Leuke reis!
Ik heb twee keer in Peru gereisd. Een keer (binnenkomend vanuit Bolivia) Puno - Titicaca - Cuzco - Puno - Arequipa - Colca Canyon - Pisco - Ballestas eilanden - Lima - Huaraz - Chavín de Huantar - Lima (3 maanden waarvan een maand Engelse les gegeven in Puno).
En een keer in 3 weken binnenkomend vanuit Brazilië naar Puerto Maldonado - Tambopata jungle trip - Puerto Maldonado - gevlogen naar Cuzco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Huancayo - Lima.
Als je de Colca Canyon wilt zien, die inderdaad de moeite waard is, is de meest logische weg toch wel via Ica naar Arequipa.
Je hoeft niet perse onderweg naar Arequipa ergens te stoppen maar je zou bijvoorbeeld wel naar de Islas Ballestas kunnen gaan vanuit Paracas / Pisco. Een dagdeel zeeleeuwen bekijken op eilandjes voor de kust (je blijft in de boot en vaart er langs).
Waarom trekt die route jullie niet?
Arequipa is een van de mooiste steden van Peru en veel mensen gebruiken dit om aan de hoogte te wennen, het ligt op ongeveer 2500m. Dit is de handigste basis voor de Colca Canyon. Je kunt zelf met openbaar vervoer naar Chivay of een kant en klaar tourtje boeken in Arequipa (incl. gids en hotel en diverse stops in die canyon en bv. even zwemmen in een hot spring, en natuurlijk naar het uitkijkpunt voor condors).
In Arequipa zelf vond ik het Santa Catalina klooster ook erg mooi, net een kleurrijk dorp binnen de stad.
Lake Titicaca ligt al een stuk hoger op 3800m. Meestal is dit qua volgorde toch makkelijker om te doen voor Cuzco. Puno zelf is een grauw stadje (de markt is wel leuk maar verder is er niet zoveel te doen, behalve Silustani). Maar het is een handige basis voor een tripje naar de eilanden in het meer. Leuk om bij een lokale familie te logeren op een van die eilanden.
Cuzco zelf en omgeving zijn ook wel een paar dagen waard, los van Machu Picchu.
Ga je met de trein naar Machu Picchu of via een van de trails wandelen? De Inca Trail is populair en vaak maanden van tevoren volgeboekt. Er zijn ook andere trails: Salkantay, Lares, Inca Jungle Trail…
Een jungle trip is wel leuk, vooral voor het gevoel van in zo’n groen regenwoud zijn vol vreemde geluiden. Verwacht niet dat je de hele tijd veel dieren ziet!
Zelf ben ik vanuit Puerto Madonado naar de jungle geweest: Tambopata reserve. Dit is goedkoper te bereiken dan Manu. Iquitos is ook een plek waar je naar de jungle kunt maar verder weg, en ik weet niet hoe duur vluchten daarheen zijn. Manu is duurder, dus heeft minder bezoekers, waardoor het ook minder aangetast schijnt te zijn en je meer dieren schijnt te kunnen zien.
Ik geloof dat er tegenwoordig ook een goede weg is tussen Cuzco en Puerto Maldonado, vroeger was die zo slecht dat je beter kon vliegen.
Een jungle trip kun je in Puerto Maldonado zelf boeken, of al vanuit Cuzco maar dan betaal je natuurlijk een agent voor het regelen van de reis erheen dus is het wellicht duurder. Ik heb geboekt via Inotawa Expeditions en was erg tevreden over de open lodge (die voelde als midden in de jungle, ook al is die nog relatief dicht bij Puerto Maldonado), het eten, de gidsen, de boottochtjes en de wandeltochten. Foto’s kun je hier zien. Je krijgt gratis rubber laarzen te leen voor de wandelingen.
Ik heb wel veel macaws (papegaaien) gezien, een paar kaaimannen, een paar mega-cavia’s (naam even kwijt… zo groot als geiten), een vogelspin, termieten, pirañas waar de anderen op visten, vlinders, schildpadden. Maar verder geen apen of andere grote dieren. Het is wel leuk om van de gidsen veel te horen over de geneeskrachtige werking van de bomen en planten. Ik was er 3 dagen, 2 nachten en vond het toen ook wel weer mooi geweest.
Vergeet niet te onderhandelen over de prijs. Dit gaat het beste ter plaatse denk ik, en als je flexibel bent in je vertrekdatum.
Je hebt wel malariapillen nodig als je naar de jungle gaat. Anders niet, voor de Andes of de kust.
De route tussen Cuzco en Lima door de hoge bergen / centrale Andes heen is ook leuk en minder toeristisch, maar ook zwaarder. De bergen zijn daar ruiger en hoger, en de wegen slechter. Op sommige plekken niet geasfalteerd (ik meen tussen Abancay en Ayacucho). Dat is soms best eng als je dan langs diepe ravijnen rijdt op een brokkelige modderweg.
