Ik denk dat 4 weken een beetje aan de krappe kant is maar je kunt misschien ter plaatse bekijken hoe ver je komt, en eventueel op het laatste moment besluiten toch een jungle tour te doen in de buurt van Puerto Maldonado (half uurtje vliegen vanuit Cusco) en Iquitos over te slaan.
Voor het rondje in het zuiden heb je al wel twee tot drie weken nodig. Dus de resterende een tot twee weken voor zowel jungle als dingen in het noorden zien, wordt wel flink proppen. Maar als je bijvoorbeeld in het zuiden wat scherpere keuzes maakt (bv. Nazca lijnen overslaan, niet naar Ica & surfen op de duinen), houd je weer wat tijd over.
Over dat rondje in het zuiden: ik zou je aanraden om het andersom te doen. Eerst naar Arequipa, dat ligt op 2500 meter en daar kun je wennen aan de hoogte. Ook volg je dan eerst de redelijk toeristische route via het Titicacameer naar Cusco.
Vanuit Cusco naar Ayacucho is al veel minder toeristisch en ook wat ruiger qua wegen (een heel stuk onverhard!), bussen (op sommige stukken geen keuze uit maatschappijen, alleen relatief slechte) en type mensen. Maar zeker heel interessant en mooi. Je ziet er foto’s van op mijn website bij Peru 2006. Ik heb toen tussenstops gemaakt in Andahuaylas (+ Sondor ruïnes en Laguna de Pacucha), Ayacucho, Huancavelica (beetje om, maar ik wilde persé met het treintje van Huancavelica naar Huancayo), en ook overnacht in Huancayo. Huancayo vond ik niet zo leuk, de rest wel, vooral de dingen in de omgeving. Ayacucho is een mooie stad. Huancavelica is een heerlijk bergstadje met een lauwwarm thermaal buitenbad en leuke markten en aardige mensen. Die treinreis tussen Huancavelica en Huancayo vond ik prachtig. 7 uur in een oude houten trein, prachtige bergen en rivieren en dorpjes, meer dan 30 tunnels, en je kunt warm eten bestellen in de trein.
In het noorden ben ik wel geweest in Huaraz en Chavin de Huantar, maar niet in de plaatsen die Orange noemt. Het schijnt wel erg mooi en minder toeristisch te zijn in het noorden. Maar die eilanden in het Titicacameer zijn ook echt uniek en niet te missen (vooral die drijvende van riet!), en ik vond Arequipa prachtig (de mooiste stad van Peru, zeggen ze), het klooster in die stad ook heel tof, en de Colca Canyon super… Cusco ook heel leuk als je voorbij de hordes toeristen kijkt en wat door andere straatjes banjert en de markten bezoekt… de Ballestas eilanden vond ik ook leuk, als middagtourtje.
De toeristischere plaatsen zijn niet voor niets zo… zijn ook echt bijzonder.
Als je tijd wilt besparen zou je ook her en der een nachtbus kunnen gebruiken in plaats van een dagbus, maar dat is wel koud (als je ind e bergen bent) en dan mis je de mooie uitzichten. Vaak als je dan heel vroeg aankomt bij een hotelletje (bv. 5 of 6 uur 's ochtends), mag je wel al de kamer in, maar betaal je niks extra’s. Je betaalt dan meestal alleen voor de nacht die nog voor je ligt, dus dat is gunstig. Kan je nog even een tukkie doen, bijkomen van de busreis, en dan je dag starten. En ook al moet je extra betalen, het is vaak zo goedkoop dat dat niet zo uitmaakt.
Bij het nemen van nachtbussen wel voorzichtig zijn, busstations zijn vaak wat onveilig, dus erg goed op je spullen letten. En bij twijfel een (echte) taxi nemen naar / van het busstation. En als je in de bus slaapt, dan je waardevolle spullen niet uit het oog verliezen (dus niet in vak boven je hoofd of op de grond), liefst gewoon erop slapen als kussen, of in je armen houden.
Verder is een nachtbus qua veiligheid wel gewoon te doen hoor, ook voor vrouwen.
Nou en zo kan ik nog wel even doorgaan met ongevraagde adviezen. Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt. En als je nog meer vragen hebt, stel maar hier.