Overmorgen gaan we nr Arequipa om de Colca canyon te verkennen. Zouden overwegen om 1 a 2 nachten daar te overnachten. Vragen ons af of het beter is om een tour te boeken of niet? We willen de trekking doen (dus niet de tour waarbij je met 20 toeristen op een bus zit en op commando moet uitstappen om foto’s te trekken).
Heeft iemand hier ervaring mee of tips (waarom wel of zonder tour)
Ik heb de trekking gedaan met tour. Beviel goed. Vind het soms wel even prettig om iets geoeganiseerds te doen omdat je dan niet hoeft na te denken over hoe ergens te komen etc. Ken ook NL stel dat het zelf deed. Je kunt met lokaal vervoer daarheen, en dat scheen bij hen nogal wat stress te hebben opgeleverd. Verder heb ik geloof ik op tripadvisor gelezen dat het amper geld bespaarde.
Thanks!
Ik zou het vooral zelf willen doen om mijn tempo te kunnen aanhouden en niet te worden ‘opgejaagd’ door een groep of gids…en ook wel omdat het de mogelijkheid geeft om er langer te blijven indien het er leuk is (wat niet kan als je een tour boekt: he moet je aan gemaakte afspraken houden…). Ik ben ondertussen ook op TripAdvisor aan’t lezen…zal een moeilijke keuze worden vrees ik!
Ik raad toch aan om dit met een gids te doen. Het zou niet de eerste keer zijn dat toeristen er “verloren” lopen.
Ik hoorde reeds verschillende verhalen dat dit toch niet zo veilig is.
We zijn net terug van Colca en hebben het zelf gedaan: hebben er geen spijt van: niets beter dan vrij te zijn en te doen wat je zelf wil. Niet moeten opstaan om 5u 's morgens, niet in een rijtje moeten lopen, rusten en foto’s nemen wanneer je zelf wil en niet wanneer het de gids past…
Helemaal veilig en de paden zijn zo duidelijk dat je niet kan verloren lopen!! Supermooi!
We hebben onze tijd genomen: met toeristisch minivan van Arequipa naar cabanaconde (die vertrekken om 3u 's nachts maar stoppen aan Cruz del condor: daarom dat we niet per publieke bus zijn gegaan). Eens in cabanaconde verbleven in hostel pachama(aanrader) en dan volgende dag vertrokken om 9u 's morgens. Om 13u30 toegekomen in Llauar. Volgende dag om 9u vertrokken en toegekomen in san Juan de chuco om 14u denk ik en daar dan volg dag om 10u vertrokken en toegekomen in cabanaconde tegen 15u! Daar overnacht en 's anderendaags terug met toeristisch minivan naar Arequipa (opnieuw niet met public bus omdat minivan onderweg nog stopte aan vieuwpoints maar achteraf gezien was dit geen must)
We hebben onze tijd genomen dwz niet snel gewandeld, gestopt, foto’s getrokken, laat vertrokken elke dag dus het kan allemaal veel sneller (zoals dat ook moet als je via tour gaat) maar het is er zo mooi dat ik het niet snel snel snel zou doen!
Hey! leuk om te horen dat het goed bevallen is. Ik heb zelf ooit de de colca bezocht maar dan met een tour. Deze is ons zelf heel erg goed bevallen en geadviseerd door het hotel. Het ging allemaal erg ongedwongen en overal was voldoende tijd voor, het voordeel met een tour is misschien wel dat je een gids hebt die er een mooi verhaal van kan maken (dit is natuurlijk verschillend per gids). Gaan jullie nog meer bezichtigen in Perú?
Hey
Ja, zal waarschijnlijk afhangen van de tour! Een koppel die ook een tour deed zei dat hun gids eigenlijk vooral uitleg had gegeven over bepaalde planten en kruiden…maar goed, ik vond het leuk dat we konden opstaan wanneer we wilden, dat we in een dorpje konden blijven waar geen andere tours waren…ieder zijn ding natuurlijk. We hebben net de vierdaagse Inca jungle trail gedaan: met een tour…en opnieuw: ik von het leuk om dit te doen en andere leuke mensen te hebben ontmoet maar ook nu: het ‘afhankelijk’ zijn van een gids is niet zo ons ding…maar deze tour konden we moeilijk zelf doen (ziplines en raften wel maar het fietsen: zou niet weten waar je fietsen kan huren)… Normaal is dit het voor Peru en trekken we naar Ecuador! Gaan zodra op zoek naar ticketten. Hadden hier wel langer willen blijven maar willen nog zoveel doen/zien en hebben nog zo weinig tijd!!
