Rondreis Peru, Bolivia, Chili

hallo aan all lustige reizigers,

net terug van Bali, we hebben genoten !
onze volgende reis wens gaat uit naar peru bolivia en chili, voor volgens jaar vertrek half november tot half februari 2012

alles hierover is ons onbekent, vandaar deze mail om alvast véél info te kunnen verkrijgen.

HET WEER, REGENSEIZOENEN, NIET TE MISSEN BEZIENSWAARDIGHEDEN EN DINGEN TE DOEN.

in bali hebben voor de eerste maal kennis gemaakt met een trekking door het regenwoud en onze honger naar de jungle is hiermee gegroeid!

bedankt alvast voor enige reacties
sabine en jerry (belgie)

Thjaa, dat is wel erg uitgebreid. Kijk eens op www.exploreperu.nl daar vind je veel info betrefd Bolivia en Peru, algemene maar ook heel handige reisinformatie.

Hoewel ik niet aanneem dat je georganiseerde reizen zoekt, is het natuurlijk wel handig om daar naar te kijken voor een overzicht van alle hoogtepunten: http://www.vakantierondreizen.nl.
Meer info over Peru ook op http://www.reisinfoperu.nl.

Hoi,

Ik heb 5 maanden gereisd in die landen (en ook gewerkt in Peru). En later nog een keer in Peru gereisd. 3 maanden is ook een mooie periode voor landen van dat formaat, al zul je dan nog steeds keuzes moeten maken en lang niet alles kunnen zien.

De antwoorden op je vragen zijn allemaal te vinden in reisgidsen en op internet. Klimaat is bijvoorbeeld echt even een kwestie van Googlen of Lonely Planet website bekijken. Even zelf wat werk in steken hoor! :wink:
Wat ik je in ieder geval kan vertellen is dat in februari de beroemde Inca Trail naar Machu Picchu gesloten is voor onderhoud. Wel kun je dan via andere routes (bv. Salkantay trek) naar Machu Picchu lopen, of met de trein gaan.

Je geeft aan dat je van jungle houdt, dat is volop te vinden in Bolivia en Peru (niet in Chili). Je hebt dan wel de heftigste variant malariapillen nodig. In Bolivia is alles net iets goedkoper dan in Peru. Jungle tripjes kun je in allerlei varianten boeken, kort, lang, met veel of minder mensen in de groep, naar afgelegen (vaak ook duurdere) gebieden of dichtbij een stadje, slapen in hangmatten of tentjes of in luxe lodges… allemaal ter plekke te boeken.

Ik zou je vooral aanraden om een open jaw ticket te nemen, zodat je niet de hele zelfde weg over land terug hoeft te reizen voor je terugvlucht naar Nederland (een fout die ik heb gemaakt). Dus bv. heen Amsterdam - Santiago, en terug Lima - Amsterdam. (Of wat je dan ook als luchthavens wilt gebruiken.)

Vergeleken met Bali is het wel heel anders. Minder lekker eten, minder lekker weer, iets stuggere mensen (in eerste instantie dan… Spaans spreken helpt wel enorm!!). Maar wel ontzettend veel unieke, bijzondere, mooie bezienswaardigheden en natuur en dieren. En ik hou zelf meer van de mentaliteit van Zuid-Amerikanen, die zeggen het tenminste in je gezicht als ze het ergens niet mee eens zijn of je stom vinden; in Bali krijg je die eeuwige nep-glimlach en weet je nooit of ze het menen.

Je vindt er vulkanische activiteit zoals hot springs, geisers, vulkanen; machtige bergen, gekleurde meren, zoutvlaktes, gigantische cactussen, jungle, strand, condors, lama’s, flamingo’s, zeeleeuwen, pirañas, macaws, drijvende rieten eilanden waar mensen op wonen, mix van katholiek en Indiase geloven, moderne steden met koloniale architectuur, en dorpjes waar men leeft zoals 200 jaar geleden, ruïnes van de Inca’s en andere bevolkingsgroepen, superleuke markten, veel muziek en traditie, internationale invloeden (bv. aardig wat Chinese restaurants en Lima heeft zelfs een China Town), en nog veeeeel meer.
Dus echt de moeite waard. Het is wellicht ook wat duurder om te reizen dan in Bali, vooral Chili. Kostenindicaties vind je ook in bijvoorbeeld een Lonely Planet (en ook al wat dingen op hun website).

Er lopen handige, praktische routes door die landen (en ook van het ene naar het andere land). Zoals de vorige al suggereerde, bekijk ook eens de routes van georganiseerde reizen. Die kunnen inspirerend zijn en gaan vaak langs de highlights op een gunstige manier. En wederom, in bv. een Lonely Planet gids staan ook route-suggesties (bijvoorbeeld afgestemd op je interesses, of op de duur van de reis).

