Inca trail of 1 vd alternatieve routes naar Machu Pichu?

Hallo,

Zoals velen zit ik met het dilemma van welke route naar Machu Pichu te nemen.
Ik heb er nu al enkele dagen over zitten lezen op het internet en in de Lonely Planet, maar geraak er toch niet uit :frowning:

Eerst even wat over mezelf, mijn voorkeuren en mijn reisgewoonten:
Dit wordt het 6e jaar dat ik alleen met de rugzak voor ongeveer een maand op reis trek. (tot nu toe Nieuw Zeeland, Thailand, Sinai + Petra, Argentinië, Myanmar + Thailand + Laos)
Hoewel ik veel op voorhand probeer uit te zoeken en de grote lijnen van de reis altijd op voorhand min of meer beslis, is het enige dat ik op voorhand boek de vlucht.
Al de rest regel ik in het land zelf, op de moment zelf, zodat altijd nog last minute wijzigingen kan aanbrengen (dmv advies van anderen of doordat ik bv leuke reisgenoten tegenkom).
Deze vrijheid is voor mij erg belangrijk…

Prachtige natuur en / of avontuur zijn voor mij belangrijker dan cultuur, hoewel ik toch wel een beetje een mix probeer te doen…
Overdreven toeristische omgevingen (met de bijhorende “typische” package-toeristen en de sfeer daar rond), fake-“authentieke” toeristische cultuur plaatsen, etc schrikken mij af… (ik ben eerder een “backpacker”)
Maar ik durf gerust erkennen dat sommige plaatsen zo mooi / indrukwekkend zijn, dat het de moeite is om die slechte aspecten erbij te nemen… Vandaar dat ik zeker wel naar Machu Pichu wil via een Inca Trail(-achtige) trek… (Iguazu is nog zo’n voorbeeld van een UBER-toeristische locatie, die toch KEIhard de moeite was)

Dat maakt het natuurlijk zeer moeilijk om te kiezen welke trek naar Machu Pichu te doen…

Aan de ene kant wil ik de Inca Trail niet op voorhand boeken, omdat ik dan een bepaalde dag klaar moet staan in Cusco om met een groep mensen, die ik dan zelf niet meer kan kiezen, naar Machu Pichu te wandelen.
Aan de andere kant, wil ik absoluut de Inca Trail doen, ALS dit gewoon de mooiste / imposantste route (rekening houdend met mijn voorkeuren) is naar Machu Pichu (en mogelijk 1 vd hoogtepunten van Zuid Amerika)

Ik heb al uren zitten zoeken naar een kaart waarop de verschillende routes duidelijk staan, maar ik vind enkel de individuele routes op onduidelijke / onvergelijkbare kaarten.
Zo kan ik niet zien of bepaalde stukken overlappen of niet…
Ook is het me niet helemaal duidelijk welke routes nu wel of niet op voorhand geboekt moeten worden (en hoeveel op voorhand). (ik wou ongeveer in oktober gaan trouwens)
Verder zou ik ook graag weten of alle routes qua natuur/omgeving even indrukwekkend en mooi zijn.

Zo is er bv eveneens zo’n adventure trek naar Machu Pichu, waarbij je ook kan raften en mountainbiken.
Dit spreekt me wel erg aan, maar alleen als het qua natuur / omgeving even goed is (dat raften / mountainbiken kan ik op andere plaatsen ook nog doen - misschien zelfs beter)

Het gigantische probleem bij mijn vraag is uiteraard dat maar weinig mensen meerdere routes hebben geprobeerd, waardoor het zeer moeilijk is om te vergelijken.
Toch wil ik graag jullie advies vragen, aangezien ik er zelf niet uit geraak…

Alvast bedankt!

