel goed vrijwilligersprogramma in het noorden van Peru (Andersgebergte) is te vinden op www.stichtingweeskind.nl (cursus Spaans ingegrepen, wel zo handig)
Raften op de Apurimac rivier met de firma Majuc is super. Dit is de 2de beste raftrivier ter wereld.
Het Ausangatecircuit nabij Cusco is fantastisch (5 dagen lopen, wel koud)
Manu is duur,als je toch naar Bolivia gaat zou ik aanraden om de 5 daagse tocht van Sorata naar Rurrenabeque te doen met Andean Biking (2 dagen downhill mountainbiken en 3 dagen boten door de jungle)
Hola,
Ben ook recent naar Peru geweest, echt geweldig,inderdaad de standaard zuiroute moet je doen maar voor mij was een tocht naar het noorden toch iets anders. Ben uit eindelijk in Kuelap uitgekomen via een busreis naar het noorden.
Dit is echt de moeite waard, weinig toeristen en een ruine die niet onderdoet voor Machu Picchu maar veel minder toeristisch.
Moet wel zeggen dat de tocht er naartoe niet makkelijk was maar het is zeker de moeite waard.
Om er te komen kan je eerst lekker onderweg wat stoppen aan de kust want de stranden in het Noorden zijn de beste van Peru. En dan naar het binnenland.Ik had het wel vooruit geboekt omdat het niet een standaard tour is en het niet zo overweldigend wordt aangeboden. Dat was bij Peru Easy.
Succes met de planning,
Wendy
Interessante driehoek: Chachapoyas, Cajamarca, en Jaén…
Ooit nog eens een keer naartoe en doorheen fietsen…
Jaén schijnt ook erg mooi te zijn: rustig, met name buiten Jaén zelf schijnt het landelijk mooi te zijn.
In het noorden kun je ook prima zelf je reis regelen hoor, je kunt alleen dan wel het beste vooraf wat informatie over de busdiensten opvragen (via mij bijvoorbeeld), want er is inderdaad veel minder toerisme aanbod dan in het zuiden. Maar daardoor veel auhentieker en rustiger nog, met minstens zo veel bezienswaardigheden die de moeite waard zijn.
Ik woon zelf in Celendín (http://www.celendinperu.com), klein stadje met op zondag markten die de moeite waard zijn, en in de omgeving ook voldoende om een tijdje zoet te zijn, maar dan moet je wel avontuurlijk ingesteld zijn, of genoeg te besteden om privé vervoer en een gids te regelen, maar dan kom je op bijzondere plekken waar nog nauwelijks toeristen geweest zijn.
Verder op de route in Leymebamba is een mooi en modern museum over de cultuur van Chachapoyas, en in Chachapoyas zelf worden wel veel tours dagelijks aangeboden, oa naar Kuelap, Gocta etc.
Goede reis!