Reisplanning en reservatievragen

Hallo!

Ik ben Nick, nieuw op het ( gigantische ) forum en heb sinds een week zekerheid dat ik 25 dagen verlof krijg in september!
Als ik aan lange reizen denk dan schiet er zich maar 1 woord in mij te binnen: Peru!

Ik ben reeds begonnen met de organisatie van mijn reis.
Handig om weten is dat ik deze reis alleen zal aanvangen en dat ik van sportieve uitdagingen hou.

Onderstaand is mijn volledige reisplanning.
Nu zou ik graag van jullie weten of dit haalbaar is. ( Had eerst Puno er nog tussen gestopt maar dan was het er echt wel over! )

Mijn reis verloopt van 04/09 tot en met 27/09.
Manu national park ligt reeds vast, enige mogelijke vertrekdatum met de onderneming die mij aansprak was 10/09, dus alles een beetje hierrond gebouwd.

Enkele vraagjes:

• Voor een avontuurlijk reiziger, welke route zouden jullie dan nemen om in maximaal 4 dagen een trail te doen naar Machu Pitchu?
    ( ik weet dat ik te laat ben voor Inca Trail, maar er moeten toch nog andere boeiende tochten zijn? )
  • Stel dat ik geen tocht kan regelen naar Machu Pitchu, kan ik dan ter plaatse de trein Cuzco-Machu Pitchu reserveren, of moet dit ook maanden op voorhand
? )
  • Is het nodig om Colca Canyon/Rafting/Nazca op voorhand te reserveren, of is dit ook mogelijk ter plaatse?
  • Dienen de binnenlandse vluchten/bussen veel van op voorhand geboekt te worden?

Alvast bedankt voor de reply’s!

Hier dus de voorlopige schedule:

04/09 Heenreis
Zaventem vlucht vertrekt om 11.10 uur, aankomst in Atlanta om 15.03 uur
Volgende vlucht vertrekt om 17.35 uur, aankomst in Lima om 23.20 uur
=> Vlucht van 05/09 Lima richting Cuzco regelen ( 's avonds vliegen )
Onmiddelijk gaan slapen

05/09 Lima - Cuzco
Vroeg opstaan, ontdekken van de stad Lima
's avonds vliegtuig op richting Cuzco
=> Vlucht van 17/09 's avonds of 18/09 's morgens Cuzco richting Arequipa boeken ‘aller-retour’ ( terugvlucht op 21/09 liefst 's avonds )
=> Vlucht van 26/09 's morgens Cuzco richting Lima boeken
=> Hostel boeken voor nachten van 05/09, 06/09, 09/09 en 14/09. Evt gwn doorboeken van 05/09 tot 14/09

06/09 Cuzco
=> Busrit regelen voor dag nadien richting Nazca
Hele dag ronddwalen in de stad

07/09 Cuzco
Verdere ontdekking van de stad, de errond gelegen historische sites bezoeken met behulp van
‘Boleto Turistico’s’
's avonds de nachtbus nemen richting Nazca

08/09 Aankomst Nazca
Bezoeken van de Nazca lines
's avonds de nachtbus terug richting Cuzco

09/09 Cuzco
Dag ronddwalen in Cuzco

10/09 Manu National Park => reservatie via rondreizenperu.com
11/09 "
12/09 "
13/09 "
14/09 "
's avonds laat terug in Cuzco

15/09 Apurimac Rafting ( indien onmogelijkheid: heilige vallei )
16/09 "
17/09 "
's Avonds terug richting Cuzco ( tegen 17h )
Nachtbus nemen richting Arequipa ( indien makkelijker het vliegtuig nemen )

18/09 Arequipa
Bezoeken van de stad
=> reserveren 2-daagse Trekking door Colca Canyon + Condorspot

19/09 Colca Canyon
20/09 Colca Canyon
Terugkeren naar Arequipa

21/09 Arequipa - Cuzco
's Morgens rondlopen in de stad
's middags of 's avonds vliegtuig nemen richting Cuzco

22/09 Machu Pitchu Trail ( liefst op voorhand reserveren )
23/09 "
24/09 "
25/09 Machu Pitchu

26/09 Cuzco vlucht richting Lima
Ronddwalen in Lima

27/09 Terugreis
Om 01.20 uur vliegtuig op richting Atlanta ( aankomst om 09.15 uur )
Om 17.50 uur de vlieger op richtin BXL, ( aankomst om 08.30 uur op 28/09 )

