Solo rondreis Peru (evt. Chili)

Hallo allemaal,
ik zou graag begin volgend jaar (januari / februari) in m’n eentje een rondreis van een viertal weken maken door Peru. Misschien nog een stukje Chili erbij.
Zijn hier jonge vrouwen die ervaring hebben met solo-reizen in Peru? Is dit aan te raden (mits gebruik van gezond verstand uiteraard :wink: )?
Wat zijn dé must-sees? Zelf probeer ik wel de tourist traps te vermijden …

Hoe zit het met vervoer ter plekke? Is het huren van een auto aan te raden, of beter gebruik maken van openbaar vervoer?
Reserveer ik ook best op voorhand verblijfplaatsen of is het interessanter om van plaats tot plaats op zoek te gaan naar een vrije kamer?

Dit zijn al vele vragen. Heb namelijk nog geen ervaring met het maken van zo’n reis alleen.

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!

Beste Karolien,

Ik heb zelf 5 weken rondgereisd toen ik 23 was, met een meisje dat ik in Peru heb ontmoet toen ik eerst Spaans leerde en vrijwilligerswerk deed. Dat ik daardoor een beetje Spaans kon spreken, hielp wel echt! Ik heb me niet onveilig gevoeld en heb overal ter plekke een hotel of hostel gezocht. Dat is al wel weer 9 jaar geleden, maar ik ga nog regelmatig naar Peru. In januari (en deel van februari) zijn de Peruanen vrij, dus mogelijk is het dan wat drukker. Met het openbaar vervoer reizen is heel goed te doen in Peru. Er zijn goede busmaatschappijen. De afstanden zijn lang en daarom zou ik je eerder adviseren met de bus (evt met de nachtbus) te reizen dan met de auto. Als je alleen al die km’s moet rijden, lijkt me dat zwaar.

Wat mij betreft zijn de must-see’s: Machu Picchu, de stad Cusco, de stad Arequipa en het natuurgebied van de Colca Cañon en El Misti, de Cordillera Blanca bij Huaraz en de Amazone (bij Iquitos of bij Puerto Maldonado bijvoorbeeld).

Als je meer vragen hebt over Peru, mag je me ook altijd mailen via marit@mijnbestemmingperu.nl

Groetjes, Marit

Dag Karolien

De periode wanneer je wil reizen is in Peru het regenseizoen. Ik raad je dus zeker af om een auto te huren en zelf te rijden.
Een auto huren is ook duur in Peru, terwijl het openbaar vervoer goedkoop is en goed georganiseerd.

In de periode waarin je wil reizen zijn er normaal gezien voldoende beschikbare kamers. Vooraf reserveren is dus niet echt noodzakelijk. Maar voor je eigen comfort zou ik wel de eerste dagen al vastleggen.

De must see’s is moeilijk te zeggen, en hangt af van je eigen interesses.
Peru is heel groot en divers.
De meesten bezoeken vooral het zuiden, hier zijn dan ook meer toeristen.
Wat je volgens mij zeker zou moeten doen is Machu Picchu, de Heilige Vallei en Arequipa.
Het noorden is minder populair maar zeker ook de moeite waard !
Hier mag je Kuelap,Trujillo en Cajamarca niet overslaan.
Maar zoals ik zeg afhankelijk van je interesses. Als je graag trekkings doet, dan is Huaraz bvb een echte topper.

Hopelijk heb je hier iets aan !

Als je nog vragen hebt mag je mij altijd contacteren.

groeten Leonel

Hartelijk dank voor jullie antwoord, Marit en Leonel.
Heb ondertussen al wat meer opzoekwerk gedaan, en de periode april lijkt me nu wel interessanter :slight_smile:
Mag ik jullie verder contacteren vanaf het moment m’n reis wat concreter wordt?

Vriendelijke groeten!

Dag Karolien

Als je meer vragen hebt, stuur ons gerust een mailtje.
We helpen je graag verder.

groeten Leonel

Natuurlijk Karolien!

Hoi Karolien,

Ik sluit me aan bij wat Leonel en Marit zeggen.

Ik ken echter wel reizigers die alleen met de auto rondreisden door Peru, zij stopten op regelmatige tijdstippen en overnachtten in steden onderweg. Dit waren wel wat oudere mannen en persoonlijk als jonge vrouw, zou ik dit ook zeker niet doen. De afstanden zijn lang en ook de veiligheid trek ik dan in twijfel. Verkeersregels zijn hier absoluut niet hoe wij ze kennen in België en Nederland. Maar het is niet onmogelijk.

Reizen in Peru (en Zuid Amerika) is verder wel zeer veilig als vrouw als je je gezond verstand gebruikt (en dus niet s avonds laat alleen in kleine steegjes rondloopt). Ik reisde ook enkele jaren geleden rond met een vriendin en kwam enorm veel reizigers tegen, die dezelfde route deden als wij! Een Trotter vonden wij wel handig! Maar je vindt in de periode dat jij zal reizen, wel gemakkelijk een hostel. Al hebben Peruanen (en vele Zuid-Amerikanen) vrij, het is dan laagseizoen qua toerisme. Ook wel volop regenseizoen, dus wees voorbereid qua kledij.

Als je enkel het Zuiden wil bezoeken, zou ik aan de Must see`s ook nog de Ballestas Eilanden toevoegen. Dit vond ik persoonlijk wel de moeite. Wij overnachtten toen in Huacachina, een oase te midden van de Ica-woestijn. Vond ik heel apart. Aan de kust is het in januari-februari tenslotte zomer dus dan kan je toch ook wat van het heerlijke tropische klimaat meepikken.

Misschien nog een goede tip als je ervoor kiest om met de bus te reizen, Cruz del Sur is één van de beste busmaatschappijen. Je kan op hun website alvast eens een kijkje nemen.

Veel plezier en succes met het uitstippelen van je reis!
Ook mij mag je steeds mailen als je nog hulp nodig hebt.

Groetjes,
Valerie

Ik ben in november naar Peru geweest met een vriendin, we waren dus met 2, maar het feit dat we meisjes waren heeft ons niet meer dan wat gefluit en geflirt opgeleverd! Op dat vlak echt geen klachten over de Peruvianen! De meeste mensen zijn echt geweldig lief.

Wij hebben ons verplaatst met Peru Hop omwille van de reden dat iedereen ons ook wat bang gemaakt had om als meisjes alleen te reizen.
Echter vonden we dit beide zo geweldig, dat ik het je ook echt aanraad!

Kijk eens of het wat aansluit bij jouw programma. Wij hebben een fantastische tijd gehad, leuke stops en echt fijne mensen leren kennen! Heel veel mensen reizen alleen hiermee, en het leuke is dat iedereen een ander programma heeft en je elkaar dan toevallig opnieuw tegenkomt ergens anders (en een hapje/drankje samen kunt doen).
Ook heel handig is dat ze in de bus rondkomen met een blad om een hostel te reserveren voor dezelfde avond voor veel locaties, makkelijk en zo zit je vaak ook in dezelfde buurt als de andere backpackers.

Moest je hierover nog vragen hebben, shoot!
Wij deden het traject Lima - Cusco, en hebben in totaal 3 weken gespendeerd.