Graag hulp/tips voor Peru september 2013

Hallo allemaal,

Ik ben Jacco en ga in september 2013 met een vriend naar Peru. We willen zo’n drie weken gaan backpacken daar. We willen eigenlijk alleen de vlucht vooraf regelen, de rest doen we daar. We zijn van plan om voornamelijk te overnachten in hostels.

Ik wil een aantal dingen graag zien in Peru, Machu Piccu (boek ik vooraf, iemand tips?), Cuszo, Colca Canyon en het Titicacameer. Deze plaatsen liggen vooral in het zuiden. Daarnaast willen we graag het amazonewoud zien.

Veel toeristen trekken vanaf Lima langs de kust naar beneden (Ica, Nazca). Dit trekt ons niet zo. Deze toch wil ik dus vervangen voor iets anders. Heeft iemand tips voor andere plaatsen? Of zijn we met alleen het zuiden en een amazonetrekking al wel drie weken zoet?

En heeft iemand tips voor een goede plek om het amazonewoud te zien? Ik hoor veel over Puerto Maldonado, of is er een betere plek?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten, Jacco

Als je de Colca Cañon en het Titicacameer wilt zien, zul je toch naar het Zuiden moeten vandaar dat de meesten Paracas, Huacachina (Ica), Nasca meenemen, ligt namelijk op de route en is toch best de moeite waard.
Als je het liever overslaat heb je drie mogelijkheden:

1. Vlucht vanuit Lima direct naar Arequipa en daar het beroemde Rondje Zuid beginnen.

2. Route om draaien en via het binnenland reizen op de route Lima, Huancayo, Ayacucho, Andahuaylas – Apurimac, Cusco. Ook best mooi en je komt minder toeristen tegen maar reken ook op minder goede voorzieningen, slechtere bussen, slechtere infrastructuur en vooral langere reistijden. Vanuit Huancayo zou je dan nog de “Tren Macho” kunnen nemen naar Huancavelica, die route is sinds één jaar weer in gebruik genomen en ook erg mooi en tot op heden nog niet uitgebuit door exorbitante tarieven te rekenen aan buitenlandse toeristen - zoals in Cusco het geval is.

3. Vlucht Lima – Cusco en vanuit Cusco naar Puno – Arequipa

Wat betreft het regenwoud doen veel toeristen Puerto Maldonado i.p.v. Iquitos omdat het iets scheelt in kosten. Vanuit Cusco gaan er namelijk directe vluchten naar Puerto Maldonado en heeft men dus slechts twee enkeltjes nodig te weten Cusco – Puerto Maldonado en na 3,4,5, etc. dagen een vlucht Puerto Maldonado – Lima, waarna de rondreis meestal eindigt. Indien men Iquitos wil zien heeft men een enkeltje nodig op de route Cusco - Lima, vaak dan nog een overnachting in Lima en vervolgens een retourtje Lima – Cusco. In totaal ben je dus veelal meer kwijt vandaar die keuze.

CuscoPeru.NL

Leuke reis!
Ik heb twee keer in Peru gereisd. Een keer (binnenkomend vanuit Bolivia) Puno - Titicaca - Cuzco - Puno - Arequipa - Colca Canyon - Pisco - Ballestas eilanden - Lima - Huaraz - Chavín de Huantar - Lima (3 maanden waarvan een maand Engelse les gegeven in Puno).
En een keer in 3 weken binnenkomend vanuit Brazilië naar Puerto Maldonado - Tambopata jungle trip - Puerto Maldonado - gevlogen naar Cuzco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Huancayo - Lima.

Als je de Colca Canyon wilt zien, die inderdaad de moeite waard is, is de meest logische weg toch wel via Ica naar Arequipa.
Je hoeft niet perse onderweg naar Arequipa ergens te stoppen maar je zou bijvoorbeeld wel naar de Islas Ballestas kunnen gaan vanuit Paracas / Pisco. Een dagdeel zeeleeuwen bekijken op eilandjes voor de kust (je blijft in de boot en vaart er langs).
Waarom trekt die route jullie niet?

Arequipa is een van de mooiste steden van Peru en veel mensen gebruiken dit om aan de hoogte te wennen, het ligt op ongeveer 2500m. Dit is de handigste basis voor de Colca Canyon. Je kunt zelf met openbaar vervoer naar Chivay of een kant en klaar tourtje boeken in Arequipa (incl. gids en hotel en diverse stops in die canyon en bv. even zwemmen in een hot spring, en natuurlijk naar het uitkijkpunt voor condors).
In Arequipa zelf vond ik het Santa Catalina klooster ook erg mooi, net een kleurrijk dorp binnen de stad.

