Reisroute vanuit Ecuador naar Bolivia door Peru

Hoi,

Wij vertrekken op 1 oktober voor drie maanden richting Ecuador, Peru en Bolivia. We zullen Peru dus binnenkomen vanuit het noorden. In Peru willen we tot nu toe de volgende dingen zien

  • Pisco (Paracas en Islas Ballestas), Arequipa (Colca Canyon), Nazca, Cuzco (en de Macchu Picchu), Titicacameer (en vanuit daar door naar Bolivia). Welke route vanuit Ecuador kunnen we het beste nemen? En met welk vervoersmiddel (aangezien het een groot stuk is van Ecuador naar onze bestemmingen in Peru).

Alvast bedankt!
Groeten, Ussu en Sjnellie :wereld:

Jullie slaan dus het noorden van Peru over, terwijl dat zeer de moeite waard is omdat daar nog niet zo veel toeristen komen. Ik denk bijvoorbeeld aan Chachapoyas en Leymebamba, maar er is nog veel meer op of in de buurt van dat traject.
Dan wordt het een eenvoudige kosten- en gemaksafweging, vliegtuig of bus. Vliegtuig vanuit Quito of Guayaquil naar Lima en dan verder met de bus naar Paracas. Of het hele traject met de bus. Dat zal goedkoper zijn maar ook tijd kosten. Vanuit het uiterste noorden van Peru naar Lima doet een directe bus er zo ongeveer 20 uur over.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Het lijkt ons ook leuk om meer van noorden van peru te zien inderdaad, maar wat is haalbaar binnnen ongeveer een maand? De bestemmingen in het zuiden willen we sowieso aandoen, hoe lang is het verstandig hier ongeveer voor uit te trekken? En wat als we in het noorden wat meer punten aan willen doen, zou een handige reisroute zijn vanuit ecuador?
Bedankt voor de handige tip!

Groetjes!

Als je een maand uittrekt voor Peru dan hangt het er een beetje vanaf hoe veel je in die maand wilt doen. Rustig aan of wat meer ambitieus? Je zou bijvoorbeeld vanuit Chiclayo via Chachapoyas, Leymebamba, Celendín, Cajamarca kunnen reizen. En dan door naar Paracas, via Lima. Paracas kan je in een halve dag doen en Nazca vraagt ook niet veel tijd. Voor Arequipa en Colca Canyon heb je wel een paar dagen nodig en ook voor Cusco / Machu Picchu, zeker als je een trail gaat lopen.

Het is ook prima mogelijk om in enkele dagen enkele van de belangrijkste highlights in het noorden te bezoeken en daarna door te reizen naar het zuiden. Zelf heb ik een maand geleden in drie dagen vanuit Trujillo Chan Chan, Huacas de Sol y Luna en Sipan bezocht, allemaal met excursies. Vanuit Trujillo hebben we een vroege bus naar Chiclayo gepakt(ca. 3 uur) om vanaf daar als dagexcursie Sipan, de graftombes en enkele zeer spectaculaire musea in de buurt te zien. En op soortgelijke wijze hebben we in 1 dag Chan Chan (de grootste precolumbiaanse stad van heel Amerika!!) en Huacas de Sol y Luna kunnen bezoeken. Uiteindelijk hielden we zelfs nog 1 dag over om bij te komen en de stranden van Huanchaco en het historische centrum van Trujillo zelf te verkennen.

Vanaf Tumbes is het ca. 22 uur per bus naar Lima. Trujillo ligt op 8 uur/1 nacht van Lima. Als je nu al weet dat je noord-Peru niet wilt bezoeken kan het zeker te overwegen zijn een vlucht te boeken. Dit ook omdat de grensovergang Ecuador-Peru niet de meest veilige is. Zelf heb ik behoorlijk veel problemen hiermee gehad en veel toeristen die ik tegenkwam vertelden soortegelijke verhalen over corrupt douanepersoneel en onbetrouwbare taxi’s die hun prijzen plotseling verdrievoudigen of passagiers naar een afgelegen plaats rijden om ze daar te beroven. Het schijnt dat deze problemen eigenlijk hoofdzakelijk gelden voor reizigers die van lokaal vervoer gebruikmaken (bussen, taxi’s e.d.) en niet voor reizigers die een lange afstandsbus nemen. Inmiddels is het zes maanden geleden dat ik voor het laatst deze grensovergang genomen heb. Ik weet niet hoe het nu is, maar ik raad je wel sterk aan hier even navraag naar te doen.

Goede reisroute door het noorden is.

Tumbes-Mancora-Chiclayo-Chachapoyas-Leymebamba-Cajamarca-Trujillo en dan pas door naar Lima.

Voor deze hele route heb je een anderhalf a 2 weken nodig, en dan kun je op de dooie gemak alles bekijken. Bezoek ook een het Mangrove woud van Tumbes hartstikke leuk en spotgoedkoop.
Voor het hele zuiden heb je een week of 2 nodig, dus je kunt alles gemakkelijk plannen.

Ik ben het niet eens met dyfusica, ik ga de grens tussen Aguas Verde en Huaquillas (Peru - Ecuador) regelmatig over en vind het een leuke grens. Superdruk, grote markt, lekker weer, ik vind het gewoon gezellig. Ik heb zelfs een keer een dag excursie ondernomen naar de grens met de familie omdat het gewoon zo leuk is. Tuurlijk moet je op je spullen passen, dat is normaal, maar gevaarlijk nee vind ik niet.

Kom je aan bij de Peruaanse grens, loop dan 150 meter, ga links af en pak een lokaal busje die je voor 1 sol naar de immigratie brengt. Stap uit bij de immigratie en laat je paspoort stempelen. Pak vanaf daar een ander busje (deze komen elke 5 minuten langs ) naarTumbes voor 1.5 Soles. Een taxi zal ik zowiezo niet pakken, is ook veel te duur.

Heb je deze grens ook ooit overgestoken met veel bagage? Mag ik trouwens uit jouw verhaal opmaken dat je vloeiend Spaans spreekt/de lokale prijzen goed kent? Want in dat geval zal je inderdaad veel minder risico lopen. De meeste reizigers hebben dit voordeel echter niet en lopen wel, juist bij deze grensovergang, een bovengemiddeld hoge kans belazerd/beroofd te worden.

Toen ik vanuit Peru in Quito aankwam trof ik daar enkele andere toeristen die -inderdaad- allemaal beroofd waren juist op deze grensovergang. En ook internetfora staan vol van negatieve ervaringen. Mijne vielen gelukkig erg mee (heenweg Peru-Ecuador: 10 min oponthoud wegens flirtende douane. terugweg Ecuador-Peru: 10 min oponthoud omdat deze zelfde douane besloten had mij 100 USD te willen rekenen voor een gratis papiertje) maar toch zou ik, zeker mensen die de taal niet spreken/cultuur niet goed kennen, altijd aanraden extra voorzichtig te zijn, juist bij deze grensovergang.