Trein Lima-Huancayo

In oktober ga ik samen met mijn dochter naar Peru en wil graag de treinreis maken van Lima naar Huancayo.
Heeft iemand deze reis al gemaakt? Ben erg benieuwd naar ervaringen!

Vriendelijke groet Irene

Ik heb die route per bus gedaan en had vrijwel de hele tijd uitzicht op het treinspoor naast ons. Het is een mooie route vond ik, door bergen en langs diverse mijnen (kaalgeslagen stukken berg). Treinen voelen wel wat veiliger, kunnen niet zo makkelijk in een ravijn vallen als de bussen met soms maniakale chauffeurs. Destijds (2006) ging die trein maar 1x per jaar, inmiddels is het geloof ik wel een reguliere route (paar keer per week ofzo???).
In mijnPeru fotoalbum kun je bijna onderaan wel wat foto’s vinden van het stuk tussen Huancayo en Lima.

Huancayo vond ik niet zo’n fijne stad. Beetje smoggy en veel rare donkere steegjes waar je opeens onverwacht in belandt, maar ook wel mooie pleinen.

Dank voor je snelle reatie!
De trein rijdt nu 2x per maand en op de datum dat wij willen reizen is er alleen maar een retourticket te koop. 8 oktober heen en 11 oktober weer terug. Dus toch wel 2 hele dagen doorbrengen in Huancayo. Na jouw bericht niet echt aantrekkelijk. Weer terug naar Lima en dan pas weer verder reizen. Al met al kost het ons ruim een week ( komen 4 oktober in Lima aan) voor we langs de kust naar het zuiden trekken.
Ik vraag me nu dus af of het echt de moeite waard is. We houden wel erg van treinreizen en veel met de trein kun je niet in Peru, vandaar!

Groet Irene

Tja dat van Huancayo is alleen maar mijn mening hoor, ik hoor wel van andere mensen die het wel een leuke stad vonden. Probeer eens wat reisverslagen op internet te vinden over die stad.

Ik vond zelf de treinreis tussen Huancayo en Huancavelica mooier. Die gaat door groene bergen, langs nederzettinkjes, langs rivieren, en door meer dan 30 tunneltjes. (Ook daarvan wat foto’s op mijn bovengenoemde site.) Volgens mijn Peru gids uit 2006 gaat die twee keer per dag. Je hebt een oude houten trein (errug charmant) die er 7 uur over doet. Je hebt ook kleine electrische treintjes die er modern uit zien en sneller zijn.

Huancavelica is een mooi bergplaatsje met uitzicht op hoge bergen. Het heeft een lauwwarm zwembad met mineraalwater uit de bergen en dat geneeskrachtige werking zou moeten hebben. De mensen in Huancavelica vond ik opvallend vriendelijk, praatgraag, nieuwsgierig (je moet dan wel Spaans kunnen spreken). De marktjes zijn er ook leuk.

Maar het zou een beetje onzin zijn om helemaal daarheen te reizen en dan weer terug naar Lima.

Wat je zou kunnen doen…

  • Lima - Huancayo met de trein. Ook al heb je een retourticket, je zou kunnen kiezen om alleen de heenreis daadwerkelijk te gebruiken.
  • Een of twee dagen later Huancayo - Huancavelica met de trein.
  • Huancavelica - Pisco (Ballestas eilanden) en dan het vervolg van je reis.

Nadelen: je begint meteen vrij hoog in de bergen (bv. slapen in Huancavelica zou op 3690 meter zijn), én met bijzondere, niet-toeristische plaatsjes… daarna kan het misschien tegenvallen hoeveel toeristen je ziet bij andere plekken.

Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben en hoe avontuurlijk jullie zijn ingesteld. Als jullie 3-4 weken hebben zou je ook kunnen doen:
Lima - Pisco / Paracas & Ballestas eilanden - (Ica) - (Nazca) - Arequipa & Colca Canyon - Puno & Titicacameer - Cusco & Machu Picchu - (en dan via een avontuurlijkere, niet zoveel door toeristen gebruikte route terug naar Lima: ) - Andahuaylas & Sondor ruines - Ayacucho - Huancavelica - (trein naar) Huancayo - (trein naar) Lima.

Laat anders maar even weten wat de plannen zijn en wat je graag wilt zien en wat voor type reiziger jullie zijn.

