De drie maanden die jullie in Zuid-Amerika zullen vertoeven bevinden zich pal in het regenseizoen. Ben minder op de hoogte van Chili omdat ik er nog maar twee keer ben geweest en dit telkens tijdens onze zomermaanden.
Ik zou jullie dan ook aanraden om te starten in Peru omdat jullie in november minder kans hebben op regen dan wat later tijdens jullie trip.
Ik was zopas 2 1/2 weken in Cusco en het regende vrijwel elke dag met sommige dagen met regen uren aan één stuk.
De beste jungle trektochten kun je organiseren vanuit Rurre (Rurrenabaque) in Bolivia. In Peru zijn er uiteraard ook jungletochten te organiseren en dit in verschillende gebieden zoals Iquitos helemaal in het noorden van het land en enkel bereikbaar per boot of vliegtuig, tevens de grootste junglestad van Peru. Anderzijds zijn er meer off the beaten track junglelocaties zoals Tarapoto en Chanchamayo. Tarapoto is échte jungle, Chanchamayo bevindt zich aan de rand van het oerwoud en er kunnen allerlei één en twee dagen uitstappen georganiseerd worden vanuit La Merced of San Ramón tegen zeer aanvaardbare prijzen in vergelijking met deze in en rond Cusco of Iquitos.
Puerto Maldonado ligt op een uur vliegen van Cusco of een aantal uren per bus via de nieuwe interoceánica.
Rurre gedaan tien jaar geleden, Iquitos in 1994, Tarapoto nooit en Chanchamayo verschillende keren tussen 2004 & 2007.
In jullie geval zou ik met Lan, Air Europa of Iberia een vlucht boeken heen op Guayaquil en terug uit Santiago de Chile. Na landen in Guayaquil (Ecuador) kunnen jullie meteen een bus nemen naar de Peruviaanse grens in Tumbes.
Bekendste bezienswaardigheden in het noorden van Peru:
[ul]
[li]Puerto Pizarro: mangroves met veel vogels, krokodillenfarm, …`[/li][li]Punta Sal: kustgemeente voor wie op zoek is naar rust[/li][li]Máncora: kustgemeente met veel surfers[/li][li]Piura: Catacaos voor zilverfiligraan, Huancabamba voor esoterisme, …[/li][li]Chiclayo: beste museum van Peru met opgravingen van Sipán, Sicán graftombes, Sipán graftombes, tocht te paard in droog woud, pyramides van Túcume, …[/li][li]Trujillo: Chan Chán citadel uit Chimu tijdperk, Huacas de la Luna & del Sol graven, speelgoedmuseum, strand van Huanchaco, Huaca El Dragón, …[/li][li]Chachapoyas: Gocta watervallen (3de hoogste ter wereld), pre-Inca fort van Kuelap, Karajia grafplaats, Leimebamba museum, Revash mausolea, spelonken[/li][li]Cajamarca: Inca vestingen, archeologisch park Cumbe Mayo, Otuzco graftombes, het bad van de Inca, cuartel del rescate, …[/li][li]Huaraz: trektochten paradijs, Chavin de Huantar pre-Inca cultuur, Llanganuco meer, Cañón del Pato, Yungay stadje dat verwoest werd door modderstroom in de jaren '70, …[/li][/ul]
Centrum
[ul]
[li]Lima: musea, stranden en vooral gastronomie met volgens mijn bescheiden mening de beste keuken op deze aardbol[/li][/ul]
[ul]
[li]Chanchamayo: twee dorpen aan de rand van het oerwoud met allerlei uitstappen naar oerwoud[/li][li]Tarma: de parel van de Andes[/li][li]Huancayo en Mantaro vallei: allerhande uitstappen naar dorpen met kunstambachten, Torre Torre torens onstaan door erosie, zondagmarkt, daguitstappen naar Mantaro vallei, …[/li][li]Ayacucho: stad met 32 kerken die ik tot op heden nog nooit bezocht heb[/li][/ul]
Zuiden
[ul]
[li]Lunahuaná: avontuurlijke sporten zoals rafting, quad, MTB, wandelingen, wijn & pisco haciënda’s, riviergarnalen bereidingen in gans de omgeving[/li][li]Chincha Alta: Afrikaanse gemeenschap en ritmes[/li][li]Pisco: stad die verwoest werd door een aardbeving op 15 augustus 2007, uitstappen naar Ballestas Eilanden met allerlei zeevogels waaronder pinguïns en jan van genten, zeeleeuwen,[/li][li]Ica: museum van Mario Reiche, wijnhaciendas, zandduinen, sandboarding, …[/li][li]Nazca: de beroemde Nazca-lijnen met vliegtuigje, Chauchilla kerkhof met skeletten verspreid over de woestijn[/li][li]Arequipa: de witte stad met Santa Catalina klootster, museum met Juanita mummie, Sabandia molen, woning van de stichter van Arequipa, koloniale woningen, gastronomie[/li][li]Colca Canyon: pittoreske dorpjes, Cruz del Cóndor met overvliegende condors, pampa met vicuñas, warmwaterbronnen[/li][li]Puno: Titicaca-meer, eilanden op het meer, Sillustani graftombes[/li][li]Cusco: het Brugge van Zuid-Amerika, talrijke Inca vestingen, Machu Picchu, heilige dal van de Inca’s, gastronomie, avontuurlijke sporten, musea, kerken, sixtijnse kapel van Amerika, trektochten, meren, … en één van de beste pilsbieren die je gelukkig ook in Europa kunt kopen[/li][/ul]
Zoals Cecilia vermeld heeft, is Spaans onontbeerlijk. Ik heb een uitgebreide kennissen- en vriendenkring in Peru waarvan amper één persoon vlot Engels spreekt, hij is dan ook al 35 jaar reisleider en heeft meegewerkt aan verschillende TV reportages.
Hier vinden jullie een aantal foto’s maar ik heb nog maanden werk om af te werken: http://gallery.me.com/incakola