Hallo,
Weet er iemand of we best het titcacameer bezoeken in Puno of in Copacabana? We kunnen niet kiezen en hebben maar 2 dagen tijd om daar te verblijven.
Bedankt.
Melanie
Hallo,
Weet er iemand of we best het titcacameer bezoeken in Puno of in Copacabana? We kunnen niet kiezen en hebben maar 2 dagen tijd om daar te verblijven.
Bedankt.
Melanie
puno is beter/bekender (volgens mij). Vanuit daar kun je het in ieder geval goed boeken.
Zie ook mijn weblog voor de beschrijving/ervaring van mij.
Puno is veel beter. De 2-daagse tour waarbij je Uros, Taquile en Amantai bezoekt is hartstikke leuk. Tuurlijk is het toeristisch, maar blijft desondanks hartstikke leuk. Vooral bij de mensen thuis slapen op Amantani is super.
Copacabana zou ik zelfs helemaal overslaan. IK vind het een verschirkkelijk dorp. Zeer slechte restaurants, vieze hotels en eigenlijk op de Kathedraal en een twee tal wandelingen niks te doen. Doe liever wat extra tijd in La Paz. De tours vanuit Copacabana zijn niet echt de moeite waard vind ik, en zijn zeker zo toeristisch als het Peruaanse gedeelte.
wow ff schrikken dat copacabana tegenvalt volgens jullie… Is mijn plan eigenlijk om puno over te slaan (te toeristisch)
Had gehoord dat amantai iets overdreven is dat de mensen waarbij je verblijft dit gewoon als hun werk zien… eigenlijk tegen hun zin dat ze u onderdak geven.?
Nog ervaringen?
Voor mij is het al een tijd geleden dat ik er was: 1998. Maar ik vond Copacabana ook niks aan. Wat een dorp vol pizzatenten en andere toeristische troep was het toen al, ik kan me alleen maar voorstellen dat het erger is geworden.
De eilanden in de Boliviaanse helft zijn best mooi, ik heb dan wel alleen Isla del Sol bezocht, maar dan moet je er wel een gids bij hebben (en zelf Spaans verstaan, of zeker weten dat je gids Engels spreekt…) want anders mis je al die mooie verhalen over de maagden die er geofferd werden enzovoorts.
De eilanden in de Peruaanse helft, die je dus bezoekt vanuit Puno, vond ik veel bijzonderder. Ja in Amantani is het inderdaad gewoon hun werk en zijn ze helemaal gewend om toeristen over de vloer te hebben. Maar toch slaap je echt in een huisje zoals de mensen daar zelf gewoon wonen, met lage deurtjes en tocht enzo, en je eet met ze mee en kunt met ze kletsen over hun leven op het eiland. 's Avonds wordt er een erg toeristische show opgevoerd maar ach…
Taquile is speciaal omdat de hele bevolking er breit, ook de mannen. Ze dragen heel traditionele kleding, kleurrijk en fotogeniek.
Ook zul je een kijkje nemen op de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen, dat vond ik echt uniek. Ook daar zijn ze gewend om dagelijks toeristen te ontvangen maar het is gewoon zo bizar en uniek, ik had het niet willen missen. Wonen op een drijvend eiland van riet, dat telkens weg rot van onderen, en weer aangevuld moet worden van boven! En van datzelfde riet maken ze heel mooie bootjes, de ook maar een paar maanden mee gaan voordat ze verrotten.
Puno zelf was destijds een grauw stadje met niet veel te doen. Alleen de markt vond ik wel leuk. Ik heb daar ongeveer 6 weken gezeten in totaal omdat ik er ook heb gewerkt als lerares Engels. Toevallig was er toen (in februari) wel een festival dat meer dan een week duurde, met prachtig gekostumeerde Aymara indianen die muziek makend en dansend door de straten trokken. Ik vond het stadje toen niet heel toeristisch behalve dat er wat toerbedrijfjes zaten voor die eilandtrips. Juist omdat het een vrij grauw plaatsje was, bleven toeristen er niet langer hangen dan strikt noodzakelijk. Dus als je een Peruaanse ervaring zoekt… Ik weet niet hoe het nu is.
Plaatsen zijn ook niet voor niks toeristisch, er zijn gewoon echt unieke dingen te zien. Vaak is het best makkelijk te ontsnappen aan toeristisch gedoe, door net even een paar straten verder te lopen als je bijvoorbeeld een restaurant zoekt, en eens naar binnen te lopen waar de Peruanen zelf eten. Niet dat je blij zult worden van het aanbod (vaak soep met allerlei onbestemde ronddrijvende botten en andere dingen, of biefstuk of kip met rijst en aardappels, zonder groente…) , maar kan wel een leuke culturele ervaring zijn.
