Lake Titicaca - bezoek / overnachting eilanden

Het Titicacameer zal onze laatste stop zijn in Peru, vooraleer we naar Bolivië trekken. Heb er al wat over gelezen, en ja, Uros eilanden zullen wat toeristisch zijn (we zien het als leuke folkore), maar ik had wel de volgende vraagjes:

• Makkelijk zelf de boottocht te boeken? (Uros + Amantini of Taquile)?
  • Heeft er iemand ervaringen met overnachting op één van beide eilanden? Voorkeur? Ook hierover al wat verschillende reacties gelezen, maar misschien zijn er hier ook nog mensen met leuke info :slight_smile:

Alvast bedankt !

Koen

Hoi,

In Puno zijn talrijke agentschappen bij wie je de tour in Puno kan boeken.

Wij bieden de tweedaagse tour aan met overnachting op het eiland Amantaní in een lokaal gastgezin.
Ik vind dit een unieke ervaring want je leeft, eet en slaapt echt bij een lokale Peruviaanse familie.
Je hebt er wel weinig luxe (enkel koude douche, maar wel een warm bed, toilet, etc.) maar dat vind ik juist ook weer de charme.
Zo leer je pas echt de cultuur kennen. Ik vind dit zeker een aanrader!
's Avonds doe je dan ook een wandeling naar de top van de berg waar je kan genieten van een zonsondergang met een prachtig uitzicht.
Daarna neemt het gezin je mee naar een traditioneel feest. Echt heel leuk!

Ik vind dit sowieso veel meer de moeite dan een simpele ééndaagse tour naar de rieteilanden. De meeste mensen zijn dan ook teleurgesteld omdat ze niet “het echte leven” op de eilanden te zien krijgen.

Veel plezier!

Beste Koenkost,

Als ik heel eerlijk mag zijn kun je het best een (halve) dagtrip boeken naar de Uroseilanden (commercieel, dat wel, maar toch wel apart en dus de moeite waard om te zien) en daarna verder doorreizen naar Bolivia.

We hebben de andere eilanden een beetje als een domper op onze vakantie ervaren (dit is persoonlijk natuurlijk), maar er is eigenlijk helemaal niets te doen op het eiland. Je bezoekt alleen de mama en/of papatempel (als het ware een ‘stenen hek’ met een houten poort erin, waar je niet eens naar binnen kunt) omgeven door inca terrassen (die je al overal al in overvloed ziet bv. in de Colca Canyon en in de Heilige Vallei). 's Avonds kun je dan naar een soort van discotheek met ‘la mama’ (gastvrouw/huismoeder van de lokale familie) om te dansen. Het is één commercieel ‘gedoetje’. De gids vertelt je dan vooraf dat “we allemaal wat sol geven voor de muziek die ze spelen”, “nog wat sol voor de drank”, “nog wat sol voor ditjes en datjes…”.

Verder zie je de bevolking rondlopen met hun vee (schapen), overnacht je zoals ik al zei bij een lokale familie in een nog-minder-dan-‘basic’-kamer (hele vriendelijke mensen, dat wel, maar er is geen verwarming - we hadden 5 dekens nodig om onder te slapen - en je kunt je amper wassen, het toilet is niet meteen naast de deur etc … Als je pech hebt kun je 40 m lopen). Dag 2 op Taquile kom je wat bogen tegen (die gemaakt zijn voor toeristen, zoals onze gids zei), een plein waar men snacks en drank verkoopt (cola, snickers, …) en uiteindelijk ga je lunchen aan de andere kant van het eiland. Iedereen loopt in authentieke kleding rond, maar daar is het dan ook mee gezegd. We hadden echt het gevoel dat we op een eiland zaten dat ‘gemaakt’ is voor toeristen en dat we gewoon op dit eiland zaten om ‘de mensen van Amantani en Taquile op financieel vlak te helpen’ en voor niets anders. ‘Laten we de mensen van Amantani helpen’ was een uitspraak die we meerdere keren hebben gehoord en dat terwijl ze bijna allemaal met een behoorlijke moderne telefoon rondlopen; voor ons een èchte afknapper dus.

