Reisadvies rondreis Peru

Beste forumleden,

in september gaan mijn vriend en ik rondreizen in Peru. Omdat wij allebei geen Spaans spreken en houden van een vlot reistempo (dus ter plekke niet onverwachts bijvoorbeeld een halve dag kwijt willen zijn omdat we een bus gemist hebben), overwegen we om met een reisorganisatie te gaan. De kosten voor drie weken incl. het meeste vervoer, alle overnachtingen en één binnenlandse vlucht, bedragen echter circa 2000 euro per persoon. Omdat we nog veel ter plekke zelf moeten betalen, lijkt dit bedrag me vrij hoog. In hoeverre zouden wij zit zelf (veel) goedkoper kunnen regelen? Hoe moeilijk is het om ter plekke alles zelf te regelen, zowel de excursies als het vervoer? En lopen we dan geen groot risico dat we in Peru zelf nog de hoofdprijs betalen voor excursies omdat we geen Spaans spreken? Of weet iemand misschien een goede reisorganisatie die wellicht een voordeliger aanbod hebben?

Alvast bedankt!

Als het gaat om de standaard reis door zuid peru, is het inderdaad redelijk veel geld. Behalve als de internationale vlucht daar ook al bij in zit, dan lijkt het me een goede prijs. Aangezien deze alleen al erg hoog is.

Ik zou zeggen kijk op google, toets "reizen in peru " in en je ziet vele agentschappen die individuele reizen aanbieden, bij de meeste kun je een offerte aanvragen, en op die manier kun je prijzen vergelijken.

Probeer eens te kijken bij lokale operators, i.p.v. De grote bedrijven deze zijn gespecialeerd in Peru en kunnen je vaak net iets extras bieden waardoor de reis nog leuker word.

Hoi Silke,

Ik heb afgelopen januari 3 weken rondgetrokken in Peru. Ik ben vanuit Lima gestart, even heen en weer naar Huaraz, en dan langs Ica en Nazca naar Cusco. Om daarna verder te gaan naar Bolivie. Zoiezo vond ik Peru een van mijn favoriete bestemmingen als je naar het algemene plaatje kijkt kwa mensen,prijzen, dingen om te zien.
Ik heb gewoon overal per bus gereisd, en dit kan ik ook wel aanraden voor jullie. Er gaan bijna naar overal meerdere bussen per dag naar verschillende plaatsen. En die kun je makkelijk bvb om het moment boeken dat je ergens aankomt. Of als je in Lima start vanuit daar. Ik kan de busmaatschappij Cruz del sur aanraden, prima stoelen om in te slapen (veel nachtritten zoiezo) en als je iets meer luxe wilt kun je voor een kleine meerprijs nog betere stoelen krijgen beneden in de bus. De meeste prijzen liggen rond de 25-35 euro voor een rit van bvb 10u. Dus ook goed betaalbaar.
Exursies kun je gewoon ter plaatse boeken want overal zijn bureautjes daarvoor, wel soms ff googelen welke goeie zijn.
het is alleen handig om de Incatrail (als je die wilt doen) vooraf te boeken. Doe dit niet via ene reisbureau maar ga naar de officiele macchu picchu site en zoek daar naar de lijst van officiele bureaus die mogen gidsen, contacteer die dan rechtstreeks via email en zodoende heb je de beste prijs.
Als je meer info wilt laat je maar wat weten, want anders schrijf ik hier een heel verslag neer :foto:

Michael

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk er toch over om het grootste gedeelte zelf (thuis met wellicht enige aanpassingen ter plekke) te regelen. Op het laatste deel van de reis na. Dan willen we een tocht naar Macchu Picchu maken en de jungle in- en uitvliegen. Dat moeten we van tevoren boeken…?

Hieronder ons reisschema:

Dag 1 Amsterdam-Lima, aankomst 18.10 uur

•   Overnachting 1 Lima

Dag 2 dag doorbrengen in Lima.

•   Overnachting 2 Lima

Dag 3 lokale bus naar Paracas of Ica (?)

•   Overnachting 3 

Dag 4 boottocht Islas Ballestas / sandboarden / busreis naar Nazca.

•   Overnachting 4 Nazca

Dag 5 vlucht over de Nazca-lijnen, bezoek begraafplaats van Chauchilla.

•   Overnachting 5 nachtbus 

Dag 6 aankomst Arequipa, museum Santuarios / klooster Santa Catalina.

•   Overnachting 6 Arequipa

Dag 7 naar de Colcavallei en overnachten in Corporaque of Chivay.

•   Overnachting 7 in Corporaque of Chivay

Dag 8 rit via Chivay naar Puno via de Cruz del Condor.

•   Overnachting 8 in Puno

Dag 9 naar het eiland Taquile.

•   Overnachting 9 op het Titicacameer

Dag 10 terug naar Puno.

