In maart en april reis ik rond door de landen Argentinië,Chili,Bolivi en Peru. Na 8 weken vlieg ik terug vanuit Lima. Graag zou ik de incatrail lopen, en aangezien ik deze binnenkort wil reserveren moet ik het laatste deel van mijn route vast hebben liggen (in ieder geval de datum dat ik in Cusco kan zijn voor de trail).
Nu vraag ik mij af of ik van Cusco gelijk naar Lima moet gaan (met een langeafstand/nacht bus), of dat ik nog enkele andere plekken kan bezoeken (Arequipa/Ica e.d.). Meer dan 4 a 5 dagen zal ik niet hebben denk ik.
Wat raden jullie aan? En hoelang zal ik nodig hebben om via een of meerdere plekken van Cusco naar Lima te reizen?
Een directe busreis Cusco - Lima duurt ruim 20 uur. Dat betekent dat je zo´n vol etmaal alleen al voor de reis nodig hebt. Dus veel zal je niet kunnen doen. Je kunt ook besluiten om wat langer in en rond Cusco te blijven. Er is daar veel te zien. Je hoeft dat niet vooraf te besluiten. Je reist alleen en redelijk buiten het hoogseizoen. Je hebt de flexibiliteit om pas als je in Cusco bent te besluiten of je ook nog Arequipa, enz. wilt doen. http://www.hostellima.nl/
Niks moet. Maar wat zijn de rest van je plannen? Hoe is je route door de landen die je noemt (helemaal langs de zuidpunt of niet?).
Hoe reis je vanuit Bolivia Peru in… stop je dan ook bij Lake Titicaca bijvoorbeeld?
Heb je al gekeken naar de kosten per land? En hoeveel reistijd het is van elk punt naar het volgende? Persoonlijk vind ik 8 weken voor 4 landen van dat formaat, wel héél erg optimistisch… in verhouding zul je enorm veel tijd doorbrengen in bussen, en niet veel tijd hebben om eens een keer een paar dagen op een plek te blijven en het dorp / de stad / het natuurgebied echt rustig te verkennen. Tenzij je via het noorden van Argentinië en Chili reist en de zuidpunt overslaat. Of je zou per land echt maar maximaal 4 of 5 plekken moeten bezoeken (dus scherp keuzes maken). Voor Peru wordt dat al minder als je al een week kwijt bent aan Cusco + trail lopen + Machu Picchu.
Zelf vind ik lange busritten niet heel erg, je hebt vaak mooi uitzicht. Maar de ritten van meer dan 7 uren, probeer ik wel te beperken tot 2 of maximaal 3 keer per week, anders is het echt niet leuk meer. Vergis je ook niet dat als je bijvoorbeeld een mooi gebied vlakbij een stad wilt bekijken, je vaak ook alweer 2 tot 5 uur onderweg kunt zijn om dat gebied te bereiken.
Maarja ieder maakt hierin eigen keuzes, hoe snel ze willen reizen. (Oh ja, snel reizen is ook duurder natuurlijk.)
Misschien kun je met nachtbussen nog wat tijd besparen her en der (alleen mis je dan het mooie uitzicht).
Ik ben trouwens benieuwd of je nog de Inca Trail kunt boeken, voor zover ik lees op internet is dit altijd vele maanden van tevoren volgeboekt. Er zijn ook diverse andere trails naar Machu Picchu: Lares, Salkantay…
Tegenwoordig schijn je ook voor MP zelf entree te moeten boeken van tevoren, maar ik neem aan dat als je bij een tourbedrijfje een hike boekt, ze dat ook voor je regelen. Maar check dat wel even.
Lees ook deze info over tijdelijke uitval van treinen naar MP, van januari - april 2012.
Van Cusco naar Lima heb je meerdere opties, de drie meest voor de hand liggende zijn:
vliegen, als je onderweg niks hoeft te zien
via Arequipa en eventueel andere plaatsen. Op de kaart lijkt het om maar het zijn wel relaxtere wegen.
via Ayacucho en Huancayo, pittige route dwars door de centrale Andes. Met ook veel bezienswaardigheden onderweg, bv. Andahuaylas en Ayacucho, en veel ruïnes in de buurt van Ayacucho. Kijk maar eens op mijn fotopagina van mijn tweede Perureis. Je hoeft deze busrit dus niet perse in 1x te doen, je kunt het ook in stukken knippen. Op deze route kom je niet veel andere toeristen tegen.
Als er maar vier of vijf dagen voor busreis Cusco - Lima beschikbaar zijn zou ik niet aan de, inderdaad aantrekkelijke, “pittige” route denken. Dan zit je toch wel erg veel in bussen door een gebied waar wel enig risico is op wegblokkades als onderdeel van protesten tegen mijnbouw. En dat terwijl je in Lima een vliegtuig moet halen.
Verder ben ik het wel met Cecilia eens. Zoveel landen in slechts acht weken kan ertoe leiden dat je een expert in businterieurs wordt.
Alleen al Peru is geloof ik zo groot als Spanje en Frankrijk bij elkaar. Om over Argentinië nog niet te spreken… daar zou ik een maand al redelijk krap voor vinden.
Ten eerste bedankt voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden!
