Route door midden en zuid Peru: haalbaar in 2 weken?

Hallo!

Ik hoop dat jullie, als ervaringsdeskundigen, mij kunnen helpen.

Mijn man en ik hebben besloten dat we deze zomer in twee weken tijd (helaas heb ik niet meer vakantie) met een huurauto een rondreis door Peru willen maken. Nu hadden we het volgende plan, en ik zou graag willen weten of dat realistisch is in twee weken tijd.

• Lima
  • Pisco
  • Nazca
  • Arequipa
  • Puno
  • Cuzco
  • Machu Picchu
  • Vanaf Cuzco met een binnenlandse vlucht terug naar Lima (we laten de huurauto dus achter in Cuzco)

Ik kan echt niet wachten tot het zo ver is! Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden…

Groetjes,
Michelle

Ja, dat kan. Misschien een beetje aan de krappe kant maar met eigen vervoer is het te doen. Ik neem aan dat je niet een trail naar Machu Picchu gaat lopen.
http://www.hostellima.nl/

Nee. Ik zou de trail graag gaan lopen, maar dat zou dan ten koste gaan van andere dingen die we ook heel graag willen zien :slight_smile:

Is er een ruwe schatting van hoeveel km’s je per dag af kan leggen in Peru? En is het dan verstandig om hotels van tevoren te boeken?

We hebben overigens inmiddels ook een hele mooie individuele reis gevonden van Fox.nl… Zelfde programma, maar dan in 3 weken. Moeilijk, moeilijk, moeilijk…

hallo michelle,
wij hebben afgelopen februari en begin maart nagenoeg dezelfde plaatsen aangedaan als die jullie van plan zijn, echter hadden we 5 weken tot onze beschikking. in 2 weken is het wel mogelijk maar je zal na die 2 weken waarschijnlijk wel verlangen naar een rustdag ;). hoe dan ook, ik weet zeker dat het een onvergetelijke reis wordt. veel plezier en hasta luego!
groet ron

Het lijkt mij erg veel voor twee weken. De afstanden die je moet afleggen zijn erg groot. Niet dat het onmogelijk is, maar het zal erg vermoeiend zijn om dit alles in 2 weken te doen.

Indien mogelijk zou ik meer tijd uittrekken voor deze reis, je hoeft niet bang te zijn dat je je verveeld in Peru. Het duurste zijn toch de tickets naar Peru. Het verblijf kan vrij goedkoop gehouden worden.

1. De busonderneming Cruz del Sur (www.cruzdelsur.com.pe) geeft op de website aan hoe veel uur hun bussen erover doen tussen de diverse steden die ze bedienen. Gewoon door de procedure gaan voor het boeken en dan verschijnen de opties, waarbij het aantal uren wordt opgegeven. Zo kan je een idee krijgen hoeveel uur je er met een huurauto over zult doen tussen bijvoorbeeld Lima en Paracas (Pisco).
  2. Hotels al of niet van te voren boeken is een kwestie van smaak. Boek je van te voren, dan zit je er ook aan vast. Dus moet je eerst goed uitzoeken wat je precies wilt en of het haalbaar is. Niet van te voren boeken geeft je meer vrijheid maar je moet wel elke dag redelijk vroeg op zoek gaan naar ho(s)tel. Je zit namelijk in het hoogseizoen. Stel in ieder geval zeker dat je auto veilig geparkeerd kan worden bij het hotel of in de buurt van het hotel. Niet zo maar ergens langs de straat.
    http://www.hostellima.nl/

Hey miesjahhh!

Ik heb enkele jaren geleden bijna dezelfde route gedaan en dat was een dikke 2 weken geloof ik. Het was écht een prachtreis.
We hebben inderdaad soms wel veel in de bus moeten zitten maar dat was het wel waard vond ik. En zoals HendrikHerman zegt is cruzdelsur een goeie maatschappij. Wij hebben alle afstanden per bus gedaan en nooit hotels vooraf geboekt (enkel een hotel in Lima omdat we savonds laat aankwamen in Lima). We hebben altijd ter plaatse rondgelopen en ter plekke een hotel of hostel gezocht. Maar je mag inderdaad niet té kieskeurig zijn. Meestal viel het heel goed mee en hadden we mooie plekjes maar soms zat daar eens een iets vuiler hotel bij.
Een tip: wat wij soms deden was vragen in de hostel waar we op dat verbleven, of die een plek wist waar we terecht konden naar onze volgende bestemming en dat telefonisch proberen te regelen een dag vooraf.