Buen viaje,
Cécile

Dag Cécile,
Wat een uitgebreid antwoord, daar heb ik wat aan.
Heel erg avontuurlijk ben ik niet, mijn dochter gelukkig wel dus zij zou eigenlijk alles regelen en plannen. Maar ik kan daar maar moeilijk mee omgaan en ben dus al van alles aan het uitzoeken.
Dat voorbereiden en uitzoeken vind ik eigenlijk te leuk om niet te doen en alles maar in oktober op me af laten komen.
Mijn dochter heeft een maand in Mexico rondgetrokken zonder plan of voorbereiding. Zij vond het heerlijk en zou zo ook samen met mij onze reis door Peru willen maken.
Toch maar niet!!
Wij hebben de hele maand oktober de tijd. Ik heb de vlucht nog niet geboekt maar in principe 4 oktober weg en na 4 weken weer terug.
Ik had de route die jij voorstelt ook in gedachte ( meest voor de hand liggend) en zo langzaam de bergen in. Over het krijgen van hoogteziekte maak ik me wel wat zorgen, Zo’n treinreis van Lima naar Huancayo is dan misschien ook wel wat te veel van het goede.
De incatrail wil ik persé lopen. In oktober is nu nog plaats genoeg, maar wil hem wel snel al boeken. Maar de datum hangt natuurlijk wel af van ons verdere reisschema.
Zoals jij voorstelt: vanaf Cusco naar Andahuaylas & Sondor ruines - Ayacucho - Huancavelica - (trein naar) Huancayo - (trein naar) Lima lijkt heel aantrekkelijk, maar is dat wel in zo’n 8 dagen te doen? Ik ben 58 ( wel fit) maar ik moet wel kunnen blijven genieten van alles.
De Colca Canyon trekt me niet zo erg. Wat me wel een ervaring lijkt is Copa Cabana in Bolivia. Maar misschien stel ik me daar wel te veel van voor.

Ik heb de foto’s bekeken, ook van je treinreis. Ze zijn prachtig!! En deze treinreis trekt me ook wel.
Je weet nu iets meer van onze plannen en ik ben benieuwd naar je reactie.

Por lo menos quisiera dar las gracias ( vrj vertaald via internet)

He wat een leukonderwerp!

Ik ga zelf 2 oktober via Houston naar Lima. Nu vraag ik me af of het mogelijk is door te reizen naar Bolivia, via bussen/treinen. Onderweg dan eventueel in een aantal steden te overnachten etc.

Sorry dat ik me meng in dit topic!

Hallo Irene,

¡De nada!
Tja, hoogteziekte… het is echt niet te voorspellen en heeft ook niet zoveel te maken met je conditie ofzo. Het verschilt per persoon en zelfs per reis! In 1997 had ik er drie maanden lang last van, zelfs al vanaf 2400 meter. Draaierig, kortademig, snel moe, in het begin kon ik nauwelijks lezen omdat de letters dansten.
Maar in 2006 vloog ik van zeeniveau naar Cusco op 3360 meter, was twee dagen een beetje ‘dronken’ en had prikogen, heb gewoon enorm veel geslapen en daarna nergens meer last van gehad, ook niet bij steile klimmen.
De meeste mensen hebben ongeveer 3 dagen rustig-aan-doen nodig op Cusco-niveau (of dus ook Huancayo) en dan geen last meer. En van belang is dan de hoogte waarop je slaapt. Je kunt wel vrij makkelijk een dagtripje maken naar iets op 4500 meter hoogte en dat goed volhouden als je daarna weer lager slaapt.
Dit zegt Wikipedia erover.

Ja van tevoren plannen is leuk maar probeer het niet al teveel op precieze dagen vast te leggen want dingen lopen in zo’n land toch vaak anders dan je had gepland. Of je komt misschien leuke mensen tegen waar je nog even een dagje extra mee wilt optrekken.
Als ik het zo lees, moet je misschien ook van tevoren wat afspraken maken met je dochter over jullie voorkeuren, om ruzie te voorkomen. Ik kan me voorstellen dat zij niet teveel vast wil zitten aan een van tevoren uitgedachte route. Soms kan het al helpen als je afspreekt dat het geen probleem moet zijn om een paar dagen alleen te reizen en elkaar daarna weer te treffen… in de praktijk dan misschien niet eens nodig, maar het idee alleen al kan lucht scheppen.
Heb je zelf al eens eerder in een ontwikkelingsland gereisd trouwens?

Die rit door de centrale Andes van Cusco via Ayacucho naar Lima is op zich wel te doen in 8 dagen (ik heb het geloof ik ook in een week gedaan), maar dan heb je in elk plaatsje ongeveer een dag. Het eerste stuk is wel erg ruig hoor, met een heel stuk onverharde weg. En ook op de verharde wegen kan het afzien zijn, de chauffeurs geven graag extra gas in de bochten en die zijn er vele in de bergen. Maar de uitzichten zijn prachtig en ik zelf vond het wel heel leuk om in die plaatsjes te komen waar nauwelijks andere toeristen kwamen. Buiten elk plaatsje zijn dus weer mooie dingen te zien.
In deze draad lees je meer details over dat stuk.
Klinken die busreizen toch wat te heftig dan kun je misschien beter vliegen van Cusco naar Lima. En eventuele tijd die je daardoor overhoudt, spenderen in de omgeving van Cusco, of aan een jungle trip (dan wel malariapillen nodig), or iets anders.

