Peru in januari 2012?

Hoi!
Ik wil in januari 3 weken op vakantie, waarschijnlijk van cuzco naar La Paz (en Uyuni natuurlijk). Ik heb een mooie route uitgestippeld, maar ben nu toch aan het twijfelen of het slim is om deze reis alleen te maken. Heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee? Ik spreek niet zo goed spaans…

Is er toevallig iemand in Peru/Bolivia rond deze tijd? Ben er van 2 tot ongeveer 22 januari.

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes Joyce

Alleen reizen kan wel hoor. Misschien kun je met een search in dit forum met zoektermen als ‘peru vrouw alleen’ al een hoop antwoorden uit het verleden vinden. Bijvoorbeeld dit!
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=122017

Als je in hostels slaapt kom je ook genoeg andere toeristen tegen om eventueel delen mee samen te reizen.

Op mijn website vind je veiligheidstips.

Hoi Joyce (en Cecilia :dag:),

Leuk dat je naar Peru gaat. Ik ga ook naar Peru, van 10 januari tot 2 februari. De één na laatste of laatste week van mijn verblijf ga ik naar Cusco met een Peruaanse vriendin en ik zal ook een aantal dagen in Lima verblijven maar ik zou graag naar het oerwoud willen een aantal dagen (of misschien een weekje) en heb niemand die met me mee kan en het lijkt me toch leuker (en veiliger?) om dit samen met iemand te doen. Misschien kunnen we wat combineren als je dat leuk lijkt?

Ook andere ideeen zijn welkom!

Groetjes,

Leontien

Hoi Leontien,
:vak01:

Ik had in mijn eentje een jungle tourtje geboekt in Puerto Maldonado, bij Inotawa Expeditions, waar ik heel tevreden over was: prima lodge, redelijke prijs (wel afdingen!), goeie gidsen, lekker eten, veel verschillende tripjes per boot en te voet met gratis rubberlaarzen te leen (ook in het donker een voettochtje, spannend! Dan zie je weer andere beesten, bv grote harige spinnen, die gelukkig banger zijn voor ons dan wij voor hen), o.a. met een plantenexpert. Het enige was dat ze in die lodge een aapje aan een ketting hadden als een soort huisdier, heel zielig… maar in Peru helaas heel normaal… dus bij andere lodges heb je daar ook kans op.

Ik werd in die lodge aan een groep GAP-reizigers gekoppeld, en de gidsen namen ons dan telkens samen mee op die jungletripjes. (Dus ik was niet alleen en het was helemaal niet onveilig… maar ook in mijn eentje had ik me niet onveilig gevoeld want je zit gewoon in een lodge met personeel, en de gidsen zijn jonge mensen die het leuk vinden om echt contact te hebben met de toeristen, wat al snel vriendschappelijk wordt.)

Bij Puerto Maldonado ga je het Tambopata gebied in, wat niet meer zo onaangetast is als bv. Manu, maar wel nog met erg veel macaws, en kans om topi’s en cayman te zien, en met wat geluk ook reuze-otters (heb ik niet gezien). Verrekijker meenemen!

Bij Manu schijn je wel nog veel meer dieren te kunnen zien, maar het is ook lastiger te bereiken, en duurder.

Destijds had ik een enkele vlucht Puerto Maldonado - Cusco voor US$69 maar die vliegmaatschappij (Condor) bestaat niet meer. De weg tussen die twee steden schijnt ook flink verbeterd te zijn, vroeger kostte het 60 uren, tegenwoordig veel minder (weet niet hoeveel).

Overigens is voor de jungle luchtige kleding maar ook iets (luchtigs) met lange mouwen en lange broekspijpen lekker, tegen de malariamuggen 's avonds, en overdag tegen bloedzuigers e.d. (niet dat ik die heb gezien, maar ik had altijd lange broek aan op de wandelingen).

http://www.pbase.com/cile/image/57785891/medium.jpg
(hi hi)

Veel plezier, y ¡suerte!
xCécile

Hi Cécile,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord waar ik ook nog eens ontzettend veel aan heb! Leuke foto ook trouwens! Haha! Ik vind het er hartstikke leuk uitzien (en wat een geweeeldig mooie dieren, ik heb nu nóg meer zin in de naderende vakantie!!) en als jij er tevreden over was, denk ik dat ik dat wel ga doen! Je geeft alleen aan dat je wel moet afdingen, maar er staan al vaste prijzen op de site aangegeven, toch? Hoe heb jij dat dan gedaan?

Nogmaals heel erg bedankt voor je tips!