Ik ben mij ervan bewust dat de tijd krap is voor het aantal landen dat ik wil zien. Langer weg aan 1 stuk kan echter niet. Ik ben globaal een route aan het samenstellen. Het Noorden en Zuiden van Argentinië sla ik over, hiervoor kom ik graag een andere keer terug naar Argentinië. Dit houdt in dat ik dwars door steek richting Chili vanuit Buenos Aires. Zoals jullie beide al zeggen zal ik scherpe keuzes moeten maken, waarbij ik de ‘hotspots’ wil zien. Ik heb getwijfeld of ik de Incatail moet gaan lopen, of dat ik MP bezoek dmv de train. Ik ga echter met een (onervaren) reisgenoot en die wil heel zeker de Incatrail lopen. Ik twijfel nog of ik met haar mee ga, of dat ik verder in mijn eentje Cusco ga ontdekken. De route die ik nu globaal in gedachten had is als volgt. Ik weet dat er her en der zeker nog wat geschoven moet worden! Misschien hebben jullie tips vanuit jullie ervaring?
Buenos Aires naar Cordoba reizen
Cordoba
Cordoba
Cordoba naar Mendoza
Mendoza
Mendoza
Mendoza
Mendoza naar Santiago de Chili
Santiago de chili
Santiago de chili
Santiago de chili
Santiago de chili naar San pedro de Atacama (ruim 24 uur)
San pedro de Atacama
San pedro
San pedro
San Pedro 3 daagse tour Uyuni
Uyuni- Posati
Potosi (overslaan? aangezien ik niet zeker weer of ik de mijnen wel in wil. Anders kan ik een bus nemen vanuit Uyuni naar La Paz heb ik gelezen)
Potosi naar La Paz
la Paz
la Paz
La Paz naar Copacabana of andere plaats vanwaar je het Titicacameer op kunt (hoorde dat puno niet zo geweldig is), daar een 2 daagse tour doen.
Copacabana (of andere plaats waar we eindigen na de excursie) naar Cusco
Cusco incatrail (of eerst een extra dag in Cusco inlassen)
Cusco
Cusco naar Arequipa
Arequipa
van Arequipa naar Huacachina
Huacachina
Huacachina naar Lima
Lima
Lima-Amsterdam
ik wil zeker geen expert gaan worden in het businterieur! Maar aangezien ik de keuze heb gemaakt om wel veel te willen zien zal ik niet onder een aantal lange busritten uitkomen. Maar dat betekent inderdaad niet dat het de overhand moet krijgen!
Over Titicaca, even copy-paste uit een ander topic…
"Als ik jullie was zou ik bij Titicaca kiezen voor óf de Peruaanse helft, of de Boliviaanse.
Peruaanse helft: Puno zelf is grauw en relatief saai, dus zo kort mogelijk blijven. De eilanden in die helft van het meer vind ik zelf wél het bijzonderst, want daar heb je o.a. de drijvende zelfgemaakte rieten eilanden waar mensen op wonen. Veel mensen vinden het erg toeristisch, maar als je daar doorheen kijkt, is het gewoon echt interessant en bizar. Ook de breiende mannen op Taquile zijn uniek. Je kunt een nacht slapen bij lokale bewoners, erg leuk.
Boliviaanse helft: Copacabana was in 1997 al vreselijk toeristsch met veel pizzarestaurants enzo, zal nu wel nog erger zijn. De eilanden in die helft van het meer (Isla del Sol) zijn best leuk, maar m.i. niet bijzonderder dan die in Peru. En het is eigenlijk alleen leuk als je een goede gids hebt die er veel bij vertelt (en als je Spaans kunt verstaan, of geluk hebt met Engelssprekende gids)."
Maar dit is mijn mening. Andere mensen vinden de Boliviaanse helft mooier. Maar ik vind dus die drijvende rieten eilanden (in Peru) echt uniek.
Misschien kun je wel wel minder dagen in Santiago doorbrengen (vond ik niet super) en een tussenstop maken richting het noorden. Ik weet even niet meer welke stad, maar er is een populaire leuke stad ergens op de route… misschien Valparaiso maar ik weet het even niet meer.
Zonder de mijnen, hoef je inderdaad niet om te reizen naar Potosi. Het is best een mooi dorp, maar je vindt er niet echt dingen die je niet ook vindt in Uyuni, La Paz, Cusco… (marktjes, kerken).
Bij San Pedro de Atacama vond ik El Tatio geiserveld echt indrukwekkend. Op de Uyunitour kom je ook wel langs wat moddergeisers en een hot spring, maar niet zulke spectaculaire sproeiende geisers en gekleurde zwavelafzettingen als bij El Tatio.
Ook de woestijn rondom San Pedro is heel divers en mooi.
En de Uyuni-tour vind ik nog steeds een van de mooiste dingen die ik ooit op aarde heb gezien.
Succes met alle keuzes! Veel kun je ook nog ter plaatse beslissen.
Rond San Pedro is niet zo heel veel bijzonders te zien.
Vergelijkbare geisers zie je ook op de Uyuni-tocht.
Als je de mijn niet ingaat zou ik zeker niet naar Potosi gaan.
Twee dagen op Isla del Sol is zeker de moeite waard.
De route Cusco - Lima is echt heel zwaar. Arequipa is een erg leuke stad, ik adviseer je zeker om via die route naar Lima te reizen.
Persoonlijk vond ik Pisco en de Islas Ballestas leuker dan Huacachina.
Ik ga binnenkort samen met een vriendin naar Cusco en we vliegen vanaf Lima daarheen, en na drie maanden ook op die manier weer terug. Het zal wel wat duurder zijn dan de bus, maar bespaard zeker tijd: het is een reis van een uur en een kwartier. Daarnaast heb je ook wat minder risico’s op wegblokkades enzo, zoals hier boven al werd gezegd Dus misschien ook iets om te overwegen… >>>
Ik kan je alleen niet helpen aan het adres waar je dat zou kunnen boeken, want wij doen dat via een organisatie. Wat ik wel weet is dat het goed te regelen is vanuit Cusco, dat doen wij namelijk ook als we daar zijn (we hebben dus alleen nog de heenreis geboekt).