Hoi,
Ik heb twee keer zelfstandig in Peru gereisd: in 1998 drie maanden (waarvan een maand gewerkt als lerares Engels in Puno), en in 2006 drie weken.
Je kunt in Peru prima reizen voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag gemiddeld maar ik denk dat dat wel alleen geldt als je de dingen ter plaatse regelt. Hotels die een website hebben, zijn vaak van de duurdere soort (niet allemaal hoor… maar de goedkope hotels hebben lang niet allemaal een site of zelfs dat ze op mail reageren).
Oh ja en het wordt ook wel wat duurder als je Machu Picchu bezoekt.
Voor het bedrag dat ik noemde kun je verblijven in basale maar schone kamers met vaak ook een eigen badkamer met warm water (dat moet je er altijd apart bij vragen of ze wel warm water hebben, en reken dan op lauw water, dan kan het alleen maar meevallen); ongeveer 2 tot 3 keer per week een lange busrit naar een volgende bestemming, ongeveer 2-3 keer per dag uit eten in simpele restaurants of soms een middenklasser, en verder zelf wat bij elkaar scharrelen bv. zelf fruit eten van de markt als ontbijt, of op een markt eten bestellen bij zo’n kraam die als een soort restaurant fungeert; wat souvenirs; wat geörganiseerde toertjes her en der.
Er gaan enorm veel bussen en die zijn er veelal spotgoedkoop (zie prijsindicaties in Lonely Planet gids of andere reisgidsen). Je hebt op populaire routes ook wat duurdere busmaatschappijen (maar dan altijd ook keuze uit goedkopere). De duurdere hebben bijvoorbeeld strenger beleid op de chauffeurs en sommige maken zelfs filmpjes van elke passagier uit veiligheidsoverwegingen (Cruz del Sur doet dat), en rijden in 1x door en geven een soort vliegtuigmaaltijd… en spelen bingo aan boord en spelen luide B-films. De goedkopere maatschappijen zijn wat simpeler, maar kunnen ook prima zijn (bv. Civa is prima). Die maken vaak wel een tussenstop om te lunchen of dineren bij een klein dorp. Leuk als je ook het normale leven van Peru wilt zien.
Hoe de bussen werken, lees je ook in reisgidsen. Bijvoorbeeld dat ze in bepaalde steden elk hun eigen terminal hebben en dus niet persé allemaal bij elkaar zitten.
Must-sees vind je in reisgidsen. Lees ook veel info en een route-suggestie die ik al eerder gaf over ‘Peru voor de eerste keer’ in dit onderwerp: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=118941
Ook in reisgidsen als Lonely Planet vind je diverse routesuggesties; voor 2 weken, voor 3 weken, of voor archeologie-liefhebbers, natuurliefhebbers, of van-alles-wat…
Gevaarlijk: wat wel veel voorkomt is stiekeme diefstal. Eigenlijk net zoals je in Amsterdam en Rome op je spullen moet letten of anders kunnen ze binnen een seconde weg zijn. Dus niet slapen terwijl je waardevolle spullen in het vak boven je hoofd liggen in de bus, niet je portemonnee in het buitenste ritsvakje van je rugzak doen, je niet laten afleiden door trucs. En het liefst ook geen sierraden of horloge dragen. Foto’s maken kan wel maar stop je camera telkens weg en wees alert op wie er om je heen is. Draag wat klein geld makkelijk bereikbaar maar de rest van je geld / bankpassen / paspoort onder kleding of moeilijker te bereiken voor dieven.
Veel minder vaak maar wel een kleine kans van gevaar is gewelddadige overval of ontvoering door bijvoorbeeld een nep-taxi. Zorg dus dat je weet hoe je een echte taxi herkent, bij twijfel stap je een hotel in en laat je die er een bellen voor je. Ga ook op je intuïtie af en vermijd mensen die je niet vertrouwt of steegjes die je de kriebels geven.
Als je geen domme dingen doet en het een gewoonte maakt om je goed bewust te zijn van je omgeving, en te lopen alsof je weet waar je heen gaat (check desnoods even in een winkel je plattegrond, dat valt minder op), dan kun je je gewoon prima vermaken. Het is een prachtig land, en de mensen lijken soms wat stug of verlegen maar zijn ook heel nieuwsgierig en vriendelijk als je zelf wat geduld hebt en wat woordjes Spaans probeert.