Een binnenlandse vlucht naar Lima is echt een heel goed idee! want wij hebben dat met de bus gedaan en dat was bijna 20u op de bus zitten. Dat was wel een heel lastige reis.

Veel plezier !!

Als je de nachtbussen pakt is het eerlijk gezegd allemaal best te doen. Wij zijn 2 mei naar Peru gevlogen savonds aangekomen, en zitten er nu dus pas 10 dagen.

Wij zijn gestart in Miraflores (lima) hebben daar 2 overnachtingen geboekt, 1e nacht was dus dag van aankomst (dag 1)
Dag 2 hebben we Lima verkend met een toertje en zelf wat rondgelopen in Miraflores etc.

De 2e nacht hebben we een nachtbus genomen naar de ballestad (Paracas) met cruz del sur…daar kwamen we in de ochtend aan (dag 3), en helaas deze dag geen kand uit te varen omdat de zee t wild was.

De eerst volgende bus naar Ica genomen (lagune en zandduinen)
Dezelfde avond nachtbus naar Arequipa genomen met cruz del sur (als je de luxe zitplaatsen neemt kun je heerlijk slapen en je krijgt eten/drinken) je spaart meteen hotel uit en in de ochtend kom je aan.

(dag 4 en 5 dus arequipa)

Vanuit Arequipa colca tour geboekt, dus dag 6 en 7 (Colca Canyon)
Avond van dag 7 weer terug in Arequipa aangekomen, en de nachtbus genomen naar Cusco.

Dag 8 Cusco
Dag 9 Cusco –> bus Ollantayambo –> trein Aguas Calientes
Dag 10 Aguas Calientes (macchu Picchu) en in de middag weer terin terug naar Ollantaytambo en taxi (collectivo) naar Cusco

(vanuit Arequipa of colca canyon kun je ook gewoon door naar Puno het is net waar je voor kiest)

Het lijkt alsof we racen maar voor ons gaat het perfect zo, we gaan nog naar Jungle, Puno en Bolivia zoutvlaktes en op het eind wat relax dagen aan het strand, maar goed wij hebben 31 dagen.

succes met je reis

Beste Michelle,

Kijk eens op www.olimpiatoursperu.nl, zie bieden ook een 12 en 14 daagse rondreis Zuid-Peru aan.
veel succes

Hola!

In twee weken moet lukken denk ik hoor! Ik zou alleen aanraden om met Cruz del Sur te reizen en niet met de privé auto. Ik denk dat je namelijk alleen maar de tijd hebt wanneer je ´s nachts reist. Afstanden zijn toch al sen 8 tot 12 uur in de auto en dit is erg vermoeiend wanneer je zelf rijdt en dan overdag nog dingen wil zien.

Je beschrijft 7 plaatsen die je wilt zien, dit zijn in ieder geval al 7 dagen. Je moet van plaats naar plaats reizen. Li9ma-Pisco-Nazca ligt redelijk dicht bij elkaar. Maar Arequipa-Puno is toch zeker 7 uur en Puno-Cusco is ook ongeveer 7 a 8 uur. Met de bus… je hoeft dan de weg niet te zoeken en niet onderweg te stoppen voor een rustig kopje thee en even bijkomen van alle bochten. Ik denk dat je 8 uur in de bus toch wel kunt vergelijken met 10 uur zelf in de auto rijden. Denk aan de slechte of gewoon geen wegbewijzering.

Natuurlijk wil ik jullie plan om zelf met de auto te gaan niet helemaal de grond in duwen :wink: In tegendeel. Zelf heb ik 4 weken Spaanse lessen gevolgt in Cusco en heeft Dos Manos met wat reizen geholpen. Uiteindelijk 8 weken in Peru geweest. De route die je wilt doen is zeker haalbaar in 2 weken, maar zelf met de auto… ik weet het niet… houdt er ook rekening in Nederland de wegen van zeer goede kwaliteit zijn, dat is hier ook niet. Allemaal punten die je sneller vermoeid maken.

Ik raad deze reis aan, maar dan met de nacht bus en in Cusco en Arequipa een vrij dagje om bij te komen :slight_smile:

Goed, nu ik zelf nog mijn route opweg naar Buenos Aires vanuit Bolivia waar ik nu zit. Iemand daar ervaring mee?

Groetjes Sharon

Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Het is denk ik wel haalbaar maar ik zou het lekker met de bus doen. Dan kun je gewoon relaxen en van het uitzicht genieten, en hoef je niet op de weg te letten. En inderdaad kun je met nachtbussen ook tijd besparen.