Liefs uit Barcelona! Mocht je hier nog eens in de buurt zijn, gaan we weer gezellig een hapje doen!

Nou, eerlijk gezegd had ik het in Puerto Maldonado zelf geboekt via een ander kantoortje, Inca nogwat… en daar heb ik wel wat van de prijs af gekregen. Dat is natuurlijk wel een risico, als je wacht met boeken tot je daar bent… of ze dan wel gidsen beschikbaar hebben en of je wel kan gaan op de dag dat je wilt.
Maar misschien kun je het wel bv. telefonisch vanuit Cusco ofzo regelen… als je ook beter weet wanneer je echt de jungle in wilt. Ik was er trouwens voor 3 dagen (2 nachten). Gezien het feit dat ik niet zo goed tegen groepsprocessen kan (dat met die GAP-groep) vond ik dat ook wel weer genoeg. :slight_smile:

En zeker laat ik het je weten als ik in de buurt van Barça ben, maar voorlopig laat de portemonnee dat soort tripjes niet toe.

¡Buen viaje!

1 like

Oh ja… mocht je dus naar Puerto Maldonado gaan… dan vind je dit misschien ook interessant:

  • vlakbij het vliegveld zit een vlinderdierentuin, en een slangendierentuin (ik weet even niet hoe ik het precies moet noemen… maar ik ben dus op die plek geweest waar ze veel vlinders hebben).
  • ergens halverwege langs de weg tussen Puerto Maldonado en het vliegveld, zit een Refugio voor wilde dieren, het heet “El Jaguar”. Dit staat volgens mij niet in reisgidsen, maar de (moto)taxi-chauffeurs kennen het wel. Je zag het ook op mijn foto’s. Die man vangt allemaal beesten op die bv. wees zijn geworden, gewond waren, of gered zijn uit een circus ofzo. Hij zoekt ook altijd mensen die willen helpen met voeren (vrijwilligerswerk doen). Het is een beetje een rare kerel die niet ophoudt met praten. :slight_smile: En hij heeft me wel 40x geprobeerd over te halen een slang vast te houden maar dat durfde ik echt niet. Die luipaard aaien was al eng genoeg!
1 like

Hey Joyce,

Heb je al besloten wat je gaat doen? Ik heb door zuid-Amerika gereisd in mijn up en heb ook Chili, Peru en Bolivia aangedaan en dit was echt een enorm mooie ervaring. Je bent nooit alleen maar toch ook weer wel, wat maakt dat zekerheid en onzekerheid zich afwisselen en voor mij was het daarom een unieke ervaring, juist ook omdat ik zo enorm goed naar mijzelf moest luisteren en mijn eigen keuzes moest maken. Dus geniet ervan! In je eentje geeft een heerlijk gevoel van vrijheid,>>> zorg er gewoon voor dat je veel liefde voor jezelf meeneemt en als beslissingen maken moeilijk is, doe alsof het om je zusje of iemand anders gaat die heel erg belangrijk is in je leven.
Heel veel plezier!

Groetjes Mette

Ook ik zal begin januari in Peru zijn. In de jaarwisseling sowieso in Lima bij mijn schoonfamilie, maar ik zou eigenlijk ook wel naar Cusco willen. Nu is het daar in Januari natuurlijk regenseizoen, maar hoe erg is dat nu? Is het dan de hele dag regen, of gewoon buien zoals we dat in NL ook kennen.

Met andere woorden, omdat het winter is in de bergen, is dat een reden om NIET naar bijvoorbeeld Cusco en Arequipa te gaan? Ik ben benieuwd naar mensen die in die periode daar zijn geweest.

Het is juist ‘zomer’ in Peru, al praten ze daar volgens mij meer van regenseizoen en droog seizoen. Maar in juli is het behoorlijk kouder in de bergen.
In de bergen kan het wel urenlang regenen, het verschilt een beetje per gebied en ook per keer. Kijk eens in klimaatstaatjes.
Ik ben er twee keer geweest in regenseizoen maar dat heeft me niet zo belemmerd in het bezoeken van plekken. Het regende in mijn herinnering lang niet elke dag en ook niet zo lang, in Cusco. En bv. bij Arequipa had ik helemaal geen regen.
In La Paz (twee weken in december) en in Huaraz, en Chavín de Huantar (een week in maart) heb ik wel erg veel regen gehad, elke middag de hele middag, maar in die plaatsen ben ik maar 1x geweest jaren geleden, dus dat zegt ook niet zoveel.
Als het wel hard regent kan dat soms zorgen voor modderlawines.
Als ik jou was zou ik de optie wel open houden want het zijn mooie leuke steden. En kijk dan gewoon als je er bent naar de weerberichten. Het klimaat is sowieso onvoorspelbaar nu in de hele wereld…

