Kostprijs en advies rondreis

Hallo allemaal!

Na een aantal Amerika-rondreizen (groepsreizen en zelf samengesteld) heb ik eens zin in iets totaal anders!
Mijn oog viel op Zuid-Amerika… Chili en Peru trekken me aan maar ik kan voorlopig niet goed kiezen omdat ik er ook nog te weinig van afweet (en ook nog reisgezelschap moet zien te sprokkelen ;))… Ik plan sowieso een reis in de zomer 2012 (ik weet het, nog lang maar de voorpret kan niet vroeg genoeg beginnen!)…
Kan iemand me een idee geven wat een 3weekse rondreis ongeveer kost? Ik heb er totaaaaaaaaaaaaal geen idee van! Ik heb wel het idee dat hotelletjes goedkoop zijn (in vergelijking met Amerika of Europa) maar heb voor de rest geen zicht op excursies, eten en drinken, vervoer,…
Kan iemand me op weg zetten met volgende vragen?

  • Wat rekenen jullie voor budget voor een 3 weekse reis? We verkiezen hotelletjes die proper zijn en goed gelegen. Luxe hoeft niet.
  • Hoe verplaatsen? Ik vermoed dat tussenvluchten onvermijdelijk zijn. Boeken jullie die vooraf?
  • Welke excursies zijn een must?
  • Is het veilig?

Ik ben dus voorlopig nog een leek hierin en wil me er met wat starthulp graag in verdiepen.
Ik ben een planner en boek dus graag de overnachtingen enzo vooraf maar wil het wel zelf in elkaar steken en dus niet via een reisbureau laten doen.

Alvast bedankt!

Hey Vallie

Ik heb geen ervaring met zelf samengestelde reizen in deze landen omdat ik alleen vooraf samengestelde groepsreizen begeleid. Wel kan ik je een aantal dingen vertellen over deze landen dus ik hoop dat ik je hiermee al een beetje opweg kan helpen.

Peru is goedkoper dan Chili. Chili is ook een stuk westerser dan Peru hoewel ik persoonlijk de Peruaanse mentaliteit een stuk leuker vind dan die van de Chilenen. Deze zijn vaak veel te laat, een stuk norser hoewel ze rijker zijn dan de Peruanen en naar mijn mening vrij arrogant. Maar goed, dat is mijn bevinding, dit hoeft uiteraard niet voor iedereen te gelden! :wink:

In Chili ken ik alleen het noordelijke gedeelte (van Arica tot San Pedro de Atacama). Arica is dé grensplaats met Perú. Als je vanuit Chili de grens over wilt naar Peru dan kun je vanuit hier gemakkelijk een taxi of bus nemen naar Tacna (Peru). Andersom kan natuurlijk ook!

Arica is de stad van de eeuwige lente en best even een lekker plekje om uit te rusten. Hier is ook (op de Morro de Arica) de beslissende slag gevochten tijdens de Salpeteroorlog (1879 - 1884 o.i.d.)
Bij San Pedro de Atacama is het mooi om naar de Valle de la Luna (de Maanvallei) te gaan. Vanuit Arica is dit wel dik 10 á 12 uur met de nachtbus en je moet er rond een uur of 4 ´s nachts uit, met al je bagage, om door een waardeloze controle heen te gaan. Vrij oostblokkerig dus, een hoop interessant-doenerij, maar weinig effect behalve dat het je uit je slaap haalt.
Goeie bussen zijn Turbus of Frontera del Norte (beide met semi-cama stoelen).

Tips voor Peru. Cusco en Machu Picchu hoef ik je niet te vertellen. Een wandeling in Aguas Calientes (Machu Picchu village) naar de botanische tuinen is ook erg leuk, hoewel de eerste botanische tuin niet veel soeps is, is de wandeling erg mooi.
Cusco blijft gewoon een fijne kleine stad waar je leuk kunt gaan stappen. Wel toeristisch maar heel veel mensen zijn ook vrijwilligers, dus dat is toch weer ander volk die vaak veel over het land of de stad weten!

