Ben het helemaal eens met Sandermooij en HendrikHerman.
Ik heb 3 maanden met een vriendin gereisd in Peru, en 1 maand in mijn eentje. Gaat prima, en het is een prachtig, divers land! Het helpt wel heel erg als je Spaans spreekt, het maakt het reizen makkelijker en vooral veel leuker. Maar miljoenen mensen redden zich ook zonder. Neem een Point It fotoboekje mee om toch te kunnen communiceren.
Alleen een hostel of hotel voor vlak na aankomst is wel handig om van tevoren te boeken, verder kun je het open laten. Inderdaad gebeuren er vaak onverwachte dingen en vertragingen zoals HendrikHerman zegt, dus dan is het handig als je flexibel bent.
De Inca Trail naar Machu Picchu schijnt wel al maanden van tevoren volgeboekt te zijn, maar er zijn ook andere trails (Salkantay, Lares, Inca Jungle Trail…). En een trein.
Ook voor Machu Picchu zelf moet je geloof ik van tevoren een entreebewijs ofzo hebben, zoek even de meest recente info (in dit forum las ik het).
4 weken is een mooie tijd om op een relaxte manier dat standaard rondje te doen, en eventueel op een paar plekken wat langer te blijven en van daaruit uitstapjes te maken van 1 of meer dagen. Inderdaad zijn Cuzco en Arequipa daar prima plekken voor. Allebei leuke, mooie steden met veel te doen in de stad zelf maar ook in de natuur en dorpen er omheen.
In plaats van een oversteek naar La Paz, zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld nog iets van het minder toeristische noorden van Peru zien, of van Cuzco naar Lima niet vliegen, maar over land via een andere weg dan de heenweg (via Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica). Dus iets minder toeristisch. Mijn foto’s van dat stuk Cuzco - Lima via die alternatieve, minder bezochte route zie je hier.
Of zoals gezegd gewoon dat rondje, en wat dagen blijven hangen op de leuke plekken en je tijd nemen om die goed te beleven, en als basis voor korte tripjes in de omgeving.
Bolivia is een prachtig land maar vooral de Salar de Uyuni is daar echt een super highlight. Met een 4-daagse jeeptour kun je door een van de prachtigste en bizarste landschappen ter aarde reizen. Er zijn mensen die dat combineren met Peru maar dan wordt je reis wel heel erg vol en jachtig, en zit je vooral veel in bussen enzo. Beter kun je een andere keer los naar Bolivia gaan.
Over veiligheid… Het klopt ook wat HendrikHerman zegt dat er vooral heel veel diefstal is in Peru. Bijna altijd stiekem… bedreiging of geweld heb ik zelf althans nog nooit meegemaakt daar, ben er in totaal 4 maanden geweest op twee verschillende reizen. Wel schijnen er in de grote steden soms neptaxi’s actief te zijn. Als je zeker wilt zijn, laat dan een hotel een taxi voor jou bellen.
Verlies je kleinere tas met waardevolle spullen geen moment uit het oog, verstop je grote geld onder je kleding of laat het in je hotel goed verstopt, vooral op drukke busstations en markten moet je extra alert zijn. In café’s je tas niet op de grond zetten, of dan alleen tussen je voeten vastgeklemd, ook niet uit het zicht aan je rugleuning hangen. Als je in de bus een tukkie doet, neem dan die tas op schoot en sla je armen er omheen. Ik heb gehoord van mensen die een lus om hun been hadden en tas op de grond, maar die lus was in hun slaap gewoon doorgesneden, weg tas.
In de bus gaat je grote bagage meestal in het ruim (telkens meer bussen hebben dat) of op het dak (bijna nergens meer). Ik stop mijn backpack altijd in een plastic aardappelzak die ik op een Peruaanse markt heb gekocht voor 30 eurocent. Ideaal tegen stof en spetters en beschadiging (tot op zekere hoogte) want ze smijten flink met je spullen of soms zitten er scherpe dingen in de busbodem. Ook ziet het er wat minder interessant uit voor eventuele dieven.
Je leest wel eens dat je bij elke halte moet opletten of er geen dieven met jouw backpack vandoor gaan, maar daar heb ik in al die 4 maanden geen last van gehad, volgens mij letten de busmaatschappijen nu heel goed op, meestal krijg je een nummertje, en je krijgt je tas alleen terug als dat matcht met jouw nummertje.
Dieven gebruiken ook veel afleidingstrucjes, dat kan van alles zijn: een nep gevecht, een vraag aan jou stellen, muntjes op de grond laten vallen, wijzen op een vlek op jouw kleding, etc etc. En ondertussen probeert iemand anders jou dan stiekem te ontdoen van je geld of camera. Zorg gewoon dat je waardevolle spullen niet makkelijk te bereiken zijn, dus niet in het buitenste ritsvakje van de tas op je rug, dat soort dingen.
Wat kleingeld in je broekzak is wel handig voor je kleine aankopen, zodat je ook niet je grote geld hoeft te laten zien.
Zorg ook dat je voor taxi’s altijd wat losse ‘soles’ hebt (ik geloof dat ze vaak 3 sol kosten), want ze hebben vrijwel nooit wisselgeld. Ook veel winkels zullen geen wisselgeld hebben (en laten het probleem bij jou liggen, er zijn maar weinig winkeliers die bereid zijn wisselgeld te regelen bij de buren ofzo), dus na het pinnen ging ik altijd direct de bank in om te wisselen voor kleinere biljetten, want die grote raak je nergens kwijt. En vaak ging ik dan ook direct met een mototaxi of zo naar het hotel om mijn gepinde geld te verbergen over meerdere plekken. Want soms schijnen ze wel toeristen te achtervolgen die net gepind hebben. Maar er is ook een keer een mevrouw achter me aan komen rennen met mijn vergeten bankpas! Want uit een Peruaanse geldautomaat komt vaak eerst je geld, en dan pas je pasje! Ik heb die vrouw wel een minuut staan bedanken.
Heel veel van dit soort dingen gelden ook in Amsterdam overigens. Ook hier worden regelmatig toeristen én locals gezakkenrold en in café’s stiekem beroofd. Alleen is het in Peru natuurlijk zo dat jij nergens zult opgaan in de menigte en altijd opvalt als toerist, en in hun ogen een wandelende goudmijn bent. Je hebt immers al een vliegticket kunnen betalen, voor velen een onbereikbare rijkdom.
De eilanden in Lake Titicaca zijn trouwens ook wel de moeite waard, al is zo’n tripje nogal een toeristische bedoening. Maar als je daar doorheen kunt kijken, is het wel erg bijzonder om die drijvende rieten eilanden te zien en op te lopen, en om te overnachten bij een familie op een van de andere eilanden. Puno zelf is een beetje grauw stadje, maar wel een handige uitvalsbasis voor die eilanden. De markt in Puno is nog wel aardig als je wat uurtjes te doden hebt.
¡Buen viaje!