Lake Titicaca ligt al een stuk hoger op 3800m. Meestal is dit qua volgorde toch makkelijker om te doen voor Cuzco. Puno zelf is een grauw stadje (de markt is wel leuk maar verder is er niet zoveel te doen, behalve Silustani). Maar het is een handige basis voor een tripje naar de eilanden in het meer. Leuk om bij een lokale familie te logeren op een van die eilanden.

Cuzco zelf en omgeving zijn ook wel een paar dagen waard, los van Machu Picchu.

Ga je met de trein naar Machu Picchu of via een van de trails wandelen? De Inca Trail is populair en vaak maanden van tevoren volgeboekt. Er zijn ook andere trails: Salkantay, Lares, Inca Jungle Trail…

Een jungle trip is wel leuk, vooral voor het gevoel van in zo’n groen regenwoud zijn vol vreemde geluiden. Verwacht niet dat je de hele tijd veel dieren ziet!
Zelf ben ik vanuit Puerto Madonado naar de jungle geweest: Tambopata reserve. Dit is goedkoper te bereiken dan Manu. Iquitos is ook een plek waar je naar de jungle kunt maar verder weg, en ik weet niet hoe duur vluchten daarheen zijn. Manu is duurder, dus heeft minder bezoekers, waardoor het ook minder aangetast schijnt te zijn en je meer dieren schijnt te kunnen zien.
Ik geloof dat er tegenwoordig ook een goede weg is tussen Cuzco en Puerto Maldonado, vroeger was die zo slecht dat je beter kon vliegen.
Een jungle trip kun je in Puerto Maldonado zelf boeken, of al vanuit Cuzco maar dan betaal je natuurlijk een agent voor het regelen van de reis erheen dus is het wellicht duurder. Ik heb geboekt via Inotawa Expeditions en was erg tevreden over de open lodge (die voelde als midden in de jungle, ook al is die nog relatief dicht bij Puerto Maldonado), het eten, de gidsen, de boottochtjes en de wandeltochten. Foto’s kun je hier zien. Je krijgt gratis rubber laarzen te leen voor de wandelingen.
Ik heb wel veel macaws (papegaaien) gezien, een paar kaaimannen, een paar mega-cavia’s (naam even kwijt… zo groot als geiten), een vogelspin, termieten, pirañas waar de anderen op visten, vlinders, schildpadden. Maar verder geen apen of andere grote dieren. Het is wel leuk om van de gidsen veel te horen over de geneeskrachtige werking van de bomen en planten. Ik was er 3 dagen, 2 nachten en vond het toen ook wel weer mooi geweest.
Vergeet niet te onderhandelen over de prijs. Dit gaat het beste ter plaatse denk ik, en als je flexibel bent in je vertrekdatum.
Je hebt wel malariapillen nodig als je naar de jungle gaat. Anders niet, voor de Andes of de kust.

De route tussen Cuzco en Lima door de hoge bergen / centrale Andes heen is ook leuk en minder toeristisch, maar ook zwaarder. De bergen zijn daar ruiger en hoger, en de wegen slechter. Op sommige plekken niet geasfalteerd (ik meen tussen Abancay en Ayacucho). Dat is soms best eng als je dan langs diepe ravijnen rijdt op een brokkelige modderweg.
Andahuaylas is een aardig plaatsje, vooral in de omgeving zijn mooie dingen te zien.
Ayacucho is een gezellige, mooie koloniale studentenstad, een soort ‘Cuzco zonder de toeristen’. In de omgeving zijn veel ruïnes te zien van de Inca’s en andere stammen en uit andere tijden.
Huancavelica ligt een beetje uit de richting, ik was er voor om gereisd. Het ligt prachtig tussen mooie hoge bergen, heeft een lauw termaal zwembad met geneeskrachtige werking (zeggen ze), leuke markten, en destijds ging er een mooie treinreis van 7 uren naar Huancayo. Tot mijn grote plezier lees ik dat die trein tegenwoordig ook weer rijdt! Echt een mooie reis door ongeveer 30 tunnels en langs mooie rivierdalen enzo. En spotgoedkoop (ik betaalde ongeveer 5 euro voor een eersteklas stoel voor die reis van 7 uren). Foto’s te zien via de eerdere link.
Tarma schijnt ook een leuk plaatsje te zijn.