Wij plannen dit najaar 3 weken Peru (rondreis van 2 maand in Z-Amerika) en voorzien de Colca Canyon ook te doen DIY style. We voorzien het wel te doen in 3 dagen/2 nachten, dus op basis van jouw schema, zouden we gewoon de nachten in Caba skippen en de laatste dag direct terug richting Arequipa gaan.
Kan je misschien ook ervaringen delen qua verblijf? Transportkosten?
Hoe zag jullie schema eruit voor gans Peru?
Voor de believers van een tour te volgen, hieronder enkele links van backpackers die het DIY deden. Voor ons staat vooral de vrijheid voorop
Goede beslissing om het zonder tour te doen! Het zal fantastisch zijn!
Wij zijn in totaal 9maanden aan’t reizen helaas is dit onze laatste maand. We planden om Peru met de auto te doen maar aangezien die stuk ging waren we genoodzaakt om met bus verder te reizen.
Van Bolivia zijn we met de bus naar Puno gereisd. Daar hebben we via onze hostel een tour geboekt (100 sol) naar Uros,Amantani en Taquille met overnachting bij lokale familie in Amantani. Was zeer leuk.) hostel naam ben ik kwijt. Eigenlijk konden we die tour perfect zelf boeken aan de haven: enig voordeel nu was dat ze ons kwamen oppikken aan de hostel.
Van Puno gingen we onmiddellijk door naar Arequipa (betaalden 63sol) . We verbleven er in El Albergue espanol (110 sol voor 2p kamer gedeelde badkamer 3 nachten). Hostel was oke maar veel lawaai van de nabijgelegen bar…
Van Arequipa naar Cabanaconde met toeristisch busje die je komt ophalen om 3am! 25 sol p.p. (Publieke bus kost 17sol maar die komt u niet ophalen aan de hostel en stopt niet aan Cruz del condor). Om terug te keren nr Arzquipa opnieuw 25p.p met toeristisch minivan. Inkomkaart Colca: 70p.p maar nieman controleerde het!
Colca canjon: Lluhar lodge: 20p.p. Zeer basic kamer met gedeelde badkamer.eten( purree met reist en drie stukken gekookte wortel: breng dus fruit, chips enz…mee ) apart te betalen. Hotsprings inbegrepen in de prijs.
In Cajon de chuco verbleven we in hostal Sonia: 10p.p gedeelde badkamer. Basic maar leuk.
Van Arequipa gingen we naar Nazca met bus (262 voor 2 personen). In Nazca boektn we onmiddellijk een tour (met vliegtuig) dus voor 750+50tax te betalen aan luchthaven zelf) we hebben te veel betaald maar we mochten na de tour in de hostal blijven (onze bus nr Cusco was pas om 23pm) dat was inbegrepen in de prijs dus voor ons was dat perfect.
Bus naar Cusco kostte 220 voor 2 personen. Geen leuke busrit door alle haarspeldbochten. We hadden nochtans 180 graden bed Maar je kan echt niet slapen door de bochten die genomen worden!
In Cusco verbleven we in Tayta wasi: 50 voor een 2p kamer met badkamer en lekker ontbijt. Hostel was 10min wandelen van het centrum.
In Cusco boekten we de Inca jungle tour via agentschap incapath travel. 763p.p. Inbegrepen: rafting-ziplines-trein van aguas caliente naar ollanta… Opletten: als je een tour boekt altijd goed informeren wanneer je de trein/bus terug moet nemen want een paar gasten hadden er geen idee van en kwamen voor de verrassing te staan dat ze een bus hadden om 14u dwz dat ze slechts van 6u tot 11u30 in Machu Pichu konden blijven!! Zij betaalden slechts 160$ voor hun tour maar ja…echt veel tijd hadden ze niet in MP wat net de bedoeling is van de reis lijkt mij?!