Overigens heb je nog niet gezegd waar vandaan je eigenlijk komt en waar je daarna heen gaat. Voordat je vanuit Puno of Juliaca in Copacabana (Bolivia!) bent, ben je alweer een dag verder (ik geloof minstens 6 uur reizen). Dus stel dat je in Peru aan het rondreizen bent, is het een heel gedoe om eerst naar Copacabana te willen, en vanuit daar het Titicacameer te willen bezoeken! Want dan moet je helemaal met een bus de grens over (en die bus gaat ook op een punt over het meer, kost allemaal tijd), visum regelen, wellicht strenge bagagecontroles die tijd kosten, etc. Andersom net zo.
Mocht je wel door Bolivia reizen, dan kan ik in de buurt van La Paz echt het dorpje Sorata aanraden. In een groene bergachtige omgeving met mild klimaat (veel minder hoog gelegen dan La Paz), vriendelijke mensen, en prachtige wandelingen van een paar uurtjes tot hele trekkings naar gletsjers enzo. Echt een fijn dorp om te relaxen, met mooie hotelletjes, lekkere restaurants, mooi pleintje. Ik was er in 1997 maar hoor de laatste jaren op internet dat het nog steeds zo is. Het is 5 uur met de bus van La Paz.
Hoi,
Ik vind Puno zelf ook niks als stad…maar goed voor een dagje of 2 kan het net !Op het meer is het wel mooi en fijn…enne best fris…!
Ik ben ook blijven slapen bij die mensen…op dat eiland Amantani…hmm…dubbel gevoel heb ik erover…twas eens leuk om te doen…en berekoud was het s’nachts !
Maar tis wel een aanrader …min of meer ;-)))
puno als stad is zeker niets, maar de trip maakt veel goed :).
Copa is klein. Kan me nog herinneren dat ik een overnachting van een euro had…
Heel erg bedankt voor de toffe reacties, ben ik veel mee.
In de trotter is er ook niet zoveel terug te vinden over copa, wel meer om tours te doen vanuit Puno.
Groetjes Mel
hallo,
heeft iemand ervaring met het N van het titicameer? ik kom met de auto van ayaviri(cusco) en wou afbuigen naar het NO om naar huancanéte te rijden en zo door naar huancapata, dan juliaca… . is het de moeite van daar eens rond te rijden… zijn er overnachtingsmogelijkheden? misschien zelfs naar putina? tnks
grz
Ben net terug van Peru en heb ook op Amantani bij een familie geslapen. Je krijgt te zien hoe die mensen leven en ze koken voor je. Dit is allemaal heel primitief. De bedden waren overigens prima. 's Avonds wordt je in plaatselijke kledij gehesen en wordt er een feestavondje georganiseerd. Het is allemaal heel kleinschalig en voelt niet toeristisch aan, alhoewel het wel opgezet is voor toeristen uiteraard. Het is wel bijzonder om mee te maken.
Houdt er rekening mee dat je vanuit Bolivia niet het Titicacameer over kunt steken naar Peru, omdat je de grens alleen via de weg over kan steken.
Weet er iemand of het de moeite is om de Colca Canyon te bezoeken?
Wij zijn nog aan het twijfelen of we niet beter vanuit La Paz een 5-daagse trip boeken naar Rurrenabaque met de mountainbike en terug via boot, gelezen in de Trotter.
Heeft er dat al iemand gedaan?
We gaan iets moeten laten vallen maar weten niet goed wat precies.
Merci
Mel
Rurrenabaque kun je ook met een drie daagse trip.
Colca Canon zal ik zeker niet willen missen.
Wel eens een condor in het echt gezien??
Hoi,
Wij zijn naar de Colca Canyon geweest en vonden het fantastisch mooi, natuurlijk de condors maar ook het landschap, de dorpjes en de weg ernaar toe waren prachtig.
Over Rurrenabaque kan ik je niets vertellen daar zijn wij niet geweest.
Puno is een vieze saaie koude stad en Copa is een té kleine toeristische plek.
De eilanden vanuit Puno bezoeken is wel leuk om een keertje mee te maken maar dan zou ik zelf kiezen voor Rurrenabaque, mooie natuur.
Als je met de bus vanuit Cusco of Puno naar La Paz gaat stoppen de bussen veelal een uurtje (of twee) in Copa, dat is precies genoeg om eventjes de catedraal in te lopen en het hele dorp te zien.
De canyons heb ik inderdaad mooie verhalen over gehoord, maar ook dat het kan dat je geen een condor ziet, maar dan geniet je alsnog van de mooie natuur.
(mocht je geen condors gezien hebben en wil je er persé eentje zien, in La Paz in de dierentuin hebben ze een heeeele grote kooi met wat condors erin)
Hoi Melanie,
Jouw vraag is inmiddels al een tijdje oud, maar ik ben mij nu aan het orienteren voor mijn Peru/Bolivia reis.
