Welke trail moet ik nemen naar Machu Picchu?

Er zijn veel wegen/trails die naar MP gaan. Natuurlijk de beroemde Incatrail maar is deze nou zo veel bijzonderder dan de alternatieven? Ik zal er ongeveer eind oktober zijn (wat volgens mij geen hoogseizoen meer is) en wil zien of Machu Picchu, Kualap kan overtreffen. Wat maakt deze ene trail nou veel populairder dan de andere? Is er een uitzichtpunt waar alleen deze trail op uitkomt? Of is het gewoon een marketing praatje? Ik ben een getraind en fit persoon en heb al wat aardig wat hikes op hoogte heeft gedaan gedaan en altijd op zoek naar een uitdaging/avontuur :slight_smile: ik hoop graat snel een reactie cq adviezen te mogen lezen! Alvast bedankt!

Machu Picchu zal Kuélap zeker overtreffen, zowel in positieve als in negatieve zin: majestueuzer, duurder en … veel toeristen.
Ook op de Inka Trail ontbreekt het niet aan toeristen. Je zult wellicht voor en achter je eigen groep andere groepen zien. De Salkantay trail heeft een goede reputatie. Hoef je niet van te voren te boeken. Er zijn er ook die de Salkantay trail zelfstandig lopen (wat op de Inka Trail niet mag). Gelukkig is oktober/november inderdaad niet hoogseizoen.
http://www.hostellima.nl/

De Inca trail is zeker bijzonder en kent inderdaad een prachtig uitzichtpunt over Machu Picchu waar de trail eindigt in tegenstelling tot andere trails die in Aguas Calientes eindigen. De Salkantay trekking is fysiek zwaarder vanwege de grotere hoogteverschillen en daardoor is de natuur afwisselender en nog mooier. De Inca trail is bijzonder omdat je op het oude inca pad loopt (veel trappen) en omdat je onderweg nog een paar keer oude inca ruines tegenkomt. Ik heb ze beide gelopen en beide zijn absoluut de moeite waard! Mijn mening: als je meer een cultuurliefhebber bent moet je voor de Inca Trail kiezen en als je een natuurliefhebber bent voor de Salkantay.

Donny
Proyecto Peru
neem ook even een kijkje op onze site voor het boeken van de Salkantay of de Inca Trail, wij vragen namelijk geen “internet-prijzen”…

Kijk dat zijn adviezen waar je wat mee kan! Dankjulliewel! Iemand nog ervaring met de jungletrail? Ik zou het liefst Salkantay met de Incatrail willen combineren, maar dat zou waarschijnlijk niet kunnen? :slight_smile:

Dank je. Er is een nieuwe trekking ontwikkeld waarin je inderdaad een combinatie maakt van de Inca Trail en de Salkantay. Dit is een 5 daagse tour die de 1e dag van de Salkantay doet, de 2e dag deels en de 3e dag een ander stuk doet en de 4e dag doet ie de 1e dag van de inca trail maar dan de andere kant op. Ik heb deze nog niet gedaan, want deze is hartstikke nieuw. Helaas kom je niet aan bij de Zonnepoort boven Machu Picchu, maar neem je het laatste stuk de trein naar Aguas Calientes. Maar hij lijkt me erg mooi afgaand op de route en de beschrijving. Als je de volledige beschrijving van deze (of de andere trekkings) wilt, mail me dan even op donny@proyectoperucentre.org.

Ohja, de jungletrail is niet echt een trekking, maar gewoon een hele leuke en afwisselende manier om naar Machu Picchu te gaan. Je fietst een stuk, loopt een stuk, je kan ziplinen en raften (optioneel) en dan ben je in 3 of 4 dagen in Machu Picchu. Vooral een alternatief voor mensen die niet de trein willen nemen, maar ook geen zware trekking willen of kunnen doen. Voor iedereen is er wel wat!

Donny
Proyecto Peru

Aangekomen in Cusco, een klein beetje rondgekeken maar nog beslissing kunnen nemen over welke trail. De laatste trein terug vanuit MP is het goedkoopst? Mis je dan nog iets bijzonders (het is dan donker)? Of zeg men hier geniet zolang je kan van MP en neem lekker de laatste trein terug?

