Vraag over Titicaca en Machu Picchu

Hoi,

In september ga ik met mijn vriend drie weken rondreizen door Peru en inmiddels zijn we ons flink aan het inlezen. Ik heb ook al nuttige informatie gevonden hier op dit forum, maar ik heb toch nog een paar vraagjes!

De eerste vraag gaat over Lake Titicaca. Ik heb gehoord dat een tourtje langs de eilanden van Lake Titicaca wel erg toeristisch is, maar toch wel leuk. Maar in de Lonely Planet en op internet las ik dat sommige tourbureau’s de eilandbewoners wel afzetten en dat ze er weinig aan verdienen. De LP adviseerde om zo’n tour zelf te regelen. Nu lijkt mij dit wel leuk, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en of het makkelijk gaat om zoiets zelf te regelen (ik spreek trouwens geen Spaans)? En zo ja, hoe?

De tweede vraag gaat over Machu Picchu. Hier heb ik inmiddels zoveel over gelezen en verschillende verhalen over gehoord dat ik door de bomen het bos niet meer zie! We zullen waarschijnlijk niet de Inca Trial doen omdat we en al te laat daarvoor zijn volgens mij en het niet in ons budget past. Nu heb ik begrepen dat je een alternatieve trek of de treinreis in Peru zelf al wel kunt regelen? Hoe ver van tevoren moet je ongeveer een treinticket kopen (via Ollantaytambo) en moet je de entreeticket van Machu Picchu ook van te voren al bestellen? En hoe lang van te voren dan ongeveer? We willen niet het risico lopen dat we niet naar MP kunnen, maar vinden het lastig om nu al een datum te prikken. Waarschijnlijk zullen we ergens rond 17 en 21 september in Cusco zijn. Volgens mij niet helemaal hoogseizoen meer, maar nog wel redelijk druk?

Hopelijk kan iemand mij wat verheldering geven!

De enige zaken die je voor Machu Picchu beter van te voren kunt regelen zijn de Inca Trail en een eventuele beklimming van de berg Huayna Picchu. De rest, zoals toegang tot Machu Picchu, kan je regelen als je ter plekke bent in Cusco / Aguas Calientes. Mits je daar wat dagen speling hebt. Je hoeft niet noodzakelijkerwijs de trein te nemen of een trail te lopen. Een alternatief is met lokaal vervoer via Santa María en Santa Teresa naar Hydro-electric en dan langs de spoorlijn lopen naar Aguas Calientes. Over die route doe je dan wel een hele dag.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Je kunt inderdaad de openbaarvervoersboot pakken van Puno naar Taquile of Amantani. Maar denk niet dat het gemakkelijk is om daar overnachtingsplaatsen te vinden want deze zijn er niet. Je zult altijd moeten blijven slapen bij de mensen thuis. En er moeten maar mensen beschikbaar zijn, daar er een speciaal systeem is op de eilanden waar de burgemeester beslist wie, waar slaapt. Tevens krijgen touragencies voorrang en worden de huisjes vaak al gereserveerd.

De locals die toeristen in huis nemen verdienen niet zoveel, ze krijgen maar een heel klein percentage van de tourprijs. Echter ze verdienen wel geld.

Met andere woorden als iedereen de lonely planet zou gehoorzamen dan zouden deze mensen totaal geen inkomsten hebben.

Ik raad je aan om met een tour te gaan, deze kost niet meer dan een 20 of 25 euro voor de 2 dagen inclusief maaltijden, transport, 4 eilanden ( 2 uros, taquile en amantani) en Engels talige gids

1 like

De mensen op de eilanden verdienen extra geld bij door traditionele dansjes op te voeren en sterke drank te verkopen.

lake titicaca is inderdaad wel toeristisch maar ik ben er 2 dagen geweest. Heb 1 nacht overnacht bij de lokale bevolking en savonds hebben we daar in traditionele kleding een feest mee gemaakt. Erg leuk om te doen. De eilandbewoners verdienen er wel aan anders bouwen ze geen 3 extra slaapkamers voor toeristen. Het eiland is ook zo verdeeld dat iedereen die dat wil mensen krijgt. En niet maar een paar gezinnen. Zo krijgt een gezin ongeveer 1x per 2 maanden toeristen te logeren. Zo blijft het eerlijk voor iedereen.
Ik heb machu pichu in de Cuzco 5 dagen van te voren geboekt en toen kon ik ook nog de bergen beklimmen, ik heb dit niet gedaan. Ik ben met de jungle tour gegaan dit is 4 dagen en 3 nachten. Erg gaaf je gaat dan mountainbiken, wandelen, ziplinen en naar de warmwaterbronnen. Als je de tijd hebt zou ik dit zeker doen, het is namelijk niet veel duurder dan gewoon een dagje met de trein en het is een hele ervaring.