Je schema doet wat merkwaardig aan omdat je Cusco als centraal punt neemt en van daar uit “uitstapjes” naar Nazca en later naar Arequipa maakt. Dat is erg ongebruikeljk en lijkt weinig efficient. De zogenaamde “Gringo Trail” volgen ligt meer voor de hand: met de bus Lima - Nazca - Arequipa - Cuzco. Ik begrijp wel dat je dan wat krap in de tijd zit (zes dagen), maar dat kan je een beetje oplossen door gelijk vanuit Lima door te reizen naar Nazca, en dus niet Lima te bezoeken. Je kunt ook Nazca overslaan.
Om nou zo’n 16 uur vanuit Cusco in een nachtbus te gaan zitten over bergachtige bochtige wegen en dan de volgende nacht weer terug met de bus naar Cuzco, alleen maar voor een half uurtje in dat vliegtuigje (waarin je vanwege het bochtige vliegen misschien meer aandacht aan je maag moet geven dan aan de Nazca lijnen), dat lijkt mij erg moeizaam.
Er zijn andere trails naast de Inca Trail, die wél op korte termijn besproken kunnen worden. In het algemeen hoef je, behalve de Inca Trail en beklimming van Huayna Picchu, niets ver van te voren te bespreken. Dat je alleen reist maakt het makkelijker. Een dag van te voren is vaak al genoeg. Mogelijk moet je voor Machu Picchu en de trein / trail er naar toe wat langer wachten. Maar die tijd is in de omgeving makkelijk te vullen.
http://www.hostellima.nl/

2 likes

Bedankt voor de zeer nuttige tip!
Ik heb eens wat meet- en paswerk toegepast en het zou er dan zoals onderstaand uitzien

Wel paar kanttekeningen:

• Zie je het voor mogelijk dat ik op 05/09 nog de Nazca lines zou zien, dit lijkt mij wel zeer snel

• Nu zie ik bijna niets van Arequipa
 mis ik veel?
  • Nu heb ik plots 4 vrije dagen, ik wil hiervoor op zijn minst eentje uittrekken om Cuzco te leren kennen en wat te rusten
 Schema is wel zeer zwaar nu tot en met de rafting.
  • Wat zou ik best doen op de andere 3 vrije dagen? ( ik denk niet dat Titicaca iets is voor een jonge kerel dat alleen reist
 meer een gezinsuitstapje ). Is de Heilige Vallei een aanrader?
  • Wat valt er te beleven in Olantayambo?
  • voor de ***** heb ik dus tal van opties MTB Heilige Vallei???/Olantayambo???/Zipline Inca Flyer Santa Teresa???/Choquequirao???/Salinas de maras???

04/09 Heenreis
=> Bus van 05/09 Lima richting Nazca regelen ( asap )
Evt onmiddellijk de bus op richting Nazca

05/09 Lima - Nazca
Vroeg opstaan, doorgaan naar Nazca indien dit de eerste dag niet gelukt is.
Nazca lines bekijken
's avonds reeds doorgaan naar Arequipa met bus

06/09 Arequipa
Bezoeken van de stad
=> bus of vliegtuig reserveren voor 09/09
Vroeg in bed kruipen!

07/09 Colca Canyon
08/09 Colca Canyon

09/09 Arequipa - Cuzco
=> Zo vroeg mogelijk de bus/vliegtuig nemen richting Cuzco
=> In Cuzco een rafting boeken
=> In Cuzco een MP Trail boeken

10/09 Manu National Park => reservatie via rondreizenperu.com
11/09 "
12/09 "
13/09 "
14/09 "
's avonds laat terug in Cuzco

15/09 Apurimac Rafting
16/09 "
17/09 "
's Avonds terug richting Cuzco ( tegen 17h )

18/09 ***** ( liefst rustdag/rondlopen in Cuzco )
19/09 ***** Heilige Vallei???/Olantayambo???/Zipline Inca Flyer Santa Teresa???/Choquequirao???/Salinas de maras???
20/09 *****
21/09 *****

22/09 Machu Pitchu Trail ( liefst op voorhand reserveren )
23/09 "
24/09 "
25/09 Machu Pitchu

