hallo,
een vraagje voor de peru-kenners:
ik heb na vrijwillgerswerk en de incatrail nog 2,5 week over om peru nog beetje te verkennen. het plan is om va cusco richting titicameer te gaan en dan via arequipa langs de westkust (nazca-ica) terug naar Lima. daar heb ik een vlucht.
Red ik deze route in 2,5 week???heb geen idee van de reisafstanden en reistijd met die bussen daar.
En wat is jullie ervaring met jullie dagbudget? slapen, eten en drinken (excursies niet meegerekend)? Ik wil het liefst zoveel mogelijk low budget maar weet dat ik miss wat meer moet betalen als ik het schoon wil en geen beestjes in me kamer. koud of warm water maakt me niet uit.
Ik hoop dat jullie paar tips voor me hebben
Groetjes chantal
Hoi,
Ja dit kan wel in 2,5 week.
Zonder excursies kom ik meestal wel rond voor US$15-20 per dag; goedkope hotelletjes, wel een eigen kamer, meestal ook eigen badkamer; 1 of 2x per dag uit eten, de rest zelf kopen op markt / zelf salades maken of snackies van straatstalletjes; goedkope bussen (ik vermijd Cruz del Sur liever, die is zo duur en ik hou niet van die bingo spelletjes aan boord), af en toe een taxi als het donker is.
Bij een hotel gewoon altijd even vragen of je de kamer mag zien voordat je beslist of je daar gaat verblijven. Op die route (‘gringo trail’, veel toeristen) is er zoveel keus, dat je altijd gewoon bij de buren kunt gaan kijken als eentje je niet bevalt.
Het is toch wel handiger als je een reisgids hebt, bijvoorbeeld een Rough Guide, Peru Handbook of een Lonely Planet ofzo. Daarin staat gewoon hoe lang de bussen erover doen, wat er te zien is onderweg, goeie hotels (wel verouderde info, vraag ook onderweg aan anderen! echter, reistijden blijven vaak wel hetzelfde), en handige plattegrondjes van de steden en dorpen.
Ik raad aan:
- Puno (niet veel te zien) > boek daar een tweedaagse toer naar de mooie eilanden in het Titicacameer, met overnachting op Amantaní.
- Arequipa > bekijk het Santa Catalina klooster en het prachtige centrum, en boek een tweedaagse toer naar de Colca Canyon, waar je in hot spring kunt badderen en condors kunt zien, 3 meter van vleugeltip tot vleugeltip.
- Ica, boarden op de zandduinen (als je dat leuk vindt)
- Pisco, boek een middagtoertje naar de Ballestas eilanden vol zeeleeuwen
- Lima (Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet )
Eventueel kun je onderweg ook proberen te stoppen in Nazca en daar de lijnen bekijken vanuit een vliegtuigje; veel mensen vinden dat een beetje tegenvallen.
¡Suerte!
Cécile
Zoekresultaten in Lonely Planet Thorn Tree (forum)
> vol tips en suggesties over wat je kunt doen in die tijd
koud of warm water maakt me niet uit.
ha ha ik wil jou nog wel spreken nadat je terug bent, en een keertje hoog in de bergen (dus koud) alleen koud water had! de meeste ‘hot showers’ in Peru zijn lauw, maar soms heb je geluk en zijn ze best lekker.
Die van Hotel Niños in Cusco zijn echt superlekker maar het klinkt alsof je in Cusco al verblijf hebt. Kijk wel even op hun site, het is een straatkinderproject gerund door een Nederlandse vrouw.