1 like

Dat klinkt gaaf, misschien ga ik tijdens mijn 3e keer naar Peru (ooit?) dan wél naar Machu Picchu. Heb het tot nu toe telkens overgeslagen vanwege alle heisa en drukte. (Ik kan er niet zo goed tegen als iedereen zegt dat je MOET gaan.)

was echt supergaaf. en ik ben ook van beneden naar boven gelopen via de trappen ipv de bus. Was wel zwaar maar zeker de moeite waard. Ik vond het super om te zien, erg indrukwekkend.

1 like

Dat klinkt inderdaad erg leuk! Ik verwacht eigenlijk wel dat we die keuze pas in Peru maken. We zijn er tenslotte maar drie weken, dus we zullen dan moeten kijken hoeveel tijd we nog hebben. Wat is ongeveer de prijs van zo’n jungle tour? Vergelijkbaar met de inca trial of toch wel goedkoper?

Ik ben het met de bovenstaande berichten eens ,

1 puno en titicaca is zeer toeristisch , een beetje efteling , maar wel mooi en fotogeniek
Als je de tijd hebt, is het toch wel de moeite Amantani aan te doen en te blijven slapen. Ok mensen verdienen niet veel, maar kom je niet , verdienen ze niets. Je moet het vooral voor de prachtige natuur en zonsondergang doen. + belangrijk vind ik , ben je de volgende dag voor de massa toeristen op Taquile. wanneer je daar bent na Amantani , lijkt het niet zo toeristisch. Het is pas 1 h na jou aankomst dat de massa aankomt

2 Machu picchu , let op September is hoogseizoen ! ik zou het risico niet willen nemen om ter plaatse aan te kopen, vorig jaar weet ik stonden er verschillende mensen teleurgesteld in Aquas te wachten op tickets en waren er soms voor meer dan 7 dagen geen tickets meer! Zeker als je wayna picchu wil doen moet je ruim vooraf aankopen, anders misloop je die permits + let op eens machu picchu ticket is aangekocht kan je nooit achteraf een wayna bijkopen, deze moet je steeds samen aankopen.

Voorlopig de goedkoopste optie om naar Machu picchu te gaan met bus , mountainbike en trekking is in de Inca jungle tocht van 4 dagen
Succes !

Mij lijkt persoonlijk de overnachting op Amantani ook het leukste van zo’n lake titicaca trip!

Maar we zijn niet van plan het risico te nemen om pas in Aguas Caliente Machu Picchu tickets te kopen. Maar is het haalbaar om zo’n 4 of 5 dagen van tevoren in Cusco tickets te halen voor MP of is dat al riskant? Ik dacht namelijk dat het in september wel rustiger zou zijn dan in de drukste maanden juli en augustus. Of heb ik dat verkeerd ingeschat?

September is bij ons de drukste maand van het jaar , samen met Juli . September begint de lente en is het niet meer zo koud s,nachts.
Je kan geluk hebben en nog tickets tegenkomen 4 a 5 dagen voor vertrek. Maar wil je het daar op wagen ? Ik weet dat vorig jaar in sept er bepaalde dagen meer dan 7 dagen wachttijd was, dus niet alle dagen , maar niet alle dagen.
De enige mannier om zeker te zijn is op voorhand aankopen, of zelf mee het aantal permits volgen die nog ter beschikking zijn op de officiele website van Machu picchu, waar je kan zien hoe snel permits zakken voor de gewenste data, nu zijn er in sept nog 2400 permits per dag, Succes ! http://www.machupicchu.gob.pe/

MP kun je echt wel op de plek zelf boeken.
Mijn vriend en ik waren vorig jaar 3 maanden in Peru & Bolivia geweest en wij hadden ook de Inka jungle trail gedaan! Erg leuk en gelukkig niet zo zwaar het naar beneden fietsen was echt leuk! en de omgeving was super mooi!! Wel moet je als je een tour boekt echt naar de fietsen vragen want ik had van mensen gehoord die het bij een andere reisbureau hadden geboekt dat hun fietsen stuk waren ect.
Voor MP waren wij p.p 80 euro kwijt voor 3 nachten slapen, met eten, raften, kyaken, warmwaterbronnen, ingang mp, trein terug.
Ook waren wij naar lake titicaca geweest maar eigenlijk hadden wij hier spijt van vooral omdat wij copacabana toen al gezien hadden en dat veel mooier was…Ook voelde wij ons eigenlijk een beetje schuldig. Bij lake titicaca doen alle mensen die daar wonen zo hun best… Bijvoorbeeld dansen ze om geld binnen te krijgen, het zijn eigenlijk gewoon attracties voor de toeristen… zij hebben niet eens een normaal leven…

• Updated - - -

Ohja, in Cusco kwamen wij in de avond laat aan en we konden de volgende dag meteen de inka jungle tour doen.