De meeste mensen reizen inderdaad via Arequipa en Titicaca naar Cuzco en vliegen van daaruit terug naar Lima. Veel Amerikanen doen dit in 2 weken omdat ze niet langer vakantie hebben. Maar dan zonder jungle-trip.

Ik weet niet of jullie wel tijd voor hebben voor die plaatsen in het zuiden, een jungletrip én nog andere plaatsen, met maar drie weken, dat ligt er denk ik aan of jullie toch stoppen in Ica, Huacachina, Nazca, en veel tijd doorbrengen in Arequipa enzo.

En het ligt ook aan jullie reistempo. Zelf blijf ik liever wat langer op een plek (dag of 3-4) en doe van daaruit kleine tripjes of ik breng dan graag tijd door in dat stadje zelf. Maar je hebt ook mensen die elke dag hun tas inpakken en verkassen. Het gevaar met erg snel reizen is dat je dan in verhouding enorm veel tijd in bussen doorbrengt, en minder tijd daadwerkelijk op plekken die je wilt bekijken. Ook is het erg vermoeiend, en duurder, dan gewoon rustig aan reizen.
Kijk maar eens in de Lonely Planet hoeveel uren elke busrit duurt tussen plaatsen die je wilt bezoeken.

Het zou kunnen schelen als het binnen jullie budget past om wat vluchten te boeken. Wellicht kun je direct van Lima naar Arequipa vliegen. Of misschien zou je nog naar wat plaatsen in het noorden kunnen gaan, waar ook mooie dingen te zien schijnen te zijn. Zelf vond ik Chavín de Huantar erg leuk, maar dat is wel een hele reis voordat je er bent (9 uren naar Huaraz en dan nog 5 uren naar Chavín). Vanuit Huaraz kun je mooie hikes maken maar misschien niet in september, check het klimaat.

Lima zelf vind ik altijd een twijfelgeval: zelf vind ik het een erg leuke stad, vooral het historisch centrum en de wijk Barranco (die wel ver uit elkaar liggen). Maar veel bezoekers die er voor het eerst komen en maar weinig tijd hebben, vinden het een grote grauwe stinkstad. Wat het óók is. Maar als je de tijd neemt en weet waar je moet zijn, kan het erg leuk zijn. Bijvoorbeeld het hoofdpostkantoor, Plaza Mayor, de San Francisco kathedraal, de San Pedro jezuïetenkerk zijn allemaal erg mooi.
Maar bijvoorbeeld Arequipa en Cuzco zijn wel ‘makkelijker’ en direct mooi en leuk.

Wat toeristische plaatsen betreft: laat je er niet door afschrikken als plekken toeristisch en populair zijn. Het helpt altijd om gewoon eens een andere straat in te lopen dan de hordes; ook Cuzco kent minder toeristische stukken. Eet eens een hap bij een restaurantje waar alleen Peruanen eten (bijvoorbeeld een van de vele Chinese restaurants (chifa’s); Lima heeft bv. ook een China Town). Dat scheelt ook een hoop geld en het is leuk voor de afwisseling.

Hostels zijn er aardig wat, maar hotels zijn ook goedkoop dus wellicht vind je een eigen kamer af en toe ook wel prettig. Soms heeft een hostel zowel slaapzalen als privékamers, bijvoorbeeld het leuke Hotel España in Lima. Dus dan ontmoet je wel makkelijk andere backpackers in het café of op de dakterrassen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan. ¡Buen viaje!

P.S. Neem Spaanse les nu je nog de tijd hebt… je zult er veel plezier van hebben! Ook in je verdere reizende leven.

1 like

Mensen, bedankt voor de reacties!

Waardevolle informatie, begrijp dat de kustroute toch wel erg mooi is, hmm, we zullen eens kijken. Maar denk wel dat het goed te doen is om de plekken die we perse willen zien in drie weken te doen. De tijd die dan overblijft kunnen we gebruiken voor andere plaatsen.

Wanneer adviseren jullie de vlucht van NL (of BE, DU) naar Lima te boeken? We zijn van plan dit in januari te doen, ivm de prijs. Dezelfde vraag voor de Inca Trail.

Het is niet zozeer dat die kustroute nou zo mooi is (alhoewel er wel van alles te zien is), maar meer dat dat de enige logische route is naar de Colca Canyon. :slight_smile: Een beetje net als: ik wil van Amsterdam naar Den Haag maar de route langs Leiden trekt me niet zo… tja, tuurlijk zijn er andere wegen maar die langs Leiden is toch gewoon veel sneller en goedkoper.

