Auto rijden in Peru

Eind mei willen wij naar Peru. Nou is ons idee om in Arequipa een auto te huren en een rondje te maken naar Puno, Titicacameer, Cusco ,Machu Picchu en weer terug naar Arequipa. We zijn met z’n vieren. Is het auto rijden in die streek veilig, is het rijden te doen of is het toch gewoon dom om te doen en is het reizen met de bus en taxi, veel beter en veiliger?
Zijn er goede wegenkaarten?
Twee van ons zijn aan het back-packen, de andere twee hebben een koffer.
Ik hoop dat iemand ons wat advies kan geven.
Alvast bedankt.

De eerste keer dat u naar Peru reist neem ik aan?
Autorijden… Mijn vader heeft het al wat vaker gedaan omdat hij zijn eigen rijkunsten meer vertrouwd dan die van menig Peruaan, maar risico loop je hier 300% meer dan op de Nederlandse wegen. Afijn, zolang je voorbereid ben op het onbekende, je kent de routes (wegenkaarten…), je toeter doet het en je vind het niet eng om op smalle wegen te rijden langs grote ravijnen en je neemt een doos vol geluk mee… Dan zeg ik vooral doen!

Anders zou ik vooral aanraden om met de bus en taxi te reizen :wink:

Het word altijd erg overdreven over het Peruaanse verkeer. dat het werkelijk levensgevaarlijk is , dat het een ongelooflijk grot riscico met zich mee brengt, ik vind dat erg overdreven. En ik woon al ruim 10 jaar in Peru dus weet wel waar ik het over heb.

Buiten de steden om, iser op de grote vrijwel geen verkeer en kun je echt genieten van het zelf rijden. Autos rijden er nauwelijks dus het is fijn rijden. Probeer het wel te vermijden om snachts te rijden aangezien er dan veel ongelukken gebeuren.

Over het algemeen zijn de routes van de ene grote stad naar de andere stad vrij goed aangegeven, echter in de stad zelf is er vaak totaal geen enkele informatie en zul je dus moeten vragen.

Ik zeg, gewoon doen. Kan gemakkelijk en als je toch niet naar Lima gaat ( waar het verkeer en verschillende wijken niet veilig zijn ) dan is het echt een hele leuke ervaring

Ik zou dan vooral naar Andreee luisteren en de auto pakken :wink:
Natuurlijk zijn merendeel van de autowegen die naar de steden leiden goed begaanbaar maar u wilt mij toch niet zeggen dat u de rit naar de Colca Canyon erg makkelijk vond ;)! Anyway, ik zelf heb niet gereden in Peru dus nogmaals volg het advies op van Andreee en geniet van de omgeving.

Ben ik toch echt benieuwd wat daar het probleem van is. Deze weg is volledig verhard en is goed gesignaliseerd. Vanaf Chivay al reeds in de Colca canyon naar het Condor uitkijkpunt is een onverharde weg van 41 kilometer in redelijk goede staat maar er is maar 1 weg dus verdwalen is onmogelijk. Volg gewoon de toeristen bussen en je wordt vanzelf naar het uitkijkpunt gebracht.
Zelfs om Arequipa uit te komen naar Colca toe is gemakkelijk, zelfs dat staat nog aangegeven.

Hallo , Ja ik ben er geweest vorig jaar op al die plaatsen ( super prachtig ) en nee niet gevaarlijk zolang je je verstand er maar bij houd en ook rekening houd met de hoogte waar je heen gaat want dat kan je letterlijk een HOOP koppijn bezorgen .
En ook de prijzen van de bussen want die zijn ook goedkoop en dan heb je meer relax time .
nog een fijne vacantie
gr Chr

Ik denk dat als je een ervaren rijder bent, is het opzich te doen. In de steden is het vaak hectisch en op mijn hoofd groeit er geen haar die erover denkt om hier in Lima te gaan auto rijden (maar ik ben ook niet echt gewend auto te rijden).
Buiten de steden om is het veel rustiger. Het meeste verkeer dat je tegenkomt is toch vrachtverkeer en bussen.
Kijk wel uit met 's avonds reizen. In het donker gebeuren er vaak ongelukken en ook vrachtwagen chauffeurs rijden vaak te lang door waardoor er de kans is dat ze wat slaperig zijn, if you catch my drift. Overdag gewoon goed te doen. De weg tussen Arequipa/Puno is goed te doen, erg mooi ook. Panamericana is ook goed bereisbaar.
Ik zeg, als je het lef hebt even Lima door te banjeren met de auto zul je voor de rest geen problemen hebben.
Succes!
Ps. Neem genoeg pauzes, de afstanden zijn hier in Peru heel anders dan in ons kleine kikkerlandje, iets dat nog wel eens onderschat wordt.