We weten niet hoeveel je al gereisd hebt en hoeveel je al gezien hebt? Sommige toeristen kunnen ‘de bergen’ en ‘het uitzicht’ nog wel waarderen rondom het Titicacameer, maar in Peru kom je onderweg nog zoveel mooiere bergen/plaatsen tegen dat dit eigenlijk naar onze mening ‘verwaarloosbaar’ is.

Je moet uiteraard zelf beslissen of je het de moeite waard vindt en of je het toch liever zelf wilt ervaren voor je een oordeel velt natuurlijk, maar wij vonden het absoluut niet de moeite.

Groetjes,

Isabelle

Bedankt voor de eerlijkheid! We gaan het nog een beetje bekijken, staat nog niet vast eigenlijk.
Hebben jullie isla del sol van Boliviaanse zijde gedaan?
Groetjes,
Koen

Ik wel, vorig jaar. Je kunt onder leiding van een gids (Spaanstalig) een wandeling over het eiland maken en die is best de moeite waard. De heenweg duurt iets langer dan een uur en je kunt ervoor kiezen om de weg terug te maken dwars over het eiland. En dat duurt dan een uur of vier. Je komt op de heenweg langs de plek waar zogezegd de zon geboren is en je eindigt bij een oude tempel. Alleen nog de muren. Leuke uitzichten onderweg.

@ koenkost: dat is graag gedaan! Je moet je medereizigers helpen vind ik, daarvoor is dit forum natuurlijk ook bedoeld.

Met Isla del sol heb ik helaas geen ervaring, daarmee zullen andere reizigers je vast kunnen helpen…

Heel veel succes met de planning en geniet van jullie mooie rondreis Peru!

Het is wel al heel wat jaren geleden dat ik er was, maar ik vond de 2daagse naar Amantani en Taquile juist wel een ongelooflijke ervaring. Het is toeristisch, maar so what, de meeste plaatsen zijn toeristisch. En zo zie je toch wel hoe het leven op zo een eiland is, naar mijn mening.

Wat ik wel zag in de rest van de groep, de meeste bleven op hun kamer zitten. De familie kookt een maaltijd en brengt die dan naar de kamer. Ik vond dat maar niets en ben gewoon de ‘keuken’ ingestapt. Zo heb ik kunnen zien hoe de maaltijd bereid wordt. Daar heb ik ook leuke gesprekken gehad met de familie (ik spreek spaans, dus dat helpt) en we hebben gewoon samen gegeten (de keuken was een lemen hutje en we zaten op de grond, maar het was er wel lekker warm).

Het kan natuurlijk zijn dat het er door de jaren enorm veranderd is, maar ik zou het persoonlijk wel aanraden. Maar hou er wel rekening mee dat iedereen het anders beleven zal :slight_smile:

Dit is inderdaad heel persoonlijk. Wij raden steeds de tweedaagse aan omdat je op de ééndaagse enkel de Uroseilanden zien (die pas heeeel toeristisch zijn).
De Uroseilanden vind ik bovendien niet het beste aan de hele excursie, verre van.

Als je een beter beeld wilt krijgen van het eiland, moet je in mijn ogen twee dagen gaan en dat hoor ik ook van heel wat van onze klanten.
Er komt altijd een stukje toerisme en commercialiteit bij kijken - helaas -, maar het Titicacameer is nu éénmaal een grote toeristische attractie geworden…
Toch vind ik dat het in deze tweedaagse tour heel goed meevalt.

Ik sluit mij vooral aan bij wat Moonrise zegt, zo is het nog steeds vandaag de dag.
Maar ieder zijn ding natuurlijk!

Ik heb zowel de Boliviaanse kant bekeken als de Peruaanse kant en ik vond persoonlijk Copacabana en Isla del Sol mooier/leuker. Als je erg van hiken en natuur houdt dan is dat misschien een optie. Ook is er meer geschiedenis (ruines etc) te zien op Isla del Sol en rondom Copacabana. Als je meer van traditie/folklore/culture gebruiken etc houdt dan is de trip vanuit Puno weer meer een aanrader zoals de mensen hierboven al hebben beschreven.

