Wij willen eind mei ongeveer 2,5 week naar Peru of Bolivia. Onze dochter en schoonzoon reizen een maand of negen door zuid-Amerika en wij gaan ze daar opzoeken. Ze zitten dan ongeveer in die streek. Nou hebben wij natuurlijk ook een stem in waar naar toe en dan komen ze ook die kant op. Bolivia trekt me niet zo maar dat is niet gefundeerd. Nou ben ik al er tijdje aan het zoeken hoe we die reis nou het beste kunnen doen maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen met goede adviezen.
Is een auto huren een optie of is met de bus reizen beter?
Kunnen we beter een georganiseerde reis nemen of is iets regelen als je daar bent ook goed te doen?
En dan het weer, wat kunnen we daar verwachten?
Machu Picchu staat zeker op de verlanglijst, maar hoe doe je dat het slimste, met overnachting of zonder? Moet een eventuele trein lang van te voren gereserveerd worden of zijn er nog andere mogelijkheden?
We vliegen op Lima en moeten dan dus naar het zuiden, begreep dat eind mei het weer in Lima niet zo denderend is, is Arequipa beter voor een paar dagen hopelijk beter weer?
Heel veel vragen, ik weet het maar ik kom er zelf niet zo goed uit.
Hopelijk kan ik wat leuke, goede adviezen krijgen zodat we verder kunnen plannen.
Groetjes en alvast heel hartelijk bedankt.
Een auto huren is inderdaad een optie en als je op het vliegveld van Lima aankomt tref je onder meer het verhuurbedrijf Budget aan. Daar lijken mensen goede ervaringen mee te hebben. Reizigers die van dit soort forums gebruik maken reizen echter voornamelijk met de bus en soms met het vliegtuig. Dat is zeer goed mogelijk, zeker in Peru. Individueel reizen is ook heel goed mogelijk, evenals het ter plaatse regelen van vervoer, onderdak, e.d.
Als jullie jullie reeds daar rondreizende dochter en schoonzoon gaan opzoeken lijkt georganiseerd reizen bezwaarlijk. Dan ben je een stuk flexibiliteit kwijt. Maar dat is ook niet nodig. Zoals reeds gezegd, individueel reizen kan heel goed.
Arequipa heeft een beter klimaat dan Lima. In mei is in Lima de winter aangebroken. Dat betekent een dichtgetrokken lucht en mist. Weinig zon, vochtige lucht, af en toe een beetje regen (vooral 's nachts). Niet echt koud, maar wel waterkoud. Somber. Bedenk wel dat Peru niet één klimaat heeft. In de bergen breekt in mei de zomer aan met veel zon. De regentijd is dan voorbij en mei is een gunstige maand om daar te zijn.
Wat Machu Picchu betreft laat ik de beantwoording over aan degenen die daar meer recent geweest zijn.
http://www.hostellima.nl
Het is inderdaad mogelijk om een auto te huren, maar persoonlijk zou ik dat niet doen. De afstanden zijn erg groot, Lima - Arequipa is bijv. al zo’n 15 uur rijden. Daarnaast hebben de meeste snelwegen maar 2 rijbanen (voor 2 richtingen dus), wat minder rustig rijdt. Verder zul je regelmatig hoge bergpassen over moeten, wat veel slinger bochten betekend.
De meeste touristen (ook Peruanen) gaan dan ook met de bus of het vliegtuig.
Machu Picchu heeft tegenwoordig een bezoekers limiet (per dag), het kan dus wel verstandig zijn om de toegangskaarten van te voren te kopen. Voor de trein is er meestal wel wat beschikbaar, maar als je de laagste tarieven en keuze van tijdstip wilt hebben dan is het wel verstandig om de tickets een tijdje van te voren aan te schaffen (kan via internet).
Hartelijk bedankt voor bovenstaande antwoorden, daar kan ik zeker wat mee. Auto huren gaan we maar vergeten. Ik kwam net thuis met het gevoel om die hele reis maar te vergeten. Vind het erg moeilijk om er een plaatje bij te krijgen en had het idee dat het allemaal toch wel erg duur gaat worden. Las gisteravond ook over vaccinaties en die was ik even vergeten. Maar als ik de reacties lees wordt ik toch weer enthousiast. Ga maar weer eens verder puzzelen. Groetjes
Voor Peru zijn geen vaccinaties vereist, geen enkele. Het hangt dus helemaal van jezelf af, en ervan welk deel van Peru je denkt te bezoeken, of je een of meer vaccinaties neemt.
http://www.hostellima.nl/
Het kan wat overweldigend zijn als je totaal geen beeld hebt bij hoe het is om in zo’n ander continent te reizen. Hoe het er dan uitziet, hoe het eraan toe gaat…
Het kan helpen om gewoon eens foto’s te kijken op internet of in reisgidsen in de bibliotheek, en online reisverslagen door te bladeren bijvoorbeeld op www.waarbenjij.nu. Je ziet dan dat duizenden andere Nederlanders het ook gewoon doen, met openbaar vervoer en op de bonnefooi, en dat dat prima gaat. En dat er ook wel eens wat mis gaat, maar dat heb je op vakantie in Frankrijk ook.
