Huurauto van Huancayo naar Cuzco

Hallo allemaal,

Een vraag voor de echte Peru-gangers/kenners!
We willen half juni met een gehuurde auto van Huancayo naar Cuzco en van Cuzco naar Ica/Pisco reizen.
Is dat haalbaar? Hoe zijn de wegen? Moet het een FWD zijn of kan een gewone auto ook? Is er veel criminaliteit? Hoe lang doen we er ongeveer over? Welke route is het beste/mooiste?
Nou ja, eigenlijk zo’n beetje de gewone vragen.
Ik heb namelijk het Peru-forum doorgespit, maar krijg geen specifiek antwoord op vooral de vraag: begaanbaarheid van Huancayo naar Cuzco…

Zie uit naar jullie antwoorden, want we verheugen ons er enorm op om dat gedeelte van Peru te verkennen.

Alvast bedankt, groeten Femke & Leendert

Ik heb zelf niet met een auto daar gereden maar wel met bussen. Een deel van de weg is onverhard. Zie foto’s hier.

Voor mooie tussenstops kun je een kijkje nemen in mijn reisfoto’s van Peru, bv. de Sondor ruïnes (van de Chanka’s, de vijanden van de Inca’s) bij Andahuaylas zijn wel bijzonder, Laguna de Pacucha is ook mooi en in het dorpje Pacucha aan dat meer, zaten vrouwen poncho’s te weven.
Ik vond Huancavelica ook het omreizen waard, een gezellig plaatsje met vriendelijke nieuwsgierige mensen, leuke markten, tussen hoge bergen, en met een lauwwarm thermisch mineraal zwembad met genezende krachten.
Ayacucho vond ik ook mooi en leuk. Daar in de omgeving schijn je ook veel ruïnes te hebben. Het toeristenbureautje iPeru op Plaza de Armas in Ayacucho is super behulpzaam.

Na mijn reis in 2006, las ik op internet dat er in de centrale Andes (bij Ayacucho in de buurt) af en toe toch weer aanvallen op bussen waren door het Lichtend Pad. Zoek voordat je beslist even wat recente info daarover, en of je dan misschien beter alleen overdag kunt rijden of in een bepaald type auto ofzo (minder herkenbaar als huurauto?).

Ik raad je ook aan om dezelfde vraag te posten in het forum van Lonely Planet, daar zul je vast (nog) meer antwoorden krijgen dan hier, o.a. van Peruanen.

Succes, mooie reis!
Cécile

1 like

Hallo Cécile,
Bedankt voor je antwoord. Net even alles gelezen en ik ga precies op de kaart markeren wat jij zo mooi vindt dan gaan we daar hoogstwaarschijnlijk wel even stoppen.
Ook goed dat je me de tip gaf om bij de Lonely Planetforum te gaan kijken.
Je zult wellicht onze reisverhalen eens op deze site lezen.
Vriendelijke groet, Femke & Leendert

Hou rekening dat veel huurauto maatschappijen niet willen dat jij op dat soort wegen gaat rijden, sterker nog daar moet je zelfs bij sommige voor tekenen.
Er zijn geen wegbewijzeringborden en het wegdek is extreem slecht en niet veilg na een regenbui

Ayacucho en Andahuaylas zijn hartstikke leuk, maar persoonlijk vond ik Huancavelica zonde van me tijd en zou het overslaan, maar menigen verschillen.

Op die route rijden vooral mensen met normale autos toch raad ik aan als toerist een 4wd mee te nemen, vanwege het comfort en makkelijker rijden op deze wegen.

Het is inderdaad zo dat op deze route regelmaltig nog Lichtend Pad activiteiten zijn, dus informeer jezelf goed als je zelf gaat rijden. Met het openbaar vervoer kan het trouwens gemakkelijk. Bussen zat, al is het comfort op de route al lang geleden zoek geraakt, maar eigenlijk hoort dat wel bij dit gedeelte van Peru.

1 like

Hallo Andree,

Bedankt voor je reactie.
Alle tips nemen we zeker ter harte.
We gaan ons ook strikt aan de “regels” houden: nooit in het donker rijden, op de hoofdwegen blijven en niet provoceren.

We hebben er enorm veel zin in.
Groeten, Leendert & Femke