Ik weet dat het zomer is aan de kust nu, mijn vriendin is Peruaanse :slight_smile:
Maar zij heeft ook niet veel ervaring met het bezoeken van Cusco in het regenseizoen. Vorig jaar ging het daar natuurlijk helemaal mis. Maar dat was iets later in het jaar meen ik. Natuurlijk zijn wij Nederlanders ook wel wat meer regen gewend, dus ik ben benieuwd naar de indrukken die jullie daar hadden. Maar dat valt mee dus. Arequipa is nu vooral koud geloof ik.

Daarnaast ga ik natuurlijk ook naar een Dakar-etappe, want om dat mee te kunnen maken dat gebeurt niet vaak.

Wij zijn inderdaad ook wel wat gewend qua regen, maar op vakantie maakt het de boel natuurlijk wel nog troostelozer, vooral als alle mooie dingen die je wilt zien, buiten zijn. En in Peru is wat minder asfalt en wat meer modder, dus zorgt regen ook sneller voor modderachtige boel, maar dat ligt er ook aan waar je bent… in hartje Cusco zul je daar geen last van hebben, maar bij (de wegen naar) ruïnes misschien weer wel. Maar voor zover ik lees op internet zijn ook telkens meer wegen geasfalteerd, zeker naar die grote steden. Maar tussen Cusco en Ayacucho heb je wel nog hele stukken ongeasfalteerd en dat kan wel spannend zijn.

http://www.pbase.com/cile/image/58210069/medium.jpg
(ergens tussen Cusco en Andahuaylas)

Maar desnoods kun je altijd terug vliegen van Cusco naar Lima.

In Arequipa vond ik trouwens het Santa Catalina klooster echt de moeite waard om te zien, net een kleurrijk dorpje midden in de stad.

Voor Cusco kan ik je het Niños Hotel van harte aanbevelen. Gezellige patio, lekker ontbijt (niet inbegrepen bij de prijs), lekkere kamers, de beste hete douches van heel Peru. Het wordt gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg en verder alleen maar Peruanen. Alle opbrengsten gaan naar haar langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Je leest er alles over op de website.
Ze hebben ook in het waarzeggersdorp Huasao een Niños Hacienda met prettige huisjes. Heel mooie bergen daar. Je kunt daar paardrijden met een gids (en ik geloof ook fietsen of wandelen).

Als we gaan gaan we zeker vliegen hoor. Die busreizen ben ik niet zo’n fan van. LIMA- NAZCA vond ik al genoeg :slight_smile:

Hallo iedereen,

Allereerst @ Cécile: nogmaals heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!! Een uitgebreid antwoord op jouw privébericht komt snel!

Mijn vakantie komt al dichterbij dus ik ga nu echt een planning proberen te maken! Ik heb besloten wel te gaan proberen zo veel mogelijk met de bus te doen om zoveel mogelijk te kunnen zien en om de kosten een beetje in de hand te houden. Als ik een goed betaalbare vlucht pak, zal ik dat uiteraard wel doen om weer wat tijd te besparen.

Inmiddels weet ik dat ik echt een dag of 5 naar Puerto Maldonado wil (op aanraden van Cécile) en naar el Machu Picchu. Verder heb ik van de (Peruaanse) vriendin begrepen met wie ik ga, dat er ook nog een aantal mooie plaatsen vlakbij Lima zijn, welke als dagtripjes te bezoeken zijn. Met haar zal ik een paar tripjes doen en naar el Machu Picchu gaan, verder ga ik alleen reizen.

Maar wat ik me nou afvraag is of jullie me aan kunnen geven wat ik nou écht niet moet missen en wat te doen is in 3 weken naast hetgene wat ik al besloten heb te gaan doen. En waar je op moet letten (of wat je moet vermijden) als je alleen reist, het wordt nl. mijn eerste keer alleen reizen!

Verder lijkt het me nog steeds leuk om een trip met iemand samen te maken dus als er nog iemand die kant op gaat en het ook leuk lijkt, hoor ik het graag!!

Groetjes,

Leontien

Ik ben pas 1 keer in Peru geweest en heb nog niet heel veel gezien in die 17 dagen. Wat ik wel mooi vond waren de Nazca lijnen vanuit het vliegtuig. Unieke ervaren…daarna wel kotsmisselijk, maar je hebt ze wel gezien! :slight_smile:

Paracas vond ik ook geweldig als dierenliefhebber. Zoveel vogels bij elkaar had ik nog nooit gezien.