Van Cusco gingen we met vliegtuig naar Equador (dure vlucht) en we zitten nu op de Galapagos :)))). (dure bestemming!)
Hopelijk heb je er iets aan.
Als we meer tijd hadden gehad waren we langer in Peru gebleven! Dan waren we zeker nog nr cordillera blanca geweest (lijkt mij een niet te missen bestemming) maar dat zal voor de volgende keer zijn!
Bedankt alvast voor de details !
Ons schema ziet er min of meer hetzelfde uit, alleen in de omgekeerde richting, en wij skippen Nazca (maar gaan wel via Pisco / Ica Huacachina), start in Lima.
Dus de eilandjes aan Puno zijn makkelijk zelf te doen? Want ook daar heb ik niet echt zin in een typische tour te nemen… Nadien reizen we door naar Bolivie. Misschien kan je via PM nog andere tips geven (wij doen Bolivie, Chili, Arg en mogelijks Uruguay)
Thanks
Hey,
Wel, titicaca zelf doen vanuit Puno: niet echt: je kan het rechtreeks boeken aan de haven (dat bedoelde ik:zo der tussenpersoon) maar je komt terecht in een boot met dezelfde mensen die een tour boeken…maar echt vervelend was het niet want in Amantani verblijf je in een gezin en zie je de rest van de mensen enkel 's avonds bij de wandeling en ‘het feest’.
Als je geen tour wil doen ga dan nr isla del sol (titicaca) in Bolivie: daar kan je wel alles zelf doen zonder tour…we deden beide: ze waren beide leuk maar bv Uros (floating islands vanuit Puno) stelt niet echt iets voor…dus daar moet je het niet voor doen…vandaag dat Amantani leuk was!!
Isla del sol: noorden: strand, weinig restaurants, heel chil. We verbleven in hostal mirador: heel basic, uiterst rechts vh eiland. Zuiden: geen strand maar wel meer op toeristen afgestemd! Ga daar zeker nr ‘cabanas de Walter’ schitterend uitzicht en zeer vriendelijke man! En goedkoop maar weet niet meer juist hoeveel.
Chili en Argentinië deden we grotendeels met jeep…dus weinig tips wat hostels betreft…en we hebben er zoveel gezien/gedaan…zou niet weten waar beginnen
Bolivië deden we enkel Uyuni, Potosi (mijn bezoek) , Sucre (enkel stad gezien), la paz (enkel stad gezien geen tours gedaan) en titicaca…dus hebben veel ‘gemist’ in Bolivië helaas…Potosi, Sucre en La Paz: kan je overslaan als ‘steden’ maar denk dat uitstappen vanuit Sucre en La paz wel de moeite zijn. De steden zelf niet vond ik persoonlijk.
Noorden van Argentinië: we huurden auto in Salta en gingen noordelijke: was zeker de moeite…drie dagen was eigenlijk te kort!
Uruguay deden we niet.
Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel…
Perito Moreno , el Chalten en de wandelingen nr Fitzroy en Patagonië in Chili (TdP) waren zeker de moeite!
Het zal een mooie reis worden!
Jep, voor Titicaca zijn we het nog wat aan het bekijken. In principe zou het de klassieker Taquile of Amantani worden, maar blijkbaar zou Anapia island nog veel origineler zijn. Maar vind er enorm weinig informatie rond…
Isla del sol staat ook op het programma, misschien wel maar voor een dagwandeling. In Bolivie voorzien we niet zoveel tijd, een goeie week: La Paz (enkel voor Death road), Potosi (evt te skippen, vooral voor mijn tour) en dan Uyuni (3 daagse salt flat).
Vandaar trekken we door naar Chili om helemaal zuidwaarts te trekken.
We hebben een goeie maand om van San Pedro de Atacama tot in Ushuaia te raken, alles over land. Het zou er ongeveer zo uitzien:
San Pedro
La Serena
Valparaiso
Santiago
Pucon
Puerto Varas
Chiloe
oversteek naar Argentinie
San Bariloche
El Chalten
El Calafate
Pt Natales + TDP W circuit
Ushuaia en dan de vlucht naar Buenos Aires.
