Ik weet niet of je vanuit Puno direct naar Puerto Maldonado kunt, of eerst naar Cusco moet.
Puno zelf is niet veel aan; maar wel de handigste basis als je de eilanden in het meer wilt bezoeken. Die eilanden vond ik wel de moeite waard (is voor mij wel lang geleden, 1998).
Je schema lijkt redelijk druk, bijna elke dag / om de dag verkassen… vooral doordat je bijvoorbeeld meestal pas een dag later op tour kunt (bv. eilanden in Titicacameer; jungle trip… alhoewel je die misschien van tevoren kunt boeken), daar gaat dus ook al tijd in zitten. Misschien dat je in Ica al een beeld hebt van hoeveel dagen je nog resten, en hoe het bevalt met inpakken en verkassen. En of je dus iets wilt overslaan.
Al met al wel een heel afwisselend landschap wat je gaat zien! Mocht je in Cusco nog tijd over hebben, dan heb je misschien wel zin in een nachtje in de Niños Hacienda in Huasao, waar je ook kunt paardrijden.
Dank je wel weer! Wat zou jij eruit schrappen en zou je mij kunnen laten weten hoe jij het zou plannen (of ongeveer), ik heb hier natuurlijk 0 ervaring mee en bovendien ben ik nu 6 a 7 dagen per week aan het werk zodat ik straks voldoende vrije dagen heb om op vakantie te gaan dus helaas ook geen zeeën van tijd om grondig alles uit te zoeken…
Naar het Niños hotel wil ik zeker gaan! Ik heb de site bekeken en het lijkt me fijn vertoeven daar en ook fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan dat geweldige project!
Ik ben inmiddels al een aantal dagen in Lima en het weer is prima! Gisteren een bloedhete dag, waarop je eigenlijk weinig doet op de zonuren. Vandaag is het iets minder warm en hebben we weer wat gedaan.
Eind van de week willen we naar Cusco. Het advies is als je daar alles wilt zien om er een week voor uit te trekken en echt de eerste 2 dagen rust te houden vanwege de hoogteziekte. Ik had eerst een planning gemaakt voor 5 dagen, maar een bevriende tour-planner adviseerde om er meer tijd voor uit te trekken. Dus dat gaan we maar doen.
Vlucht naar Cusco valt tegen kwa kosten. Ik had met het basistarief rekening gehouden, maar dat is alleen voor Peruanen. De prijs voor een enkele vlucht is op het moment 167 dollar en dat dus maal 2 en tel daar de taxes nog maar bij op. Gelukkig is mijn vriendin wel Peruaanse, dus die kan voor 62 of 75 dollar (enkele reis) vliegen.
Als we terugkomen gaan we een poging doen de laatste etappe van Dakar te kijken in de omgeving van Cerro Azul.
Leontien, heel veel plezier hier. Pas op wat je eet, de eerste keer Lima was voor mij na 2 dagen in het ziekenhuis om me na te laten kijken aangezien ik flauw was gevallen na een korte heftige aanval van “de race”
Ohw ik zit het forum nog even door te lezen en Star Peru en Peruvian Airlines zijn goedkoper omdat ze geen speciaal tarief berekenen voor niet-Peruanen.
Nou ja, je moet zelf natuurlijk de keuzes maken… en ik denk dat het op zich wel haalbaar is hoor, maar wel redelijk druk.
Over Ica kan ik niks zeggen want daar ben ik niet geweest, dat was overstroomd in 1998. Die oase lijkt me best leuk om even te zien, maar op sandbuggy-rijden heb ik het zelf nooit zo… zo verstorend voor de rust en de natuur, lijkt mij…? Maar misschien valt het mee.
Over Nazca zou je nog eens na kunnen denken en wat ervaringen van anderen opzoeken, hoe zij het vonden. (bijvoorbeeld hier lees je allemaal reisverslagen over Nazca).
Probeer in ieder geval zo kort mogelijk in Puno zelf te zijn voor en na de eilanden-trip. Misschien kun je een tourbedrijfje vinden dat behalve de eilandtrip, ook de busrit naar Cusco voor jou regelt? De eilanden zijn bijzonder, maar Puno is grauw.
Omdat je zo van dieren houdt, lijkt de Colca Canyon me ook wel mooi voor jou, je kunt daar wilde condors zien van dichtbij. Of houd je niet van aasgieren?
In het Tambopata gebied (jungle bij Puerto Maldonado) ben ik zelf 3 dagen, 2 nachten geweest. Ik vond dat wel genoeg. Je hebt dan kans om veel macaws te zien op een klei-wand, en de andere dieren is een kwestie van geluk tijdens diverse boot- en wandeltripjes. Bij mij zat er ook een avondwandeling in het donker bij (vooral veel geluiden, en bv. grote spinnen zien die vluchten hun holletje in), en overdag een wandeling met een plantenexpert. Na 3 dagen vond ik het wel genoeg dus.
Puerto Maldonado zelf is ook wel een dagje waard, vanwege het vlindersanctuarium, het slangensanctuarium, en El Jaguar opvangcentrum voor wilde dieren.
Voor Cusco en Machu Picchu (en eventueel nog andere dingen in de heilige vallei) inderdaad wel flink de tijd nemen.
Als je in het begin al wat dagen in Lima hebt, hoef je op het eind niet veel tijd te verdoen daar. Zelf vind ik het best een leuke stad (als je door de drukte en smog heen kijkt). Maar andere gebieden zijn wel veel meer de moeite waard, als je weinig tijd hebt.
Handig om te weten: Arequipa ligt op ongeveer 2500 meter en is een goeie plek om een paar dagen te wennen aan de hoogte voordat je nog hogerop gaat. Het is een mooie stad met een leuk dorp-achtig klooster. Wel ook criminaliteit, dus wees alert, en let op dat je weet hoe je echte taxi’s herkent (vraag even aan hotelpersoneel ofzo).
De Colca Canyon ligt wel hoger.
Lake Titicaca ligt op ongeveer 3800 meter, dus behoorlijk hoog. Veel water en cocathee drinken kan helpen, en rustig aan doen en iets meer slapen.
Cusco ligt weer iets lager, 3360 meter.
Mocht het qua tijd krap worden, dan kan een nachtbus ook wat tijdwinst opleveren. Je hebt best luxe bussen met slaapstoelen en verwarming. Alleen mis je dan het mooie uitzicht. En op je handbagage moet je wel donders goed letten (liefst gewoon als kussen gebruiken of ermee in je armen slapen). Je grote tas zou wel veilig moeten zijn in de laadruimte.
Nogmaals veel succes en plezier. Onderweg ook gewoon veel met andere reizigers praten. En je kunt ook telkens onderweg weer even lezen in je reisgids en een paar dagen vooruit plannen.
Belangrijk stukje over de trein naar Machu Picchu:
**IMPORTANT UPDATE 2 JANUARY TO 15 APRIL 2012: **The direct trains from Cusco (Poroy) to Machu Picchu are temporarily cancelled from 2 January to 15 April 2012, or rather, will start from Ollantaytambo instead of Poroy, to reduce risk from landslides during the rainy season. The shuttle trains from Ollantaytambo to Machu Picchu are not affected and will run normally. Buses will replace the Poroy-Machu Picchu ‘Expedition’ and ‘Vistadome’ trains between Cusco Wanchaq bus station and Ollantaytambo, buses will replace the deluxe ‘Hirham Bingham’ between Cusco Wanchaq bus station and Orient Express’s Rio Sagrado Hotel in Urubamba, then onwards by train. See www.perurail.com.