Maarten

Als je behalve de vlucht richting Peru verder niets op voorhand wilt boeken, dan kan je de Inca Trail wel vergeten. Tenzij bij aankomst in Cuzco blijkt dat je geluk hebt. Maar gewoonlijk is het maximum aantal per dag toegestane lopers ver van te voren al bereikt. Een verschil tussen de Inca Trail en de Salkantay trail is dat je met de Inca Trail meer langs archeologische bezienswaardigheden komt, terwijl de natuur van de Salkantay Trail meer gevarieerd en indrukwekkend is. De Salkantay Trail wordt als zwaarder ervaren dan de Inca Trail. Hierbij moet bedacht worden dat de diverse trails en andere activiteiten, zoals mountainbiken, allemaal verdienmodellen zijn rondom een bezoek aan Machu Picchu, waar het uiteindelijk om gaat. De meeste bezoekers laten de trails en andere zaken dan ook links liggen.
Er zijn wel beschrijvingen van de diverse trails te vinden in de diverse reisgidsen (zoals de Lonely Planet reisgids), die je bij je keuze kunnen helpen. Maar dat heb je kennelijk al gezien. In principe kan je ervan uitgaan dat als je bereid bent om in Cuzco enkele dagen te wachten (waarin genoeg te doen is) je niets op voorhand hoeft te regelen en alles zult kunnen doen, behalve de Inca Trail en het beklimmen van Huayna Picchu.
Op www.machupicchu.gob.pe kan je de reserveringen voor onder meer Machu Picchu, Huayna Picchu en Inca Trail in de gaten houden. Overigens is oktober een redelijke maand omdat het regenseizoen daar dan nog niet echt begonnen is terwijl de toevloed van toeristen afneemt.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Idd heeft de inca trail de archeologische route. Het hoogste punt is 4.250 meter en toen was het toch echt naar adem snakken en liepen we niet snel. Wij waren ook in oktober en hadden helaas op de 2e of 3e dag alleen maar regen waardoor we weinig van de ruïnes hebben gezien. Echter voor degene van onze groep die voor de salkantay route waren gegaan, betekende dit dat de beekjes flinke stromen waren geworden. De salkantay is volgens mij langer, komt ook hoog maar meer door het groen, daardoor wat zwaarder maar daarentegen heb je wel een ezel die je bagage draagt. De inca trail moet idd een paar maanden van te voren worden geboekt.

1 like

Heel erg bedankt voor de hulpzame antwoorden!

Dat ik liefst enkel de vlucht boek, is om flexibel te kunnen reizen. Ik ben hier echter ook bereid flexibel in te zijn en, als het echt moet, deze keer wel iets, zoals de Inca Trail, op voorhand te boeken :wink:

Ik heb laatste dagen geprobeerd wat meer info / fotos te vinden van de archeologische sites op de Inca Trail. Daarvan spreekt vooral Wiñaywayna me wel aan door zijn waterval ernaast (kan je misschien vanuit een Machu Pichu een kleine side-tour doen naar deze site?). Maar de overige sites lijken me nu niet echt noodzakelijk om te doen… (of vergis ik me nu?)

Salkantay Trail lijkt me idd wel een erg leuk alternatief. Als ik het goed begrijp, kom je langs deze trail wel geen andere archeologische sites tegen (buiten stukjes Inca-weg).

Ook Huayna Picchu lijkt me wel de moeite waard. Moet je deze even ver op voorhand boeken als de Inca Trail zelf? Of iets minder?

Ivm de moeilijkheid van de trails: 2 jaar geleden heb ik de W gedaan in Torres Del Paine in Chili (4 dagen met zware rugzak incl tent, eten, slaapzak, etc). Kan iemand deze vergelijken met de Inca / Salkantay Trail? Ik weet dat Torres Del Paine wel een pak lager gelegen is, maar ik heb nog geen ervaring met hogere treks…

Verder ook ff een korte vraag over de terugweg naar Cusco… Is dat gewoon standaard de trein? Zit dat altijd bij in de Trail begrepen?

Dat je trouwens geluk met het weer moet hebben, besef ik wel. Tot nu toe heb ik dat meestal wel gehad… Maar bestaat er ook een redelijke kans dat 1 vd trails afgesloten wordt door het weer in oktober? Of is het gewoon meer risico op natte voeten?

