Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Het is denk ik wel haalbaar maar ik zou het lekker met de bus doen. Dan kun je gewoon relaxen en van het uitzicht genieten, en hoef je niet op de weg te letten. En inderdaad kun je met nachtbussen ook tijd besparen.
Als je er toch 3 weken van kunt maken, zou ik dat zeker doen. Zoals gezegd, gaan de meeste kosten zitten in de vliegtickets naar/van Peru, en niet zozeer in het verblijf daar. Voor gemiddeld ongeveer 20 euro per persoon per dag kun je basic maar prima hotelkamers en prima eten krijgen (en met de bus reizen).
Wat verder nog meespeelt is de hoogte; je hebt wat tijd nodig om daaraan te wennen. Met jullie route bouw je het wel langzaam op, maar het kan toch zijn dat je meer dan 3 dagen nodig hebt om te wennen, of dat je bv. bij stijgen van 2500 naar 3300 meter, opnieuw moet wennen. Het is gewoon relaxter reizen als je wat speling in je schema kunt hebben, en eventueel een rustdag kunt inbouwen. Met maar twee weken voor al die plaatsen, ben je na deze vakantie, wel een beetje aan vakantie toe, verwacht ik.
Maar je zult wel veel bijzondere dingen zien.
Lees hier wat meer over hoogteziekte.
Goed idee om naar Lima terug te vliegen want dat is anders ene heel lange rit over land. Ik heb die wel gedaan met bussen door de bergen heen (van Cusco via Ayacucho naar Lima) maar wel 9 dagen de tijd voor genomen met diverse stops. Heel mooi hoor, en veel minder toeristen. Maar niet om als één busrit of autorit zonder stops te doen.
Veel toeristen reizen graag met Cruz del Sur, ik vond dat maar niks. Duur vergeleken met de andere maatschappijen, en met harde muziek en luide bingospelletjes. Je krijgt geen rust om gewoon van het uitzicht te genieten. De rit die ik met Cruz del Sur deed, deed ook geen lunchstop (ze gaven eten in de bus), dus je kon geen moment je benen strekken. En ik vind het zelf juist wel leuk als je stopt in zo’n dorp in het midden van niks, meestal bij een sneu lunchcafeetje… zo zie je ook eens wat van de andere kanten van Peru en niet alleen toeristische steden (wat dat betreft is een huurauto natuurlijk wel leuk). Andere maatschappijen zijn ook een stuk goedkoper en lang niet allemaal slechter. Je zit dan tenminste ook niet met alleen maar toeristen en rijke Peruanen in de bus, maar met het gewone volk. Kijk wel even naar de staat van de bus. Civa en Lineas zijn prima maatschappijen, Ormeño ook niet slecht, en zo zijn er vele.
Hotels boekte ik altijd pas ter plaatse, zo kon ik tenminste even zien hoe de kamer eruit zag. Soms mag je ook kiezen tussen verschillende kamers. Ik vind bijvoorbeeld daglicht wel fijn, en straatlawaai niet zo erg (dan kan ik oordoppen in doen). Zelfs tijdens drukke tijden zoals Semana Santa en de verkiezingen kon ik altijd wel een hotel vinden. Je kunt eventueel ook een taxichauffeur om een tip vragen. Hij zal je dan waarschijnlijk brengen naar het hotel van zijn neef, of waar hij de hoogste commissie krijgt, maar dat vind ik niet erg. Je spreekt gewoon af dat je gaat kijken maar ter plekke pas beslist, en anders naar een hotel uit je reisgids gebracht wilt worden. Ik heb daardoor vaak mooie gloednieuwe hotels gevonden die nog in geen enkele reisgids stonden, en die chauffeur kan ook wat van de prijs af lullen voor jou.
Oh ja, Puno zelf is een grauw stadje, maar wel een goeie uitvalsbasis voor de eilanden in het Titicacameer. Die drijvende eilanden van de Uros-mensen zijn echt uniek (ook al is het een heel toeristische bedoening, ik vond het wel gaaf!), en het is leuk om bij plaatselijke mensen op Amantani of Taquile te logeren. Tweedaagse tourtjes zijn vrij standaard en makkelijk te boeken in Puno.
De markt in Puno is wel leuk.
Nu lijkt het of jullie vooral steden bezoeken. Juist de natuur is ook heel mooi in Peru.
Ik vond de Colca Canyon ook heel mooi, en met wat geluk kun je daar condors zien, met hun 3 meter grote vleugels. En je kunt in een hot spring badderen. Vanuit Arequipa kun je een tweedaagse tour boeken. Ik vond het de moeite waard.
Over Nazca verschillen de meningen. Ik ben er niet geweest. Maar wat ik van anderen hoor: de helft vond die lijnen prachtig; de andere helft vond het tegenvallen. En veel mensen worden misselijk in dat vliegtuigje.
Foto’s van mijn 2 reizen door Peru vind je via mijn website > Travel > Peru (1998 en 2006).
Veel plezier!