Wat je ook beslist, je bent igg goed voorbereid en het zal hoe dan ook een onvergetelijke ervaring zijn.

Grappig (en tegelijk ook wel een beetje schrijnend) om te lezen dat ze na 10 jaar blijkbaar nog steeds hetzelfde concept hanteren tijdens het 2-daagse tripje met verblijf op het eiland Taquile. Ik heb deze toer gedaan in februari 2006, redelijk aan het begin van mijn eerste reis in Zuid Amerika. Ik vond het fantastisch, maar had toen ook wel wat bedenkingen op bepaalde punten.

De drijvende rieteilanden, met op zich een super interessante geschiedenis en een fotogeniek geheel, herinner ik me als een soort drijvende poppenkast waarbij het vooral de bedoeling was zoveel mogelijk sols uit te geven. Die geforceerde manier van geld ‘aftroggelen’ (zo voelt het) wekt bij veel westerse toeristen irritatie op en is daardoor vooral ook contraproductief (je krijgt de neiging om juist niet één sol uit te geven).

De plichtmatige ‘dansavond’ op het eiland Taquile, waarbij je met de ‘gastouders’ bij wie je verblijft, naar een zaaltje in het dorp gaat om gehuld in klederdracht te dansen, vond ik ronduit tenenkrommend, maar daardoor juist ook wel weer heel grappig (vooral ook door het gezelschap waarmee we toen waren). Ik ken eigenlijk niemand die hier niet cynisch over is. Het is commercieel gezien zo slecht, dat het eigenlijk hilarisch is. Het laat in mijn ogen vooral zien wat je krijgt als een totaal niet commercieel ingestelde cultuur van hoger hand wordt opgelegd dat ze vooral moeten profiteren het toerisme. De kneuterige uitwerking zal door sommigen ervaren worden als een pure deceptie, maar de meesten prikken hier toch wel een beetje doorheen, als je bedenkt wat voor enorm vreemd fenomeen toerisme in hun ogen moet zijn… Het feit dat die mensen daar eeuwenlang geïsoleerd van de rest van de wereld (Puno ligt op 3 uur varen met een motorboot) hebben geleefd in zo’n klein wereldje, ver weg van alles, vond ik een indrukwekkend gegeven. Geen wonder dat ze zelf geen idee hebben van hoe ze het anders zouden kunnen aanpakken.

Overigens neem ik de bevolking helemaal niets kwalijk, het toerisme is hen toch een beetje door de strot geduwd. En of hun leven er echt beter van wordt valt ook te betwijfelen. Ik betaalde in 2006 45 sol (ruim 11 euro) voor de gehele trip inclusief alles, wat ik toen eigenlijk bizar goedkoop vond, in verhouding tot andere dingen. Het zal nu ongetwijfeld duurder zijn, maar waarschijnlijk nog steeds te goedkoop, waardoor in de hele keten de winstmarges minimaal zijn, als het geld überhaupt al niet ergens blijft hangen… En zo blijft de toerist met een onbehaaglijk gevoel zitten dat het de bevolking alleen maar om geld gaat, terwijl dat goed beschouwd best begrijpelijk is.

Het verblijf en eten bij de gastfamilie vond ik trouwens zeker boeiend om mee te maken. Dat moeten ze vooral lekker authentiek (lees: primitief) laten, dus zonder elektriciteit, licht, badkamer, verwarming e.d. en met eten wat ze daar ook gewoon eten. Als je daarover klaagt verlang je feitelijk dat ze het wél echt commercieel gaan aanpakken… Nu proef je toch iets van de sfeer van het leven daar (en dat is niet van alle moderne gemakken voorzien).

Verder vond ik de omgeving gewoon mooi: het immense diep blauwe Titicacameer, de heldere luchten, de skyline met besneeuwde bergtoppen en het feit dat je op 3810 meter hoogte zit, maken het toch zeker wel bijzonder. Het is in ieder geval een rustgevende omgeving.