As december ga ik voor 2 mnd richting Peru/Bolivia. Nu vind ik bij de businformatie die mensen online hebben staan overal het antwoord dat het niet duur is. Maar wat is precies ‘niet duur’? Ik ga er vanuit dat het niet te vergelijken is met Nederland maar kan dus geen schatting maken
Voor bijvoorbeeld per dag, of tussen steden of voor de gehele reis.
Voor verblijf en eten ga ik uit van E15/20 per dag. Is dit een beetje goed ingeschat?
Verder ben ik nu druk bezig met een soort van programma samen te stellen. Heeft iemand nog tips over wat k niet mag missen? Ik hoor overal dat Nazca een beetje tegenvalt.
Wat de busreizen betreft is het gelijk overal …ge krijgt waarvoor ge betaalt !“cruz del sur” was voor mij de beste en ik bedoel kwa uiterlijk ,innerlijk en service ook en dat kwam een dikke 20euro geloof ik voor van lima naar het noorden in mancora ,eerste klas dan nog…onder in de bus met schoon zetelkes! maar ik heb andere maatschappijen ook geprobeert en de goedkoopste was van cusco naar puno …niet een zolange reis denk je…maar door de bergen en met dat soort bus…heeel lang…!! 7.5 euro en een bevroren kont !was het resultaat en nochtans of de affiche stond een mooie bus!Enfin ze was wel budgetvriendelijk, er zijn vele busmaatschappijen in peru …tis dus rondvragen en ergens een goede middemoot kiezen he! Wat eten betreft dat maakt ge zelf ook zo duur als ge wilt he…in miraflores aan het mooie larcomar daar betaalt ge zoveel of nog meer als hier…maar daar buiten in een gewoon restaurantje hebt ge voor 5euro ook goed geeten en gedronken…en mag het wat simpeler zijn in peru kunt ge eten aan 1.5 euro ook…maar das niet altijd aan te raden…de "darmen"weet je !beetje uitkijken dus…ook voor de hotels er zijn goedkope slaapgelegenheden genoeg 10euro/n maar ik raad toch aan eerst te gaan kijken binnen in deslaapkamer oft wel proper is !Ik hoop dat je er iets aan hebt en wens je een mooie reis! Wees voorzichtig als je van peru naar Bolivia gaat tis er soms onrustig de boeren enzo!!:wereld:
groetjes patrick
het is echt heel persoonlijk, dus ik zou zeggen probeer beide soorten mjaatschappijen.
ik ben met Cruz del Sur naar Huaraz gegaan en zal niet snel meer met deze maatschappij gaan. behalve als ik zin heb in een slechte spaanse film, bingo onderweg en arrogante rijke Peruvianen. oja en de film die van je gemaakt wordt voordat je vertrekt.
daarbij te zeggen, het is dus wel heel veilig om met Cruz del sur te gaan. maar mij was het het echt niet waard om ruim het dubbele te betalen.
succes in Peru en met die schatting kom je er wel volgens mij.
Ik woon zelf in Peru en heb dus al heel wat bussen gezien. Het is inderdaad maar net waar je de voorkeur aan geeft. Als je graag avontuur (lekke banden, andere pech, kramp, kou e.d.) wilt, dan kun je het beste de goedkope bussen kiezen, maar die pikken onderweg ook vaak passagiers op waardoor die meer risico lopen op overvallen. Vroeger reisde ik zo goedkoop mogelijk, inmiddels heb ik kinderen en geef ik toch de voorkeur aan wat meer veiligheid. Wat overvallen betreft, maar ook wat betreft de chauffeurs en de max snelheid die ze aanhouden. Elke passagier wordt dan ook geregistreerd en ze pikken onderweg niemand meer op.
Ik reis regelmatig van Celendín naar Lima, dat is op het moment ongeveer 20 uur in de bus. Met een goedkope bus betaal je ongeveer 50 sol (13 Euro), met de betere bussen (Tepsa, Linea, Movil, Cruz del Sur) betaal je 80 sol of meer (vanaf 20 Euro ongeveer).
Volgens mij is 15/20 Euro voor eten en slapen behoorlijk ruim, maar het ligt er inderdaad maar net aan hoe luxe je het wilt. Ik heb zelf een B&B in Celendín en wij rekenen voor een 1-persoonskamer 30 sol (8 euro), 2-persoonskamer 35 sol (9 euro) en voor een 3-persoonskamer 45 sol (12 euro) om je een beetje een idee te geven. Voor 5 euro heb je hier in de stad echt een super diner. Maar in de toeristischere plaatsten kan het ook wat duurder uitpakken natuurlijk.