Hallo,
Zoals velen zit ik met het dilemma van welke route naar Machu Pichu te nemen.
Ik heb er nu al enkele dagen over zitten lezen op het internet en in de Lonely Planet, maar geraak er toch niet uit
Eerst even wat over mezelf, mijn voorkeuren en mijn reisgewoonten:
Dit wordt het 6e jaar dat ik alleen met de rugzak voor ongeveer een maand op reis trek. (tot nu toe Nieuw Zeeland, Thailand, Sinai + Petra, Argentinië, Myanmar + Thailand + Laos)
Hoewel ik veel op voorhand probeer uit te zoeken en de grote lijnen van de reis altijd op voorhand min of meer beslis, is het enige dat ik op voorhand boek de vlucht.
Al de rest regel ik in het land zelf, op de moment zelf, zodat altijd nog last minute wijzigingen kan aanbrengen (dmv advies van anderen of doordat ik bv leuke reisgenoten tegenkom).
Deze vrijheid is voor mij erg belangrijk…
Prachtige natuur en / of avontuur zijn voor mij belangrijker dan cultuur, hoewel ik toch wel een beetje een mix probeer te doen…
Overdreven toeristische omgevingen (met de bijhorende “typische” package-toeristen en de sfeer daar rond), fake-“authentieke” toeristische cultuur plaatsen, etc schrikken mij af… (ik ben eerder een “backpacker”)
Maar ik durf gerust erkennen dat sommige plaatsen zo mooi / indrukwekkend zijn, dat het de moeite is om die slechte aspecten erbij te nemen… Vandaar dat ik zeker wel naar Machu Pichu wil via een Inca Trail(-achtige) trek… (Iguazu is nog zo’n voorbeeld van een UBER-toeristische locatie, die toch KEIhard de moeite was)
Dat maakt het natuurlijk zeer moeilijk om te kiezen welke trek naar Machu Pichu te doen…
Aan de ene kant wil ik de Inca Trail niet op voorhand boeken, omdat ik dan een bepaalde dag klaar moet staan in Cusco om met een groep mensen, die ik dan zelf niet meer kan kiezen, naar Machu Pichu te wandelen.
Aan de andere kant, wil ik absoluut de Inca Trail doen, ALS dit gewoon de mooiste / imposantste route (rekening houdend met mijn voorkeuren) is naar Machu Pichu (en mogelijk 1 vd hoogtepunten van Zuid Amerika)
Ik heb al uren zitten zoeken naar een kaart waarop de verschillende routes duidelijk staan, maar ik vind enkel de individuele routes op onduidelijke / onvergelijkbare kaarten.
Zo kan ik niet zien of bepaalde stukken overlappen of niet…
Ook is het me niet helemaal duidelijk welke routes nu wel of niet op voorhand geboekt moeten worden (en hoeveel op voorhand). (ik wou ongeveer in oktober gaan trouwens)
Verder zou ik ook graag weten of alle routes qua natuur/omgeving even indrukwekkend en mooi zijn.
Zo is er bv eveneens zo’n adventure trek naar Machu Pichu, waarbij je ook kan raften en mountainbiken.
Dit spreekt me wel erg aan, maar alleen als het qua natuur / omgeving even goed is (dat raften / mountainbiken kan ik op andere plaatsen ook nog doen - misschien zelfs beter)
Het gigantische probleem bij mijn vraag is uiteraard dat maar weinig mensen meerdere routes hebben geprobeerd, waardoor het zeer moeilijk is om te vergelijken.
Toch wil ik graag jullie advies vragen, aangezien ik er zelf niet uit geraak…
Alvast bedankt!
Maarten