Terug van Cuzco-Lima

Hallo!!

In voorbereiding op mijn reis naar Peru eind april t/m mei lees ik regelmatig dit forum en heb al een hoop goede ideeën opgedaan!! Het enige waar ik nog niet over uit ben, is hoe ik aan het eind van mijn reis van Cuzco terug naar Lima zal gaan. Het liefst wil ik over land, en dan ondertussen nog een aantal stops maken. Maar ik vraag me af of de steden die op die route liggen (Ayacucho, Huancavelica en Huancayo bv.) de moeite waard zijn om te bezoeken. Is er iemand die daar is geweest en er wat tips over kan geven?

Alvast bedankt!

Groetjes, Dirkje

Dag dirkje,

uiteraard kun je met de bus van cusco naar lima, tussentijds kun je op een plaatsje stoppen als je wilt.

lees mijn verslag over peru eens:
http://sjaak.aroundtheglobe.nl/sterke-verhalen/

Hoi

Ik persoonlijk vind dat een goed idee !Ayacucho is een mooie stad en Huancayo is zeker de moeite om te doen !!!Je kan er voor weinig geld dagtourtjes doen !Vanuit Huancayo kan je ook goedkoop naar Lima met de bus !Via TUCSON tours rij je voor 6 euro tot Lima met eten inclusief !Het is een iets meer dan 6 uur durende rit met heel schoon uitzichten …je rijdt er over de TICLIO…een top van 4816m …indukwekkend hoor…ik zou het zo doen !

Vergeet Nazca en Huacachina niet tussen Cuzco en Lima.

Door de lucht is wel veel veiliger.

Vorig jaar toen wij in het vliegtuig zaten van Cuzco naar Lima, is er een bus verongelukt op dit traject, een Nederlands echtpaar is daarbij omgekomen…

Maar ik wil je natuurlijk niet bang maken… misschien heb ik dat nu al gedaan…

Ik heb deze route zelf niet per bus afgelegd, dus ik kan je niet iets zeggen over de veiligheid… maar misschien is dit iets om rekening mee te houden.

Door de lucht is inderdaad veiliger, maar dan mis je zoveel moois!! Helaas is Peru de laatste tijd veel negatief in het nieuws omdat er zoveel ongelukken met bussen zijn. Sommige busmaatschappijen nemen het ook niet zo nouw met de veiligheid. Mocht je toch met de bus gaan reizen adviseer ik je wel om zoveel mogelijk met Cruz del Sur te reizen. Persoonlijk vind ik dit een van de betere busmaatschappijen.

Hallo Dirkje,
Er is veel moois te zien onderweg van Cusco naar Lima, maar ik zou de kust route kiezen. Je kunt dan inderdaad huacachina, pisco, ica en nazca bezoeken. En kies een goed busbedrijf, zoals traveljunky al zei, ook vanwege meer veiligheid wat betreft berovingen.
Kijk voor meer informatie wat betreft hoogtepunten van Peru eens op www.mijnbestemmingperu.nl Daar mee ben ik naar Peru geweest en ze geven veel informatie op hun website.

Groetjes, Lucie

Dat berovingen daar voor komen kan ik uit eigenhand vertellen. Niet op de weg van Cuzco naar Lima, maar wel in het Andesgebergte zijn wij in gewapende overval terecht gekomen. Doe wat ze zeggen en zorg dat je je fotokaartjes al ergens anders opgeborgen hebt dan in je camara. Wij waren alles kwijt.
Ondanks dit voorval zou ik zo weer naar Peru teruggaan, het is echt zo’n ontzettend mooi, gaaf, vriendelijk land (op de overvallers na dan), je hoeft je hierdoor niet te laten afschrikken. Houd er gewoon rekening mee dat het kan gebeuren.

groeten Gean

Er gebeuren vantijd wel wat ongevallen met dodelijke gevolgen…en tis waar dat wel eens een bus overvallen wordt…maar das 1 op de duizend misschien ,het zijn ook meestal de goedkopere bussen…die stoppen onderweg langs de baan om mensen op te laden buiten de reguliere opstapplaatsen !Soms kan het wel eens zijn dat er dan minder goed volk opstapt.
Ik vind het overdreven om alles over 1kam te scheren.

Reactie op Graniet 1: Zo te lezen heb je mijn bericht niet goed gelezen en daar conclusies uitgetroken. Ik zou niet durven om alle busritten in Peru tot gevaarlijk te bombarderen… alleen is het wel prettig als je een beetje op de hoogte bent van eventuele risico’s.
Toevallig zijn wij niet overvallen in een goedkope tourbusje voor de lokale bevolking maar zijn wij met toeristenbus doormiddel van stenen op de weg tot stilstand gehouden en onder schot genomen… dan maakt het echt niet uit in wat voor een bus je rijd.

Toevallig lees ik best goed…en weet ik best dat het niet allemaal rozegeur is hier in Peru…er kan hier veel gebeuren…net als in Nederland of Belgie.
Ik denk dat het gemiddelt gezien veel gevaarlijker is rond te wandelen in Lima ,Brussel of Amsterdam …dan te worden overvallen in de bus op weg naar Cusco of waar dan ook.
“SHIT HAPPENS” en als we er net tussen zitten …tja…

Daar ben ik het helemaal mee eens! Wij hebben idd net die pech gehad. Maar dat zou mij er idd niet van weer houden weer naar Peru te gaan. Het is en blijft een van de mooiste landen waar ik geweest ben met hele vriendelijke mensen die heel erg voor je klaar staan, zeker naar dit soort gebeurtenissen. Dus wees niet bang dat ik mensen niet meer aanraad om naar Peru te gaan, ik ben een wandelend advertentiebord wat dat betreft.

