vraagjes over Peru per auto

Komende zomer willen wij met een huurauto door Peru trekken. Aangezien er weinig informatie te vinden is over reizen met de auto, en ik heb gezien dat er hier een aantal mensen dit ook hebben gedaan, heb ik een paar vraagjes;

  • Hoe bezoek je het handigst Machu Picchu met de auto? Tot Ollantaytambo en dan verder met de trein ? Is het dan handig van te voren een goed hotel te regelen waar je je auto kan laten staan? Trein en entreetickets al via internet kopen?
  • Kun je met een normale auto Colca Canyon bezoeken of is hiervoor een 4x4 nodig ?
  • Mag je zelf wandelen in Nationaal park Paracas of is een gids verplicht?
  • Heb je nog andere goede tips ?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Wendy

Tijdens onze “verkenningsreis” was het eerste plan ook om het met een huurauto te doen. Wat ben ik blij dat we dat uiteindelijk niet gedaan hebben! Bij Peruaanse steden vergeleken is Buenos Aires (waar ik wel rijd) een oase van rust en verkeersregels respecterende chauffeurs :smiley: Ofwel: ik zou het niet doen! En zeker niet ´s avonds/´s nachts.

Voor MP kan je inderdaad tot Ollantaytambo rijden en dan met de trein verder. De wegen in de Valle Sagrado zijn overigens prima. En hotel en trein zou ik zeker van tevoren regelen als je in het hoogseizoen gaat.
De Colca Vallei kan je wel met een gewone auto bezoeken, hoewel je wel veel onverharde wegen hebt.
Je kan het reservaat van Paracas ook met eigen auto bezoeken, maar dan mis je wel een heleboel interessante uitleg van een gids natuurlijk.

1 like

Bedankt voor de tips!

Hoewel ik wel hou van een beetje avontuur, zou ik ook niet met een huurauto door Peru gaan toeren. Het is sowieso duurder dan het busvervoer (wat in Peru stukken eenvoudiger en beter geregeld is dan in Europa), maar het is vooral gevaarlijker. De grote steden zijn een ramp, maar hoog in de Andes of midden in de woestijn wil je ook echt niet met pech langs de kant komen te staan, en gezien de omstandigheden is de kans daarop een stuk groter dan hier. De infrastructuur, maar ook de toeristische voorzieningen, zijn gewoon niet afgestemd op auto’s, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Europa en de VS, waar de auto vaak het meest voor de hand liggende vervoersmiddel is voor de middellange afstanden.

Mochten jullie toch met de auto gaan zou ik een er eentje nemen met banden geschikt voor onverharde wegen. Ik ben ooit in Quillabamba (jungle ten noordwesten van Cuzco) met een Amerikaans stel meegelift met hun ter plaatse gehuurde huurauto en die hadden over een afstand van 15 km 2 keer een lekker band).

Het werd reeds gezegd maar ook ik raad het af om in Peru met de auto te rijden, zeker als je het verkeer daar niet gewoon bent! Regels worden niet gerespecteerd en de manier van rijden is ook gewoon heel anders! De wegen zijn ook helemaal niet zoals bij ons, ik zou het niet doen.

Machu Picchu kan je wel op jezelf doen met de auto tot Ollantaytambo. Doe Machu Picchu toch met een gids, anders zie je enkel een hoop stenen en mooie landschappen. Ik raad altijd aan dit wel georganiseerd te doen.
De Colca Canyon raad ik eigenlijk ook sterk af om op je eentje te doen met de auto. Het zou niet de eerste keer zijn dat toeristen er verloren lopen, het is niet zo veilig om dit onbegeleid te bezoeken.

Samen met mijn Peruaanse partner hebben we een reisbureau in Cusco. Stuur gerust een berichtje als je graag meer vrijblijvende info ontvangt.
Veel succes!
Valérie

Mijn eerste reactie is ook: ik zou het ook niet doen.
Maar eigenlijk kan het best hoor!
Ik woon dicht bij Cusco, we hebben hier een B&B, mijn Peruaanse man rijdt altijd als we in Cusco zijn, maar waar we wonen is het rustig en rijd ik zelf. Ook op de grote banen tussen steden rijd ik zelf en dat valt heel goed mee! Enkel de steden zoals Lima en Cusco zou ik zelf niet te veel verkennen met de auto.
Er zijn heel wat mensen die met de auto/mobilhome/motor rondreizen in heel de wereld en ook in Peru. Dit begrip heet overlanders. Zij hebben heel wat websites met tips over rond rijden in Peru. Geven tips qua campings e.d. Wij hebben naast de B&B ook wat campingplaats dus wij zien er veel passeren en zij zijn allemaal zeer tevreden over hun manier van reizen!
Je vind het via google en anders geef je maar een gil en help ik je verder!

Groetjes,
Stefanie

Bedankt voor je reactie Stefanie, ik ga op zoek! We zijn uiteraard niet van plan in grote steden te rijden, hebben veel rijervaring en hebben in veel landen een auto gehuurd. Als we eenmaal in een stad zijn gebruiken we openbaar vervoer , zo hebben we de huurauto niet gebruikt in bijvoorbeeld Bangkok, Rio en Colombo, maar zodra je de natuur in gaat vind ik het ideaal !!
Groetjes,
Wendy