Wat is jou TOP 5 in Peru?

Wat vind jij de 5 mooiste plekken die je gezien hebt en in het kort waarom. Ik ga daar een maand heen en hoor natuurlijk graag leuke tips!

Zo maken we een mooi lijst met reis tips voor iedereen!

Wie start?

heey, gaaf joh, goede keuze: Peru!
ik ben er zelf net 4 maanden geweest, maar vooral veel op de zelfde plekken, dus ik ken niet heel veel verschillende plaatsen.
7 weken in totaal in Cusco en 7 weken in Pisco (voor vrijwilligerswerk)
Pisco is verder niet aan te raden als je er geen vrijwilligerswerk gaat doen.
Maar 1.Cusco (cliche misschien ondertussen) maar toch, heeft zeker voldaan/ overtroffen aan mijn verwachtingen, hele mooie en culturele stad. Een van de belangrijkste plekken is Sachsayhuaman.
Verder zou ik zeker het 2.Titacaca meer aanraden, echt betoverend, ik heb het gezien van de Boliviaanse kant, maar denk dat het van de Peruaanse kant ook zeer de moeite waard is met de drijvende eilanden.
3.Pisac is een klein plaatsje vlak buiten Cusco en heeft hele mooie bergen en ruines op de berg waar je een superuitzicht heb over de vallei en een mooie wandeling naar beneden kan maken. Ook bekend van de markt.
4.Huachachina, een oase tussen enorme, bijzondere, zandduinen. Waar je trouwes ook kan sandboarden of buggyrijden.
**5. Manu park, **kruising tussen cloudforest en jungle, kan hier redelijk veel wildlife spotten en hele mooie omgeving.
Verder vond ik zelf Arequipa niet zo (maar veel mensen zijn het daar niet met met eens) en de Nazca lijnen ben ik blij dat ik er geen rondvlucht overheen gedaan heb, en vond ik ook niet echt de moeite waard.
Ik denk, als je genoeg tijd hebt, dat het zeker de moeite waard is om naar Huaraz (bergen regio) te gaan, of naar het noorden van Peru, waar je de jungle hebt, piramides en hele mooie stranden. Helaas ben ik hier zelf niet meer geweest.
Veel plezier alvast en succes met je route uitstippelen, het enige nadeel aan Peru is: het is zo groot, dat je waarschijnlijk niet overal naartoe kan…

Ohw te gek zeg! Heb je goede stranden in Peru? Weet je waar precies?

En heeft iemand anders nog meet tips?

Rik

Wat stranden betreft, Máncora en omgeving in het noorden van Peru. Qua temperatuur wat minder, maar het overwegen waard (o.m. surfen): Huanchaco bij Trujillo.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

1 Machu Pichu
2 Huaraz en omgeving
3 Trujillo
4 Araquipa (condors)
5 titicaca meer.

• Condors kijken in de Colca Canyon
  • Cusco
  • en de bergen in de omgeving van Cusco (bv. Huasao > paardentrip via Niños Hacienda)
  • Titicacameer, de drijvende eilanden zijn echt bizar
  • Arequipa

Ook Lima heeft veel leuke stukken in het historisch centrum! Bv. de markt, China Town, het hoofdpostkantoor, Plaza Mayor, de San Pedro kerk vol gouden kitsch, San Francisco kathedraal…

1. Cusco, saqsayhuaman, pisaq, ollantaytambo en Machu Picchu
  2. Iquitos en een trip diep de jungle in
  3. Arequipa en de Colca Canyon
  4. Huaraz (het dorpje is niets, maar van daar uit kun je prachtige trektochten maken door de Andes)
  5. Titicaca meer

Veel plezier!

Groetjes, Marit
Mijn Bestemming Peru
-Vrijwilligerswerk-Spaans-Trektochten-Tours-Gastgezin-

Sorry, het wordt een top 7… (in redelijk willekeurige volgorde):

1 Cuzco/Machu Picchu
2 Huaraz (trektochten)
3 Titicacameer + floating islands
4 Kuelap (Inca-ruïnes, Chachapoyas)
5 Chan Chan (Huanchaco) + piramides zon/maan
6 Nazca-lijnen
7 Arequipa (Santa Catalina klooster, Misti vulkaan, wat ik zelf heel erg vond tegenvallen (maar anderen kennelijk wel mooi vinden) was de Colca canyon).

Iemand nog meer TOP plekken in Peru? Hoe is het Noorden van Peru eigenlijk?

Rik

Op de eerste plaats staat toch zeker Machu Picchu. Ongeloofelijk mooi en zeker als je van historie houdt de moeite waard. Ook een “On top of the world” gevoel.

