Hoii!
Ik vraag me af of er iemand is die, met het openbaar vervoer, binnendoor van Huaraz naar Cusco is gereisd. Dat lijkt me een stuk leuker dan via Lima…
Hopelijk wil iemand zijn/haar ervaringen delen:)
Ben benieuwd!
Hoii!
Ik vraag me af of er iemand is die, met het openbaar vervoer, binnendoor van Huaraz naar Cusco is gereisd. Dat lijkt me een stuk leuker dan via Lima…
Hopelijk wil iemand zijn/haar ervaringen delen:)
Ben benieuwd!
Wat bedoel je precies met binnendoor? Helemaal via Huánuco, Junin, Tarma, Huancayo, Ayacucho?
Ik heb wel van Cusco naar Lima gereisd langs deze route: Cusco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Huancayo - Lima. Ik heb er ongeveer 9 dagen de tijd voor genomen.
(8 jaar eerder had ik al eens de comfortabelere, meer gebruikte, zuidelijke route genomen via Arequipa en Puno.)
Dat was een pittige trip met veel slechte wegen, en waar asfaltwegen zijn, is het ook heel bergachtig dus veel geslinger (en rijden ze als gekken door de bochten, ook om blinde hoeken). Ook kan je soms alleen maar kiezen uit een of enkele slechte busmaatschappijen dus zit je opgepropt in een te volle, slecht onderhouden bus met misschien wel een dronken chauffeur, tussen het Peruaanse bergvolk, en heel goedkoop, en met prachtige uitzichten, en soms langs heeeeeel enge ravijnen.
Ik vond het wel een heel mooie en spannende route en je komt er niet zoveel toeristen tegen als op de ‘gringo trail’ (route die veel toeristen door Zuid-Amerika volgen). En ik vond de plekken waar ik gestopt ben (die ik hierboven noem) wel echt de moeite waard; daar is van alles moois te zien en doen. In sommige dorpjes / stadjes waren ze wat afwachtend of stug naar mij als buitenlander, in andere (bv. Huancavelica) juist heel hartelijk en nieuwsgierig. Vooral de jongelui.
Er is iets minder keuze aan accommodatie dan in de populaire gebieden maar je kunt overal prima en goedkoop iets vinden. En ook in 2006 al volop internetcafé’s in al die plaatsjes, met snelle pc’s en dvd-branders en al.
Als je lekker de tijd hebt (een week of twee om dat stuk te reizen), zou je dat zeker kunnen overwegen. Ik weet niet goed hoe dat stuk is van Huaraz tot aan Huancayo. Zoek in een Lonely Planet gids op hoeveel uren er voor die busreizen staan. En of dat wel het hele jaar mogelijk is, op Google Maps ziet het er behoorlijk wit uit tussen Huaraz en Huánuco.
Tarma schijnt wel ook een heel leuk stadje te zijn met leuke markten.
Als je minder tijd hebt, is het denk ik vooral heel heftig en veel werk, en enorm veel in bussen zitten zonder dat je kunt profiteren van de prachtige dingen die daar te zien zijn. Bv. bij Andahuaylas zou je echt wel even de tijd moeten nemen om Laguna de Pacucha en het dorpje Pacucha te zien, en de Sondor ruïnes (van de Chanka’s, vijanden van de Inca’s). Dat is een taxirit van een uur (en niet duur) vanuit Andahuaylas.
Je kunt hier mijn foto’s bekijken om een indruk op te doen van wat je zoal tegenkomt op het stuk dat ik gedaan heb.
Ben benieuwd wat je kiest!
Bedankt voor de info! We moeten er nog eens goed over na denken want het zal inderdaad veel tijd in beslag nemen. En eigenlijk wilden we meer oostelijk gaan zodat we nog een stukje amazone mee konden pikken maar dat is waarschijnlijk helemaal lastig te bereizen…
bedankt!
Vanuit Cusco kun je redelijk goedkoop vliegen naar Puerto Maldonado. Van daaruit kun je jungle trips in het Tambopata gebied doen (zie mijn foto’s).
Er zijn vast ook bureautjes in Cusco die alles voor je kunnen regelen inclusief die vlucht, ik verwacht dat dat dan ietsje duurder is dan zelf regelen maar kan handiger en sneller zijn.
De weg over land naar Puerto Maldonado schijnt ook verbeterd te zijn vlak nadat ik er was. Dus zoek eens recente info over of er bussen gaan, of hoe lang het liftend (met vrachtwagens) duurt. In gebieden waar geen openbaar vervoer is, is dat gebruikelijk en betaal je de chauffeur een kleine vergoeding.
Als je er een vraag over post op het Lonely Planet forum, weet vast wel iemand het. Ik denk dat de papieren gids nog verouderde info toont over die specifieke weg.