Peru augustus 2013

Wij willen met 4 personen in augustus naar Peru. Het liefste eigenlijk alleen de vliegreis boeken en de Incatrail en de rest daar als het kan.
Vanuit Brussel lijkt niet goedkoper dan vanuit Amsterdam, terwijl ik overal lees van wel. Of alleen in augustus niet ivm hoogseizoen?
We willen wel (ws teveel) zien in ca 3 wkn.
Plan nu is Lima, 's ochtendsvroeg aankomen, 's middags met de (nacht) bus naar Cusco. Daar nog een overnachting en de volgende dag starten met de 4 daagse Incatrail. Of is dat te snel ivm het wennen aan de hoogte? Overnachting in Cusco en dan naar het regenwoud. Cloud Forest/Manu/Puerto Maldonado? Kan je daar alleen naartoe vliegen of ook met een bus?
En daar ter plekke nog te regelen?
Vandaaruit naar het Titicacameer, lees ik wisselende verhalen over, misschien alleen een overnachting op Amantani?
Dan naar La Paz, daar Death Road doen. Daarna vanuit La Paz naar Uyuni, 3 daagse jeep tocht. Maar dan terug naar La Paz of via Chili naar Arequipa?
Is dat te doen, per bus?
Arequipa naar Colca Canyon en daarna naar Nasca, Huacachina, Ballestas en weer naar Lima.
Bus kost veel tijd, maar zie je, mits overdag nog wat van het landschap. Vliegen is duur, maar bespaart wel tijd.
Met 4 personen in augustus vantevoren niets of weinig vastleggen is dat te doen?
Met een georganiseerde reis lijkt ons niet zo leuk.

Max

Je hoeft inderdaad niet veel te regelen van te voren, veel kun je ter plaatse regelen. Bedenk wel dat zelf regelen ook tijd kost (maar ook erg leuk is). Zoals jezelf al concludeert willen jullie waarschijnlijk te veel zien, maar als je niets boekt van te voren kun je ter plekke kijken of je ergens langer wilt blijven of iets wilt overslaan.

Ik vraag me ook af of 's ochtends aankomen in Lima te plannen valt, KLM komt eind van de middag aan en Iberia volgens mij ook.

Ik raad aan om een extra dag te nemen bij aankomst in Cuzco om aan de hoogte te wennen voor je aan de Incatrail begint. En Cuzco zelf is ook een mooie stad.

KLM is volgens mij ook in augustus goedkoper vanaf Brussel of Antwerpen, dan rechtstreeks vanaf Amsterdam, net gekeken op klm.be. Maar het kan zijn dat met andere routes en airlines er weinig prijsverschil is. Let wel op de reisduur: via sommige routes ben je heel lang onderweg en dat gaat natuurlijk wel ten koste van vakantietijd. Het loont de moeite om verschillende zoekmachines te gebruiken, vertrek en aankomst data te variëren en te zoeken vanaf verschillende luchthavens.

Als LAN in augustus nog steeds dezelfde schema’s heeft dan kan je via Madrid inderdaad om 07:00 uur in de ochtend in Lima aankomen. Ik ben het met MYtz eens dat je er verstandig aan doet om op zijn minst een dag extra te nemen na aankomst in Cusco. Om aan de hoogte te wennen, zeker als je de (natuurlijk van te voren geboekte) Inca Trail gaat lopen maar ook om een buffer te hebben. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak maar vluchten komen wel eens met uren vertraging in Lima aan waardoor je de bus naar Cusco zou kunnen missen (die in bijna alle gevallen omstreeks drie of vier uur in de middag vertrekt). Met de bus van Lima naar Cusco kom je in de loop van de nacht op beduidend grotere hoogten (bergpassen) dan Cusco. Dit betekent dat je al behoorlijk last van hoogteziekte kunt hebben voordat je in Cusco aankomt. Met een lange vliegreis vlak daarvoor, zonder echt goede nachtrust, lijkt het me een vermoeiend geheel. Het is dus verstandig om wat meer flexibiliteit in te bouwen.
Bedenk ook dat mocht de reis met aanzienlijke vertraging beginnen niet iedereen het prettig vindt in het vliegtuig te zitten met de gedachte dat je de duur betaalde Inca Trail zou kunnen missen.
Ik zou trouwens als jullie dit schema aanhouden niet alleen de vliegreis en de Inca Trail van te voren boeken, maar ook de bus naar Cusco. Want als jullie met zijn vieren één of twee uur uur voor vertrek bij de busmaatschappij van jullie keuze aankomen, zonder gereserveerd te hebben, dan kan het heel goed gebeuren dat er geen vier plaatsen meer beschikbaar zijn. Bedenk dat juni, juli, augustus het Peruaanse toeristische hoogseizoen zijn vanwege de vakantie periodes in Europa en Noord Amerika.
http://www.hostellima.nl/