Door de foto’s krijg je een sfeerimpressie en wellicht ook ideeën van plaatsen die je graag wilt zien.
Het reizen in Peru is ook wel een beetje anders dan in Europa, maar dat maakt het juist zo’n mooie ervaring, waar je waarschijnlijk achteraf ontzettend blij mee zult zijn.
Het lijkt mij persoonlijk ook superleuk om m’n dochter (als ik die zou hebben ;)) in een heel andere omgeving te zien… zien hoe zij zich daar redt, en opbloeit. Peruanen zijn veel meer op familie gericht dan Nederlanders, en jullie zullen dan ook vast wel leuke reacties krijgen op het feit dat jullie je dochter opzoeken.
Peru heeft overweldigend mooie natuur, dieren, steden en historische plekken. De mensen kunnen wat stug lijken maar als je je best doet met een paar woordjes Spaans, ontdooien ze meestal wel. Het is vaak ook verlegenheid omdat ze zelf geen Engels spreken.
Overigens vind ik Bolivia ook geweldig, vooral de Salar de Uyuni is een van de mooiste, bizarste plekken die ik ooit op aarde heb gezien (en ik heb aardig wat continenten bezocht), alleen IJsland komt een beetje in de buurt. Juist omdat er minder toeristen komen en de mensen nog traditioneler leven dan in Peru, heeft het ook wel wat. Maar verder verschilt het qua cultuur en natuur (vanuit ons oogpunt gezien) ook weer niet zoveel met Peru, behalve dat het geen kust heeft.
Maar beide landen combineren in slechts 2,5 week is wel erg haasten.
Wat hierboven gezegd werd over het klimaat is ook zeker waar. Ik ben twee keer in Peru geweest, beide keren ook tijdens het regenseizoen. Maar het verschilde dan enorm per gebied. In Lima had ik beide keren 30 graden en zon (alleen aan de kust was het mistig en fris, maar het historisch centrum zonnig), en in de bergen regende het op sommige plaatsen wel elke middag en was het een graag of 15, op andere plaatsen weer veel minder regen en meer zon. De temperatuur hangt af van zon, wind en hoogte. Soms kun je overdag in een t-shirt rondlopen, ook in de bergen, maar deed ik 's avonds een muts op tegen de nachtkou.
Arequipa vind ik ook een mooie stad, en de Colca Canyon vond ik ook heel tof… in een lekker hete minerale hot spring gebadderd in de vorm van een zwembad, met water zo uit de bergen (in Chivay), en condors gezien, met 3 meter wijde vleugels, ze zoeven voorbij als zweefvliegtuigjes! Je kunt vanuit Arequipa heel makkelijk een tweedaags (of meer) toertje boeken, dan regelt zo’n tour operator alles van vervoer tot overnachting, eten, bezoekje aan die hot spring, op tijd bij het uitzichtpunt voor de condors zijn, etc.
Voor veel bezienswaardigheden geldt dat je kunt kiezen om lokaal een toertje te boeken, of er zelf heen kunt met openbaar vervoer. Het eerste is vaak duurder maar (tijds)efficiënter en je hoeft zelf niet zoveel uit te zoeken (welke bus, waar het precies is etc). Ook kan een gids vaak leuke dingen erbij vertellen en kom je met andere reizigers in gesprek.
Zo bestaan er bijvoorbeeld tweedaagse tours naar de eilanden in Lake Titicaca, met overnachting bij lokale bewoners thuis, en middagtripjes vanuit Paracas of Pisco naar de Ballestas eilanden die vol zeeleeuwen liggen.
In een Lonely Planet of een Rough Guide kun je ook een hoop lezen over hoe alles werkt en hoe je van A naar B komt, en hoe lang dat ongeveer duurt, en welke hotels zij aanraden enzo. Zo kun je ook een beter beeld krijgen en voorpret hebben met het plannen.
Houd wel wat speling in de plannen want in een land als Peru gaan de dingen ook wel eens niet zoals je had gepland, bijvoorbeeld zijn er wel eens stakingen, of wegen die bedolven raken onder modderlawines.
Wat betreft de kosten: een vliegticket naar Peru, en bijvoorbeeld een bezoek aan Machu Picchu, kan best duur zijn. Maar verder is het heel goed mogelijk om goedkoop te reizen in Peru. Het ligt er maar net aan wat voor luxe je wilt. Vanaf ongeveer 10-15 euro heb je al een privé hotelkamer met eigen badkamer. Eten kun je vanaf 3 euro in de goedkope restaurants waar de Peruanen eten, of vanaf een euro of 7-10 voor een hoofdgerecht in toeristenrestaurants. Er zijn ook aardig wat Chinese restaurants, altijd lekker als je trek hebt in veel groenten. Bussen voor lange ritten tussen steden kosten ook maar heel weinig.
Veel plezier!
Cécile
(mijn foto’s zijn te bekijken via onderstaande link, ik was 1998 en 2006 in Peru)