26/09 Cuzco vlucht richting Lima
Ronddwalen in Lima

Je kunt inderdaad op je eerste dag in Peru al in Nasca zijn. Als je op www.cruzdelsur.com.pe kijkt dan blijkt dat er van de Cruz del Sur terminal in Avenida Javier Prado om 03:45, 06:40, 07:00 en 07:30 bussen richting Nazca vertrekken. Je hoeft dus van de luchthaven alleen maar een taxi te nemen naar dat busstation. Ik raad Taxi Green aan. Die hebben een kiosk nadat je de schuifdeuren gepasseerd bent na de douane controle. Ze hebben een bord met vaste prijzen per district (in dit geval het district “La Victoria”). Het wordt dan natuurlijk wel een vermoeiend begin van je reis.
Voor de stad Arequipa zelf is één dag wel genoeg.
En als je dan op tijd in Cusco bent, dan ben je in een deel van Peru, inclusief de Heilige Vallei, waar veel te doen en te bezoeken is. Dan valt alles vanzelf op zijn plaats.
http://www.hostellima.nl/

Ik ben het eens met Hendrikherman dat je het jezelf eenvoudiger maakt als je gewoon het ‘standaardrondje’ zuid Peru doet. Daar is niets mis mee, en je hebt ook alle vrijheid in keuzes wat wel en niet te doen. Je hoeft (behalve de echte incatrail) qua tours niets van tevoren te boeken, in september is het drukke hoogseizoen zo’n beetje voorbij. Je kunt alles heel goed met (nacht)bussen doen, maar Lima - Cuzco zou ik wel vliegen. Ook zou ik niet naar Nazca gaan voor 1 dag vanuit Cusco, dat is een busrit van minstens 18 uur, en dan wil je nog terug ook. Nazca is sowieso een beetje overschat qua belevenis. Het mysterieuze van de lijnen maakt het wel interessant, maar het vliegritje eroverheen is vooral afzien. Maar goed, als je er langs komt is het prima om mee te pikken.

Het vastgelegde tripje naar Manu snap ik niet helemaal en maakt je planning wel een beetje lastig. Hoe ben je daar bijgekomen? Kan je dat niet nog verzetten? Er zijn veel organisaties die trips naar Manu aanbieden, en in Cuzco zelf kun je heel geschikt 1 of 2 dagen van tevoren een tour naar Manu boeken; er gaan vrijwel iedere dag groepen heen. De trips komen in grote lijnen wel een beetje op hetzelfde neer. Het verbaast me dat je voor september nu al zo’n beperkte keuze heb aan data. Handiger zou zijn het aan het einde van je trip te doen, of juist helemaal aan het begin.

Maar goed, in en rond Cuzco kun je je prima vermaken, ook op sportief vlak. In Arequipa trouwens ook, daar heb je hele mooie vulkanen die je kunt beklimmmen (bijvoorbeeld El Misti, van 5822 meter hoog). Dat is echt een ultieme sportieve uitdaging en een prachtige ervaring van de immense Andes natuur bovendien. Je klimt in een groepje van 2 of 3 personen, uiteraard met een gids. De beklimming (en afdaling) doe je in 2 dagen waarbij je dag 1 overnacht op een basiskamp op 4700 meter hoogte. Het is heel zwaar, maar zeker te doen als je een beetje in goede conditie bent en al wat aan de hoogte gewend bent (niet onbelangrijk). En qua belevenis echt onvergetelijk.

Colca Canyon zou ik voor een trekking in 3 dagen doen i.p.v. 2. Dan heb je meer tijd om echt de canyon in te gaan, en is het veel meer een trekking dan bij de 2 daagse, waarbij je ook veel in de bus zit).

Maar goed, het blijft een beetje lastig om concreet antwoord te geven op je vragen over je reisschema als je het mij vraagt. Ik zou serieus heroverwegen om je Manu trip te verplaatsen. Het is gewoon handiger om een (globale) route te kiezen, en al reizende bekijkt wat je waar en wanneer gaat doen. Nu leg je jezelf, al voor je weg bent beperkingen op, en dat is niet nodig. Een beetje vrijheid en flexibiliteit is wel prettig, in Peru. Maar goed, da’s mijn mening, je moet uiteraard doen wat je zelf het beste lijkt en wat goed voelt. Succes in ieder geval!