Hoi,

In mijn blog heb ik heel rudimentair omschreven hoe mijn reis over land met verschillende tussenstops was: Cusco - Andahuaylas - Ayacucho - Huancavelica - Huancayo - Lima.
Foto’s zie je hier (even scrollen en kijken naar de plaatsnamen onder de foto’s).

De omgeving van Andahuaylas is prachtig (het stadje zelf niet zo bijzonder).

Ayacucho vond ik ook een heel prettige stad, mooie kerken en kathedralen en pleinen, veel leuke restaurantjes, veel Peruaanse studenten. In de omgeving schijn je allemaal mooie ruïnes te hebben van de Inca’s én andere volkeren, maar daar ben ik geen bijzondere fan van dus zelf heb ik ze niet bezocht. iPeru tourist info op Plaza de Armas in Ayacucho weet er alles van en zijn erg behulpzaam.

Vooral Huancavelica vond ik erg charmant: mooi pleintje en kathedraal, dramatische bergen op de achtergronden, lauwwarm mineraalwater zwembad, erg nieuwsgierige kletserige mensen, leuke markten.

Huancayo vond ik een grote stinkstad met veel donkere stegen en rare types. Maar er zijn ook veel mensen die het leuk vinden.

In de tussentijd zijn wel wat dingen veranderd. In het Lonely Planet forum lees ik de laatste tijd over toch weer wat roofovervallen op nachtbussen in dat gebied, dus beter overdag reizen… maar lees zelf even goed wat er nou precies zich afspeelt of stel vragen daar in het forum. Ook las ik over heftige modderlawines recent bij Cusco in de buurt, dus check even het Lonely Planet forum voor het laatste nieuws.

Verder schijnt het superleuke treintje (7 uren) tussen Huancavelica en Huancayo niet meer te rijden maar dat heb ik maar uit één bron waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar die is. Dus zou je nog kunnen navragen bij het tourismebureau van Peru: iPeru.

Om vanuit Ayacucho naar Huancavelica te komen is wel een omweg (direct naar Huancayo is sneller, kijk maar op de kaart) en kan een onderneming zijn… Het bureautje iPeru op Plaza de Armas in Ayacucho kan precies vertellen hoe je moet reizen (een bepaalde bus nemen, halverwege uitstappen, en daar in dat gat van 7 huizen Rumichaca wachten op de bus naar Santa Ines of direct naar Huancavelica).
Maar zoals gezegd vond ik Huancavelica wel erg charmant, en zelf vond ik dat treintje naar Huancayo dus superleuk maar ik weet niet of die nog rijdt.

Ik vond het zelf wel een heel bijzondere streek omdat je merkt dat de Peruanen nog niet zo afgestompt zijn door overmatig toerisme, en er zijn toch genoeg mooie dingen te zien. Maar ik zou er wel minstens een week de tijd voor nemen.

Succes!
Cécile

Huancayo vond ik een grote stinkstad met veel donkere stegen en rare types. Maar er zijn ook veel mensen die het leuk vinden.

Cecilia…ik weet niet wat er stinkstad aan huancayo is hoor !!
Tis er best mooi…en je kan er leuke goedkope daguitstappen doen…
ben er onderhand al 5 keer geweest…wel bij familie geslapen …maar tis best mooi…en er stinkt heel weinig .
Is cusco dan wel zonder steegjes enzo ?
Ik vind steden als Pisco veel erger hoor…trouwens als je nu naar Pisco gaat ben je nogaltijd bijna een RAMPtoerist !Er is nog maar heel weinig heropgebouwd sinds de laatste aardbeving…nu toch al 2j geleden…of is het 3?
loop daar maar es rond dan zie de diefjes al kijken !

Tja Graniet, ik zal wel pech hebben gehad met de ervaringen die ik er had en het gebied dat ik had gekozen om te overnachten (niet ver van een drukke weg met veel stinkverkeer, de zwarte wolken uit auto’s en bussen waren niet van de lucht, zoals in elke grote stad daar). Maar daarom zeg ik er ook bij dat anderen het wel leuk vinden.

Ik las toevallig net in het Tanzania forum een heel verhaal, van de forum beheerster nog wel, die heel Tanzania een gevaarlijk rotland vindt. Terwijl ik daar weer heel andere ervaringen heb en het juist geweldig vind. Dus het ligt er maar net aan wat je toevallig tegenkomt.

Veel mensen vinden Lima verschrikkelijk, terwijl ik dat juist een superleuke stad vind en er bij elkaar opgeteld weken heb gezeten.

Ieder z’n smaak (en ervaringen),… maar daarom probeer ik het wel te nuanceren met opmerkingen dat veel andere mensen het wel leuk vinden in Huancayo.

[quote=“Cecilia74, post:15, topic:66223”]

Tja Graniet, ik zal wel pech hebben gehad met de ervaringen die ik er had en het gebied dat ik had gekozen om te overnachten (niet ver van een drukke weg met veel stinkverkeer, de zwarte wolken uit auto’s en bussen waren niet van de lucht, zoals in elke grote stad daar). Maar daarom zeg ik er ook bij dat anderen het wel leuk vinden.

Tis in iedere grotere stad druk met taxi’s en vanal…maar Huancayo is niet zo groot en je bent op 5 min buiten de stad.Ik vind ook wel dat Lima mooi dingen heeft …op enkele plaatsen na is het ook niet zo gevaarlijk…behalve s’nachts misschien…maar dat heb je in brussel of Amsterdam ook…daar zijn ook plaatsen waar je s’nachts beter niet komt !!