Aan all forum leden.

Op het ogenblik , 28-01-2013 , wordt gewaarschuwd tegen gele koorts infectie. Zorg dat je bent

ingeent voordat je naar Peru komt!!

Naar Manu kun je met de bus vanuit Cusco, een tour kost je 4 dagen, eerste en laatste dag zit je in de bus. Begin januari betaalde ik hier 250 dollar voor, in augustus zal het zeker duurder zijn (350 a 400). 3 dagen schijnt ook te kunnen maar dan zit je 2 dagen in de bus om slechts 1 dag in het regenwoud te zijn, niet aan te raden. Naar Puerto Maldonado kun je ook vliegen (ook vanaf Lima), en van daaruit een tour naar Tambopata. Als geld een rol speelt zou je kunnen overwegen om naar de pampas van Rurrenabaque te gaan (vliegen vanuit La Paz). Dit is waterrijk Amazonegebied waar je meer (grote) dieren ziet dan in puur regenwoud.

Van Brussel/Antwerpen is denk ik alleen goedkoper als je vanaf het **treinstation **vertrekt, dus niet vanaf de luchthaven. Dan reis je uiteindelijk ook via Schiphol overigens.

Ik zou trouwens ofwel een week erbij plakken of iets skippen uit je programma, tenzij je graag op de Japanse (mooie foto’s…) tour gaat…

In drie weken tijd gaan jullie dat nooit halen! De afstanden en reistijden zijn gewoonweg veels te groot. Het lijkt mij verstandiger om de incatrail aan het einde van je trip te plannen. Waarom niet eerst vanuit Lima naar huacachina, Arequipa, Puno (lake Titicacameer) La Paz, Uyuni en dan naar Cuzco en naar de Jungle. Op deze manier geef je jou lichaam de kans en de tijd om te wennen aan de hoogte. Vergis je hier niet in! De incatrail is behoorlijk zwaar. Bijkomend voordeel is dat je, zoals al eerder verteld, dat je op deze manier niet je inca trail kan missen door vertraging of iets dergelijks en in de jungle kun je nu eenmaal snel ziek worden. Via Starperu vlieg je trouwens al voor 50 dollar van Cuzco naar Lima, dat kan wel handig zijn in verband met jullie strakke reisschema. Oew ja Nazca kun je zeker overslaan, ik vond het een grote flop! Hopelijk heb je wat aan je deze informatie.

Hey Max,

Wat de voorgangers al aangeven, was ook het eerste wat ik dacht… als je al deze dagen, plaatsen en activiteiten achter elkaar plakt, zit je sowieso al over de 21 dagen.

Tip van Pimmetjeoss vind ik een goeie om de Inca Trail later in de reis op te nemen!

Het enige wat het volgens mij goedkoper maakt om vanuit Brussel te vliegen is als het met Iberia kan. Vanuit Amsterdam is Iberia niet meer mogelijk. En het enige wat ik ten opzichte van mijn voorgangers nog kan toevoegen is dat de bussen in Chili minder frequent (lees: niet dagelijks) gaan. Je komt dan aan in San Pedro de Atacama. Maar als je je reisschema omdraait is het veel makkelijker om vanuit Uyuni in 2 nachten en een dag naar Cuzco te turboen.

