Rondreis Zuid-Amerika

Hallo allemaal,
Wij zijn twee vrienden uit Nederland, en we willen in februari 2014 vertrekken naar Zuid-Amerika, ondermeer Peru. En we vragen ons af hoe groot ons budget zou moeten zijn om ons 150 dagen te kunnen redden. het is de bedoeling om van Quito in Equador naar Santiago in Chili te reizen, via Lima, Cusco, de zoutvlaktes, en de natuurparken Ischigualasto en Talampaya in Argentinië.
Om een overzicht te krijen van de kosten vroegen we ons af hoeveel een vliegreis ongeveer zou kosten, want de vliegticketzoekers doen allemaal een beetje vreemd. Daarbij zijn we benieuwd naar de prijzen van kamers en voedsel. Zou iemand ons daar wat van kunnen vertellen?

Alvast bedankt !!
Timo en Lars

Hoi Timo en Lars,

Wat een mooie reis wordt dat. Een maand per land is een mooie tijd om veel te zien en toch ook rustmomenten in te kunnen bouwen.

Ik heb zelf een keer 5 maanden gereisd door Chili, Bolivia en Peru, en een keer 2 maanden door Brazilië en Peru. Binnenkort ga ik naar Colombia.

Voor open jaw tickets (heen naar Quito, terug uit Buenos Aires) moet je denk ik rekenen op rond de 1000-1100 euro per persoon. Je kunt dat soort ‘ingewikkelde’ tickets vaak niet zelf online boeken, maar beter via bijvoorbeeld Kilroy, de Vliegwinkel en Joho prijzen opvragen en vergelijken. Zorg dat ze wel even de tijd voor je nemen om goed te zoeken naar gunstigere tickets, bijvoorbeeld met vertrek uit Brussel of Antwerpen (gek genoeg zijn er vliegreizen die beginnen met een treinreis Antwerpen - Schiphol, en die goedkoper zijn dan alleen maar vanaf Schiphol vliegen! Dus een beetje gedoe maar het kan veel geld schelen), of uit Düsseldorf, of net op een andere dag of tijdstip.

Voor sommige landen geldt dat je een uitreisbewijs moet hebben, maar daar is bij mij nog nooit moeilijk over gedaan, kennelijk vinden ze het zien van die terugvlucht (uit een ander land weliswaar) al voldoende bewijs dat ik heus wel weer vertrek.

Voor Ecuador en Peru zul je ongeveer 25 euro per persoon per dag gemiddeld nodig hebben, voor Bolivia lukt het misschien nog net voor 20 euro per dag gemiddeld.

Een simpele privé hotelkamer voor twee heb je in Peru voor ongeveer 10-15 euro. Eten kan al voor 3 euro als je eet waar de Peruanen zelf eten (van die goedkope soep / kiprestaurantjes), of ongeveer 6-8 euro als je in de toeristischere restaurants eet. Op de markt kun je ook vaak warme lunch of avondeten kopen voor erg weinig geld. Kijk wel of ze het hygiënisch klaarmaken. En let op markten altijd extra goed op je waardevolle spullen. Markten en busstations zijn vaak druk en dus favoriete plekken van dieven.

Chili en Argentinië zijn flink duurder en daarom misschien beter om die eerst te doen, het is veel prettiger om te eindigen met landen waar het geld niet zo hard je portemonnee uit vliegt!
Nog een reden kan zijn dat het dan zomer is in het zuiden, en je er anders precies midden in de koude winter aankomt.

Voor zover ik een paar jaar geleden heb onderzocht (maar ben er uiteindelijk niet zelf heen gegaan), kwam Argentinië toch al op minstens 50 euro per persoon per dag. Het ligt er volgens mij ook heel erg aan of je dan vluchten gaat boeken of niet; of dat je genoegen neemt met een klein stuk van het land zien. Buenos Aires is nog weer wat duurder dan de rest van Argentinië. Schijnt wel een erg leuke stad te zijn.
Van Chili weet ik het huidige kostenniveau niet.

Je vindt ook goede indicaties van dagbudgetten in de Lonely Planet papieren reisgidsen, dus blader die eens in in de bibliotheek. Soms staat zelfs op de Lonely Planet website een suggestie voor dagbudget (luxe, middelmatig, low-budget). Kijk dan bij Destinations, zoek het land op, klik op Practical Information. Bijvoorbeeld voor Argentinië: http://www.lonelyplanet.com/argentina/practical-information/money-costs#0 (even omrekenen met een currency converter op internet)

In de Lonely Planet South America vind je waarschijnlijk voorin ook diverse routesuggesties. Dus ga even naar een bieb en lekker inlezen.