Ik zit nu in Cuzco, overmorgen ga ik naar Machu Picchu. Ik heb besloten niet de Inca Trail te lopen, omdat ik hem behoorlijk aan de prijs vind, de trek nogal touristisch is en omdat ik me niet maanden vantevoren vast wilde leggen.

M’n oorspronkelijke plan was om zelf kaartjes te kopen via de officiële site van de overheid en zelf treinkaartjes te kopen via Perurail. Helaas kwam er een kink in de kabel doordat ik vanuit Bolivia geen kaarten online kan bestellen (slecht internet, storing in de site, enz.).

Nu heb ik een tour geboekt. Daar zit de trein inderdaad bij in. Ik ga op eigen gelegenheid Machu Picchu mountain beklimmen, maar ik ga verder geen meerdaagse trek doen.

Wat de zwaarte betreft: iedereen met een goede conditie zou de trek moeten kunnen lopen. Maar… Houd ook rekening met de hoogte! Ik kan prima lopen in Oostenrijk op 1500 meter, op 3500 meter gaat het bij mij minder.

Geleidelijk stijgen en wennen aan de hoogte voorkomt hoogteziekte. Klopt helemaal. Ik kan nu beter tegen de hoogte dan 3 weken geleden. Ik merk echter dat ik nog altijd niet kan wat ik normaal kan. Ik ben blij dat ik op m’n eigen tempo dingen kan doen :slight_smile:

Vraag: Ook Huayna Picchu lijkt me wel de moeite waard. Moet je deze even ver op voorhand boeken als de Inca Trail zelf? Of iets minder?

Een analyse van http://www.machupicchu.gob.pe leert ons vandaag het volgende:
Machu Picchu is uitverkocht tot 17 augustus.
Inca Trail is praktisch uitverkocht tot begin november.
Huayna Picchu kan niet afzonderlijk geboekt worden. Moet altijd mét Machu Picchu.
Helaas is het betreffende beschikbaarheid van plaatsen niet mogelijk om onderscheid te maken tussen Machu Picchu zonder / met Huayna Picchu groep 1 / met Huayna Picchu groep 2.
Maar als je de reserverings procedure ingaat dan krijg je de indruk dat Machu Picchu mét uitverkocht is tot een maand nadat Machu Picchu zonder is uitverkocht.
Je kunt dus concluderen dat je Machu Picchu mét Huayna Picchu niet even ver op voorhand hoeft te boeken als de Inca Trail. Op basis van bovenstaande data scheelt dat zo’n zes weken op het ogenblik. Voor wat het waard is want de getallen veranderen met de dag en het is nu nog hoogseizoen, in oktober minder.
Je plan is om in oktober te gaan. Het ziet ernaar uit dat je helaas naar de Inca Trail wel kunt fluiten

1 like

Veel plezier met je tocht Jenny en bedankt voor de info ivm de trein!
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor effect die hoogte op mij persoonlijk heeft. Ik heb enkel ervaring met snowboarden in de alpen (en dat is nog een pak lager).

Bedankt voor de analyse HendrikHerman. Mocht het nodig zijn, kan ik nog proberen mijn verlof iets te verlaten…

Ik heb net trouwens nog massas tripadvisor reviews zitten lezen. Daar kwamen nog enkele interessante dingen naar boven:

• Salkantay Trail kan je ook zelf lopen, zonder gids, kok, paarden, etc… Dan moet ik wel ergens goed materiaal kunnen huren en paar mensen tegen komen met hetzelfde plan.
  • Volgens 2 mensen zou het mogelijk moeten zijn om vanuit Machu Pichu naar Winawayna te wandelen, omdat de checkpoint nog verder ligt. Maw dat je Winawayna toch kan zien, zonder de Inca Trail te doen. Beide mensen hebben dit echter niet zelf geprobeerd, dus 100% zeker ben ik er niet van. Heeft iemand dit misschien al geprobeerd? Is er na een georganiseerde Salkantay Trail nog tijd / mogelijkheid om dit te proberen? WinaWayna lijkt me nl, na er nog wat meer over gelezen te hebben, het enige aan de Inca Trail dat echt wel dik de moeite is (soort kleine Machu Pichu met waterval en veeeeeel minder toeristen)