En Arequipa is wel een mooie stad en handig om te acclimatiseren voor de hoogte.

KLM schijnt eind december of in januari wel af en toe te stunten met ticketprijzen.

Naar Peru heb je goedkope tickets vanuit Antwerpen: verplicht met treinreis van Antwerpen naar Amsterdam en dan vliegen naar Lima. Ongeveer rond de 600-650 euro voor een retour. Gek genoeg is het veel duurder als je alleen Amsterdam-Lima boekt, dat is vaak rond de 900 euro of duurder voor een retour.
Dus zoeken vanuit Antwerpen op Belgische sites.
“naar klm.be en dan vertrekken vanaf antwerp central train invullen” las ik elders in dit forum.
Je kunt niet dat ticket uit Antwerpen boeken en de treinreis overslaan, want dan vervalt ook je vliegticket.

Inca trail weet ik niet, ik lees alleen vaak op fora dat die maanden van tevoren volgeboekt is. Er zijn ook andere trails naar Machu Picchu die misschien zelfs wel mooier zijn en minder druk, en waar je volgens mij niet zo ver van tevoren hoeft te boeken. Dan hou je wel je flexibiliteit. Salkantay, Lares, Inca Jungle trail.

Beste Jacco ,

Ik woon al 17 jaar in Peru. Heb in de loop der jaren veel toeristen leren kennen.De meesten hebben het goed naar hun zin gehad , maar het kan ook wel eens verkeerd gaan!!
Daarom :

1. Wees eerlijk met je zelf! Als je bang bent voor insecten / spinnen etc ga dan geen jungle tocht maken.
    2 Als je last hebt van astma , hoge bloeddruk of evt een hartziekte ga dan eerst naar je dokter voordat je naar Peru komt.
    Als je van Lima naar naar het binnenland reist moet je over de Andes en de bergjes zijn flink hoog (4860 meter-La Oroya)
  2. Wees voorzichtig , helaas wordt er nog altijd veel gestolen.Vooral oppassen met de lokale AMIGOS.
    4 Gebruik NEVER NOOIT drugs in Peru! Het wordt je overal aangeboden.Er zitten hier tientallen Nederlanders in de gevangenis. de meeste zij er ingeluisd.Burro is Spaans voor ezel.Een buitenlander die gepakt wordt met drugs noemen ze hier een BURRIER.
  3. Niet vergeten om je laten inenten tegen gele koorts!

Peru is een prachtig land. Ikzelf houd het meest van het Amazone gebied. Als je tijd hebt zou ik je kunnen aanraden om Lima

• Tarma-la Merced- Oxapampa- Pozuso te doen. (Pozuso is een Duits dorpje ). Chevere!
    Ook Tarapoto en Iquitos zij de moeite waard.
    Gr John
1 like

We hebben net een reis geboekt in Antwerpen via Air-Stop organisatie met KLM. Brussel-Lima (heen) terug La Paz-Lima-Amsterdam en dan met de Fyra!!!terug naar Antwerpen centraal voor 662€+391€taxen+24€administratiekosten. We hebben wel een annulering en verzekering genomen voor 85€ per persoon. Die hebben we trouwens in 2009 vanuit Bolivia goed kunnen gebruiken en alles integraal terugbetaald via verzekering (dokterskosten en vervroegde terugkomst). We vertrekken 28 oktober tot 26 november 2013 en zijn ook volop onze reis in elkaar aan het steken.

Met de Fyra in november. Sympathiek dat jullie de Italianen de tijd geven om hun zaakjes in orde te krijgen.
http://www.hostellima.nl/

Dag John,

Weet jij of men in Peru ook een soort bromfiets kan huren en daar mee "rondtrekken " ?

Dank je
Krista

"Weet jij of men in Peru ook een soort bromfiets kan huren en daar mee “rondtrekken " ?”

Nee, dat lijkt me niet. Ik heb daar nooit een “soort bromfiets” gezien. Gezien de afstanden daar, het geaccidenteerde terrein en de staat van vele wegen zou zo’n vehikel alleen geschikt zijn om binnen een stad of dorp rond te trekken. Wel hebben ze daar motoren, lichte en zwaardere, maar of je die kunt huren? Ik denk het niet.

Cuscoperu, wat is de “Tren macho”? Kan je hierover wat uitleg geven?