Cusco is een erg leuke en mooie stad (zeker het centrum rondom het Plaza de Armas) met in de buurt de ruines van Sacsayhuaman. Veel historie en daarnaast kun je er ook lekker stappen (bijvoorbeeld naar de hoogste Ierse pub ter wereld: Paddy´s Pub). Je kent in de stad ook al gauw je weg omdat het geen super grote stad is. Ook niet te klein, gewoon… goed. Niet te druk niet te rustig.

Op nummer 3 staan de Uros eilanden (de drijvende eilanden) met eventueel bezoek aan Amantani en Taquile. De drijvende eilanden zijn gewoon ontzettend speciaal. Je moet het gezien en “gevoeld” hebben voordat je er écht bent geweest en voordat je het écht geloofd. Je kunt hier voor 10Sol p.p. ook nog een boottocht maken op een traditionele totora boot. Vanaf eiland Taquile kun je, op een heldere dag, zelfs het Andes gebergte van Bolivia ontwaren. En het is er heerlijk rustig. Geen geblaf van honden, geen geronk of gore uitlaatgassen van auto´s… heerlijk. Wel dik 2 uur op de boot (als je een beetje budget gaat) vanaf de Uros en zeker 3 uur vanaf Taquile terug naar Puno. Trek er dus wel een hele dag voor uit, maar de eilanden zijn de moeite waard. Puno niet.
Ps. Op het moment is Puno vaak niet goed te bereiken i.v.m. stakingen. Één van de mijnen in de buurt van Puno gaat sluiten waardoor veel mensen hun baan verliezen. Daarnaast wil men waarschijnlijk een nieuwe mijn gaan openen, maar dit is op Aymara grondgebied, en die willen dit niet hebben vanwege verontreiniging. Sinds halverwege Mei is men al aan het staken. Een paar dagen voor de verkiezingen in Peru (5 Juni, winnaar Ollanta Humala) is de situatie zelfs uit de hand gelopen en heeft men het douane- en immigratiekantoor in brand gestoken. Op het moment is er veel politie aanwezig in Puno en is de situatie daar onder controle, dus er zouden geen problemen moeten zijn met een bezoek aan de eilanden. Alleen kun je last krijgen bij de grensovergang naar Bolivia (bij Kasani) of tussen Juliaca en Cusco.

Daarnaast zeker een bezoek waard is de Colca Canyon. Ten eerste heb je er prachtige gezichten en kun je ook nog een mooie wandeling van ong. 45 minuten maken vanaf Cruz del Condor. Daarnaast heb je ook nog een goeie kans om de machtige Condor te zien welke ´s ochtends opstijgen, gebruikmakend van de thermiek in de Canyon. Probeer er voor 8 uur te zijn en neem warme kleding mee want het is rond die tijd koud! Laat je echter ook goed inlichten door je (privé)gids, want als het heel erg koud is vliegen de condors pas later uit (soms pas ná 9 uur). Het is mooi balen als je meer dan een uur in de kou moet wachten bij Cruz del Condor.
Tijdens de wandeling heb je trouwens ook een goeie kans dat er nog condors (laag) langs- en over komen scheren.
Tip: ´s avonds voor het eten even lekker ontspannen in de thermale baden terwijl je geniet van een pisco sour en de oprijzende bergen om je heen. 10 Sol entree.

Op nummer 5… moeilijk moeilijk moeilijk… kan ik niet goed kiezen. Ik raad aan vanaf Lima (ook leuk, Miraflores en Baranco zijn goed om te stappen, en de San Francisco Cathedraal in het oude centrum is zeker een bezoek waard) richting Ica te reizen en onderweg naar de Islas Ballestas te gaan, misschien gevolgd door een bezoekje aan de Piscobrouwerij “El Catador” waar je een late lunch of een vroeg diner kunt nemen, voorafgegaan door een rondleiding en een Pisco-proeverij (rondl. in het Engels). Ook kun je ervoor kiezen naar Huacachina door te rijden en daar een buggytour te doen, of te gaan sandboarden.

Dat is zo´n beetje mijn top 5 van Perú, maar er is zoveel meer (zoals de markt in Pisac is ook zeker het bezoeken waard, en Arequipa… Nouja je gaat maar door! :wink: )

Saludos!