Beste Nick,
De opmerkingen die gegeven worden zijn inderdaad terecht. Je kan best een rondje maken en niet 1 centraal punt kiezen.
Moest je dan nog steeds vrije dagen hebben, ben je welkom bij ons thuis in casa Lena. Casa Lena is gelegen in Curahuasi, 2,5 uur van Cusco, maar veel warmer en aangenamer dan Cusco. Wij organiseren vrijwilligerswerk, maar hebben ook logies en enkele tours. Aangezien je aangeeft dat je erg sportief bent, zijn er wel enkele tours bij die je zullen aanspreken. Deze tours zijn niet commercieel, maar wel zeker de moeite waard! We kunnen je ook helpen bij een trip naar Choquequirao, dit lijkt me zeker iets voor jou! Op onze website vind je meer informatie en je mag zeker nog mailen indien je meer informatie wilt. Op facebook ‘Oye LENA volunteer’ zitten al onze vrijwilligers samen, zij kennen goed de regio en zullen je zeker warm maken voor de streek! Vrijwilligerswebsite: http://oyelena.wordpress.com/ en de logies en tours: http://casalenaperu.com/.
Belgisch - Peruaanse groetjes, tot hoors,
Stefanie

Bedankt HendrikHerman, sandermoojj en Casa Lena voor de nuttige informatie!
Ik nam aan dat het niet evident was om naar Manu te gaan, blijkbaar wel
 Er is nog niets gereserveerd, ik had gewoon reeds contact genomen met een onderneming dat 5-daagse trips naar daar organiseert.
Ik ga ook een dag vroeger vertrekken, vliegticket is dan 300 (!!) euro goedkoper

Hieronder terug een overzicht van mijn reis, zoals jullie zien is het dus het klassieke tourtje geworden, met de laatste etappe in Cuzco van waaruit dus Manu, Salkantay, rafting ( heb wel gehoord dat de rivier in September redelijk droog staat? ) en Heilige Vallei worden aangevat.

REISSCHEMA

03/09 ( woesdag ) Heenreis
onmiddellijk de bus op richting Nazca ( bus om 03.20 uur )

04/09 Lima – Nazca - Arequipa
Aankomst per bus in de ochtend te Nazca
Nazca lines bekijken ( per vliegtuig )
Het stadje Nazca bezoeken
's avonds de bus op richting Arequipa

05/09 Arequipa
's morgens aankomen per bus in Arequipa
Bezoek aan de stad
=> reserveren overnachtingsplaats voor zelfde nacht nog

06/09 Colca Canyon
07/09 Colca Canyon
08/09 Colca Canyon
's Avonds terugreis naar Arequipa
( eventueel kijken om nog een tweedaagse trekking naar El Misti te houden )

09/09 ( maandag ) Arequipa - Cuzco
Rondlopen
=> 's avonds de bus/vliegtuig nemen richting Cuzco
=> In Cuzco nog een rafting boeken
=> In Cuzco de Salkantay Trail boeken

10/09 Cuzco
10/09
11/09
12/09
13/09
14/09
15/09 ( maandag )
16/09
17/09
18/09
19/09
20/09
21/09
22/09 ( maandag )
23/09
24/09
25/09

26/09 Cuzco – Lima
's Morgens het vliegtuig op richting Lima
Ronddwalen in Lima

27/09 Terugreis
Om 01.20 uur vliegtuig op richting Atlanta ( aankomst om 09.15 uur )
Om 17.50 uur de vlieger op richtin BXL, ( aankomst om 08.30 uur op 28/09 )

De laatste twee weken spelen zich dus rond Cuzco af.
De trekking naar El Misti spreekt mij aan, eventueel in de plaats van de Apurimac Rafting aangezien ik via een vriendin van wie haar vriendje gids is op de Apurimac te weten ben gekomen dat het waterpeil helaas erg laag ligt in september ( met andere woorden moeilijkheidsgraad van de rapids gaat fors achteruit ).

Zijn er nog specifieke 2-3 daagse uitstapjes waarvan jullie zeggen dat ze een must zijn?

Hoi Archer!

Ik ken veel raftgidsen! naam? naam liefje? :slight_smile:
Je kan in september ook bij ons raften! Dit staat nog niet online, omdat we nog maar sinds kort een boot hebben gekocht en ik nog geen tijd heb gehad om de site aan te passen!
Het voordeel bij ons is dat het warmer is, je in kleine groep raft (geen massatoerisme!) en je achteraf kan relaxen in de warmwaterbaden! Je kan het ook combineren met tubing,puenting, paardrijden en prachtige wandelingen! :slight_smile: Alles is dicht bij ons huisje dus je moet geen uren op de bus zitten!

Veel plezier alleszins,
groetjes,
Stefanie