•   Overnachting 10 in Puno

Dag 11 met de bus of per trein naar Cusco in 7 uur

•   Overnachting in Cusco

Dag 12 vrije dag in Cusco

Dag 13 start Inca Trail (zit vol dus andere wandeltocht)

•   Overnachting

Dag 14 wandelen

•   Overnachting

Dag 15 september wandelen

•   Overnachting

Dag 16 Machu Pichu en de Huayna Picchu beklimmen

Dag 17 vlucht naar Amazonegebied, boottocht naar de junglelodge.

•   Overnachting in jungle lodge

Dag 18 eerste dag in de jungle

Dag 19 tweede dag in jungle

Dag 20 vlucht terug naar Lima. Om 20.15 uur vlucht terug naar Amsterdam.

Eventuele op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!

Je kunt aan het begin wat tijd winnen door op dag 3 zeer vroeg in de ochtend de speciale Cruz del Sur bus te nemen van Lima naar Paracas en dan op dag 3 doen wat je voor dag 4 hebt gepland. Zie www.cruzdelsur.com.pe. Je kunt online tickets Lima - Paracas kopen of dat op dag 2 regelen.
http://www.hostellima.nl/

Goed plan, niet veel op aan te merken, pak inderdaad de vroege bus naar Paracas en je kunt meteen Paracas doen.
De treinreis van Puno naar Cusco zou ik niet doen, deze is veel te duur, namelijk 239 usd per persoon, en dan praten we over de minimum prijs. De bus gaat elke uur en kost 5 euro, je kunt ook een toeristenbus pakken bijvoorbeeld Turismo Merr, Inka Express of andere, en deze bussen zullen onderweg 5 stops maken bij verschillende toeristische atracties. De prijs voor deze tocht ligt rond de 35 dollar inclusief lunch. Is het de moeite waard? De een zegt van wel de ander van niet. Wat wel is, de uitzichten vanuit de bus zijn hetzelfde als vanuit de trein aangezien de trein vrijwel het gehele traject paralel rijdt aan de weg.

Alternatieven voor de Inca Trail.
Salkantay
Lares
Vilcabamba

Alle mooie tochten waarbij je ook Machu Picchu bezoekt, op internet vind je informatie over deze trekkings en kun je ook online boeken.

Goed plan, niet veel op aan te merken, pak inderdaad de vroege bus naar Paracas en je kunt meteen Paracas doen.
De treinreis van Puno naar Cusco zou ik niet doen, deze is veel te duur, namelijk 239 usd per persoon, en dan praten we over de minimum prijs. De bus gaat elke uur en kost 5 euro, je kunt ook een toeristenbus pakken bijvoorbeeld Turismo Merr, Inka Express of andere, en deze bussen zullen onderweg 5 stops maken bij verschillende toeristische atracties. De prijs voor deze tocht ligt rond de 35 dollar inclusief lunch. Is het de moeite waard? De een zegt van wel de ander van niet. Wat wel is, de uitzichten vanuit de bus zijn hetzelfde als vanuit de trein aangezien de trein vrijwel het gehele traject paralel rijdt aan de weg.

Alternatieven voor de Inca Trail.
Salkantay
Lares
Vilcabamba

Alle mooie tochten waarbij je ook Machu Picchu bezoekt, op internet vind je informatie over deze trekkings en kun je ook online boeken.

Oke, dan is het nu waarschijnlijk hoofdzaak om eerst de Salkantay track te reserveren, de jungle lodge en het vliegtuig daarheen en terug. Iemand nog tips? Ook wat betreft niet te dure accommodaties langs de eerder vermelde route?

In Lima heb ik hele goede ervaringen met: http://www.inkafrog.com/
Geen idee wat je budget is, maar ik vind dat zij voor goede prijs goede kwaliteit leveren en op een fijne locatie zitten. Ze kunnen ook een taxi regelen die je ophaalt van het vliegtuig.

In nazca kan ik volgend aanraden: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g304044-d1654605-Reviews-Nazca_House-Nazca_Ica_Region.html

Of is het wellicht beter de tocht andersom te doen? Zodat we ‘rustig aan’ beginnen in de jungle en we de dingen die ik van tevoren moet boeken het eerste achter de rug hebben. Dan is het gemakkelijker om in de rest van de reis ons eigen tempo te bepalen. Of is dit veel ongunstiger qua hoogteverschillen, bustijden, etc.?

