auto huren of openbaar vervoer

Hallo,

in juni wil ik voor drie weken naar Peru gaan. Ik vroeg me af of het handig is een auto te huren (in jordanie was dit heel handig) of dat het reizen ook gemakkelijk gaat met het openbaar vervoer. Ik wil het liefst van te voren zo min mogelijk vastleggen…

Groetjes!

  1. De afstanden zijn groot en de wegen zijn (meestal) slecht. Voor Lima - Trujillo bijvoorbeeld (waar wel een goede weg is) moet je voor 600 km toch al snel op 10-12 uur rijden rekenen. Van Lima naar Mancora is zo’n 2000 km als ik me niet vergis; dat is een hele rit.

  2. Vrijwel ieder dorp is met een bus bereikbaar, maar lang niet alle bussen zijn veilig (de meeste chauffeurs rijden als gekken).

  3. Een deel van het land (het oerwoud) is met auto of bus helemaal niet te bereiken, of heel moeilijk. Vliegen gaat snel en is redelijk goedkoop als je je ticket hier in Peru koopt (of een LAN-airpass koopt).

  4. Met je eigen auto de Andes over rijden is wel heel mooi: bijvoorbeeld van Lima via Tarma (hoog in de bergen) naar La Merced (aan de andere kant van de bergen; hoog oerwoud) is een prachtige rit en is in juni meestal redelijk te doen op 1 dag als je vroeg weggaat.

  5. Met eigen auto wordt je als buitenlander vaak aangehouden voor een zogenaamde verkeersovertreding, waarbij het idee is dat je op het moment dat de agent zegt dat hij je wel wil helpen, wat geld schuift. Buiten Lima kom je vaak weg met betaling van een paar Sol; in Lima ligt het omkooptarief beduidend hoger.

Het antwoord is dus niet zo eenduidig. Hangt natuurlijk ook af van welke steden en gebieden je wilt gaan bekijken. Zelf zou ik de grotere afstanden (Cusco, Iquitos, Piura, Mancora, etcetera) per vliegtuig doen (zeker als ik maar 3 weken de tijd zou hebben), niet al te grote afstanden per bus, en voor een weekje een auto huren om de trip naar La Merced te maken.

Hoi hoi,

Ondanks dat het al weer ruim 2 jaar geleden is dat wij in Peru waren, hebben wij alles met OV gedaan en dit als prima ervaren. De eerste keer is het even goed zoeken en kijken waar de verschillende busmaatschappijen hun vertrekpunt hebben (met name in KL), maar als je eenmaal een beetje door hebt hoe het werkt, is het best prima. Ja, de chauffeurs rijden soms als gekken, maar het lijkt wel alsof ze dat daar allemaal doen. Vaak best luxe bussen en in verhouding niet duur. Overigens hebben wij tussendoor 1 vlucht genomen (van Cuzco terug naar Lima) omdat dit qua tijd een dag scheelde en de vlucht maar paar tientjes duurder was dan nachtbus.

Zoals vast vaker gehoord, is ook voor ons de Lonely Planet echt de ‘bijbel’ vooral omdat er veel tips instaan qua reizen met OV.

Succes en veel plezier!

Bedankt allen voor jullie reacties!!

Ik heb beide gedaan al ligt de rugzak al heel erg lang in een diepe kast maar voor mij gaat er toch echt niks boven mijn eigen wielen.
Wat betreft t politieverhaal, t lijkt me moeilijk dat de politie ziet dat je een buitenlander bent als je in een peruviaanse auto rijdt. Er zijn genoeg blanke peruanen. Ik heb sinds 1986 al heel wat keren peru doorkruist in auto´s (en met motoren) met nederlandse, nordamerikaanse en braziliaanse nummerplaten en zelfs daarmee nooit echt problemen gehad. Rond Lima, bij de eerste 2 peajes van de Panamericanasur en die van de PanAm norte tot Trujillo zijn ze de laatste jaren wel steeds lastiger geworden (komt vrees ik doordat er toch mensen zijn die maar betalen om er van af te zijn, t daarmee voor de navolgenden moeilijker maken) maar bij mij werkt t van de domme houden (tja zal me makkelijk afvallen blijkbaar…) en geen spaans spreken en proberen ze met handen- en voetentaal aan t lachen te krijgen altijd. Heb nog nooit een cent betaald, 1x 8 sinasappels is het enige, maar toen had ik écht te hard gereden…