Arequipa is een mooie stad. Zeker een bezoekje brengen aan monasterio santa catalina. In het museo […] andino ligt Juanita, het ijsmeisje dat gevonden is op de Chachani vulkaan. Ook een bezoekje aan de local market is erg leuk, hoewel je op sommige plaatsen een stevige maag moet hebben. Loop vanaf het Plaza de Armas naar la inglesia de la compañía de Jesús. Net iets daar voorbij kun je naar de binnenplaats (plaza mayor) van deze kerk lopen. Via daar doorsteken naar plaza menor en de straat weer op. mooie detour.
Vanuit Arequipa is het zeker waard om naar de Colca Canyon te gaan. Op de dag van aankomst rond een uur of 5 a 6 naar de Baños Termalas (warm water bronnen) gaan. Daar lekker ontspannen in 35 tot 39C warm water en soms zijn zelfs de sterren prachtig goed zichtbaar. De volgende ochtend naar Cruz del Condor (rond een uur of 8 a half 9 aanwezig zijn, ligt aan de temperatuur) om de condors te zien uitvliegen.

In Nasca is de begraafplaats erg interessant. En voor de mensen met een stevige maag is de vlucht over de Nascalijnen leuk. Voor de mensen met een minder sterke maag is de mirador even buiten Nasca altijd nog een goed idee. 2 Sol p.p. om te toren in te gaan en behoorlijk goed zicht op de hagedis, de hand en de boom.

Ica is niet zo interessant maar een goede uitvalbasis om naar Paracas te gaan (ong. 30min) om vanuit de haven daar de boot naar de Islas Ballestas te nemen. (er gaan boten om 08.00 en om 10.00 daarna is het gebied weer voor de vogels dus wees optijd).

Puno is dan eigenlijk alleen weer interessant vanwege de Uros eilanden, Amantaní en Taquile. Een busrit vanuit Puno naar Cusco (of andersom) duurt vaak een dikke 8 uur. Andere optie kan ev. zijn: vliegen vanaf Juliaca (plaatsje in de buurt van Puno).

En ik zou ook zeker Lima niet vergeten. Het oude centrum met het Plaza de Armas, de kathedraal, Plaza de San Martín en de Inglesia de San Fransisco (incl. catacombes en oude bibliotheek) zijn erg mooi. Wel oppassen voor zakkenrollers! Miraflores en Baranco zijn leuk om te stappen. Zeker Miraflores is erg veilig. Hier is namelijk overal camerabewaking, politie, security, stadswacht, noem maar op.

De veiligheid in deze landen… tjah, ik heb het nooit als onveilig ervaren, maar je moet uiteraard geen domme dingen doen. Geen sloppenwijken inlopen (zonder begeleiding van een gids), geen straten doorlopen waar geen verlichting is, niet zomaar met vreemde mensen meegaan (geen snoepjes aannemen van vreemden :wink: ) je goed laten informeren bij hotels/hostals en bij voorkeur ´s avonds niet in je eentje over straat gaan zwerven.

Ik hoop je hiermee alvast wat bruikbare informatie te hebben gegeven en ik wens je veel plezier bij je voorbereidingen!
Ps. Lees voor Machu Picchu even de andere post op dit forum i.v.m. 2500 toeristen per dag.

Succes! Un saludo desde Puno
Mike

Je schrijft dat je aanneemt dat tussenvluchten onvermijdelijk zijn. In Peru is dat niet zo. Je kunt alles met de bus doen. Tenzij je naar bijvoorbeeld Iquitos wilt, wat lang niet iedereen doet. Er is een goed netwerk met busdiensten van goede busbedrijven. In drie weken kan je veel doen, maar lang niet alles. Daar zou ik ook niet naar streven. Maar als je toch meer wilt doen, over langere afstanden, dan redelijkerwijze in drie weken kan, ja, dan kan het nodig zijn je toevlucht tot een vliegtuig te nemen. Velen reizen echter zo’n drie weken door (een deel van) Peru zonder te vliegen.
http://www.hostellima.nl/

Hoi,

Ik heb twee keer zelfstandig in Peru gereisd: in 1998 drie maanden (waarvan een maand gewerkt als lerares Engels in Puno), en in 2006 drie weken.

