Met de auto door Peru

In tegenstelling tot wat in de meeste reisgidsen staat, m.b.t. het individueel reizen per auto, met vaak ontradend advies, hebben wij in Lima toch een wagen gehuurd voor 25 dagen. De goedkoopste was een Toyota Yaris.

Daardoor hebben wij in 4 weken veel meer gezien dan de traditionele bus- en collectivoreiziger. Treinen zijn er weinig dat weten jullie en met de wagen heb je de echte vrijheid om toch te stoppen waar je graag wil en ook paden te berijden en plaatsen te bezoeken waar geen toeristen komen. Bovendien verplaats je je veel sneller dan bussen die in het bochtenwerk en op steile hellingen vaak kruipen. Busreizen van 8 uur bijvoorbeeld, rij je met de wagen in 5 à 6 uur en op 25 dagen heb je dus heel wat meer afstand afgelegd. Vooral op de lange trajecten win je veel tijd. Zo reden wij op één en een halve dag het traject Arequipa Lima via de kust om op tijd terug op het vliegtuig te stappen. We reden vaak van de traditionele wegen af naar kleinere dorpjes waar je als toerist de einige was. Je kan al eens wat langer blijven hangen als het je zint.

Wanneer je met de wagen reist heb je ook nadelen. Je moet steeds uiterst voorzichtig zijn want Peruaanse chauffeurs zijn geen doetjes. Een goede rij-ervaring komt je vaak van pas. Ook de wegen zijn vaak zware gravels en vragen dus wat rijkunst om permanent dikke stenen te ontwijken.

De prijs van brandstof valt wel mee. 90 octaan kost om en rond de 10 soles per gallon dat is zo’n 0,25 euro per liter. Vaak vind je slechts 84 octaan… we hadden er wat angst voor, maar wonderlijk, het reed ook en zonder horten of stoten.

Een nadeel is dat de huur met verzekering niet goedkoop is… tussen 1.300 en 1.500 dollar voor 25 dagen, maar wij vonden het zeer de moeite waard omdat we in die tijdspanne zoveel meer gezien en ervaren hebben. Ook voor je bagage is het uiteraard gemakkelijk, je hoeft niets meer te sleuren en de meeste hotels in de steden hebben een “garaje”. Overigens hoef je ook niet 's nachts te reizen wat veel bussen doen en dan zie je uiteraard niets van de mooie omgeving waar je door rijdt. Hotelletjes onderweg zijn ook niet duur, variërend tussen 30 en 100 soles voor twee in een matrimonial, inclusief desajun.

… kortom, het overwegen waard :wink:

Helemaal mee eens. Met de eigen auto is gevaarlijk wordt vaak gezegd, ik vind juist dat met de bus je meer risico´s loopt om bestolen te worden. De omgeving van de busstations zijn juist meest ongure plekjes en daar kom je dus niet met je eigen vervoer. Peruaanse chauffeurs zijn idd niet de besten, en zeker de taxi en buschauffeurs zijn een ramp´maar gelukkig buiten de drukke steden is t veelal erg rustig op de peruaanse wegen.
In de bergen kun je rustig 84 oktaan tanken. Vanwege de lagere luchtdruk kun je benzine met een lager oktaangetal gebruiken zonder klop- of pingelverschijnselen te krijgen.
Je benzineprijs echter klopt niet helemaal… 10 soles is ca €2,50. Een (amerikaanse) gallon is ca 3.6 liter, dus je komt op ca € 0,70 per liter uit. Maar nog steeds goedkoper dan in NL.

Ik heb Peru ook al doorkruist met bus en auto…en de moto…Tis idd veel mooier met eigen vervoer…al kost het wel heel wat meer ook…maar er zijn veel dingen die je met de bus niet zien krijgt !De wegen zijn idd niet goed…en soms gevaarlijk slecht…en de chauffeurs hier zijn er die denken dat ze alleen op de baan zijn…opletten dus.Maar tis wel een mooi avontuur met je eigen vervoer en als je s’nachts niet rijdt is het best veilig te doen !

Ligt eraan, het hoeft niet duurder te zijn, afgezien van de innitiele kosten van je auto\motor daar te krijgen (wat zich ook weer terug betaald als je langer op pad bent). Je kunt heel veel in t wild kamperen en omdat je je eigen keukentje bij je hebt ben je ook niet voor elke maaltijd of kopje koffie afhankelijk van restaurants wat ook flink in de uitgaven scheelt.