Ik vond het zien van die condors in de Colca Canyon wel heel bijzonder. Met hun vleugelspanwijdte van 3 meter kwamen ze als een soort zweefvliegtuigjes voorbij zoeven. En ook het zwembad met heet mineraalwater uit de bergen in Chivay (uitvalsbasis) vond ik erg lekker! En onderweg gingen we naar wat kleine dorpjes en langs een klein kaasfabriekje enzo, met het tweedaags toertje dat we hadden geboekt in Arequipa.
In Arequipa zelf is het klooster heel mooi, net een kleurig dorpje binnen de stad. Op mijn website onder Peru 1998 vind je nog wat oude foto’s van die plaatsen. En Arequipa wordt door velen gezien als de mooiste stad van Peru.

Over Bolivia: zelf vond ik Copacabana niet zo spannend, een klein plaatsje vol toeristische pizzarestaurantjes (maar dit was in 1997). Wat stel jij je erbij voor? En ja Isla del Sol is best mooi vooral als je een leuke gids hebt, maar ik zou het echt niet dat omreizen waard vinden. Op zich zijn er wel bussen tussen Puno en Copacabana (de bus gaat dan op een boot over een stukje van het meer), maar bij de grens is het ook even gedoe met paspoorten en geld wisselen…
Ik vond zelf de eilanden in de Peruaanse helft van het meer bijzonderder, vooral die drijvende rieten eilanden, maar ook Taquile met al die breiende mensen. De toertjes zijn wel redelijk toeristisch maar als je je daarop instelt blijft het toch bijzonder dat mensen op zelfgebouwde eilanden leven die van onder weg rotten.

Áls je al om wilt reizen naar Bolivia, dan zou ik het alleen doen voor de zoutvlakte en het hele gebied daarbij: Salar de Uyuni. Een gigantische zoutvlakte met een hotel van zout erop (zelfs de bedden), en een raar eiland vol metershoge cactussen, verder gekleurde bergen, een rood meer, een groen meer, vreemde rotsen die Dalí hebben geïnspireerd, moddergeisers, lama’s en vicuñas en flamingo’s, een hot spring waarin je kunt badderen (40 graden warm badje midden in koude woestijn), etc.

Nog wat hoteltips:

  • In Lima: Hotel España, in het historisch centrum. Hier nog wat meer over Lima.
  • In Cusco: Hotel Niños (zie website voor foto’s en het verhaal erachter), gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg. Alle opbrengsten gaan naar hun projecten voor ondervoede en verwaarloosde Peruaanse kinderen. Ook hebben ze meer dan 50 Peruanen in dienst (ze werken niet met Nederlandse of andere vrijwilligers) zodat ook weer 50 gezinnen een vaste inkomstenbron hebben. En ze hebben de lekkerste, warmste douches van heel Peru :). Lees hier een artikel dat ik over Jolanda schreef.

Veel plezier met de voorbereidingen, maar betrek je dochter er ook wel bij! :slight_smile:
En sorry dat het zo’n epistel is geworden! :slight_smile:
Cécile

Hallo Bouwmannn,

Ja er zijn volop bussen richting Bolivia en ja er zijn onderweg veel mooie plaatsen om te stoppen. De route staat ook wel bekend als de ‘gringo trail’. Er is een vrij eenvoudige oversteek van Peru naar Bolivia bij het Titicacameer (Puno - Copacabana).

Je zou eens in de bieb moeten gaan zitten of van iemand een Lonely Planet of Rough Guide ofzo lenen, daarin kun je alles lezen over de highlights, gangbare routes, hoe het OV geregeld is, hoe lang je erover doet, hoeveel geld je ongeveer per dag nodig hebt enz. Lees ook eens wat reisblogs op internet, bv. even Googlen op travelogue peru bolivia en probeer zo nog eens wat zoektermen.
En ook wat brochures of websites bekijken van bijvoorbeeld Djoser, Baobab en dat soort organisaties, die nemen ook vaak de handigste routes langs de highlights. En die kun jij natuurlijk gewoon nabootsen met openbaar vervoer… :slight_smile:

Kortom eerst veel inlezen.

Heb je ook al bedacht van waaruit je dan weer weg wilt vliegen en waarheen? En hoeveel tijd heb je voor je reis?

Cécile

Hé Cecile, bedankt voor je snelle reactie.