En zoals ik al zei, het reizen is veel leuker en makkelijker als je wat Spaans spreekt. Jullie hebben nu nog tijd, dus ik raad je echt aan om een cursus te doen voordat je gaat (en eventueel daar nog een weekje of meer cursus ter plekke, afhankelijk van hoe snel je het had opgepikt in Nederland of niet). Niet alleen voor deze reis, maar daarna heb je nog je hele leven plezier van die taal voor reizen naar enorm veel landen in Latijns Amerika en natuurlijk naar Spanje zelf, en wanneer je Spaanstalige films bekijkt.
Als je in Nederland een cursus doet, probeer dan ook Spaanstaligen te vinden om mee te oefenen.
Het is veel leuker als je echt kan kletsen met de mensen daar, want behalve enkele mensen die met toeristen werken (maar zelfs die niet allemaal!), spreekt bijna niemand Engels. Je kunt dan veel beter de weg vragen, begrijpen wat voor eten je wilt bestellen, vragen of er wel de hele dag warm water uit de douche komt, etc etc. En natuurlijk gewoon kletspraatjes maken op de markt en met allerlei mensen die je tegenkomt in de bus, op straat etc!

Op mijn website vind je foto’s en wat korte verhaaltjes over mijn reizen daar, wellicht ook inspirerend.

Veel plezier, buen viaje,
Cécile

1 like

Oh ja ik bedoel natuurlijk cursus in Nederland OF BELGIË. :slight_smile:

De drie maanden die jullie in Zuid-Amerika zullen vertoeven bevinden zich pal in het regenseizoen. Ben minder op de hoogte van Chili omdat ik er nog maar twee keer ben geweest en dit telkens tijdens onze zomermaanden.
Ik zou jullie dan ook aanraden om te starten in Peru omdat jullie in november minder kans hebben op regen dan wat later tijdens jullie trip.
Ik was zopas 2 1/2 weken in Cusco en het regende vrijwel elke dag met sommige dagen met regen uren aan één stuk.

De beste jungle trektochten kun je organiseren vanuit Rurre (Rurrenabaque) in Bolivia. In Peru zijn er uiteraard ook jungletochten te organiseren en dit in verschillende gebieden zoals Iquitos helemaal in het noorden van het land en enkel bereikbaar per boot of vliegtuig, tevens de grootste junglestad van Peru. Anderzijds zijn er meer off the beaten track junglelocaties zoals Tarapoto en Chanchamayo. Tarapoto is échte jungle, Chanchamayo bevindt zich aan de rand van het oerwoud en er kunnen allerlei één en twee dagen uitstappen georganiseerd worden vanuit La Merced of San Ramón tegen zeer aanvaardbare prijzen in vergelijking met deze in en rond Cusco of Iquitos.
Puerto Maldonado ligt op een uur vliegen van Cusco of een aantal uren per bus via de nieuwe interoceánica.
Rurre gedaan tien jaar geleden, Iquitos in 1994, Tarapoto nooit en Chanchamayo verschillende keren tussen 2004 & 2007.

In jullie geval zou ik met Lan, Air Europa of Iberia een vlucht boeken heen op Guayaquil en terug uit Santiago de Chile. Na landen in Guayaquil (Ecuador) kunnen jullie meteen een bus nemen naar de Peruviaanse grens in Tumbes.
Bekendste bezienswaardigheden in het noorden van Peru:

[ul]
[li]Puerto Pizarro: mangroves met veel vogels, krokodillenfarm, …`[/li][li]Punta Sal: kustgemeente voor wie op zoek is naar rust[/li][li]Máncora: kustgemeente met veel surfers[/li][li]Piura: Catacaos voor zilverfiligraan, Huancabamba voor esoterisme, …[/li][li]Chiclayo: beste museum van Peru met opgravingen van Sipán, Sicán graftombes, Sipán graftombes, tocht te paard in droog woud, pyramides van Túcume, …[/li][li]Trujillo: Chan Chán citadel uit Chimu tijdperk, Huacas de la Luna & del Sol graven, speelgoedmuseum, strand van Huanchaco, Huaca El Dragón, …[/li][li]Chachapoyas: Gocta watervallen (3de hoogste ter wereld), pre-Inca fort van Kuelap, Karajia grafplaats, Leimebamba museum, Revash mausolea, spelonken[/li][li]Cajamarca: Inca vestingen, archeologisch park Cumbe Mayo, Otuzco graftombes, het bad van de Inca, cuartel del rescate, …[/li][li]Huaraz: trektochten paradijs, Chavin de Huantar pre-Inca cultuur, Llanganuco meer, Cañón del Pato, Yungay stadje dat verwoest werd door modderstroom in de jaren '70, …[/li][/ul]
Centrum