Vergeet niet dat je ook inentingen en malariapillen nodig kunt hebben, en misschien nog wat speciale kleding of tassen of wat dan ook. Daar gaat ook altijd meer geld in zitten dan je denkt.
Als je aanvullend verzekerd bent, kun je een deel wellicht vergoed krijgen van je vaccinaties en malariapillen.

Ik raad jullie ook aan om van tevoren Spaans te leren! Als je het nog niet spreekt. Nu heb je nog volop tijd. Als je bijna 5 maanden daar gaat reizen, zul je er enorm veel plezier van hebben. Het maakt het niet alleen makkelijker en veiliger (je weet beter wat er om je heen gebeurt en kunt beter om hulp vragen), maar ook veel leuker, omdat je tenminste gezellig kunt kletsen met de mensen van daar. Bijna niemand spreekt Engels.
Je zou ook ter plaatse Spaanse les kunnen nemen, ik zou dan minstens 3 weken les aanraden van 5 dagdelen per week (of beter 4 weken als je echt een basis wilt leggen), maar in Buenos Aires is dat duur en spreken ze gek Spaans (heel binnensmonds), en je verliest daarmee tijd om te kunnen reizen.

Mocht je nog meer vragen hebben, zet ze maar hieronder.

¡Buen viaje!
Cécile

Bedankt voor het snelle antwoord, wij hadden zelf niet de tijd om te reageren maar bij deze.
Erg veel informatie zeg, hartstikke bedankt. Het klinkt ons allemaal redelijk goed in de oren. Het Spaans leren stond inderdaad al op de planning voor na de examens. Heeft u ook nog dingen die onderweg liggen waarvan u zegt: daar moeten jullie zeker langs gaan? of handige plekken voor tussenstops et cetera. Weet u misschien ook of het openbaar vervoer in Zuid-Amerikaanse landen goed geregeld en betrouwbaar is, en daarnaast betaalbaar om alles met openbaar vervoer te reizen? En inderdaad, de Lonely Planet doet het altijd goed, daar is onze reis in Thailand en Laos ook erg goed mee verlopen :slight_smile:

alvast bedankt,
Timo en Lars

Ik geloof nooit zo in ‘moeten’, maar ik vond Sorata in Bolivia een erg leuk dorp. Minder toeristisch, mooie groene omgeving, startpunt voor korte en lange wandelingen, en zelf ook een relaxed mooi dorp.

Als je toch naar Cuzco gaat, probeer dan te verblijven in het Niños Hotel, al het geld dat zij verdienen gaat naar hun eigen projecten voor ondervoede kinderen. Lees er alles over op www.ninoshotel.com.

Verder gewoon veel praten met andere reizigers, de meesten zullen echter zeggen dat je MOET gaan naar … een van de highlights die gewoon al in Lonely Planet staan. Het gebeurt niet zo vaak dat je echt op heel leuke ideeën wordt gebracht. Wel krijg je soms goeie tips over nieuwe hotelletjes, of welk tourbedrijfje goed of slecht is.

Er zijn enorm veel bussen. Treinen zijn er maar weinig en als die er zijn, zijn ze duurder, gaan ze veel minder vaak (bv. 3x per week) en moet je ver van tevoren reserveren.
Met de bus reizen is dus het snelst en handigst (vliegen natuurlijk is sneller). Bussen in Peru en Bolivia zijn heel goedkoop. Binnenlandse vluchten ook redelijk betaalbaar maar niet zo goedkoop als in Azië. Vluchten over grenzen heen zijn vaak erg duur, dus de grens oversteken kun je beter over land doen.
Of bussen veilig zijn? sommige maatschappijen echt niet, omdat hun chauffeurs te lang moeten werken, dronken worden, of omdat ze met slechte bussen moeten werken. Andere zijn extreem veilig, maar ook die kunnen natuurlijk wel eens een ongeluk krijgen op een van de vele kronkelende bergwegen met diepe ravijnen er naast…
Vroeger werd er veel gewaarschuwd voor diefstal uit het bagageruim maar volgens mij hebben de meeste busmaatschappijen tegenwoordig wel controle daarop met nummertjes enzo. Ik doe zelf mijn backpack altijd in een aardappelzak zodat het er niet interessant uitziet voor een dief.
Wel wordt er enorm veel gezakkenrold en stiekem gestolen bovenin de bus zelf, en op busstations (en ook op markten en andere plaatsen waar het druk is). Dus je tas kun je beter niet op de grond leggen. En als je hem in het vak boven je hoofd legt (en er zitten waardevolle spullen in), val dan niet in slaap. Wil je een tukkie doen, neem de tas dan op schoot en slaap met je armen er omheen. (In een Nederlandse trein zou ik trouwens ook niet gaan slapen met mijn dagtas bovenin het vak of los op de grond…)