De latere trein terug is inderdaad goedkoper, maar het is dan wel donker op de terugweg. Als je de middagtrein neemt kun je inderdaad nog even van het uitzicht onderweg genieten en je hebt genoeg tijd in MP omdat je daar waarschijnlijk 's ochtends al vroeg heen gaat. Kost je wel iets va $ 15 of $20 USD extra…

Ik denk dat je rond 14:00 wel zo een beetje elke steen in Machu Pichu 2 of 3 keer hebt gezien en zo heel mooi is Aguas Calientes niet dus om de laatste trein te nemen, lijkt mij niet noodzakelijk. De goedkoopste treinen rijden rond 14:30 – 15:00 en dan weer om 18:45, de allerlaatste trein en ook de goedkoopste gaat om 21:30 maar die paar euros dat je bespaart ben je kwijt aan drankjes, eten etc. in het veel duurdere Aguas Calientes, bovendien kom je dan pas middernacht aan in Cusco.

CuscoPeru.NL

Ik ben het niet eens met cuscoperu. Om 14.00 uur wilde ik nog lang niet Machu Picchu verlaten. Scheelt ook dat ik op 1 dag zowel huyana picchu als naar de sungate gelopen ben. Maar verder had ik alle tijd nodig daar! Rond 17.00 uur ben ik noodgedwongen door vermoeidheid weg gegaan. Maar hoewel ik sommige steentjes al 2 of 3 keer had gezien, wilde ik ze graag nog een 4e of 5e keer zien. Het is zo indrukwekkend daar! Het zou zonde zijn als je al om 14.00 weg moet. Bovendien gaan heel veel mensen rond 14.00 uur weg, en wordt het daarna lekker rustiger en minder touristisch.
Ik zou dus ofwel kiezen voor de avondtrein. Of een trein de volgende ochtend.
Aguas Calientes vond ik zelf, in tegenstelling tot anderen, wel leuk. Het is een klein stadje midden in de bergen!
Als je savonds de trein vanuit Aguas Calientes neemt kun je ook 1 nacht verblijven in Ollantaytambo. Dan kun je de volgende dag daar de inka ruine bezoeken, en die middag naar Cusco terug gaan. Dan kom je dus ook niet ergens midden in de nacht aan.

Veel plezier!

Ik heb de 5 daagse Salkantay gelopen, was wel een uitdaging! Blij dat ik de Inca trail niet gelopen heb gezien de grote hoeveelheid trappen wat ik niet prettig vindt lopen.

Om 5 uur in de ochtend naar Machu Picchu gelopen, gids, Machu Picchu mountain (1,5 uur klimmen als je vlot bent en dan nog terug), extra uur rondhangen en rond 14:00u met de bus terug naar Aguas Calientes. Rond dat tijdstip stond er een flinke rij bij de bussen…

Ik zou graag de Salkantay willen lopen in juli, maar dan is het hoogseizoen… Zou je de tour dan ook niet van tevoren hoeven boeken? Ik zal er wel twee dagen eerder zijn, maar ben een beetje bang dat ik dan lang moet wachten voor er plek is.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, ook ik ga in de zomervakantie (hoogseizoen) naar Peru.

Ik twijfel over een trekking, ik heb altijd wat last van de hoogte (tenminste op eerdere reizen) en kan dan slecht omhoog lopen omdat ik dan snel buiten adem raak. Omlaag lopen is overigens niet echt een probleem. Enige dagen acclimatiseren is voor mij niet voldoende om aan de hoogte te wennen, in Tibet was ik na een week nog altijd snel buiten adem.

Welke trail is een aanrader, of kan ik beter de trein nemen? Dat laatste zou ik jammer vinden…

Denk dat het wel iets drukker is in het hoogseizoen, maar er is genoeg te zien / doen in Cusco voor een paar dagen. Eventueel kan ik het adres zoeken waar wij de trekking hebben gelopen, dan zou je via internet denk ik wel bij hun kunnen boeken.

De 2e dag (basecamp 3900m naar salkantay pas 4700m) hakte er bij mij aardig in. Sneeuw / kou / flink omhoog lopen / weinig adem. Ik was al een week op hoogte en redelijk fit. In de middag daal je alweer af en zijn het af en toe klimmetjes. Onze gids liep niet te jagen, dus je kon het in je eigen tempo doen. Overigens ben ik ook niet zo’n klimmer, maar vlak / naar beneden loop ik de meeste mensen eruit. Coca wil misschien wat helpen.

Beste,
De mooiste en enige echte trail naar Machu Pichu is de 4-daagse Incatral.
Al de andere trails zijn ontstaan als alternatief. Trouwens, aan de 4 daagse Incatrail mogen per dag slechts 500 personen starten, porters en gidsen inbegrepen, d.w.z zo’n 120 toeristen.
Wij hebben de Incatrail gelopen, dit was voor ons het hoogtepunt van onze Perureis, onvergetelijk.
Groeten,
Lexke