Ivm Huayna Picchu:
Deze “add-on” is zowel een mooie archeologische site, als een prachtig zicht op Machu Pichu.
Als ik hem zou doen, dan is het vooral voor het mooie zicht op Machu Pichu.
Vandaar ook mijn vraag: Als je van de Salkantay Trail naar Machu Pichu wandelt, hoe is het beste uitzicht op Machu Pichu dan in vgl met het uitzicht van Huayna Picchu? Heb je maw ergens anders ook nog een mooi overzicht van Machu Picchu buiten Huayna Picchu?

“Heb je maw ergens anders ook nog een mooi overzicht van Machu Picchu buiten Huayna Picchu?”

Overweeg Machu Picchu Mountain in plaats van Huayna Picchu. Op dezelfde manier te reserveren (Machu Picchu + Machu Picchu Mountain, groep 1 of groep 2) in plaats van Machu Picchu + Huayna Picchu, groep 1 of groep 2. Machu Picchu Mountain staat erom bekend minder snel volgeboekt te zijn dan Huayna Picchu.

1 like

Ik ben gisteren naar MP geweest. Geweldig!

M’n kaartje voor de Machu Picchu Mountain wat ik bij mijn tour in Cuzco had geboekt, bleek toch niet beschikbaar. Deel van het geld terug gekregen, maar het blijft balen.

Als alternatief ben ik naar de sungate gelopen. Dit is gratis, je hebt er geen kaartje voor nodig. De sungate is de pas waar de incatrail MP binnenkomt. Het uitzicht is erg mooi.

Ik weet niet wat mooier is, de mountain of sungate (qua uitzicht). Mountain zijn de meer klassieke foto’s, maar bij sungate zie je het complex vanaf de zijkant en valt de grootte meer op.

Voor het uitzicht zou ik in ieder geval niet kiezen voor Huayna Picchu. Minder hoog, tegenlicht voor foto’s, en die ‘bobbel’ (de berg waar je op dat moment opstaat) is juist zo karakteristiek voor MP!

O ja, zowel bij de ingang van MP als bij de sungate worden kaarten en paspoorten gecontroleerd. Ik weet niet hoe het op andere plekken is, maar ik zou er niet van uitgaan dat je zomaar het terrein op en af kan.

1 like

Mooi Jenny

Bedankt nog voor het advies HendrikHerman en Jenny

Ik heb net ontdekt dat je langs de Salkantay trail nog wel iets archeologisch tegenkomt.
Nl 1 vd vele Llactapatas (degene 4km West van Machu Picchu).
Waarschijnlijk niet zo indrukwekkend als Winawayna, maar op een heldere dag heb je ook nog een (ver) mooi zicht op Machu Picchu / Huayna Picchu blijkbaar.
Inca Rivers - Pajonal Victoria to Aguas Callientes Photo Gallery by David Bibby at pbase.com (goeie pics hier)

Ik ga dan ook die Salkantay trail doen.
Van welke berg ik Machu Picchu ga bekijken ben ik nog niet helemaal uit, maar ik denk niet van Huayna Picchu.
Dat zou me nog wat tijd geven om alles te regelen…

Als ik het goed begrijp, moet ik dan enkel Machu Picchu zelf reserveren.
Moet dat voor Oktober ook op veel voorhand? Of kan je dat in Cusco nog wel een paar dagen op voorhand regelen (min 4-5 dagen ivm de trek)?

Normaal gesproken kan je de Salkantay trail en Machu Picchu nog wel bespreken als je in oktober in Cusco aangekomen bent. Maar als je alleen Machu Picchu bespreekt dan is dat ook alleen Machu Picchu, zonder Huayna Picchu en Machu Picchu Mountain dus. Die kan je dan niet later extra erbij bespreken. Wil je ook Machu Picchu Mountain doen, dan moet je proberen gelijk na aankomst Machu Picchu plus Macchu Picchu Mountain te bespreken (met de Salkantay trail natuurlijk). Er is een veel grotere kans dat dat lukt dan Machu Picchu plus Huayna Picchu (met Salkantay trail).