In Peru staan Linea, en Cruz del Sur wel goed bekend, Ormeño is ook redelijk. Zelf heb ik een hekel aan Cruz del Sur omdat het extreem luxe is en je tussen toeristen en rijke Peruanen zit, niet de normale bevolking (wat ik juist leuk vind). Ze spelen keihard bingo terwijl jij misschien wilt slapen, ze stoppen onderweg nergens (wc en lunch aan boord) en ze maken zelfs een filmpje van iedereen die instapt, zogenaamd voor je eigen veiligheid.
Op de populaire routes kun je vaak kiezen uit meerdere maatschappijen. Op de minder bekende routes is er soms maar 1 keuze.

Veel van dit alles lees je ook in Lonely Planet of Rough Guide enzo… Veel plezier!

Ik denk wat anders over Cruz del Sur dan Cecilia. Enige jaren geleden waren buskapingen nogal veel in het nieuws. Kapingen door passagiers die op een stille plek de chauffeur tot stoppen dwingen en de passagiers beroven. Er zijn toen door busmaatschappijen (niet alleen Cruz del Sur) diverse veiligheidsmaatregelen ingevoerd. Onder meer video opnames van de instappende passagiers (en dus van de potentiële rovers), teneinde in een voorkomend geval identificatie en bewijskracht te versterken. En daarmee dit soort misdrijven te ontmoedigen. In tegenstelling tot het oordeel van Cecilia (“ze maken zelfs een filmpje van iedereen die instapt, zogenaamd voor eigen veiligheid”), stel ik deze filmpjes en andere maatregelen wél op prijs.
Overigens heeft Cecilia wel oog voor veiligheidsrisico’s van (minder goede) busondernemingen (slecht onderhoud, vermoeide of beschonken chauffeurs, terreinomstandigheden, slecht zicht), maar kennelijk minder oog voor het risico van misdaad, waartegen busbedrijven (nogmaals, niet alleen Cruz del Sur) maatregelen nemen.
En ach, met dat bingo valt het ook wel mee. Als je 10 of 20 uur in de bus zit en ze spelen onder leiding van de hostess een half uurtje bingo…ach… Ik ervaar het als een welluidende vrouwenstem die getalletjes opnoemt met af en toe iemand die reageert. Zelf doe ik niet mee, want ik ben niet zo van spelletjes. Wat ik bij veel busmaatschappijen wel als vervelend ervaar (zeker niet alleen bij Cruz del Sur) zijn de films met het harde geluid. Maar goed, Peruanen zijn een lawaaierig volkje. Maak oordoppen een deel van je uitrusting.
Extreme luxe? Cruz del Sur is gewoon een goede bus maatschappij. Er is een enkel bedrijf dat een betere pers heeft. De luxe vind ik niet extreem. Er zijn trouwens diverse prijsklassen. Ze hebben een redelijk landelijk en internationaal netwerk. In tegenstelling tot andere goede maatschappijen die slechts een paar regionale routes hebben, zoals de door Cecilia genoemde en inderdaad ook wel goede maatschappij Linea. Cruz del Sur heeft een groot aantal verkooppunten, ook via reisbureaus, winkelcentra, enz., waardoor ze veel klanten trekken. Gewoon profesioneel, goed georganiseerd met een goede “coverage”.
Bij Cruz del Sur “tussen toeristen en rijke Peruanen”? Misschien nogal veel toeristen op een enkele route, zoals Lima - Cusco. Rijke Peruanen? Die vind je niet gauw bij Cruz del Sur. Die gaan met hun fourwheeldrives en vliegen. Ik raakte eens in een Cruz del Sur bus in gesprek met een Peruaanse vrouw op weg naar Chili waar ze als gastarbeider werkte.
http://www.hostellima.nl.