1 like

Mag ik misschien vragen wanneer jullie ongeveer in Peru waren? Ook in september of een vergelijkbaar drukke maand? Want dan klinkt het wel positief!!

Anders gaan we denk ik de site in de gaten houden hoeveel permits er nog per dag ongeveer zijn. Zien het aantal permits heel erg snel dalen, kunnen we dan besluiten tickets alsnog vooraf te kopen.

Wij zijn net terug na 6 weken Peru en hebben alles onderweg zelf geregeld. De tocht langs de eilanden in het Titicacameer is inderdaad erg toeristisch aan het worden. De rieteilanden zijn wel heel bijzonder. De overnachting bij de locals viel eg tegen. En dat was de reactie van veel mensen die we onderweg gesproken hebben. En als je geen Spaans spreekt zou ik dat zeker niet doen, want zij spreken geen engels. Het regelen van zo’n trip kan je in Puno doen, maar daar wordt je helemaal gek van de tourverkopers op het busstation. Ik zou het op een eerder tijdstip boeken.

Wij hebben de MP zonder trail gedaan. En het is allemaal goed zelf te regelen. Wij hebben een week van te voren in Cusco een treinticket gekocht van Ollantaytambo naar Aqua Caliente en een entreebewijs. (dit kan je niet bij de ingang krijgen) Bij de tourist information in Cusco kunnen ze je vertellen waar je dit kan kopen. Bus ticket van Aqua Caliente naar MP kan je ter plekke kopen bij het vertrekpunt van de bussen. Wij zaten in het voorseizoen en jullie in het naseizoen, dus ik denk dat dat qua drukte vergelijkbaar is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Veel plezier verder met de voorbereidinge

Dat was het in 1997 al… :wink: Ik kan me wel indenken hoe het dan nu is!

Maar ja, dat gebeurt nu eenmaal over de hele wereld, met dingen die echt de moeite waard zijn om te zien… Bijvoorbeeld het Alhambra in Granada (Spanje) kon je vroeger zo in lopen, nu moet je van tevoren online tickets bestellen om te voorkomen dat je uren in de rij staat… Telkens meer mensen gaan op reis! Dus dit soort drukte moet je helaas soms op de koop toe nemen.
Of je moet buiten de gebaande paden reizen, maarja dat kost meestal meer tijd, en dan kom je soms ook op plekken die eigenlijk gewoon niet zo leuk zijn. En als je voor het eerst naar een land aan de andere kant van de wereld gaat, wil je meestal juist de bekende highlights zien.

Hoi,

Isla Amantani vind ik zelf het leukste eiland om te bezoeken. De bewoners verdienen inderdaad niet zoveel aan de georganiseerde touroperators. Hier een link naar een touroperator die het op een eerlijke manier wil doen. Je betaalt voor het verblijf en maaltijden een bedrag rechtstreeks aan de familie ter plaatse: http://www.titicacaperu.com/cultural_amantani_uros_and_taquile.html
Wat waarschijnlijk wel zo zal zijn is … omdat het eerlijker is, zal het ook iets duurder zijn.
Ook bezoek je het niet toeristische deel van Taquile eiland.

Wat betreft Machu Picchu en Huayna Picchu is al veel gezegd. De machupicchu.gob.pe site staat er ook al. En hier kun je de treintickets boeken, mocht je dat willen: http://www.perurail.com/

Veel plezier met de voorbereidingen en natuurlijk ook helemaal met de reis zelf.

Groetjes, Lydia

En hier nog de classic 2-daagse tour naar oa. Isla Amantani: http://www.titicacaperu.com/classic_uros_amantani_taquile.html

**@Cecilia74 **
Misschien een idee om naar MP toe te gaan tijdens het regent?

Op de dag dat mijn vriend en ik MP binnen gingen regende het super hard, de touroperator zei tegen ons dat het niet meer zou stoppen. Mijn vriend en ik waren toen weggegaan terug naar ons hotel en gelukkig klaarde het in de middag op, we besloten terug te gaan naar MP en er waren helemaal geen touristen meer we liepen er eigenlijk alleen nog met ze 2e!! Daardoor hebben we echt mooie foto’s kunnen maken en voelde het eigenlijk een beetje uitgestorven!

Dat is geluk hebben!
Ik ben bang dat het nog wel even duurt voordat ik weer eens naar Peru ga. De laatste jaren al relatief vaak in Latijns Amerika geweest en ik wil weer eens andere continenten bekijken. Maar ik hou het in gedachten!