Wij willen ook het Titicacameer bezoeken, maar hoor wisselende verhalen over het al dan niet slapen bij de lokale bevolking. Is het ook mogelijk de eilandjes te bezoeken in 1 dag, zonder ergens te blijven slapen?
Ik denk dat dit het beste te doen is vanuit Puno, of niet?
Ik hoor graag van je.
Groetjes, Kirsten
Welke eilanden je wilt bezoeken, ligt er ook aan wat je wilt zien. Wil je de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen zien, dan moet je vanuit Puno gaan. Volgens mij kun je die in een dagtripje bezoeken. De tweedaagse tours gaan ook naar Taquile en/of Amantaní, met een overnachting.
Ik vond zelf die drijvende eilanden echt bizar en uniek en heel gaaf om te zien en op te lopen (als op een waterbed!). Het is wel een heel toeristische aangelegenheid met bedelende kindjes en een beetje bitse eilandbewoners, maar ik heb een tochtje van 10 minuutjes in zo’n rieten zelfgemaakte boot gemaakt en dan ben je even weg van al die hassle. Het is gewoon wel interessant hoe dat ooit ontstaan is en hoe ze die eilanden onderhouden enzo.
Ik vond het eiland Taquile wel schattig omdat iedereen daar breit. Ook de mannen lopen met breiwerkjes rond.
Wij overnachtten destijds bij een gezin op het eiland Amantaní, ook een heel gafe ervaring. Je ziet dan in wat voor huizen zij leven en krijgt het eten dat zij eten. Je kunt 's avonds ook nog wat rondbanjeren en naar de top van de heuvel lopen, en bv. met wat lokale kinderen voetballen. 's Avonds is er ook een feest voor de toeristen met danseressen enzo, dit is wel weer erg toeristisch maar toch ook gezellig en met veel spotgoedkope alcohol.
Puno zelf is een beetje grauw stadje en daar is niet zoveel te beleven. In de buurt zijn nog wel wat ruïnes.
In de Boliviaanse helft van Titicaca heb je gewoon ‘vaste’ eilanden die wel mooi zijn, en bv. Isla del Sol is met een goede gids wel leuk, als je echt de verhalen goed te horen krijgt over waar de zon is geboren volgens de Inca’s, en hoe de maagden geofferd werden. Copacabana vond ik in 1998 al een verschrikkelijk toeristisch oord met de ene pizza-tent naast de andere, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Succes met alle keuzes! Zoals je hierboven merkt vond ik de eilanden in de Peruaanse helft het bijzonderst…
Dank je wel! We willen inderdaad wel naar de Uros eilandjes, het liefst dan in een dagtrip. De verhalen die ik hoor over het slapen zijn niet erg positief, dus als het in een dag te doen is, is dat erg prettig!
De uros rieteilanden zijn inderdaad in een dagtrip te bezoeken vanuit puno.
Puno zelf is smerig.
In copacabana zit trouwens het beste hostel van bolivia met zeker het beste restaurant van bolivia. Het hostel heet La cupula volgens mij. Wij zijn hier drie nachten geweest en wilden niet weg omdat het eten er geweldig was. Copacabana zelf is geen bal aan. Een wandeling over isla del sol is leuk maar als je het niet doet mis je ook niet veel. Je kan het hele eiland oversteken in 1 dag.
Het noorden van het titicacameer is niet makkelijk te bereizen dus af te raden. Juliaca is waarschijnlijk één van de vieste steden van Peru, dus hier moet je ook zeker niet overnachten.
De mountainbiketrip naar rurre is inderdaad fantastisch.
Hij begint in sorata en eindigt na 5 dagen in rurre (afkorting voor rurreabeque)
Deze kun je boeken op andeanepics.com.
Dit is een amerikaanse jongen die meerdere mountainbiketrips aanbied.
Het is trouwens lastig om vanuit het titicacameer in sorata te komen. wij zijn eerst naar la paz gegaan en toen terug naar sorata. Een helse rit als je dezelfde chauffeur krijgt als wij toen. Sorata is een klein relaxed dorpje in de bergen.
Je begint met 2 dagen downhill mountainbiken (supercool) en daarna 3 dagen per longtailboot door de jungle waar je snacht slaap in tentjes op het strand en waarbij je ook enkele junglewandelingen maakt.
De colca canyon zou ik ook aanraden boven het titicacameer maar de mountainbike tocht overtreft beide. qua natuur en qua adrenaline.
Goh wat voor verhalen dan? Ik vond het wel een grappige ervaring.
te toeristisch, nep, commercieel… Maar voorlopig heb ik 1 dag over in onze planning en zouden we dus wel de 2 daagse kunnen gaan doen. Ik heb in verschillende landen bij de lokale bevolking geslapen en dat was tot nog toe altijd erg leuk!