Andahuaylas is een aardig plaatsje, vooral in de omgeving zijn mooie dingen te zien.
Ayacucho is een gezellige, mooie koloniale studentenstad, een soort ‘Cuzco zonder de toeristen’. In de omgeving zijn veel ruïnes te zien van de Inca’s en andere stammen en uit andere tijden.
Huancavelica ligt een beetje uit de richting, ik was er voor om gereisd. Het ligt prachtig tussen mooie hoge bergen, heeft een lauw termaal zwembad met geneeskrachtige werking (zeggen ze), leuke markten, en destijds ging er een mooie treinreis van 7 uren naar Huancayo. Tot mijn grote plezier lees ik dat die trein tegenwoordig ook weer rijdt! Echt een mooie reis door ongeveer 30 tunnels en langs mooie rivierdalen enzo. En spotgoedkoop (ik betaalde ongeveer 5 euro voor een eersteklas stoel voor die reis van 7 uren). Foto’s te zien via de eerdere link.
Tarma schijnt ook een leuk plaatsje te zijn.
De meeste mensen reizen inderdaad via Arequipa en Titicaca naar Cuzco en vliegen van daaruit terug naar Lima. Veel Amerikanen doen dit in 2 weken omdat ze niet langer vakantie hebben. Maar dan zonder jungle-trip.
Ik weet niet of jullie wel tijd voor hebben voor die plaatsen in het zuiden, een jungletrip én nog andere plaatsen, met maar drie weken, dat ligt er denk ik aan of jullie toch stoppen in Ica, Huacachina, Nazca, en veel tijd doorbrengen in Arequipa enzo.
En het ligt ook aan jullie reistempo. Zelf blijf ik liever wat langer op een plek (dag of 3-4) en doe van daaruit kleine tripjes of ik breng dan graag tijd door in dat stadje zelf. Maar je hebt ook mensen die elke dag hun tas inpakken en verkassen. Het gevaar met erg snel reizen is dat je dan in verhouding enorm veel tijd in bussen doorbrengt, en minder tijd daadwerkelijk op plekken die je wilt bekijken. Ook is het erg vermoeiend, en duurder, dan gewoon rustig aan reizen.
Kijk maar eens in de Lonely Planet hoeveel uren elke busrit duurt tussen plaatsen die je wilt bezoeken.
Het zou kunnen schelen als het binnen jullie budget past om wat vluchten te boeken. Wellicht kun je direct van Lima naar Arequipa vliegen. Of misschien zou je nog naar wat plaatsen in het noorden kunnen gaan, waar ook mooie dingen te zien schijnen te zijn. Zelf vond ik Chavín de Huantar erg leuk, maar dat is wel een hele reis voordat je er bent (9 uren naar Huaraz en dan nog 5 uren naar Chavín). Vanuit Huaraz kun je mooie hikes maken maar misschien niet in september, check het klimaat.
Lima zelf vind ik altijd een twijfelgeval: zelf vind ik het een erg leuke stad, vooral het historisch centrum en de wijk Barranco (die wel ver uit elkaar liggen). Maar veel bezoekers die er voor het eerst komen en maar weinig tijd hebben, vinden het een grote grauwe stinkstad. Wat het óók is. Maar als je de tijd neemt en weet waar je moet zijn, kan het erg leuk zijn. Bijvoorbeeld het hoofdpostkantoor, Plaza Mayor, de San Francisco kathedraal, de San Pedro jezuïetenkerk zijn allemaal erg mooi.
Maar bijvoorbeeld Arequipa en Cuzco zijn wel ‘makkelijker’ en direct mooi en leuk.
Wat toeristische plaatsen betreft: laat je er niet door afschrikken als plekken toeristisch en populair zijn. Het helpt altijd om gewoon eens een andere straat in te lopen dan de hordes; ook Cuzco kent minder toeristische stukken. Eet eens een hap bij een restaurantje waar alleen Peruanen eten (bijvoorbeeld een van de vele Chinese restaurants (chifa’s); Lima heeft bv. ook een China Town). Dat scheelt ook een hoop geld en het is leuk voor de afwisseling.
Hostels zijn er aardig wat, maar hotels zijn ook goedkoop dus wellicht vind je een eigen kamer af en toe ook wel prettig. Soms heeft een hostel zowel slaapzalen als privékamers, bijvoorbeeld het leuke Hotel España in Lima. Dus dan ontmoet je wel makkelijk andere backpackers in het café of op de dakterrassen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan. ¡Buen viaje!
P.S. Neem Spaanse les nu je nog de tijd hebt… je zult er veel plezier van hebben! Ook in je verdere reizende leven.