ReizendeOomRik, je vraagt naar het noorden van Peru. Dat, als ik het goed heb gezien, iets uit het noorden nauwelijks genoemd is zou erop kunnen wijzen dat je juist daar moet zijn. Houden zo? De lijst ontwikkelt zich tot een Gringo Trail lijst, en minder tot een Peru lijst. En dat ligt natuurlijk ook wel voor de hand. Mensen gaan veelal daar naar toe waarvan andere mensen zeggen dat ze daar naar toe moeten. En inderdaad is veel van het genoemde zeer de moeite waard, vooral buiten de drukke periode.
Zelf denk ik met genoegen terug aan Chachapoyas, het archeologische gebied Kuélap, Leymebamba, de rit via Balsas naar Celendín, Cajamarca. Het museum in Lambayeque heb ik niet gezien en dat spijt me.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

In Noord-Peru somde ik al Chachapoyas en Kuelap op. Nu nog niet echt toeristisch en ook niet heel erg makkelijk te bereiken, maar wel een ongekend spectaculaire omgeving.

Oh ja, en in Noord-Peru verder nog: Karajía, Gran Vilaya, en Leymebamba (voor de liefhebbers…)

1: Cusco met Machu Pichu natuurlijk…al zijn er overal bijna gelijkaardige sites …maar minder spectaculair misschien maar zeker goedkoper.
2:Arequipa met de colca voorop maar de stad zelf is 1 van de mooiste in Peru .
3 Titicacameer…is mooi idd met de rieten eilandjes en die 2 andere ook ma ben ff de naam kwijt…Puno zelf vind ik niks…maar ok is mn mening maar.
4:Mancora…met de zeer mooie stranden en mooi weer…zalig.
5: als uitsmijter heb ik er 2…die eigenlijk 2 verschillende dingen te bieden hebben entoch zijn beide goed voor maar een 2 daagskes max…het gaat over Huancachina in Ica …zit je mooi in een oase in een woestijn…erg mooi ook is met die woestijnbuggys mee te gaan…enja zoals ik zei…goed voor eventjes…het andere is Lunahuana in Cañete…erg mooi…waar je heel wat sport kan doen…ook rafting enzo…er is altijd zon…en tis er lekker eten !maar ok das ook mijn mening maar he !

Zo… net terug uit Peru en mijn top 5 is

• Quad rijden in de Sacret Valley

• Nasca lijnen met een vliegtuigje (ga ook met een buggy sandboarden!)

• Pisac (ruine in de sacret valley)

• Museum Larco in Lima (http://www.museolarco.org/)

• Machu Picchu (de beklimming vanuit het stadje)

• Machu Pichu - Inca Trail 2 dagen
  • Heilige Vallei
  • Reality tour in Arequipa (deel van je geld gaat naar goed doel)
  • Cusco
  • Colca Canyon

Eigenlijk reis je in Peru van hoogtepunt naar hoogtepunt

-Ausangate trail nabij cuzco
-Raften op de apurimac rivier
-Arequipa
-3 landen punt Peru-brasil-colombia
-Huacachina

Het Noorden is absoluut de moeite waard, maar… het kost inderdaad wel iets meer moeite (en dus meer tijd) om op de mooie plekken te komen, omdat er minder toeristen (veeeeel minder) komen en alles dus niet zo kant en klaar georganiseerd is.

Ik woon zelf in Celendín (tussen Cajamarca en Chachapoyas in) en het is een hele mooie omgeving die tegelijkertijd nog heel traditioneel en authentiek is, omdat er nauwelijks toeristen komen.
We zijn omze homepage aan het vernieuwen, maar voor info over Celendín kun je eens kijken op www.celendinperu.com. De laatste tijd organiseren we tours naar een schitterende waterval (erg hoog, water valt in 12 stappen naar beneden en bij de meeste zorgt dat voor een soort minimeertje waarin je kunt baden als je wilt). Er is slechts een handje vol toeristen geweest omdat het totaal onbekend is, maar iedereen is tot op heden erg enthousiast. Op zondag zijn er grote traditionele markten in Celendín en het is goed te combineren op de route Trujillo (Huacas de la Luna/Sol aanrader!) - Cajamarca-Leymebamba (museum!)- Kuelap- Chachapoyas.
De meeste mensen verwachten niets van Celendín, omdat ze er nog nooit van gehoord hebben, maar juist omdat er weinig toeristen komen is het een relaxt klein stadje waar mensen het nog leuk vinden om op de foto te gaan. Ook de strooiehoedenmarkt (mercado de sombrero´s) op zondagochtend vroeg is iets bijzonders in Peru, klein, maar erg authentiek.

Mocht je geïnteresseerd zijn in Celendín of omgeving en vragen hebben, neem dan gerust contact op…

Voor dit moment => ik wil nl. zeker nog eens terug om het noorden ook te bekijken (Huaraz, Mancora)

1. Macchu Picchu
  2. Inca Trail (naar Macchu-Picchu)
  3. Buggyride & Sandboarding in Huacachina
  4. Islas Ballestas + Reserva Nacional de Paracas
  5. Chillen in Cuzco