Hoe je het beste kan reizen: met bussen. Je kunt die makkelijk telkens ter plaatse boeken. Zelf vind ik het prettig om ze een dag van tevoren te boeken, dan kun je een fijne stoel uitkiezen, en ze vertrekken ook vaak vroeg in de ochtend dus dan heb je alvast een kaartje en hoef je niet 's ochtends te stressen.
Op sommige stukken gaan ook treinen maar anders dan in Nederland, zijn treinen daar juist trager, duurder en gaan ze veel minder vaak. Bv. Cusco - Puno (Titicacameer) is 5-6 uurtjes met de bus en ik geloof dat een trein er 8 uur over doet. Die trein gaat maar 3x per week en moet je lang van tevoren boeken anders zit hij al vol. Op die route Cusco - Puno kun je kiezen uit vele, diverse bussen van goedkoop tot duur (hoe duurder hoe luxer en ook hoe meer kans dat de chauffeur nuchter is… maar goedkope bussen kunnen ook een leuke belevenis zijn omdat je dan echt tussen de Peruaanse boeren enzo zit en veel minder toeristen), en er gaan ook speciale toeristenbussen die speciaal stoppen bij bezienswaardigheden.
Hoeveel het gaat kosten ligt natuurlijk wel aan je reisstijl en hoeveel souvenirs en alcohol je koopt enzo. Met mijn stijl ben ik in Peru, alleenreizend, gemiddeld ongeveer EUR20 per dag kwijt. Mijn reisstijl is: ongeveer 2-3x per week een lange busrit; een privékamer in een goedkoop hotel (liefst met privébadkamer ook); ongeveer 2-3x per dag uit eten, maar ook eten op de markt of zelf salades maken of yoghurt en muesli kopen bij een supermarkt; af en toe een georganiseerd tourtje; af en toe wat souvenirtjes; af en toe een taxi in het donker in de steden (in bv. Cusco vond ik dat na 21u nodig; in Lima deed ik het vaak al zodra het donker was).
Vooral georganiseerde tours kunnen wat meer van je budget vergen, en uitgaan / bier drinken enzo.
Als je met iemand anders reist en een kamer deelt, bespaar je al wat kosten, dat geldt natuurlijk ook als je in hostels slaapt. Ook kun je kosten besparen door nachtbussen te nemen zodat je een hotelnacht uitspaart. En zelf eten kopen op een markt, eten in een goedkoop écht Peruaans / Boliviaans restaurant, of kopen in een supermarkt is ook goedkoper dan in een restaurant dat pizza’s en tortilla’s verkoopt en waar vooral veel toeristen komen.
In beide landen vind je ook veel Chinese restaurants (vaak “Chifa” genoemd) met prima, betaalbaar eten en dit is vooral lekker als je niet genoeg groente kunt vinden in andere restaurants.
In Bolivia kun je wel voor ongeveer 15-20 euro gemiddeld per dag rondkomen. Ook daar geldt hetzelfde qua kosten besparen / dingen die wat duurder zijn.
Ik denk dus dat 2000 euro wel realistisch is voor 2 maanden; maar het wordt lastiger als je daarmee ook nog in Brazilië moet reizen want daar kon ik niet onder de 40 euro per dag gemiddeld blijven (zelfde reisstijl; wel wat meer nachtbussen). Het zal dus ook even flink schrikken zijn voor je met de prijzen, na die andere twee goedkope landen. Het eten kan wel goedkoop zijn maar verder is alles veel duurder, ook de lange-afstandsbussen.
De Inca Trail moet je maaaaanden van tevoren boeken anders is hij vol. Maar er gaan ook alternatieve trails naar Machu Picchu, bv. Salkantay, Lares. Of de trein natuurlijk.
Ik hoorde ook dat je tegenwoordig van tevoren je entree tot Machu Picchu moet boeken, maar ik neem eigenlijk aan dat als je bij een tourbedrijfje die Lares-trek boekt, zij dat ook voor je regelen. Maar ik weet het niet zeker. Zoek even in wat recente reisblogs van de laatste twee maanden, want het is nét veranderd. (Bv. www.waarbenjij.nu of www.travelpod.com)
Vergeet ook niet dat maart nog het staartje van het regenseizoen kan zijn, dus hou wat speling in je planning voor als er ergens modderlawines ofzo zijn.