Hmm…Je rijdt makkelijk met de bus voor 100 soles naar Mancora…dat doe je zeker niet met de auto…maar buiten dat er zijn vele mooie plaatsjes op de route waar de bus gewoon voorbij raast ,dat is letterlijk te nemen…en waar je dan als met eigen vervoer bent rustig een stop kunt inlassen !Wat eten betreft …je kan je eigen spul meenemen…voor het geval van…maar je kan zeer goedkoop eten onderweg…10 soles een menu …en je wordt er niet ziek van !

Ik durf te stellen dat er niet heel veel verschil zal zijn in wat een avontuurlijke reiziger zal zien met een gehuurde auto, of met openbaar vervoer. Of heeft iemand van jullie toevallig plaatsjes als Cajamarquilla of Llipa aangedaan?

Beter nog trouwens: pak de fiets…:slywink:

Leuk ik heb ook met de auto getourd in Peru, echt veel meer relaxt. en de wegen vallen goed mee, vind ik. En de andere weggebruikers rijden misschien wel zot, maar meestal toch traag.
Zeker buiten de grote steden is een eigen auto zeer chill.

$50-$60/dag. Das nogal duur eigenlijk. Ik heb auto’s gehuurd voor $25-30/dag. Was dat 1 van de grote verhuurbedrijven? Avis, Hertz,…?

Was dat ook met of zonder verzekering? In BE-NL verplicht, denk ik, maar in Peru krijg je zonder poeha een auto zonder verzekering mee. Heel goedkoop als je geen ongeluk tegenkomt tenminste.
Maar zelf met die verzekering zou dat niet te duur mogen zijn.
Als je bij particulieren huurt of kleine verhuurbedrijven nog goedkoper.

Gewoon es de paginas amarillas opendoen als je daar bent.

In Peru is alleen de SOAT verplicht…nee dat is geen 1 of andere geslachtsziekte maar dat is een verzekering voor de inzittende !De gekwetsten bij een ongeval zeg maar ,voor blikschade is er geen verplichte verzekering …maar ze bestaat wel en is vrijduur…de meeste hebben deze dus niet !!!En er is wel degelijk verschil tussen met de auto te reizen of de bus !tenzij je een dagreis hebt en deze bus ook nog eens af en toe stopt om je de hele mooie dingen te laten zien…bijvoorbeeld op de weg tussen Arequipa en Cusco !

een bijkomend voordeel met je eigen vervoer is dat de mensen je heel anders behandelen dan wanneer je met een rugzak aan komt zetten. Je wordt niet a la minuut als toerist gezien, maar denken dat je gewoon in Peru woont. Ook t dievengilde heeft meer interesse in rugzaktoeristen naar mijn gevoel

Ik heb bij Europcar gehuurd. De echte Peruaanse verhuurbedrijven en dat zijn er niet veel, hanteren niet dezelfde standards qua veiligheid van de wagen, meestal zijn het ook oudere wagens en verzekeren doen ze ook al niet, of tenminste niet in casco (omnium) zoals de grote. Maar idd. je spaart centen zolang je niets aan de hand hebt.

De grote wegen zijn geasfalteerd, maar ook niet allemaal. De weg van Arequipa naar de Colca canon bijvoorbeeld heeft nog een groot stuk grintweg met vaak grote stenen. De Colcacanon zelf is echt wel derdeklas weg, ik reed er twee banden stuk, hoewel steeds voorzichtig. De Yaris is echt wel te laag om off-road te rijden, maar ja we deden het toch maar. Een hogere 4x4 kost natuurlijk een stuk meer.

Tja, ik weet dat het topic over reizen met de auto gaat. Maar…

Op de fiets heb ik geen lekke banden gehad op paden heftiger dan de genoemde wegen… :wink:

Hahaha… gelijk heb je… maar spijtig is dat je op de fiets in enkele weken niet te veel locaties kan bezoeken en daar is het bij zo’n verre reizen meestal om te doen.

Aan de andere kant lees ik vaak op dit forum dat mensen nachtbussen nemen. En het is waar, voor de enkele keren dat ik met mijn wagen in het donker reed (na 18u dus) tot soms 23.00 uur, kruis je op de hoofdwegen, maar ook op kleinere wegen… hopen bussen en vrachtwagens.