Heb net hierboven even gekeken en vandaag, 19 augustus, hoogseizoen, zijn er voor 21 augustus nog steeds 52 plaatsen vrij voor Machu Picchu + Machu Picchu mountain.
Het moet denk ik maw wel mogelijk zijn om in Oktober (laagseizoen) gewoon naar Cusco te gaan en daar alles te regelen ivm Salkantay / Machu Picchu / Machu Picchu Mountain.

De kans bestaat dat dat tickets zijn die opnieuw zijn vrijgegeven omdat ze niet verkocht zijn.

Ik zou overigens http://www.machupicchu.gob.pe/ aanhouden, dat is de officiele site voor kaarten. Inmiddels is het aantal kaarten nog maar 42, gaat snel omlaag :wink:

Op 10 augustus was volgens de site alles vol voor 11-13 augustus. Via een reisbureau kon ik wel nog boeken, maar niet voor 11-12 augustus omdat de trein vol zat.

Ik heb het risico genomen en niet gekregen wat ik oorspronkelijk wilde (= zelfstandig reizen, inclusief MP mountain). Aan jou of jij ook het risico wilt nemen. Als je niet perse MP wilt zien, zou ik het risico nemen!

Als ik naar Peru ga, wil ik uiteraard Machu Picchu wel zeker zien.

Ik heb net ff gekeken op de officiele site en nu (20 aug) is er vanaf 23 aug plaats.
Ik wil echter de Salkaytan trail doen (welke 4 a 5 dagen duurt), dus het lijkt me toch wel veilig… right? (ik moet waarschijnlijk ook nog ff aan de hoogte wennen in Cusco ofzo?)

Ja, het is wel zo verstandig (en vanwege Salkantay eigenlijk gewoon nodig) om de eerste dagen rustig rond te kijken in Cusco en directe omgeving (waar veel te zien is) om aan de hoogte te wennen. Als je dus gelijk na aankomst daar het een en ander regelt dan is de kans groot dat je een paar dagen later alles zult kunnen doen wat je wilt doen, Salkantay trail en Macchu Picchu met Machu Picchu Mountain kennelijk.

Hoi Maarten,
Wellicht een beetje offtopic, maar wil je dit toch niet onthouden. Ik ben een paar jaar geleden ook naar Peru geweest (zeer mooi land) en wilde ook naar MP wandelen via de Inca trail of iets dergelijks maar dit kon ik toen niet meer last minut geregeld krijgen. Althans niet voor de prijs die ik het waard vond. Dus toen gewoon dagje met de trein bezocht. Zeer mooi! Maar als alternatief heb ik toen nationaal park Manu bezocht. 7 dagen door de jungle trekken, 1 dag bus heen, 6 dagen met boot en hike en daarna over de Andes terug gevlogen. Beetje prijzig misschien maar geweldige mooie ervaring om nooit te vergeten. Is ook vanuit Cuzco. Daarna heb ik nog de Colca Canyon
gelopen, niet zo heel zwaar maar wel keertje leuk en minder toeristisch. Had ik toch het gevoel dat ik nog wat hoogtemeters had gemaakt.

Veel plezier alvast!

Gr.
Niels

Wij zijn net terug van Peru en hebben de choquequirao trail gelopen. Ook heel mooi maar wel zwaar. Wij hebben machu Picchu in een afzonderlijke dag gedaan samen met de beklimming van huayna pichu. Deze bleek ook al voor een maand verder vol te zitten dus ook best paar weken van op voorhand te boeken.

Heb uiteindelijk Salkantay gedaan met op de 5e dag Machu Picchu / Machu Picchu mountain. Allemaal 1 dag op voorhand geboekt en heel goed bevallen… Was bij Bio Andean. Niet de goedkoopste (390$) maar wel de moeite door het goede materiaal en het sublieme eten