Waar Titicacameer bezoeken?

Aha, dat snap ik en klopt ook wel voor een deel. Nep… tja wat is nep? De dansjes tijdens het feest wel, maar de huizen waar toeristen worden ondergebracht zijn niet speciaal gebouwd. Lage deurtjes, echt eten wat zij eten, echte mensen die daar wonen (en weliswaar al met heel veel toeristen in aanraking zijn gekomen)… het is maar net waar je op focust.

Veel dingen op de standaard route zijn natuurlijk erg commercieel en toeristisch. In Nederland willen veel toeristen ook gewoon tulpen, klompen en molens zien. En zo gaat de gemiddelde Peruaan weer niet in een vliegtuigje naar de Nazca-lijnen kijken. :slight_smile:
Ik vind dat niet altijd erg en het is vaak ook heel makkelijk te ontlopen, bv. als je in een stad(je) bent, loop dan gewoon eens andere straten in waar niet de toeristische restaurants enzo zitten, of ga eens naar een normale markt waar de mensen hun eten kopen, of naar een begraafplaats (vaak bovengrondse gestapelde graven met veel kitsch), of ga eens naar een bioscoop, of neem eens niet de Cruz del Sur bus. :slight_smile:

Die vrije dag is wel handig ja voor als je het ergens leuk vindt en langer wilt blijven. Arequipa, Cusco, Sucre zijn allemaal leuk.

Veel plezier!

Wij krijgen van onze toeristen eigenlijk alleen maar positieve verhalen wat betreft de overnachting op Amantani bij de plaatselijke bevolking en dat zijn toeristen tussen de 18 en 70 jaar oud. Dus ik begrijp niet welke verhalen jij precies hebt gehoord. Het is inderdaad een kwestie van aanpassen maar dat is zoiezo het geval indien men naar Peru komt en de gemiddelde toerist die besluit Peru te bezoeken is in mijn opinie wat avontuurlijker ingesteld dan de gemiddelde Ibiza toerist (nou ja, op Ibiza wordt “avontuurlijk” waarschijnlijk op een andere wijze geïnterpreteerd)
:slight_smile:

Ik denk dat het hoofdzakelijk een kwestie is van aanpassen. Voor de toerist die gedurende zijn/haar Perureis in 5 sterrenhotels logeert is het inderdaad niks nee. Snel weg uit Puno zou ik zeggen! Maar voor dat soort toerist is er dan weer het Swasi eiland

Wat betreft “nep” ben ik het met Cecilia eens. De eilandbewoners zijn gewoon authentiek evenals hun kleding en dansjes. Zonder het toerisme zonden ze wellicht wat minder dansen, minder kleding produceren etc. maar hun gebruiken, leefwijze en levensopvattingen zijn niet zo heel veel veranderd hoor!
Bovendien als elke invloed van buitenaf als “nep” wordt bestempeld dan hoef je in principe helemaal nergens meer naar toe te reizen.

Zoals gezegd, op basis van de commentaren van onze reizigers, en mijn eigen ervaring enkele jaren geleden zou ik je een overnachting op Amantani gewoon aanraden!

Veel succes met jullie reis,

CuscoPeru.NL

Ik heb afgelopen zomer zowel vanuit Copacabana en vanuit Puno het lake titicaca bezocht. Hier mijn bevindingen:

• Vanuit Copacabana ben ik naar de Isla del Sol gegaan. Hier heb ik van de ene kant naar de andere gewandeld en twee dagen overnacht. Het is de geboorteplaats van de Inca god van de zon en hiermee van hun cultuur. Ik vond dit zeker de moeite waard! Vanaf Isla del Sol kijk je uit op besneeuwde bergtoppen in Bolivia, die toppen zijn zo laag, dan merk je pas hoe hoog je eigenlijk zit. Als je aankomt op het eiland dan mag je ook meteen een prachtige Inca ruine beklimmen een grote trap met watervalletjes.
    Ik heb ook van Copacabana genoten, ze hebben daar een kerk waar ze auto’s zegenen. Een heel erg leuk gezicht. Mensen komen vanuit heel Bolivia om hun auto te laten zegenen. Het is goedkoper dan een auto verzekering zeggen ze. Leuke markt daar en een berg waar je over het meer uitkijkt.

Het was erg makkelijk om een bootje te nemen vanuit Copacabana naar het eiland en ook om vanuit Copacabana een bus te nemen naar Peru. Ik ben meteen naar Arequipa gereisd omdat ik graag de Colca Canon wilde bezoeken. Dat is ook zeker een aanrader!

• Vanuit Puno heb ik de rieten eilanden (Uros) bezocht op een dagtrip (samen met een ander eiland dat niet zo veel indruk heeft gemaakt want ik weet de naam niet meer). Ik vond dit ook erg leuk omdat dit een speciaal gezicht is om te zien. Ze wonen gewoon op een rieten eilandje en hebben dan een tv-tje met een accu om af en toe wat te kijken.
    Puno zelf vond ik niet zo heel bijzonder, wel leuk om daar naar een locale voetbalwedstrijd te gaan! (en cavia te eten etc.)

Van de verhalen van mensen dat iets toeristisch of commercieel is zou ik me niet te veel aantrekken. Als je daar naar zou luisteren dan mis je een heleboel mooie dingen in Bolivia en Peru (begin dan ook maar niet aan Machu Picchu, over touristisch en commercieel gesproken!).

Als ik moest kiezen tussen Isla del Sol en Uros, zou ik persoonlijk kiezen voor Isla del Sol door de rijke Inca historie die hier goed te zien is en de mogelijkheid om op je eigen tempo door de natuur te wandelen (ik ben echt de weg kwijt geraakt daar en zo ben ik over de top van de berg op het eiland geklommen, een heel avontuur waarbij we veel eilandbewoners tegenkwamen, wat dan weer erg leuk was!).

Groetjes,

Heleen

Helemaal mee eens! Mooi gezegd.