Als je er toch 3 weken van kunt maken, zou ik dat zeker doen. Zoals gezegd, gaan de meeste kosten zitten in de vliegtickets naar/van Peru, en niet zozeer in het verblijf daar. Voor gemiddeld ongeveer 20 euro per persoon per dag kun je basic maar prima hotelkamers en prima eten krijgen (en met de bus reizen).

Wat verder nog meespeelt is de hoogte; je hebt wat tijd nodig om daaraan te wennen. Met jullie route bouw je het wel langzaam op, maar het kan toch zijn dat je meer dan 3 dagen nodig hebt om te wennen, of dat je bv. bij stijgen van 2500 naar 3300 meter, opnieuw moet wennen. Het is gewoon relaxter reizen als je wat speling in je schema kunt hebben, en eventueel een rustdag kunt inbouwen. Met maar twee weken voor al die plaatsen, ben je na deze vakantie, wel een beetje aan vakantie toe, verwacht ik. :wink: Maar je zult wel veel bijzondere dingen zien.
Lees hier wat meer over hoogteziekte.

Goed idee om naar Lima terug te vliegen want dat is anders ene heel lange rit over land. Ik heb die wel gedaan met bussen door de bergen heen (van Cusco via Ayacucho naar Lima) maar wel 9 dagen de tijd voor genomen met diverse stops. Heel mooi hoor, en veel minder toeristen. Maar niet om als één busrit of autorit zonder stops te doen.

Veel toeristen reizen graag met Cruz del Sur, ik vond dat maar niks. Duur vergeleken met de andere maatschappijen, en met harde muziek en luide bingospelletjes. Je krijgt geen rust om gewoon van het uitzicht te genieten. De rit die ik met Cruz del Sur deed, deed ook geen lunchstop (ze gaven eten in de bus), dus je kon geen moment je benen strekken. En ik vind het zelf juist wel leuk als je stopt in zo’n dorp in het midden van niks, meestal bij een sneu lunchcafeetje… zo zie je ook eens wat van de andere kanten van Peru en niet alleen toeristische steden (wat dat betreft is een huurauto natuurlijk wel leuk). Andere maatschappijen zijn ook een stuk goedkoper en lang niet allemaal slechter. Je zit dan tenminste ook niet met alleen maar toeristen en rijke Peruanen in de bus, maar met het gewone volk. Kijk wel even naar de staat van de bus. Civa en Lineas zijn prima maatschappijen, Ormeño ook niet slecht, en zo zijn er vele.

Hotels boekte ik altijd pas ter plaatse, zo kon ik tenminste even zien hoe de kamer eruit zag. Soms mag je ook kiezen tussen verschillende kamers. Ik vind bijvoorbeeld daglicht wel fijn, en straatlawaai niet zo erg (dan kan ik oordoppen in doen). Zelfs tijdens drukke tijden zoals Semana Santa en de verkiezingen kon ik altijd wel een hotel vinden. Je kunt eventueel ook een taxichauffeur om een tip vragen. Hij zal je dan waarschijnlijk brengen naar het hotel van zijn neef, of waar hij de hoogste commissie krijgt, maar dat vind ik niet erg. Je spreekt gewoon af dat je gaat kijken maar ter plekke pas beslist, en anders naar een hotel uit je reisgids gebracht wilt worden. Ik heb daardoor vaak mooie gloednieuwe hotels gevonden die nog in geen enkele reisgids stonden, en die chauffeur kan ook wat van de prijs af lullen voor jou.

Oh ja, Puno zelf is een grauw stadje, maar wel een goeie uitvalsbasis voor de eilanden in het Titicacameer. Die drijvende eilanden van de Uros-mensen zijn echt uniek (ook al is het een heel toeristische bedoening, ik vond het wel gaaf!), en het is leuk om bij plaatselijke mensen op Amantani of Taquile te logeren. Tweedaagse tourtjes zijn vrij standaard en makkelijk te boeken in Puno.
De markt in Puno is wel leuk.

Nu lijkt het of jullie vooral steden bezoeken. Juist de natuur is ook heel mooi in Peru.
Ik vond de Colca Canyon ook heel mooi, en met wat geluk kun je daar condors zien, met hun 3 meter grote vleugels. En je kunt in een hot spring badderen. Vanuit Arequipa kun je een tweedaagse tour boeken. Ik vond het de moeite waard.

Over Nazca verschillen de meningen. Ik ben er niet geweest. Maar wat ik van anderen hoor: de helft vond die lijnen prachtig; de andere helft vond het tegenvallen. En veel mensen worden misselijk in dat vliegtuigje.

Foto’s van mijn 2 reizen door Peru vind je via mijn website > Travel > Peru (1998 en 2006).

Veel plezier!