Je kunt in Peru prima reizen voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag gemiddeld maar ik denk dat dat wel alleen geldt als je de dingen ter plaatse regelt. Hotels die een website hebben, zijn vaak van de duurdere soort (niet allemaal hoor… maar de goedkope hotels hebben lang niet allemaal een site of zelfs dat ze op mail reageren).
Oh ja en het wordt ook wel wat duurder als je Machu Picchu bezoekt.
Voor het bedrag dat ik noemde kun je verblijven in basale maar schone kamers met vaak ook een eigen badkamer met warm water (dat moet je er altijd apart bij vragen of ze wel warm water hebben, en reken dan op lauw water, dan kan het alleen maar meevallen); ongeveer 2 tot 3 keer per week een lange busrit naar een volgende bestemming, ongeveer 2-3 keer per dag uit eten in simpele restaurants of soms een middenklasser, en verder zelf wat bij elkaar scharrelen bv. zelf fruit eten van de markt als ontbijt, of op een markt eten bestellen bij zo’n kraam die als een soort restaurant fungeert; wat souvenirs; wat geörganiseerde toertjes her en der.

Er gaan enorm veel bussen en die zijn er veelal spotgoedkoop (zie prijsindicaties in Lonely Planet gids of andere reisgidsen). Je hebt op populaire routes ook wat duurdere busmaatschappijen (maar dan altijd ook keuze uit goedkopere). De duurdere hebben bijvoorbeeld strenger beleid op de chauffeurs en sommige maken zelfs filmpjes van elke passagier uit veiligheidsoverwegingen (Cruz del Sur doet dat), en rijden in 1x door en geven een soort vliegtuigmaaltijd… en spelen bingo aan boord en spelen luide B-films. De goedkopere maatschappijen zijn wat simpeler, maar kunnen ook prima zijn (bv. Civa is prima). Die maken vaak wel een tussenstop om te lunchen of dineren bij een klein dorp. Leuk als je ook het normale leven van Peru wilt zien.
Hoe de bussen werken, lees je ook in reisgidsen. Bijvoorbeeld dat ze in bepaalde steden elk hun eigen terminal hebben en dus niet persé allemaal bij elkaar zitten.

Must-sees vind je in reisgidsen. Lees ook veel info en een route-suggestie die ik al eerder gaf over ‘Peru voor de eerste keer’ in dit onderwerp: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=118941
Ook in reisgidsen als Lonely Planet vind je diverse routesuggesties; voor 2 weken, voor 3 weken, of voor archeologie-liefhebbers, natuurliefhebbers, of van-alles-wat…

Gevaarlijk: wat wel veel voorkomt is stiekeme diefstal. Eigenlijk net zoals je in Amsterdam en Rome op je spullen moet letten of anders kunnen ze binnen een seconde weg zijn. Dus niet slapen terwijl je waardevolle spullen in het vak boven je hoofd liggen in de bus, niet je portemonnee in het buitenste ritsvakje van je rugzak doen, je niet laten afleiden door trucs. En het liefst ook geen sierraden of horloge dragen. Foto’s maken kan wel maar stop je camera telkens weg en wees alert op wie er om je heen is. Draag wat klein geld makkelijk bereikbaar maar de rest van je geld / bankpassen / paspoort onder kleding of moeilijker te bereiken voor dieven.

Veel minder vaak maar wel een kleine kans van gevaar is gewelddadige overval of ontvoering door bijvoorbeeld een nep-taxi. Zorg dus dat je weet hoe je een echte taxi herkent, bij twijfel stap je een hotel in en laat je die er een bellen voor je. Ga ook op je intuïtie af en vermijd mensen die je niet vertrouwt of steegjes die je de kriebels geven.

Als je geen domme dingen doet en het een gewoonte maakt om je goed bewust te zijn van je omgeving, en te lopen alsof je weet waar je heen gaat (check desnoods even in een winkel je plattegrond, dat valt minder op), dan kun je je gewoon prima vermaken. Het is een prachtig land, en de mensen lijken soms wat stug of verlegen maar zijn ook heel nieuwsgierig en vriendelijk als je zelf wat geduld hebt en wat woordjes Spaans probeert.