Je kunt de route best andersom doen. Qua bustijden maakt dat niets uit en wat betreft het hoogteverschil ook niet. Ik zie dat je van plan bent om maar 1 dag in Arequipa te zijn en dan al door naar Colca en dan naar Puno. Je hebt dus helemaal geen tijd om aan de hoogte te wennen, want dan moet je wel 4 of 5 dagen naar Arequipa en dan pas door naar grotere hoogte. Je kunt het dus ook gewoon andersom doen. Het enige is dan dat je in Cusco weinig tijd hebt om aan de hoogte te wennen voor je een trekking wilt doen. De Salkantay trekking valt dan af want dat red je dan niet. Maar als je bijvoorbeeld kiest voor de Inca Jungle trek, dan is dat alleen maar beter. Dat is een eenvoudige en gevarieerde trekking naar Machu Picchu en veel lager (groot deel rond de 2000 m hoogte) dan de andere trekkings waardoor je geen last van de hoogte zal hebben. Als je daarvoor kiest is je reis qua “hoogtewennen” een stuk beter.

GrDonny
Proyecto Peru Spaans, vrijwilligerswerk en tours in Cusco

Maar is de Inca Jungle net zo mooi? Want ik hoorde dat de Salkantay ongeveer vergelijkbaar was met de Inca Trail en dat deze twee veruit het mooiste zijn…

De salkantay is inderdaad een hele mooie trekking. Maar ook een pittige trekking, je moet best wel sportief zijn en goed aan de hoogte gewend. Anders kan die hele mooie trekking ook een hel worden natuurlijk. Je gaat naar heel hoog en dan weer heel laag, dus erg veel hoogtemeters, maar vooral voor liefhebbers van natuur en vooral van afwisselende landschappen een absolute aanrader. De Inca Jungle trek is totaal anders, dat is gewoon een leuke en afwisselende manier om naar Machu Picchu te gaan en geen zware trekking. Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeuren en ideeen over wat vakantie vieren is :slight_smile: Ohja en de Salkantay is 5 dagen ipv 4 dus je moet wel de tijd hebben… maar als het kan, doe hem dan!

GrDonny
Proyecto Peru Spaans, vrijwilligerswerk en tours in Cusco

Ikzelf ben een fan van de Salkantay trekking. Ik heb de Inca jungle trekking ook gedaan, maar ik vond dat deze erg slordig in elkaar gezet is, waardoor deze toch niet zo leuk is als de Salkantay trekking. Dat neemt niet weg dat de Salkantay trekking een pittige trekking is, waar je soms behoorlijk moet afzien.

De Salkantay trekking wordt sinds januari ook als een 4 daagse trekking aangeboden, er zijn verschillende aanbieders te vinden op intnet.

Ik ben voorstander van de Lares trektocht, deze is zeer mooi en weinig toeristen, Salkantay is ondertussen de 2 de optie na Incatrail geworden en dus ook al zeer druk heb ik vernomen.
Wij hadden goede ervaringen met een locale agent Southamerica planet, Zij hielpen ons zeer goed verder met grote delen van onze reis. Ze regelden ook de jungle lodge voor ons, we verbleven in puerto maldonado in de Corto Maltez lodge. Mooi gelegen bungalows met zwembad. Voor mij persoonlijk viel titicaca een beetje tegen , een meer zo groot als de zee, dus water , water en koud. Cusco kan je gerust een week blijven als basiscamp gebruiken voor bezoek aan verschillende mooie dingen in de heilige vallei. Ik zou van Arequipa de nachtbus naar cusco nemen en daar meer tijd in de omgeving gebruiken + trekking, voor naar de jungle te gaan. Als je internationaal invliegt met Lan of iberia kan je best samen met je internationaal ticket de binnenlandse vluchten kopen, dat is steeds goedkoper dan losse vluchten !
Succes

1 like

In Cusco kan ik het Niños Hotel van harte aanbevelen. Comfortabel, met een gezellige patio (zie de foto’s), aardig personeel, veilig, niet ver van Plaza de Armas, en de beste warme douches in heel Peru! :slight_smile: (Er komt tenminste een flinke straal uit en ook warm in plaats van lauw, zoals in de meeste hotels.) Er zit een gezellig relaxed café bij (in ieder geval bij de locatie Meloc), handig voor snacks, of boeken lenen.
Verder gaan alle opbrengsten direct naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Je leest er alles over op hun site.

Ik heb een jungle trip gedaan in het Tambopatagebied bij Puerto Maldonado. Ik vond het erg leuk en heb aardig wat dieren gezien, alleen de ‘giant otter’ liet zich niet zien. Ik had geboekt via www.inotawaexpeditions.com, de Inotawa Lodge dus, die prima beviel. Hier wat foto’s.

Ik was ook tevreden over de gidsen, de boottochtjes en junglewandelingen, de lodge zelf en mijn kamertje, en het eten.
Probeer wel wat af te dingen op de prijs als je van tevoren boekt.

In zijn algemeenheid: houd er rekening mee dat de dingen niet altijd gaan zoals je wilt / gepland had in Peru. Soms zijn er stakingen, wegblokkades, of modderlawines en kun je dus niet de gewenste route afleggen op die dag. Hopelijk raak je dan niet in de stress! (Jullie schema ziet er nogal strikt uit.)