In Lima zijn er ook genoeg dingen te zien ook al valt Lima met zoveel schoonheden in Peru in het niet, toch zijn er mooie plekjes te zien (zoals Baranco, de kust, Miraflores, etc) Een Tour met de rode bussen is absoluut leuk om te doen en dan kun je meteen zien wat je nog eens van dichtbij wilt bekijken.

Hoi DickG,

De Nazca lijnen lijken me ook heel gaaf om te zien alleen het idee dat ik dan in zo’n klein eng vliegtuigje moet, vind ik toch aanzienlijk minder gaaf. Daar moet ik dus nog even een nachtje over slapen.

Dat Paracas klinkt ook leuk! Ik ben gek op dieren dus het kunnen er nooit genoeg zijn!

Dank je wel voor alle tips! Ik ben ook bang dat de 21 dagen zo om zijn, dus ik probeer maar een beetje wat te plannen. Wat bedoel je met ‘de rode bussen’? Zijn die van een bepaalde maatschappij of is dat een bepaalde tour?

Groetjes

http://www.mirabusperu.com/ bedoel ik.

Ja de Ballestas eilanden zijn echt mooi om te zien. Je gaat dan met een redelijk snelle boot vanaf Paracas naar de eilanden. Die tour had ik overigens in Ica geboekt.

Wat ook erg de moeite waard is is Huacachina. Wij hebben daar met zo’n sandbuggy meegereden en sandboarding gedaan, maar dat laatste was achteraf wel wat gevaarlijk en de begeleiding was niet erg ervaren.

En het Parque del Aqua in Lima. Prachtig gekleurde fonteinen!!

Met 3 weken zou ik niet teveel extra meer plannen naast wat je al doet, misschien kun je wel Arequipa (mooie stad met mooi dorp-achtig klooster) en de Colca Canyon nog toevoegen (condors kijken en in een hot spring badderen!).

En heb je Machu Picchu al geboekt? Ga je daarheen met de trein? Ik hoorde dat je sinds enkele maanden ook de entree tot het terrein al van tevoren moet boeken maar weet niet hoe dat zit.

Inderdaad kun je vanuit bussen veel zien, en meekrijgen van hoe het land buiten de toeristische gebieden is. Vooral als je een wat goedkopere bus neemt die ook een lunchstop doet in zo’n dorp in het midden van niks. (De dure maatschappij Cruz del Sur geeft lunch aan boord en stopt niet.)

Qua alleen reizen:

  • Sta erbij stil dat je altijd en overal opvalt als buitenlander. En dat veel mensen daardoor denken dat je schatrijk bent. (Misschien zullen mensen zelfs denken dat jouw vriendin je betaalde gids is…)
  • Pas vooral op voor zakkenrollers, vooral op drukke markten, op busstations en in de bus, maar ook elders. Ze gebruiken ook wel eens trucjes om je af te leiden, bv. dan laten ze muntjes of iets anders vallen, of ze stellen je een vraag, of ze wijzen je op een (zogenaamde) vlek achter op je kleding. Zorg dat je waardevolle spullen zoals pinpas, groot geld, camera goed weggestopt zitten onder je kleding of dat je je hand altijd op je tas houdt. Hou wel wat kleingeld bij de hand voor de aankopen onderweg (zodat je niet in je moneybelt hoeft te graaien midden op de markt :)).
    Daarom vind ik voor dagelijks gebruik een schoudertas handiger dan een rugzakje, want die kun je makkelijk op je heup of buik dragen met een hand erop.
  • Als je in de bus wilt slapen, neem je dagtas dan op schoot en doe je armen er omheen. Je grote tas is in principe wel veilig onderin de bus; als het goed is wordt die getag-d met een nummertje en geven ze het alleen terug als jij je nummertje laat zien.
    Als je met de trein gaat, let dan wel ook goed op je grote tas, ik heb verhalen gehoord dat ze die wel eens het raam uit gooien naar handlangers. Dus een klein slotje kan geen kwaad (bv. een wokkelslotje of simpel fietsslotje), of klik hem anders met meerdere klikdingen van je gespen vast aan een rek.
  • In Cusco voelde het tot een uur of 21u wel okee om over straat te lopen, wel vermeed ik steegjes die niet okee aanvoelden. Ga op je intuïtie af. Na die tijd nam ik taxi’s. Als een chauffeur me niet zo aanstond, liet ik hem doorrijden en koos ik een andere. Ik ben (net als in Nederland) meestal wel bewust van wie er om me heen is en als ik het gevoel heb dat iemand me achtervolgt, ga ik even in een etalage staan kijken of een winkel / restaurant binnen, of stilstaan bij een groepje mensen.
    In Lima nam ik meestal na 18u al een taxi, maar daar ben jij ook nog met je Peruaanse vriendin dus dat zal wel lukken.
  • In Arequipa en ook wel in andere steden schijnen ook neptaxi’s te bestaan. Vraag even aan hotelpersoneel hoe je een echte herkent. Desnoods loop je een hotel binnen en vraag je of zij een taxi voor je willen bellen, dan weet je zeker dat het een echte is.
  • Het feit dat je vloeiend Spaans spreekt gaat een enorm pluspunt zijn om goed je weg te vinden en te weten wat er om je heen gebeurt. Dat scheelt al enorm.
  • In hotelkamers verstop ik mijn waardevolle spullen her en der. Zelf gebruik ik nooit kluisjes maar andere mensen doen dat wel. Ik heb wel minislotjes op mijn backpack en maak vaak ook mijn backpack zelf aan een meubelstuk vast met een fietsslotje. Ik doe die slotjes wel uit het zicht om geen onnodige aandacht te trekken.
  • Verder valt het allemaal reuze mee hoor, in Amsterdam krijgen veel toeristen ook te maken met zakkenrollerij en oplichting… en ik vind sommige stukken van Rotterdam (en Zoetermeer ;)) enger dan Lima. Dus alertheid en intuïtie moeten genoeg zijn. En niet te koop lopen met rijkdom zoals gouden oorbellen, horloge, camera, iPod. Er zijn genoeg andere toeristen die dat wel doen, of zelfs met hun iPad of laptop op een terras gaan zitten en die daarna in een tasje doen dat losjes van 1 schouder hangt… die zullen eerder het slachtoffer zijn dan iemand die alert is.
  • Het leuke van alleen reizen is dat je nog meer contact hebt met verschillende Peruanen. De jonge generatie is heel nieuwsgierig naar toeristen en hun leven. De oudere mensen zijn wat verlegener (omdat ze ook bang zijn dat ze Engels moeten praten wat ze niet kunnen), maar vinden het uiteindelijk ook leuk om te kletsen. In de bus zit je vanzelf naast een vreemde en kun je in gesprek komen. Ook in internetcafé’s en op de markt raak je wel eens in gesprek met Peruanen.

Ik ben heel benieuwd hoe jij het ervaart. Superveel plezier!!

1 like

Hi Cécile,

Wederom 1000 x dank voor al je goede tips!!! Ik ga ze allemaal opvolgen en ik denk dat ik er veel aan zal hebben. Ik moet zeggen dat er wel een aantal dingen zijn die me enigszins ongerust maken (ook dingen die mijn Peruaanse vrienden mij vertelden) maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn en een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik ben nog bezig met een definitieve planning maar ik weet wel bijna zeker dat ik eerst naar Puerto Maldonado ga en daarna richting Arequipa. Verder Lima, nog een of meerdere plaatsen vlakbij Lima bezoeken en in de laatste week naar Cusco. Ik kan niet wachten! >>> Voor nu: een hele fijne kerst!!

Saluditos!

Leontien

Hallo iedereen,

Nou, ik denk nu dan eindelijk te weten hoe mijn route eruit gaat zien. Het plan is om na aankomst op 10/1 een dag of 3 a 4 in Lima te blijven en daarna alleen verder te reizen naar:

  • Paracas
  • Ica
  • Nazca
  • Arequipa
  • Puno en Titicaca
  • Puerto Maldonado
  • Cuzco en Machu Picchu 24 tot 27/1
  • Lima 31/1 vertrek naar huis

Het enige wat ik zeker weet is dat ik wel een dag of 5 in Puerto Maldonado wil blijven en verder weet ik nog niet of ik wel in zo’n half uit ekaar vallend mini vliegtuigje durf om de Nazca lijnen te zien. Misschien beter om over te slaan maar het ligt op de route. Ik ben van plan alles met de bus te doen. Jullie enig idee of mijn plan een goed plan is?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

@Cecilia74: Machu Picchu heb ik nog niet geboekt, ik heb op de site gekeken maar reserveren online lukte me niet. Ik zal vragen of de familie van mijn vriendin even kan bellen. Hoop dat het nog lukt!

Groetjes,

Leontien