Titicacameer: Puno of Copacobana

Hallo iedereen,

Wij gaan eind september het titicacameer bezoeken. We hebben de tijd voor maar één kant. Wat is de mooiste kant? Het titicacameer bezoeken vanuit Puno of vanuit Copacobana in Bolivia?

veel liefs!

Puno, absoluut.
De Boliviaanse kant is ongelooflijk gemaakt. Copacabana is in mijn mening een van de minst interesante dorpjes van Bolivia, en de tour naar het zonneneiland is ook absoluut de moeite niet waard.

Puno is ook super toeristisch, maar niet zo erg als in Copacabana.

Ik zou ook zeggen de Peruaanse helft. Mijn reden daarvoor zijn de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen. Die zijn echt uniek, en heb je niet in Bolivia. Het is gewoon bizar om te lopen op zelfgemaakte eilanden van riet, alsof je op een waterbed loopt. En te beseffen dat daar mensen op wonen.

Aan beide kanten van het meer is het behoorlijk toeristisch maarja daar moet je doorheen kijken…
Ook de andere eilanden (Amantani, Taquile) in de Peruaanse helft vond ik bijzonder. Je kunt overnachten bij een lokale familie.

Puno zelf is een grauw stadje, maar wel een handig startpunt.
Copacabana was in 1997 al vreselijk toeristisch, een lange rij pizzeria’s… nu vast nog erger. De eilanden in de Boliviaanse helft zijn ook best mooi, maar het leukst als je een leuke gids hebt die van alles vertelt over waar de zon geboren is, en hoe ze maagden offerden enzo. De meeste gidsen spreken alleen Spaans. Maar ik vond die eilanden niet mooier of bijzonderder dan die in de Peruaanse helft, en zoals gezegd zijn die drijvende eilanden alleen in Peru.

Veel plezier.

Wij zitten nu in Cusco en wilde naar Puno gaan om een nacht bij de Uros te overnachten. Nou is een vriend van ons eergisteren al die kant op gegaan en die zei dat Puno en de rieteneilanden net Disneyland was. Bom vol toeristen en zelfs de meest authentieke oude vrouwtjes spraken vloeiend Engels en wilde alleen maar verkopen. Een overnachting bovenop Isla del Sol was wel de moeite waard, zei hij. Je begrijpt wel dat dit ons erg aan het twijfelen heeft gebracht… We willen het nog wel graag zien maar denken na een paar uurtjes het wel gezien te hebben. Heeft iemand anders nog een recente ervaring? En weet iemand hoe je het beste kan reizen vanuit Cusco naar La Paz? Thx

Beste Nelles,
Die ervaring heb ik niet.
In Puno ben ik maar 1 nacht geweest (daar vond ik niet veel aan) om de volgende ochtend ben ik met een groepje, met een gids naar de Uros-eilanden gegaan. Op het eerste rieteiland werd e.e.a. uitgelegd. Vervolgens naar het Amantani-eiland, waar elk lid van de groep een nacht verbleef bij een familie. Heel primitief, maar erg interessant. De dag erop zijn we naar eiland Taquile gevaren, waar we naar de top gewandeld hebben; ook dat was de moeite waard. Deze eilanden waren absoluut niet Disneyland-achtig… Ik heb geen ervaring met reizen van Cusco naar La Paz. Succes!

Uros is idd heel erg toeristisch en best gemaakt! Ik betwijfel ook echt of ze er nog wonen, ik denk zelf van niet. Echter een verblijf op Tanquillie eiland bij een gastgezin is wel de moeite waard. Hier leeft men nog op de oude manier en het voelt absoluut niet zo toeristisch aan. In Puno zijn zat busreizen te vinden die naar La Paz gaan. Echter moet je wel overstappen in Bolivia in een kut bus, die lijdt je wel langs prachtige landschappen overigens. Deze bus is trouwens echt goedkoop.

Voor zover ik heb begrepen hebben die Uros-mensen een of enkele eilanden opengesteld voor toeristen en wonen ze wel degelijk in alle rust op een serie andere drijvende eilanden. Lijkt me ook wel logisch.