Het is ook heel makkelijk om telkens ter plaatse korte lokale toertjes te boeken, bijvoorbeeld in Arequipa kun je twee dagen naar de Colca Canyon boeken (of langer), in Puno boek je toertjes om de eilanden in het Titicaca-meer te bezoeken en bij een lokale familie te overnachten, in Paracas of Pisco boek je een middagtripje naar de Ballestas-eilanden met zeeleeuwen… dat zijn efficiënte en snelle manieren om veel te zien in korte tijd, met vaak ook nog goede uitleg door een gids erbij. Het helpt wel om goed na te gaan of de gids ook Engels spreekt, als jij geen Spaans spreekt.

Kortom, zoveel hoef je van tevoren niet te plannen, en ik zou je dat zelfs afraden. Want in een land als Peru lopen de dingen ook nogal eens anders dan gepland, bijvoorbeeld kunnen er opeens stakingen zijn, of een weg is weggespoeld door noodweer, of wat dan ook. Je wilt dan gewoon flexibel kunnen zijn. Wel is het handig om ongeveer een soort volgorde / logische route te bedenken. (Zie mijn eerdere opmerkingen over routesuggesties in reisgidsen en in dat andere onderwerp op Wereldwijzer.)

Het enige wat echt maanden van tevoren moet worden geboekt is de klassieke Inca Trail: de 4-daagse wandeltocht naar Machu Picchu. Andere wandelroutes hoef je niet zo ver van tevoren te boeken (bv. de Salkantay trail of Lares trail). En zelfs voor die Inca Trail schijnen toch wel last minute tickets te zijn in Cusco. (Er mag maar een bepaald aantal mensen per dag op om teveel slijtage te voorkomen.)
Oh ja en tijdens speciale feestdagen (Inti Raymi, en Pasen) zou je accommodatie wel vooruit moeten boeken. Of als je heel specifiek in een bepaald hotel wilt verblijven. Onze zomer is wel een populaire tijd voor reizigers daar.

Tot slot, kijk eens op de website van het Niños Hotel in Cusco, www.ninoshotel.com. Gerund door een Nederlandse, die daar nu al meer dan 10 jaar ondervoede en verwaarloosde kinderen helpt. Alle opbrengsten van de hotels en hacienda gaan direct naar die projecten. Ze zoeken ook altijd reizigers die kinderkleding en schoentjes mee willen nemen.
Die Hacienda net buiten Cusco is ook erg leuk, van daaruit kun je met gids paardrijden door de bergen. Die Hacienda ligt in een waarzeggersdorp Huasao, onder Peruanen erg populair.

Als het lukt zou ik je ook aanraden wat Spaans te leren van tevoren, dat maakt het reizen veel makkelijker en vooral ook veel leuker. Je kunt dan tenminste kletsen met de mensen daar, want de meesten spreken geen Engels. Dus als je tijd hebt om les te nemen in Nederland… het is een taal waar je nog veel aan kunt hebben in de toekomst ook, want ze spreken het natuurlijk in heel veel landen.
Anders kun je ook een Point It boekje meenemen om dingen aan te wijzen. Point it picture dictionary and Walking on Greek Islands - Graf Editions > klik op plaatje om te bladeren. Papieren versie bij reiswinkels te koop, kost en weegt weinig en is echt een top-investering.

Oh en ik zie nu pas dat je vraag ook over Chili gaat… ik had het alleen over Peru. Met 3 weken zul je er al een kluif aan hebben om genoeg van Peru te zien. De combi met Chili is wel heel ambitieus, dan zit je erg veel tijd in bus of vliegtuig en wordt het ook stukken duurder. Chili is volgens mij bijna 2x zo duur als Peru (in 1998 wel… weet niet hoe het nu precies is). Die Atacamawoestijn en El Tatio geisers zijn wel mooi. Maar eerder nog zou ik dan Peru met Bolivia combineren, en niet met Chili. De Uyuni-zoutvlakte (Salar de Uyuni) en alles daar omheen is waanzinnig mooi.

Als je het toch echt wilt combineren, neem dan in ieder geval een open jaw vliegticket, bv. heen op Santiago vliegen, en terug vliegen uit Lima. Bedenk wel dat onze zomer, daar winter is, en dus vooral in het zuiden koud kan zijn. Maar ook in de bergen van Peru kan het dan koud zijn, vooral 's nachts.

Veel plezier met alle voorpret!
Cécile