Ga gewoon met het openbaar vervoer.
Dan leer je het land pas echt kennen. Ga vooral niet vliegen dan zie je al helemaal niks van het land en met een eigen auto gaan is niet zo leuk als dat je zou denken. Vooral als je kust route rijd over de Panamericana. Ga je echter de binnenlanden in dan is het schitterend mooi en echt de moeite waard
Vliegen zou ik alleen doen van Cusco naar Lima bijvoorbeeld.
Naar Mancora is 1206 kilometer vanaf Lima en je duurt er 17 uur over om er te komen met de bus

Het fabeltje dat je als buitenlander telkens wordt aangehouden is onzin. Dit gebeurd bij iedereen.
Het verkeer in Peru valt best wel mee. Alleen in Lima is het een complete chaos.

De keuze is niet makkelijk…met de auto heb je meer vrijheid en stop je als je wil …waar en wanneer !maar het gaat je vast veel duurder uitvallen …,ik zou denken dat je met de bus …de grotere afstanden zou kunnen doen…naar cusco ofzo en daar iets huren voor 2 dagen ofzo…!
idd de chauffeurs rijden als gekken maar bij de betere maatschappijen is het toch ook iets beter wat veiligheid betreft !
Politie ?Nu ik heb ook steeds het gevoel dat ze er mij steeds uitkiezen hoor…ik heb al vele controles gehad…en nog nooit hebben ze mij om geld gevraagd …enfin soms ging het wel die richting uit…maar dan belde ik ff naar mijn schoonbroertje he…die is commandant en blijkbaar helpt dat heel goed !!!Maar tis wel niet zo dat ze er de vreemde tussen uitkiezen hoor …tis gewoon het lot !

en het voordeel dat je niet constant met bagage loopt te zeulen, niet hoeft te wachten op de bus die uren te laat is, midden in de nacht aankomen en nog op zoek gaan naar een hotel etc,. Met de bus reizen, vind ik, is gaat het voor het bezoeken van de plaatsen waar je heen gaat. Met de auto is de rit er naar toe de reis al. Qua kosten, tja t is wel duurder maar valt toch ook wel weer mee doordat wij 9 van de 10 x in t wild camperen en niet voor bv. elk kopje koffie op een restaurant aangewezen zijn.
Maar ja zoals met alles in t leven ieder heug zijn meug.

Ik heb alleen met bus, trein en vliegtuig gereisd in Peru dus geen ervaring met zelf rijden daar, maar het leuke van de bussen en treinen is dat je lekker rustig naar het landschap kan kijken, en tussen de Peruanen zit. Je ziet ook hoe het eraan toe gaat in het openbaar vervoer, wat mensen allemaal meenemen. Eventueel kan je ook nog een tukkie doen (met je waardevolle spullen op schoot), of een nachtbus nemen om tijd en hotelkosten te besparen (al zijn hotels niet duur, maar qua tijd kan het soms wel goed uitkomen). Je hoeft ook niet de weg uit te zoeken en bang te zijn dat je fout rijdt en daar veel tijd mee verliest.
Er zijn genoeg bussen, vaak meerdere per dag, tussen de plaatsen waar veel te zien valt.

Een auto huren heeft weer andere voordelen zoals hierboven beschreven. Dat ken ik wel uit een vakantie in IJsland, maar daar waren dan ook nauwelijks bussen dus moest je haast wel. In Peru kan je denk ik kiezen wat je zelf het leukst en handigst vindt. Ik denk wel dat het veel duurder is.