Noord Argentinie doen, gezien de tijd, normaal gezien niet. Tenzij we Uruguay skippen.
Vanuit BA zouden we direct naar Uruguay gaan voor enkele dagen, zo doorsteken naar Pt. Iguazu om dan terug te keren naar BA. Dan terug naar Belgie. (om dan deel 2 van de reis te beginnen)
Ziet er een druk schema uit, maar we zijn flexibel en laten eventueel stukjes vallen. Hostels weet ik ondertussen zelf al een beetje, al gaan we ook wat homestays doen.
Zijn jullie de volledige 9 maanden in Zuid-Amerika geweest?
Planning ziet er goed uit!!! Anapia kennen we niet maar ik vermoed dat je zelf wel een boot kan huren maar dat gaat duur uitkomen…met geld geraak je overal en op de manier die je wil maar ja…dan heb ik het over grote bedragen. Dat is de prijs die je betaalt om het “zelf” te doen.
Wij hebben noord Chili niet kunnen doen helaas. Yep, en 9 maanden was nog te kort! Daarvan hebben we wel een maand verloren doordat auto stuk gegaan was. En in Santiago hebben we ook veel tijd doorgebracht omdt we Spaanse les gevolgd hebben en het zoeken en verkopen van de jeep heeft ook wat tijd in beslag genomen.
Waar brengt deel 2 jullie naartoe? Azië? Deden wij 3 jaar geleden! Ook supergaaf! Wij hebben meer van Azië en Australië genoten dan van Zuid Amerika maar dat is persoonsgebonden natuurlijk!
Veel plezier alleszins! Ik zou niet te veel hostels op voorhand boeken want dat is meestal duurder dan daa zelf. Zeker via booking.com!
Je bedoelt dus niet gebruik maken van booking.com?
Daarna gaan we een maand naar China (Yunnan en omgeving), een kleine maand ZO Azie (Vietnam, Cambodia, Singapore) en dan bijna een maand Nieuw-Zeeland om af te sluiten. Een langere periode zat er voor ons niet in
Inderdaad! Ik keek soms wel op booking naar reviews en om het adres te achterhalen en dan gingen we er zelf naartoe. Hostelworld was vaak wel goedkoper dan booking…
Super! Vietnam stond ook op onze lijst samen met Borneo en Filipijnen maar het is niet meer gelukt!
Als je nog iets wil weten stuur je maar! (Voor de death road zou ik echt wel nr reviews lezen op TripAdvisor om een agentschap uit te kiezen: een Nederlands koppel vertelde ons toen we in Puno waren dat hij (de man) dus effectief van de klif was gevallen en gelukkig in een boom terechtkwam. Het is een gids van een ander agentschap die hem eruit geholpen heeft…die van zijn agentschap waren in paniek en wisten geen weg mee…het is dus geen fabel dat het sneller gebeurt dan je het wel verwacht…ze waren behoorlijk in chock!) maar de omgeving is heel mooi naar’t schijnt
Jep, dat heb ik al een beetje gedaan (ook voor de Uyuni Salt flat tour), aangezien er toch al zovelen mensen de death road hebben gedaan. Daar gaan we iets minder op de euro’s letten en natuurlijk zelf wat veiligheid inbouwen.
Hoe deden jullie het trouwens met transport? Bustickets gewoon dag voordien/dag zelf kopen? Ook daar lees ik verschillende meningen over, al lijkt me het toch wel doenbaar met gewoon het zo te doen (hoewel bvb vooraf via internet voor sommigen lukt). We gaan ook in de periode eind sept - dec, wat op zich een iets minder drukke periode is…
Bussen de dag zelf boeken: was zelden een probleem eigenlijk…hangt idd van de periode af. Voor lange afstanden zou ik zeker iets meer betalen voor een 180 cama (soms noemen ze het ook vip) want het is fijn om ‘plat’ te kunnen liggen (soms zelfs met tv!). In Peru kunnen we de bus van de maatschappij Civa aanraden maar neem dan ‘excluciva’…die zetels kunnen heel plat! (Ze hebben ook de economy versie en nog een ander…)