De Uyuni-tour zou ik absoluut niet overslaan! Dit is nog steeds na 15 jaar over de hele wereld reizen & vakanties, het mooiste en bizarste landschap wat ik ooit heb gezien.
Als het ten koste van iets anders moet gaan, dan zou ik Nazca skippen omdat veel mensen dit vinden tegenvallen of kotsmisselijk worden in dat vliegtuigje; maar volgens mij past alles wat je noemt best in twee maanden.
Je zou eventueel als je tijd hebt, nog Sorata in Bolivia kunnen bezoeken, dat ligt op 5 uur van La Paz en is een klein dorpje dat lager in de bergen ligt (dus meer zuurstof en minder koud), een heel groene omgeving heeft die perfect is voor korte en lange wandelingen (naar een gletsjer als je wilt), met weinig toeristen, goeie restaurantjes en een erg leuk hotel (Hotel Sorata).
De hoofdstad Sucre is ook mooi en heeft van alles te zien in de omgeving. La Paz vond ik niet een heel ‘makkelijke’ stad, het kost letterlijk en figuurlijk wat meer moeite om de mooie punten te zien (letterlijk omdat het erg steile straten heeft en weinig zuurstof).
Veel mensen vinden het ook leuk om te mountainbiken op ‘Death Road’ (?!) in Bolivia.
Vliegen over landsgrenzen heen binnen Zuid-Amerika kan erg duur zijn dus ik hoop voor je dat je een redelijk ticket naar Sao Paulo kan vinden. Misschien loont het om (eventueel met een binnenlandse vlucht in Bolivia ook nog, tot vlakbij de grens), per bus de grens over naar Brazilië te reizen (bv. naar het prachtige gebied de Pantanal, althans ik ben er niet geweest maar heb het van horen zeggen), en dan een binnenlandse vlucht in Brazilië te boeken. Voor zover ik op internet lees is het vaak goedkoper om binnenlandse vluchten in het land zelf te kopen. Want via internet is het vaak alleen goedkoop als je een bankpas van dat land hebt.
Wat ik bijna nog vergeet: je bent er ook precies tijdens Semana Santa, de heilige week voor Pasen. Dat zijn ongeveer 9 dagen van processies, muziek, zang en rituelen in kerken en op straat, erg mooi om te zien. Het begint op de vrijdag, iets meer dan een week voor Pasen.
In Ayacucho in Peru wordt dit het meest uitbundig gevierd (en begint het al op donderdag) want daar zijn ook de meeste kerken per inwonersaantal. Bv. vuurwerk en processies op de openingsavond, en ook metersgrote gekleurde zandschilderijen op straat, die ze met een processie kapot lopen.
Maar ook in Lima gebeurt erg veel in het historisch centrum, bv. op Plaza Mayor en bij de San Francisco kathedraal: processies met die loeizware standbeelden door de stad, gezangen in de kerken / kathedralen; boetedoening op “7 kerkendag”, en op Pasen zelf een groot eetfestijn met kraampjes rondom de San Francisco kathedraal. (Daar zit ook het leuke Hotel España.)
Maar ik denk dat er in andere steden ook wel aardig wat te zien is. Vraag het aan de locals.
Oh ja, en het helpt in Peru en Bolivia enorm als je wat Spaans spreekt maar ik weet niet of jij nog tijd hebt voor les in januari en februari. Het maakt het reizen makkelijker en vooral ook leuker.
In Brazilië ken ik het zuiden niet, maar ook hoor vaak goede dingen over die dorpen / stadjes zoals Ouro Preto geloof ik… Sao Paulo lijkt me behoorlijk heftig met z’n 20 miljoen inwoners, het schijnt er wel redelijk Europees te lijken. Over Rio hoor ik ook veel goede dingen, maar in allebei die steden moet je wel goed op je veiligheid letten.
Hopelijk heb je hier wat aan. Ik raad je ook aan om je flink in te lezen in reisgidsen, bv. Lonely Planet of Roughguide ofzo. Daarin staan vaak ook routesuggesties en prijzen en hoe je het beste van A naar B kunt komen.
Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen. Op mijn website kun je foto’s kijken en wat korte indrukken lezen van mijn reizen in die streek: Bolivia en Peru (4,5 maand in 1997-1998), en Brazilië en Peru (9 weken in feb-april 2006).
Buen viaje, boa viagem,
Cécile