Kosten Peru

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor een jaar op reis naar onder meer Zuid-Amerika. We gaan onder meer naar Peru. We horen dat Peru vrij goedkoop is maar vragen ons toch af of gemiddeld 80 euro per dag voor zijn tweeën haalbaar is. We willen zoveel mogelijk in tweepersoonskamers, maar luxe is absoluut niet nodig. Verder willen we wel uitstapjes kunnen maken en zullen zoveel mogelijk per bus reizen. De Inca Trail is daarbij een must. We zullen in mei in Peru verblijven. Is die 80 euro per dag dan best ruim of is het krap?

Groeten en alvast bedankt!

Thijs

Hoi Thijs,

Volgens mij is 80 euro per dag erg ruim. De lonely planet geeft aan 15-25 dollar per dag, per persoon (voor eten, drinken, slapen). Het ligt er ook weer aan waar je bent hoe duur alles is (Lima is duurder dan een jungledorp). Als je geen luxe wilt en gewoon leuke hostels opzoekt, dan met je juist met z’n tweeën weer goedkoper uit.

Wat je verder besteed ligt inderdaad aan welke excursies je doet, de ene excursie is natuurlijk duurder dan de andere. Leuk dat jullie gaan voor zo’n lange reis! Ik ga zelf ook in mei naar Peru, en ik hoop een stukje Bolivia mee te pakken. Heb je al een lonely planet aangeschaft? Wel een aanrader. Ik heb die van heel Zuid-Amerika, staat van alle landen in wat je weten moet!

Have fun!
Merel

Die Incatrail trekt het gemiddelde aardig omhoog. Zonder incatrail is 20 dollar per persoon per dag goed te doen.

PS het Ausangate circuit vind ik veel mooier en is veeeeel goedkoper dan de platgelopen incatrail.

mail eens naar [EMAIL=“kris_nijs@hotmail.com”]kris_nijs@hotmail.com met al je vragen , hij woont in Ancon en heeft voor mij een "zelfontworpen " 42 daagse rondreis "uitgekiend een aanrader;
Hij heeft een bed and breakfast en samen met zijn echtgenote kan hij ook reisbegeleider zijn een aanrader
eric en christine

Er zijn veel hotelekes waar je voor een 15 dollar met 2 kunt slapen…das voor de kamer he…niet per persoon !zeker als je niet al teveel luxe wil…
ontbijten en eten doe je makkelijk voor 20 dolar voor uw 2tjes…dan heb je al een duur dagske !maar ge moet zelf wten wat je wil he…je kan ook lekkere broodjes eten…kost niks bijna en uw buik is ook vol !De verplaatsingen tussen de verschillende plaatsen kan ook heel goedkoop…maar dan is het nevenant proper en luxueus !
Ik ben 3 weken geleden met CIAL naar Huancayo gereden …30 soles …met eten en best luxueus!Teruggekomen met een andere bus…ben nu de naam kwijt…25 soles…en buiten een koekje na…geen eten…en luxe !

…zou je de nam van een paar hostels benoemen waar je voor 15 dollar met 2 kunt slapen. Alvast bedankt

Bedenk wel dat Graniet1 dit geschreven heeft op 4 november 2009. Toen was de US$ ongeveer 2,9 Soles waard. Nu is dat ongeveer 2,5. Een waardedaling van de US$ ten opzichte van de Peruaanse Sol van ongeveer 14%. US$15 toen komt overeen met ongeveer US$17 nu (ten opzichte van hetzelfde bedrag in Peruaanse Soles). Daar komt dan nog de inflatie gedurende de laatste 3½ jaar bij. Als we die voor het gemak op 15% stellen, dan kom je al gauw in de richting van US$20 uit. Het lijkt me dat dat voor 2013 een redelijker vraag is.

Een redelijk beeld van de huidige prijzen kan je krijgen door bijvoorbeeld www.hostelbookers.com te bestuderen. Je kunt het wel goedkoper krijgen dan wat je daar vindt, want er zijn genoeg “hotelekes” die nauwelijks faciliteiten hebben en niet op internet te vinden zijn. Die zich niet op buitenlanders richten, niet in wijken zijn waar toeristen gewoonlijk komen, en waar vaak ook per uur een kamer gehuurd kan worden (veel Peruanen zijn klein behuisd met inwonende grootmoeders, enz., zodat de liefde comfortabeler buitenshuis bedreven kan worden).
Ik neem aan dat het gaat om overnachten, ontbijt niet inbegrepen.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Hoi,
Helaas heeft HendrikHerman gelijk…tis allemaal wat duurder nu ,al is dat nog niet zo erg veel…! Heeft veel te maken wat je wil he ,luxe of gewoon gelijk wat …maar de prijzen zijn nu vanaf een 20 dolar …tot erg veel :wink: ! Voor een kamer 2 personen is dat nog goed te doen he…succes !

De meeste goedkope hotelletjes vind je niet op internet, en al helemaal niet in bv. Booking.com (hotels betalen daar geld voor). Zoek ter plaatse en vraag andere toeristen om tips (als zij net geweest zijn in het stadje waar jij nog heen reist).

Misschien vind je via recente blogs zoals www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com ook goeie tips. Bij Travelpod staat bovenin elke ‘blog entry’ waar diegene verbleef, en vaak schrijft diegene ook in z’n blog nog wel hoe het hotel bevalt.

Probeer af te dingen op de prijs, vooral als je meerdere nachten blijft.
In mijn ervaring zit er meestal geen ontbijt bij, in Peruaanse hotels / posadas. Ik maakte vaak zelf ontbijt van fruit en noten van de markt, eventueel met wat yoghurt uit een winkeltje. Dan moet je daar dus wel een bakje en bestek voor bij je hebben. Of telkens uit eten gaan.

Mijn vriend en ik hebben 3 maanden door Peru, Chilli & Bolivia gereist en toen we na de vakantie alles hadden uitgerekent kwamen wij p.p gemiddeld op 22 euro uit. We hadden altijd een prive kamer met eigen badkamer want dat vinden wij zelf wel zo belangerijk maar we hebben nooit echt ‘‘luxe’’ gehad.

Wat zij zaken die je zeker vanuit Nederland moet meenemen naar Peru? En welke zaken hoef je perse niet mee te nemen naar Peru?

      • Updated - - -

En bij welke ATM ben je het voordeligst uit? Of levert het wisselen van euro’s meer op?

Tussen Lima en Cusco, op 2,5 uur van Cusco!
Kom zeker eens op bezoek!
casalenaperu.com - tours, B&B, cam[ing

groetjes,
Stefanie