Iedere morgen las ik ook de krant en op mijn reis van 30 dagen heb ik minstens 10 maal gelezen over ongevallen 's nachts met bussen en één keer heb ik eentje uit de ravijn zien trekken geladen met Engelse meiden, 's morgens vroeg even buiten Abancay. meer dan 20 zwaargewonden en één dode. De Peruaanse overheid neemt een loopje met rijtijden voor chauffeurs. Controleschijven kent men niet en van autochtonen vernam ik dat het geen rariteit is dat chauffeurs tot 20 uur aan een stuk rijden.

Duurdere bussen met echte slaapplaatsen en met 2 chauffeurs kosten dan ook een veelvoud van de bus waar de doorsnee Peruaan mee reist voor enkele soles.

Overigens zie ik de winst van nachtreizen niet goed.

  1. Je ziet niets van het mooie landschap
  2. 's morgens ben je zeker niet de meest frisse persoon wanneer je iets wil gaan bezoeken (zelfs een dure slaapplaats is geen hotel- of campingmatras)
  3. Het risico op ongevallen is gekend.

's nachts slaap ik liefst in een bed en ik heb meermaals zeer goed en met voldoende basiscomfort geslapen voor 40 soles (10 euro) voor 2 personen, exclusief desajun. Het voordeel van de auto is dat je op een half uur in een stadje enkele hotels kan binnenstappen, kamers kan bekijken en prijs kan onderhandelen. Dus wij hebben altijd goed geslapen aan een ideale prijs-kwaliteit verhouding.

Samengevat, in de wetenschap dat een wagen niet goedkoop is, vermoed ik toch dat de vergelijking met busreizen en auto, zowel in kwaliteit van reizen en binnen het totale prijskaartje winnend is voor de wagen met als belangrijkste pro’s:

-Snellere verplaatsingen… dus meer locaties zien
-Comfort om te vertrekken wanneer je wil, stoppen wanneer je wil en rijden waar je wil en eten waar je wil… en dat is, geloof me… héél wat.
-Besparing op hotels om de reeds aangehaalde reden… je kijkt, je keurt, je onderhandelt… en je zit steeds goed en goedkoper.

Wat we ook gezellig en leerrijk vonden:

  • Af en toe namen we liftende Indianen mee, soms zelfs voor 100 km. Je hebt dan een gesprek en vaak eindigde dat in een bezoek bij hun of op een mooie locatie waar je amper het bestaan zou van geweten hebben. Een wederdienst van hun omdat je hun geen reisvergoeding vraagt. Zij vragen je steeds hoeveel ze je moeten betalen… kortom héél véél leuke ervaringen met locals die vaak indringend blijven hangen. Reizen is voor ons meer dan rondrijden en kijken.

Een ander voorbeeldje. Dit jaar waren er in Cuzco een paar stakingsdagen m.b.t. de transportfederatie. De stad was 2 dagen afgesloten en zeker voor inkomende en uitgaande toeristen. Op de plaza de Armes ontmoetten we een vriendelijke muzikant die enkele instrumenten wilde slijten. Onze interesse ging verder en graag wilden we zien hoe hij die zelf zo kunstig maakte bij hem thuis. We namen hem mee en met veel diplomatie loodste hij ons door de versperringen (ja er werd met stenen geworpen) naar zijn woonst net buiten de stad. Zo waren we een dag vroeger weer op weg, hadden een leuke vooravond bij hem en zijn familie, kochten een paar mooie handgemaakte instrumenten (ja om te bespelen :unibrow: ) en reisden 's avonds nog door naar Ollantaytambo waar we de volgende ochtend fris en monter de prachtige Inca-ruïnes konden bezoeken.

Goh leuk en tof! Ik ben wel een keer anderhalve week op bezoek geweest bij een Nederlandse vriendin die nu een jaar of 12 in Peru woont. Met haar dus ook gewoon met de auto van hot naar her geweest. Gaat prima, ook met blonde haren.

Maar een heeeeel groot voordeel van reizen met de bus vind ik wel dat je veel meer gelegenheid hebt om te kletsen met Peruanen. Je zit uren naast ze, dus…! En ik vind het ook altijd superleuk om te zien hoe het er aan toe gaat in het openbaar vervoer… spullen op het dak, levende kippen mee aan boord enzo.
Ook met openbaar vervoer kun je heus wel komen op plekken waar je de enige toerist bent, het ligt er maar net aan wat voor keuzes je maakt.

En er zijn voor elke nachtbus ook wel dagbussen dus ik kies ook het liefst voor een dagbus met mooi uitzicht.