Hoi,
In mijn blog heb ik heel rudimentair omschreven hoe mijn reis over land met verschillende tussenstops was: Cusco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Huancayo - Lima.
Foto’s zie je hier (even scrollen en kijken naar de plaatsnamen onder de foto’s).
De omgeving van Andahuaylas is prachtig (het stadje zelf niet zo bijzonder).
Ayacucho vond ik ook een heel prettige stad, mooie kerken en kathedralen en pleinen, veel leuke restaurantjes, veel Peruaanse studenten. In de omgeving schijn je allemaal mooie ruïnes te hebben van de Inca’s én andere volkeren, maar daar ben ik geen bijzondere fan van dus zelf heb ik ze niet bezocht. iPeru tourist info op Plaza de Armas in Ayacucho weet er alles van en zijn erg behulpzaam.
Vooral Huancavelica vond ik erg charmant: mooi pleintje en kathedraal, dramatische bergen op de achtergronden, lauwwarm mineraalwater zwembad, erg nieuwsgierige kletserige mensen, leuke markten.
Huancayo vond ik een grote stinkstad met veel donkere stegen en rare types. Maar er zijn ook veel mensen die het leuk vinden.
In de tussentijd zijn wel wat dingen veranderd. In het Lonely Planet forum lees ik de laatste tijd over toch weer wat roofovervallen op nachtbussen in dat gebied, dus beter overdag reizen… maar lees zelf even goed wat er nou precies zich afspeelt of stel vragen daar in het forum. Ook las ik over heftige modderlawines recent bij Cusco in de buurt, dus check even het Lonely Planet forum voor het laatste nieuws.
Verder schijnt het superleuke treintje (7 uren) tussen Huancavelica en Huancayo niet meer te rijden maar dat heb ik maar uit één bron waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar die is. Dus zou je nog kunnen navragen bij het tourismebureau van Peru: iPeru.
Om vanuit Ayacucho naar Huancavelica te komen is wel een omweg (direct naar Huancayo is sneller, kijk maar op de kaart) en kan een onderneming zijn… Het bureautje iPeru op Plaza de Armas in Ayacucho kan precies vertellen hoe je moet reizen (een bepaalde bus nemen, halverwege uitstappen, en daar in dat gat van 7 huizen Rumichaca wachten op de bus naar Santa Ines of direct naar Huancavelica).
Maar zoals gezegd vond ik Huancavelica wel erg charmant, en zelf vond ik dat treintje naar Huancayo dus superleuk maar ik weet niet of die nog rijdt.
Ik vond het zelf wel een heel bijzondere streek omdat je merkt dat de Peruanen nog niet zo afgestompt zijn door overmatig toerisme, en er zijn toch genoeg mooie dingen te zien. Maar ik zou er wel minstens een week de tijd voor nemen.
Succes!
Cécile