Wij zijn net paar dagen terug, en jammer van alle spook verhalen, want wij hadden achteraf dus echt gewoon een auto gehuurd, is echt goed te doen overal. Euhmmm najah behalve in Lima daar zou ik me dus echt niet aan gaan wagen…

(maar moet ook eerlijk bekennen dat de bus ook erg relaxed was…vooral als je de hoogtes ingaat…ivm hoogte ziekte)

Het is niet echt goedkoop (de huur ervan) maar als je goed rondsnuffeld en enige tijd van te voren boekt met verzekering (verzekering =wel aan te raden)

Verder alle wegen echt wel goed begaanbaar hoor. In de steden kun je ook overal op parkeerplaatsen parkeren, en kom je er niet uit dan heb ik ergens op het forum een goede tip gelezen, vraag een taxi chauffeur de weg, en zeg dat je achter hem aan wilt rijden, kost maar paar soles

ow ja en savonds rijden als het donker is zou ik denk ik ook niet echt doen…

hallo reizigers,
Wij willen eind juni met een 4x4 door peru reizen. onze voorkeur gaat uit om vanuit Lima over de Andes naar Cusco te reizen (dus niet via arequipa). Weet iemand van jullie of dit mogelijk is i.v.m. de wegen en sneeuw op deze hoogte?
Mirjam

De belangrijkste problemen doen zich voor in het regenseizoen. Wegen hier en daar geblokkeerd door neergestorte modder en stenen uit de bergen. Maar dat zal in juni niet gebeuren. Voor autorijders met ervaring in de bergen is het zeker wel te doen. Hou er rekening mee dat de route die je kiest door niet het meest rustige gebied van Peru loopt (af en toe schermutselingen tussen Lichtend Pad / drugshandelaren enerzijds en leger / politie anderzijds). Rij bij voorkeur alleen overdag.
Negatieve adviezen over autorijden in Peru bevatten wel wat waarheid, maar zeggen soms meer over het zelfvertrouwen en de rijvaardigheid van de adviesgever. Ik heb zelf ook wel in Lima gereden en mijn ervaring is dat als je het spelletje gewoon mee speelt het toch wel meevalt.
http://www.hostellima.nl/

Via Nazca en Abancay heb je een goede snelweg. Over Ayacucho en Andahuaylas moet je rekening houden met een groot stuk onverharde weg. Op zich geen probleem, maar het kost meer tijd natuurlijk.

We zitten er aan te denken om via Huancayo en pampas naar Ayacucho te reizen. We denken dit in ongeveer 5 dagen te kunnen doen en gaan er vanuit in dit deel veel van de lokale cultuur kunnen zien. Ik weet dat het niet het meest touristische deel van Peru is, maar vind het daarom juist interessant (of zie ik dit verkeerd).
groet mirjam

Dat kan, en afhankelijk van smaak veel interessanter dan de Gringo Trail. Via Pampas en Huanta is moeilijker dan via Huancavelica en Santa Inés. Beide routes zijn verre van touristisch en boeiend. Zoek overnachting waar je de auto veilig kunt stallen.
http://www.hostellima.nl/

hoe zouden jullie mij de reis naar Cusco adviseren, we willen liever geen stukken 2 keer rijden. we willen van lima naar cusco, puerto maldonado, titicacameer en arequipa, Lima. Ik sta open voor alle suggesties. Ik begrijp uit de reactie van Hendrik dat de route die ik in mijn hoofd niet touristisch (helemaal prima), maar ook niet boeiend is. klopt dit, of heb ik dit verkeerd begrepen.
mirjam

De route is wél boeiend. Ik bedoelde verre van toeristisch en (mede daardoor) wel boeiend. En ik geloof dat je de geschikte route zelf al aangegeven hebt: zo ongeveer Lima, Huancayo, Ayacucho, Andahuaylas, Abancay, Cusco, Puerto Maldonado, Lago Titicaca, Arequipa, Lima.
http://www.hostellima,nl/

bedankt voor alle info, hier kunnen we zeker verder mee
mirjam

De route die HendrikHerman aangeeft is inderdaad een prachtige route. Je gaat grotendeels constant tussen de 2000 en 4000 meter op en neer, veel slingeren dus, maar prachtige vergzezichten. Mensen zijn niet gewend aan toeristen en heel vriendelijk en niet het opdirngerige zoals bv in Cuzco. Er zijn niet echt veel hotelletjes op deze route, zelf slaap ik altijd gewoon ergens langs de weg in het wild, naief misschien maar heb in al die jaren nog nooit problemen gehad, of anders bij mensen vragen of je op hun stukje grond mag overnachten, of het plaatselijke voetbalveldje of zo. Tentje meenemen of een auto waarin je kunt slapen zou wel fijn zijn dus.
De Interoceanica is helemaal prachtig en nu helemaal geasfalteerd. Ik zou niet helemaal doorrijden tot Puerto Maldonado, de laatste 100 km moet je ook weer dezelfde weg terug en is vochtig heet kaalgekapt laagland en heel onaantrekkelijk, zelfs een beetje onguur ivm de recente ‘goudzoekerskampementen’ . Puerto Maldonado zelf vind ik ook niks aan. Bij de Y-splitsing naar Juliaca zou ik die kant direct inslaan.

Hallo allemaal,
We zijn inmiddels terug van een fantastische vakantie in Peru en wil graag nog even op dit forum kwijt dat reizen met de auto ons prima is bevallen. We hebben alles zelf geregeld en zijn van Lima naar la merced, puerto bermudez, st. Jeronimo (huancayo), Abancay, ollantaytambo (machu picchu), cabanaconde (colca canyon) en via de kust weer naar lima gereden (3,5 week). In de andes zijn we echt de meest fantastisch mensen tegen gekomen en ben ik van mening dat je daar het oudere Peru kunt zien. De steden zijn inderdaad erg hectisch vooral in Lima. Het probleem zet hem hier naar mijn mening vooral in dat er nergens met borden wordt gewerkt en dat de auto’s op alle banen rijden en voorsorteren iets onbekends is. Daarnaast wordt er uiteraard veel getouterd. Maar goed als je buiten de steden bent is het werkelijk de moeite waard.
groet mirjam

1 like