[ul]
[li]Lima: musea, stranden en vooral gastronomie met volgens mijn bescheiden mening de beste keuken op deze aardbol[/li][/ul]

[ul]
[li]Chanchamayo: twee dorpen aan de rand van het oerwoud met allerlei uitstappen naar oerwoud[/li][li]Tarma: de parel van de Andes[/li][li]Huancayo en Mantaro vallei: allerhande uitstappen naar dorpen met kunstambachten, Torre Torre torens onstaan door erosie, zondagmarkt, daguitstappen naar Mantaro vallei, …[/li][li]Ayacucho: stad met 32 kerken die ik tot op heden nog nooit bezocht heb[/li][/ul]
Zuiden

[ul]
[li]Lunahuaná: avontuurlijke sporten zoals rafting, quad, MTB, wandelingen, wijn & pisco haciënda’s, riviergarnalen bereidingen in gans de omgeving[/li][li]Chincha Alta: Afrikaanse gemeenschap en ritmes[/li][li]Pisco: stad die verwoest werd door een aardbeving op 15 augustus 2007, uitstappen naar Ballestas Eilanden met allerlei zeevogels waaronder pinguïns en jan van genten, zeeleeuwen,[/li][li]Ica: museum van Mario Reiche, wijnhaciendas, zandduinen, sandboarding, …[/li][li]Nazca: de beroemde Nazca-lijnen met vliegtuigje, Chauchilla kerkhof met skeletten verspreid over de woestijn[/li][li]Arequipa: de witte stad met Santa Catalina klootster, museum met Juanita mummie, Sabandia molen, woning van de stichter van Arequipa, koloniale woningen, gastronomie[/li][li]Colca Canyon: pittoreske dorpjes, Cruz del Cóndor met overvliegende condors, pampa met vicuñas, warmwaterbronnen[/li][li]Puno: Titicaca-meer, eilanden op het meer, Sillustani graftombes[/li][li]Cusco: het Brugge van Zuid-Amerika, talrijke Inca vestingen, Machu Picchu, heilige dal van de Inca’s, gastronomie, avontuurlijke sporten, musea, kerken, sixtijnse kapel van Amerika, trektochten, meren, … en één van de beste pilsbieren die je gelukkig ook in Europa kunt kopen[/li][/ul]
Zoals Cecilia vermeld heeft, is Spaans onontbeerlijk. Ik heb een uitgebreide kennissen- en vriendenkring in Peru waarvan amper één persoon vlot Engels spreekt, hij is dan ook al 35 jaar reisleider en heeft meegewerkt aan verschillende TV reportages.

Hier vinden jullie een aantal foto’s maar ik heb nog maanden werk om af te werken: http://gallery.me.com/incakola

1 like

BEDANKT INCALOLA,

we zijn er inmiddels ook achtergekomen dat we dan midden in het regenseizoen zouden zitten. vonden het héél spijtig, maar houden die rondreis dan eens voor een ander jaartje. ALVAST BEDANKT voor al de nuttige info daar zullen we zeker later der jaren nog van kunnen genieten.
WE HEBBEN NU ONZE REISPLANNEN VERANDERD NAAR INDIA, NEPAL en BANGLADESCH hierover mag ook wat info binnenkomen, heb zelf nog geen tijd gehad om the google, maar heb wel van de drie landen de lonely planet bsteld
nog vele reisgroetjes en wie weet tot hoors
sabine

Nepal, Pokhara slaapplaats :
Vagabond Guesthouse!
Zeer net hotel met supervriendelijk personeel. Ligging is ook ideaal, alhoewel het hotel niet meteen zichtbaar is, maar eenmaal gevonden is het enkele straatjes verwijderd van leuke restaurantjes en cybercafes, slechts 50m van het Phewa meer. Je hebt vanuit elke kamer zicht op de Himalaya, de binnenplaats is een klein en vredevolle tuin, waar je heerlijk kunt ontbijten. Prijs voor een kamer was slechts 8 dollar!
Perfecte prijs/kwaliteit verhouding! Voor foto´s zie Google

1 like

GOEDMIDDAG MODHU,
wil je hiermee nogmaals bedanken voor de tip slaapplaats in nepal. lijkt ons héél leuk en idyllisch; daar zullen we zeker naar op zoek gaan
bedankt
alle tips zijn welkom