Er zijn overal veel bussen, en maar weinig treinen. Treinen die er zijn, zijn meestal duurder en gaan bv. maar 3x per week. Dus bussen zijn het makkelijkst. Een aantal maatschappijen staat beter aangeschreven, zoals Civa, Cruz del Sur (erg populair bij toeristen), Linea (ofzo), Ormeño (wisselende kwaliteit). Op weinig bezochte routes kun je soms niet kiezen uit meerdere, en gaat het meestal ook goed, alleen kan dat wat minder comfortabel zijn met extreem veel passagiers en stops.
Meestal is het handig om een dag van tevoren je buskaartje te gaan boeken, dan kun je ook een fijne stoel uitkiezen (niet te ver achterin, dan word je misselijk, maar ook niet helemáál vooraan bij de luide boxen of pal achter de ruit van het bestuurdershok). Veel bussen vertrekken erg vroeg in de morgen.
Tussen bijvoorbeeld Puno en Cusco heb je keuze uit normale bussen, duurdere en niet-frequente treinen (die je ruim van tevoren moet boeken), en toeristische bussen die onderweg stoppen bij bezienswaardigheden, dus twee vliegen in één klap bij die laatste optie.
Er zijn ook nachtbussen voor als je tijd wilt besparen, ik heb daar qua veiligheid geen problemen mee gehad al moet je natuurlijk wel heel goed op je spullen letten, en als je gaat slapen slaap dan bovenop je handbagage.
Hotels van tevoren boeken is onhandig en niet nodig, alleen misschien voor de allereerste nacht (met airport pick-up). De betaalbare en goedkope hotelletjes hebben veelal geen website. Je kunt makkelijk ter plaatse op zoek naar een leuk hotel, dan kun je ook nog kijken of de kamer je bevalt en of het water wel echt warm is, en zo niet, eventueel door zoeken. In elk plaatsje zijn meerdere hotels, en vooral in de populaire plaatsen is erg veel keus. Ook voor drie personen zijn vrij makkelijk kamers te krijgen. Soms zul je misschien een kamer voor 4 personen moeten afhuren als je 'm voor jezelf wilt hebben. Maar ik heb ook wel eens in mijn eentje een 4-persoonkamer gekregen, voor de prijs van 1 persoon! (In Hostal San Francisco in central Lima, prima hotelletje in mooie buurt).
Alleen met nationale feestdagen of tijdens verkiezingen kan het wat lastiger worden, al heb ik tijdens Semana Santa (voor en tijdens Pasen) ook nooit problemen gehad om last minute een goedkope kamer te vinden.
Vraag andere toeristen die je tegenkomt om tips voor hotels, de reisgidsen lopen vaak jaren achter. Ook taxichauffeurs kunnen soms een goeie bron zijn, al krijgen zij natuurlijk wel commissie van bepaalde hotels. Maar ik heb daar toch positieve ervaringen mee en ben bij gloednieuwe, goedkope, nog onontdekte hotelletjes beland. Maar ook in reisgidsen kunnen prima hotelletjes staan dus dat kan ook een backup zijn.
Om te eten zijn ook volop eettentjes én toeristische restaurants. Hoe Peruaanser het tentje, hoe goedkoper (voor 2-3 dollar kun je een volledige maaltijd eten in de Peruaanse restaurants, in pizza/ chinese / mexicaanse restaurantjes ook onder de 10 euro). Je kunt ook op de markt eten, let dan op of het wel goed gaar en hygiënisch is. En/of je kunt bv. als ontbijt zelf een fruitsalade maken met fruit en noten van de markt en eventueel yoghurt van een supermarktje. (Dus wel handig als je een kop en bestek bij je hebt). Maar voor 't geld hoef je het niet persé te doen want het is allemaal niet duur in restaurantjes.
Verder is het langs de populaire route met alle highlights, ook heel makkelijk om lokale korte tourtjes te boeken. Vaak is dat de snelste en goedkoopste manier om heel veel te zien in een korte tijd. Je hebt bv. een middagtripje met een speedboot naar de zeeleeuwen op de Ballestas eilanden, of een tweedaagse tour naar de Colca Canyon vanuit Arequipa, om die mooie canyon te zien, condors (3 meter groot) te gaan kijken en in een hot spring te badderen, en een tweedaags tourtje naar de eilanden in het Titicaca meer (o.a. de drijvende eilanden van de Uros-mensen), met een overnachting bij een Indiaanse familie op een van de vaste eilanden. Die tourtjes eten wel wat meer van je budget op dan het allerdaagse reizen, eten, slapen. Zonder tourtjes kun je makkelijk rondkomen van ongeveer US$20 per persoon per dag, met tourtjes wordt het wel duurder, afhankelijk van wat en hoe vaak je gaat doen.
De typische ‘gringo trail’ * (route door Peru die veel reizigers nemen omdat daar nu eenmaal de highlights langs liggen, met veel bussen, hotels, tour operators etc) loopt ongeveer zo, en is in ongeveer 2 tot 4 weken goed te doen:
- Lima
- Pisco of Paracas, voor de Islas Ballestas (eilanden met zeeleeuwen en pinguins)
- Ica, surfen op de zandduinen
- Nazca, Nazca lines (een deel van de reizigers is er lyrisch over, anderen zijn juist erg teleurgesteld, en/of misselijk door het vliegtuigje)
- Arequipa (‘de mooiste stad van Peru’ met een supermooi klooster dat is als een dorp in de stad, en nog meer bezienswaardigheden in Arequipa)
- Colca Canyon (condors, hot spring)
- Puno, voor Lake Titicaca tourtjes naar de eilanden, Puno zelf is niet veel aan
- Cusco en Sacred Valley en Machu Picchu
- terug vliegen naar Lima
Als je het op die volgorde doet, bouw je langzaam de hoogte boven zeeniveau op zodat je daar geleidelijk aan kunt wennen.
- gringo trail: niet te verwarren met Inca Trail, de 4-daagse wandelroute van Cusco naar Machu Picchu.
Uiteraard kun je ook heel andere dingen bezoeken en andere routes kiezen. Een reisgids zoals Lonely Planet of Rough Guide of Peru Handbook komt dan erg van pas (maar ook als je deze route doet).
Ik raad je wel aan om van tevoren de belangrijke hoofdstukken te lezen in een reisgids, over veiligheid, geld, hoe je kunt rondreizen, etc etc. Het is er heel anders reizen dan in Europa of Japan, veel minder ontwikkeld. Wees ook voorbereid op een cultuurschok als je nog nooit in een ontwikkelingsland hebt gereisd.
En als het je nog lukt, is het erg leuk om een basiscursusje Spaans te doen voordat je gaat! Dan kun je veel meer kletsen met de mensen daar, en ook makkelijker alles regelen omtrent vervoer, eten en slapen.
Buen viaje, mijn routes en foto’s vind je op mijn website (1998, en 2006!),
Cécile