Het is ook heel makkelijk om telkens ter plaatse korte lokale toertjes te boeken, bijvoorbeeld in Arequipa kun je twee dagen naar de Colca Canyon boeken (of langer), in Puno boek je toertjes om de eilanden in het Titicaca-meer te bezoeken en bij een lokale familie te overnachten, in Paracas of Pisco boek je een middagtripje naar de Ballestas-eilanden met zeeleeuwen… dat zijn efficiënte en snelle manieren om veel te zien in korte tijd, met vaak ook nog goede uitleg door een gids erbij. Het helpt wel om goed na te gaan of de gids ook Engels spreekt, als jij geen Spaans spreekt.
Kortom, zoveel hoef je van tevoren niet te plannen, en ik zou je dat zelfs afraden. Want in een land als Peru lopen de dingen ook nogal eens anders dan gepland, bijvoorbeeld kunnen er opeens stakingen zijn, of een weg is weggespoeld door noodweer, of wat dan ook. Je wilt dan gewoon flexibel kunnen zijn. Wel is het handig om ongeveer een soort volgorde / logische route te bedenken. (Zie mijn eerdere opmerkingen over routesuggesties in reisgidsen en in dat andere onderwerp op Wereldwijzer.)
Het enige wat echt maanden van tevoren moet worden geboekt is de klassieke Inca Trail: de 4-daagse wandeltocht naar Machu Picchu. Andere wandelroutes hoef je niet zo ver van tevoren te boeken (bv. de Salkantay trail of Lares trail). En zelfs voor die Inca Trail schijnen toch wel last minute tickets te zijn in Cusco. (Er mag maar een bepaald aantal mensen per dag op om teveel slijtage te voorkomen.)
Oh ja en tijdens speciale feestdagen (Inti Raymi, en Pasen) zou je accommodatie wel vooruit moeten boeken. Of als je heel specifiek in een bepaald hotel wilt verblijven. Onze zomer is wel een populaire tijd voor reizigers daar.
Tot slot, kijk eens op de website van het Niños Hotel in Cusco, www.ninoshotel.com. Gerund door een Nederlandse, die daar nu al meer dan 10 jaar ondervoede en verwaarloosde kinderen helpt. Alle opbrengsten van de hotels en hacienda gaan direct naar die projecten. Ze zoeken ook altijd reizigers die kinderkleding en schoentjes mee willen nemen.
Die Hacienda net buiten Cusco is ook erg leuk, van daaruit kun je met gids paardrijden door de bergen. Die Hacienda ligt in een waarzeggersdorp Huasao, onder Peruanen erg populair.
Als het lukt zou ik je ook aanraden wat Spaans te leren van tevoren, dat maakt het reizen veel makkelijker en vooral ook veel leuker. Je kunt dan tenminste kletsen met de mensen daar, want de meesten spreken geen Engels. Dus als je tijd hebt om les te nemen in Nederland… het is een taal waar je nog veel aan kunt hebben in de toekomst ook, want ze spreken het natuurlijk in heel veel landen.
Anders kun je ook een Point It boekje meenemen om dingen aan te wijzen. Point it picture dictionary and Walking on Greek Islands - Graf Editions > klik op plaatje om te bladeren. Papieren versie bij reiswinkels te koop, kost en weegt weinig en is echt een top-investering.
Oh en ik zie nu pas dat je vraag ook over Chili gaat… ik had het alleen over Peru. Met 3 weken zul je er al een kluif aan hebben om genoeg van Peru te zien. De combi met Chili is wel heel ambitieus, dan zit je erg veel tijd in bus of vliegtuig en wordt het ook stukken duurder. Chili is volgens mij bijna 2x zo duur als Peru (in 1998 wel… weet niet hoe het nu precies is). Die Atacamawoestijn en El Tatio geisers zijn wel mooi. Maar eerder nog zou ik dan Peru met Bolivia combineren, en niet met Chili. De Uyuni-zoutvlakte (Salar de Uyuni) en alles daar omheen is waanzinnig mooi.
Als je het toch echt wilt combineren, neem dan in ieder geval een open jaw vliegticket, bv. heen op Santiago vliegen, en terug vliegen uit Lima. Bedenk wel dat onze zomer, daar winter is, en dus vooral in het zuiden koud kan zijn. Maar ook in de bergen van Peru kan het dan koud zijn, vooral 's nachts.
Veel plezier met alle voorpret!
Cécile