Alvast bedankt

Zo heet die trein die tussen Huancavelica en Huancayo rijdt. Misschien dat www.seat61.com er meer info over heeft of google het anders gewoon.

Hoi Jacco,

Ik weet niet of jullie inmiddels de vlucht al geboekt hebben?
Ik ga namelijk met mijn vriend in september ook voor 3 weken naar Peru en wij hebben tickets weten te bemachtigen voor 693 euro per persoon (retour uiteraard). We vertrekken met de trein vanuit Antwerpen naar Schiphol en vliegen vanaf daar rechtstreeks naar Lima. De trein die we nemen is de Thalys, dus gelukkig ook iets betrouwbaarder dan de Fyra!

Je kan deze tickets voor september nog steeds vinden (ze zijn nu zelfs al iets goedkoper met 625). Hiervoor ga je naar www.klm.be en dan naar de box special offers en vervolgens naar all our promotions en dan naar Lima. Je kan niet op alle dagen met deze deal reizen, maar dat zijn de vele euro’s die je bespaart het je wel waard! Hopelijk woon je niet al te ver van Antwerpen, dat maakt het al helemaal ideaal!

Hopelijk heb je niet al duurdere tickets geboekt! Want dan heb je hier nog wat aan.

Dit is echt zo’n moment dat ik zou willen dat ik buiten het hoogseizoen zou kunnen reizen… Ik ben 1050 euro voor mijn ticket in juli kwijt. Zou ik op mijn reisdagen met KLM zijn gevlogen dan zou ik 1250 euro kwijt zijn :frowning:

Kijk is naar tickets die van Madrid naar Lima gaan!! Die zijn vele malen goedkoper, daar komt dan nog wel een ticket bij van NL naar Madrid maar met de huidige prijsvechters kun je stukken goedkoper uit zijn!

Mensen! Bedankt allemaal voor de input!

Een paar werken terug hadden we inderdaad voor rond de 600 euro een reis gevonden vanuit antwerpen met de trein naar amsterdam en dan een rechtstreekse vlucht naar Lima. Echter, waar ik ook zoek, deze combinatie is inmiddels verhoogd naar ruim 1.000 euro. De actie is dus volgens mij voorbij. Of heeft iemand een andere mening? Wel het bewijs dat vroeg boeken soms zin heeft.

Verder kun je ook voor rond de 800 euro met AirEurope of Iberia vanuit Brussel naar Madrid en dan naar Lima. Wellicht ook wel een optie.

Ik houd jullie op de hoogte!

Ik zie deze deals nu inderdaad ook niet meer staan op de Belgische KLM site! Ik ben blij dat we ze gelukkig al geboekt hebben!

Tsja, wij dus niet :mad: . Niets aan te doen. Ik heb ook vluchten gevonden waarbij je bv een tussenlanding maakt in New York of Atlanta. Je arriveert daar 's middags en gaat de volgende ochtend weer verder. Op zich lijkt mij dit ook niet verkeerd, je kunt dan leuk een middag en avond/nacht in die plaats doorbrengen. Je moet dan in USA wel door de douance als je het vliegveld verlaat, maar dit is volgens mij toch niet zo’n probleem? Of komt hier veel rompslomp bij kijken? (invullen papiere, enz).

Het is misschien wel mogelijk dat de actie weer terug komt? Voor september staan nu namelijk helemaal geen deals meer aangegeven, ook niet voor €1058. Wellicht dat de deal weer komt rond april/mei? Maar wachten is ook wel een risico, voor het geval de deal niet terugkomt en de nu goedkoopste tickets dadelijk ook weg zijn!

Jacco: Als je via de Verenigde Staten vliegt en daar een tussenstop hebt om met een ander vliegtuig verder te vliegen, moet je sowieso door de paspoort controle en de douane. Dat is daar de standaard procedure. Als je eenmaal binnen bent kan je gewoon in de VS op reis. Zelf ben ik vanuit Newark Airport diverse keren met de shuttle bus naar Manhattan gegaan en weer terug. Je bij vertrek ingecheckte bagage kan óf doorgecheckt worden naar Lima, óf ophalen en een eindje verder weer inleveren (bij vertrek goed navragen).
Reizen via de Verenigde Staten geeft wel meer rompslomp (het verlaten van de luchthaven dus niet). Je moet van te voren al via internet je VS toeristen visum regelen (ESTA) en daar dus twee keer in de rij staan, één keer bij het binnenkomen van het land en één keer bij vertrek uit het land.