Veel plezier.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
We hebben inmiddels de reis geboekt en de Incatrail, toch aan het begin van de reis. We komen nu 3 aug 's ochtends om 6.30 uur aan in Lima en willen dan ws om 17 u met de bus naar Cusco of misschien toch vliegen, weten we nog niet zeker.
Dan komen we de volgende dag aan in Cusco en dan een dag rust en 6 aug starten met de Incatrail.
We zullen inderdaad wat moeten laten vallen, ws het regenwoud of Uyuni, beide trips van een paar dagen en ook financieel te prijzig om ze beide te doen. We zijn met 4 en 2 willen liever regenwoud en 2 liever Uyuni! Uyuni met de nachtbus vanuit La Paz of vliegen? Regenwoud, Manu of Tambopata?
Wie heeft er nog tips?
Max

Tjeetje, de tweede dag op grote hoogte meteen aan zo’n zware hike beginnen, nou ik hoop wel dat jullie hem dan kunnen volbrengen zonder ziek te worden.
Dan zou ik zeker vliegen van Lima naar Cuzco zodat je iets meer uren rust hebt voordat je aan die trekking begint. Om aan hoogte te wennen hebben de meeste mensen minstens 3 dagen rust nodig, en veel vocht (dus even geen alcohol of koffie), en licht eten en veel slapen.
Die busrit tussen Lima en Cuzco is niet mis. Ik heb het in losse stukken gedaan maar dan nog vond ik het zwaar. En jullie hebben dan al net bijna een volle dag gevlogen uit Nederland, wil je dan echt meteen weer 24 uur in een bus zitten?? Dat is nogal masochistisch…

Bij keuze regenwoud versus Uyuni (salar en alles er omheen): ik zou Uyuni kiezen; dat landschap is echt uniek op de wereld. Regenwoud heb je in veel landen. (En hebben jullie wel malariapillen geregeld voor als je naar de jungle wilt?) En je moet niet een Afrikaanse safari verwachten waarbij je veel dieren ziet. In 3 dagen in Tambopata heb ik wel aardig wat macaws (soort papegaaien) gezien, en een kaaiman en wat piranhas, termietenheuvels en geluiden van apen gehoord, maar verder niet zoveel dieren gezien. En verder is het dus een groene massa van bomen waar de zon amper doorheen komt, het is benauwd en vochtig.

Zoals de rest al zegt, is het wel een beetje gekkenwerk in zo weinig weken… wellicht toch af en toe vliegen of een nachtbus nodig.

1 like

We twijfelen nog steeds over paar dagen regenwoud of Uyuni.
Je kan vliegen of per nachtbus van La Paz naar Uyuni. Maar dan dezelfde route terug? Ik lees ook veel over terug via San Pedro de Atacama en dan via Arica naar Arequipa, schijnt heel mooi te zijn en het is niet 2 keer dezelfde route.
Maar hoelang doe je daarover? Is het te adviseren of alleen als je heel veel tijd hebt, 4-5 dagen?

Wil je vanuit la pas naar de jungle??? Vanuit la paz ben je zeker een dag kwijt met reizen erna toe. Daarnaast is salar de uyuni een echte aanrader. Dat was zo veel mooier dan de jungle. Die vond ik eerlijk gezegd maar tegenvallen. Veel insecten, nog meer insecten en hier en daar een vogel en kaaiman. Daarnaast zijn de omstandigheden ook niet echt fijn maar dat geld ook voor de salar (erg koud). Weet niet al of ik het heb gezegd maar je kan 2x de nachtbus pakken en dus tijd besparen. De route via san Pedro de atacama ga je niet redden in 4-5 dagen aangezien de tour over de salar al 3 dagen duurt. Succes met kiezen

van La Paz naar Rurrenabaque is een klein uurtje vliegen, prachtige vlucht waarbij je van van het hooggebergte afdaalt de Amazone in. De bus is inderdaad erg lang en hobbelig, zo’n 18 uur als het niet tegen zit.

Uyuni en omgeving zijn uniek. Jungle heb je overal rond de evenaar wel.