Ik ga 2 keer 2 maand vrijwilligerswerk doen in Bolivia, Cochabamba. Ik heb daar dan voor 4/5 maand een huisje, en begin met een reis (het liefst met OV) van Lima richting Cochabamba. Hier wil ik zo’n 2/3 weken voor uittrekken, als dat mogelijk is.

De maanden in Cochabamba wil ik ook naar de zoutvlaktes etc, in de weken dat ik niet aan het werk ben etc. In totaal benik zo’n 6 maand in Zuid Amerika, maar vlieg wel weer terug via Lima!

Ik zal zeker menig reisfora afstruimen, om een leuke route uit te stippelen. Ben wel flexibel ingesteld dus hoef me neit persé aan die route te houde:)

Bedankt voor je tips!

Tom

Hallo Cécile,
Nogmaals dank voor je adviezen en uitgebreide beschrijvingen.
Mijn dochter heb ik inmiddels een link gestuurd en we zullen nu verder overleggen hoe we de reis verder gaan plannen.

Vriendelijke groet Irene

P.S. Er gaan ook treinen tussen Puno en Cusco maar die gaan maar 3x per week, doen er langer over dan de bussen op die route, en zijn duurder. Er gaan per dag meerdere bussen, ook 's nachts. Je hebt normale bussen maar ook toeristische, die dan een lunchstop hebben en ook bij wat uitkijkpunten en ruïnes stoppen met verhaaltjes van een gids erbij. Die doen er 5-6 uur over over een verharde weg.

Terug van Machu Picchu zul je waarschijnlijk ook met een trein gaan.

Ja treinen zijn leuk!!

Beste Irene,

Ik ben momenteel in Peru en was van plan om na de treinreis Lima- Huancayo verder per trein te reizen naar Huancavelica. In alle boekjes staat dat drie treinreis de moeite waard is, helaas rijdt die al een jaar niet meer!!
Ik heb de bus genomen die ongeveer dezelfde route maakt als de trein. Mooi gebied.
Ik ben vervolgens met de bus verder gereisd naar Pisco, die bus en weg zijn een stuk minder comfortabel. De weg is hobbelig, alleen op het einde van de 9uur durende trip is de weg geasfalteerd. Bovendien rijdt de bus ´s avonds en kom je midden in de nacht aan in Pisco. Hopelijk heb je hier wat aan bij het plannen van de reis.

Groeten,
Judith

Oh wat jammer dat die trein tussen Huancayo en Huancavelica niet meer gaat! Terwijl ze toen in 2006 juist twee soorten hadden: een elektrische snelle, en een oude houten trage.

Dag Judith,

Dank voor je reactie. Scheelt ons een heleboel uitzoekwerk.
Wel heel jammer, vooral omdat er al zo weinig mogelijkheden zijn om met de trein te reizen.

Nog een hele fijne reis en ik hoor graag meer van je als je er de gelegenheid voor hebt.

Groeten Irene

http://www.ferrocarrilcentral.com.pe/en_index_.php

Wat de trein betreft…er rijden op dit moment alleen maar goederentreinen van en naar Huancayo !Ik zit nu in Huancayo …waar het schitterendweer is en best mooi !!! De treinen voor toeristen rijden alleen nog op belangrijke datas !!!Morgen ga ik mee met een tourke …een begeleide tour dus met bus alles v de hele dag …Je hebt keuze uit 4 tours ;1 de classic tour (ga ik doen ) 30soles ,2de archiologische tour ook 30soles ,3een tocht naar huaytapallana naar de gletsjers en eeuwige sneeuw…35 soles…en een tour naar la selva central…70 soles …dat zijn allemaal dingen buiten Huancayo eigenlijk he…vandaag heb ik een taxi genomen en alles in de omgeving gaan bekijken…Je hebt een aantal mooie parken …onder meer parq de la identidad…heel mooi.en gratis inkom …(haha)boven heb je de mirador en een kleine zoo !zo een beetje naar de andere kant van de stad infeite een 3 uur durend tochtje voor 5 euro …daarna in het centrum lekker geeten met een flink nagerecht ook 5 euro !Ik vind het wel de moeite om te doen en geen tijd verspilling !

Ff dit toch…dat van de treinen heb ik niet vanop het station maar van plaatselijke hier…maar ik geloof wel dat het waar is…want ik heb het aan verschillende mensen gevraagd in verschillende buurten en ze vertelde het zelfde !Maar het zou wel de moeite zijn om te doen !
Ook nog een weetje …in Huancayo zijn er geen plaza’s…maar parque’n
omdat Huancayo nooit is overwonnen door de spanjaarden !!!

Dank je wel! We gaan vast en zeker gebruik maken van je tips.
We vertrekken op 3 oktober, duurt dus gelukkig niet zo lang meer.

Geniet nog van de reis

Vriendelijke groet
Irene