Hallo,

Wij, 2 echtparen, willen volgend jaar naar Peru. Nou vinden wij het erg fijn om een auto te huren om zelf door het land te rijden…we kunnen echter niet vinden of dit goed kan, qua wegen en wat veiligheid betreft. Wie kan ons hier meer over vertellen?

Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Ik ken persoonlijk niemand die dit gedaan heeft maar las het wel al verschillende keren op het forum dus ik neem aan dat het wel kan. Alleen stel ik de veiligheid wel in vraag. De wegen liggen er op vele plaats niet goed bij, er zijn veel minder verkeersborden en de regels worden nog minder gerespecteerd. Ik zou het afraden…

12 jaar geleden heb ik met een groep vrienden een Pickup gehuurd in Lima en hebben we de route Pisco - Ica - Nazca - Cuzco - Puno - Arequipa - Lima gedaan in 3 weken. Het is zeker hartstikke leuk om met de auto door Peru te reizen, we kwamen op plekken waar je normaal niet zomaar zou komen. Ergens in de omgeving van Puno, na tientallen kilometer op onverharde paden kwamen we op een terrein waar grote groepen met een folklore festival bezig waren, geen toerist te bekennen behalve wij!

Er zijn wel wat dingen om rekening mee te houden:

[ul]
[li]In de grootste steden zoals Lima en Arequipa is assertief rijgedrag nodig.[/li][li]Afstanden in Peru zijn groot. Kijk van te voren hoe lang het rijden is naar de volgende plaats van bestemming (sommige etappen kunnen wel 10 uur rijden zijn). Ook kan het voorkomen dat je over afstanden van 200 kilometer geen tankstation tegenkomt.[/li][li]'s avonds rijden is gevaarlijker en rijdt minder prettig. Ook overdag rekening houden dat voorbij een bocht ineens een vrachtauto op je eigen weghelft kan verschijnen. (Maar dat is in de bus natuurlijk ook het geval)[/li][li]Er zijn bepaalde risico-wegen welke je moet vermijden (ivm overvallen), laat je informeren[/li][li]Neem pillen mee voor hoogteziekte, een pas van > 4 kilometer hoogte oversteken gaat niet iedereen even gemakkelijk af[/li][li]Autorijden is duurder dan het (fantastische) openbaar vervoer. Ook de tol komt er nog eens bij.[/li][li]Ter vergelijking: 4 man in een goede kwaliteit bus (De beste bussen hebben grote stoelen van 180 graden en (te koude) airco) zal niet duurder zijn als huur + benzine + tol van de auto.[/li][li]Als politie vraagt om een vrijwillge vergoeding (om een drankje te kopen of een ander wazig excuus), kom je soms wel weg met enkele Soles of nog beter met een goed, vriendelijk woordje Spaans[/li][/ul]

Wellicht is het een beter idee om grote afstanden met de bus te doen en lokaal een auto te huren.

Bovenstaande klinkt misschien wat negatief, maar de ervaring is zeker prachtig en de hoofdwegen zijn van redelijk goede tot goede kwaliteit.